kallepalle skrev:dom spinner bara på 1 hjul pga en kass diff...
man svetsar dom små kugghjulen alltså inre diffhjulet. svårt att förklara... då har man lika mycke drift på båda hjulen = kul när man ska sladda
Dom spinner inte på 1hjul pga en kass diff... De enhjular pga att det är en öppen diff. Dvs inget som spärrar diffen och gör att den driver på båda hjulen. De allra flesta bilarna har en öppen diff och det funkar ju till vanlig körning. Det rycker inte och jävlas som med en svetsad diff eller för hårt åtspänd lamelldiff etc och det är billigt. Sedan finns det även lite "tuffare" öppna diffar med som diffar lite oftare och det beror lite på hur det ser ut i diffen, antal kugg och utforming som gör det då. Men om det ena hjulet går mycket tyngre kommer den ändå att enhjula.
Det är alltså inte bara volvos som gör det
Agadiff anser jag som helt kasst! Går knappt att använda om man brukar bilen dagligen då den kommer tugga i kurvor om man inte sladdar och om du har olika mönsterdjup på däcken när du svetsdiffar kommer bilen att dra åt antingen höger eller vänster beroende på vilket hjul som har minst mönster. Det beror ju på att bägge hjulen alltid tvingas snurra lika fort = En riktigt kass diff! Det äter också upp drivaxlar pga blir så höga påfrestningar när den börjar tugga och även bakaxeln kan rasa. Ska man sladda är svetsdiff kul men användbart? Njaaae. Hur man gör har ju kallepalle redan berättat lite om. Man svetsar helt enkelt ihop dreven som skickar kraften mellan hjulen och på så sätt blir diffen stum och driver bägge hjul hela tiden.
Att föredra är ju en riktig LSD diff som spärrar när det behövs och inte tvingar hjulen att snurra exakt lika fort. Funkar kanon när man ska svänga i vanliga fall och spärrar när man kastar ut bakvagnen/fastnar så båda hjulen driver (skiljer hastigheten för mycket mellan hjulen så börjar diffen att spärra så bägge hjulen driver). Sedan finns det ju en hel massa olika såna diffar med några exempel är lamelldiff, viskodiff, slungdiff, ediff.
Bilen min har ju öppen diff, vilket märks när man kör på rakor och i vissa kurvor när man kör lite fegt så enhjular den och det börjar spinna men om man bara går på gasen i en kurva så kastar den ju ut bakvagnen så att sladda med öppen diff går ju fint

Men att hålla lika långa och breda ställ som med en bil med bromsad diff går ju inte, tyvärr.