Sida 12 av 49
Postat: 3 juni 2009, 17:42
av chifen
bensinskalle skrev:Robiin937 skrev:Det är faktiskt inte elfel

Min polare har de på sin RRX o de ska vara så

antingen all ellektricitet av eller på.

Men de ä inte de som ä felet
Elen funkar bara när helljuset är påslaget om ja fattat rätt
Men somsagt de ä bara att du ut o börja trassla me sladdarna...
Låter ju ganska felkopplat eller jordningsfel iaf.
Postat: 6 juni 2009, 16:02
av erik_94
hej, jag undrar varför det inte finns tex: metrakit handmade 70cc till Senda och gilera smt efter 06
eller finns det, har inte sett det på TS lr cyckelkraft iallafall

Postat: 6 juni 2009, 16:37
av bensinskalle
erik_94 skrev:hej, jag undrar varför det inte finns tex: metrakit handmade 70cc till Senda och gilera smt efter 06
eller finns det, har inte sett det på TS lr cyckelkraft iallafall

Utvecklingen har inte kommit så långt, sendorna 06 och framåt har ju nya motorn och cylindrarna från tidigare motor passar inte på den nya...
Postat: 6 juni 2009, 18:06
av YzTerge
Juggen skrev:Nu kommer haken, jag vet inget om elektroniken...
Du juggen, jag tycker att det är jävligt konstigt att ingen annan har skirivit det här än.. Men du behöver bara byta glödlampan. Helljuset och halvljuset är två helt olika lampor i ett och samma glas, så bara för att ena går sönder så går inte båda sönder;)
Postat: 6 juni 2009, 23:45
av bensinskalle
YzTerge skrev:Juggen skrev:Nu kommer haken, jag vet inget om elektroniken...
Du juggen, jag tycker att det är jävligt konstigt att ingen annan har skirivit det här än.. Men du behöver bara byta glödlampan. Helljuset och halvljuset är två helt olika lampor i ett och samma glas, så bara för att ena går sönder så går inte båda sönder;)
Fortfarande inte de som är problemet

INGET funkar när han har halvljuset på, men ALLT funkar när han har helljus

Postat: 10 juni 2009, 14:12
av derbi_senda93
Hej!
Undrar om denna CDI-box som suttit på en Gilera SMT passar rakt på min Derbi om SMTn har Ducati tändsystem?
Om den nu passar, är det bara att ta bort min gamla, sätta dit de sladdarna som satt i den gamla och trycka i den nya utan att någon sladd blir över eller inte passar?
Här är annonsen:
http://www.blocket.se/goteborg/Trim_til ... ?ca=15&w=1
Tacksamför svar!

Postat: 10 juni 2009, 14:56
av Tomaz
Derbi_senda93 skrev:Hej!
Undrar om denna CDI-box som suttit på en Gilera SMT passar rakt på min Derbi om SMTn har Ducati tändsystem?
Om den nu passar, är det bara att ta bort min gamla, sätta dit de sladdarna som satt i den gamla och trycka i den nya utan att någon sladd blir över eller inte passar?
Här är annonsen:
http://www.blocket.se/goteborg/Trim_til ... ?ca=15&w=1
Tacksamför svar!

Är det där ens orginal cdi'n som sitter på SMT ?
Kan det inte va så att det är en vanlig ostrypt cdi som han t.ex. köpt på TS ? För det står även att den kostar 500:- ny och det gör inte orginal cdi'n.

Postat: 10 juni 2009, 15:56
av bensinskalle
DerbiSM skrev:Derbi_senda93 skrev:Hej!
Undrar om denna CDI-box som suttit på en Gilera SMT passar rakt på min Derbi om SMTn har Ducati tändsystem?
Om den nu passar, är det bara att ta bort min gamla, sätta dit de sladdarna som satt i den gamla och trycka i den nya utan att någon sladd blir över eller inte passar?
Här är annonsen:
http://www.blocket.se/goteborg/Trim_til ... ?ca=15&w=1
Tacksamför svar!

Är det där ens orginal cdi'n som sitter på SMT ?
Kan det inte va så att det är en vanlig ostrypt cdi som han t.ex. köpt på TS ? För det står även att den kostar 500:- ny och det gör inte orginal cdi'n.

om de är en ducati cdi så ska den passa, eftersom det är båda samma motor och samma tändsystem som på Derbi isåfall
Det står ju att det är trim så det är inte original cdi:n

Postat: 10 juni 2009, 18:12
av erik_94
finns det någon cylinder som är 70cc eller 80cc som klassas som sport eller som går att köra på org veven och förgasarn förutom airsal 70cc?
till Senda motorn efter 06?
Postat: 10 juni 2009, 18:34
av bensinskalle
erik_94 skrev:finns det någon cylinder som är 70cc eller 80cc som klassas som sport eller som går att köra på org veven och förgasarn förutom airsal 70cc?
till Senda motorn efter 06?
Nej inte va ja kunde hitta på TS iaf, möjligen en motsvarighet hos barikit men inte annars

Alla 80cc ja vet trycker sig upp till minst midrace så dne möjligheten är inte så stor
Postat: 10 juni 2009, 18:55
av erik_94
så ingen av 80cc går att köra på org veven/ förgasarn

?
Postat: 10 juni 2009, 18:56
av chifen
erik_94 skrev:finns det någon cylinder som är 70cc eller 80cc som klassas som sport eller som går att köra på org veven och förgasarn förutom airsal 70cc?
till Senda motorn efter 06?
Finns ju den här iaf:
http://www.cykelkraft.se/index.php?cont ... KGDS301021 men då skulle jag hellre köra på arisalen än den där
Bäst är att satsa på en ny vev när man går upp till 80cc, även om det är sportcylindrar så blir det mycket högre krafter och ofta högre varvtal också. Vill inte gärna rekomendera något som bidrar till en överhängande risk för ras. Att också behålla originalförgasaren bidrar till ännu större risk för ras pga du inte kan kyla tillräckligt
Postat: 10 juni 2009, 18:58
av bensinskalle
erik_94 skrev:så ingen av 80cc går att köra på org veven/ förgasarn

?
nej absolut inte till originalförgasaren, använder man 80 cc så är de minst 19 mm som gäller, helst 21-28 mm
Veven är tveksamt också, visst går de men frågan är hur pålitligt de är? Formel1:or håller ett helt race, men dom håller inte en hel sesong kan ja lova ^^
samma med veven, den kan säga upp sig om man trycker på för mycke, och de är ingen risk du vill ta

Postat: 10 juni 2009, 18:58
av kallepalle
polini guss 80cc är sport.
Postat: 10 juni 2009, 19:03
av bensinskalle
kallepalle skrev:polini guss 80cc är sport.
Men finns den till D50BO ((?))
Isåfall
kan de funka men lovar inget

Postat: 10 juni 2009, 19:05
av kallepalle
vet ej om den finns till D50BO men de e iaf en relativt lågvarvig sportcylinder.
Postat: 10 juni 2009, 19:05
av erik_94
okej

, då får det väll bli en arisal då. för vad jag har hört så blir det inte så stor skilldnad med en 50cc, vilken är den vassaste 50cc som går att köra på org vev/förgasarn?

Postat: 10 juni 2009, 19:09
av bensinskalle
erik_94 skrev:okej

, då får det väll bli en arisal då. för vad jag har hört så blir det inte så stor skilldnad med en 50cc, vilken är den vassaste 50cc som går att köra på org vev/förgasarn?

bra fråga, går säkert att köpa en lite värre barikit i så fall
gäller bara att du har ett rejält avgassystem, gärna en ordentlig förgasare för att kunna krama ur allt och ett insugskitt...
Annars är en vassare 50 cc ganska onödig...
Postat: 10 juni 2009, 19:22
av erik_94
skulle någon av dom här funka
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12453
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12454
http://www.twostroke.se/product.asp?product=10992
och isåfall vilken är bäst? eller skulle ni ha valt airsal 70cc sport istället?
jag kör ganska mycket och är kvaliten på kolvarna så dålig?
är t6 för vass?
det jag har är: mk thrower,mk cdi,barikit insug,malossi vl6 membran luftfillter
Postat: 10 juni 2009, 20:15
av bensinskalle
skulle satsa på den första

nr 2 är vad ja förstod på hypernivå och de är nog att ta i, 3:an är på midrace vad ja kommer ihåg och är dessutom grymt dyr jämfört med dom andra
Köp 1:an o spara en tusenlapp mot mhrcyllen och köp ett vassare rör istället

Ja skulle satsat på ett högvarvigt rör för att kräma ur effekten ur cylindern

Postat: 10 juni 2009, 20:49
av kallepalle
mhr replica = sport.
Postat: 10 juni 2009, 21:04
av derbi_senda93
bensinskalle skrev:DerbiSM skrev:Derbi_senda93 skrev:Hej!
Undrar om denna CDI-box som suttit på en Gilera SMT passar rakt på min Derbi om SMTn har Ducati tändsystem?
Om den nu passar, är det bara att ta bort min gamla, sätta dit de sladdarna som satt i den gamla och trycka i den nya utan att någon sladd blir över eller inte passar?
Här är annonsen:
http://www.blocket.se/goteborg/Trim_til ... ?ca=15&w=1
Tacksamför svar!

Är det där ens orginal cdi'n som sitter på SMT ?
Kan det inte va så att det är en vanlig ostrypt cdi som han t.ex. köpt på TS ? För det står även att den kostar 500:- ny och det gör inte orginal cdi'n.

om de är en ducati cdi så ska den passa, eftersom det är båda samma motor och samma tändsystem som på Derbi isåfall
Det står ju att det är trim så det är inte original cdi:n

Den är inte original nej, han har antagligen köpt den på TS ^^
Men då borde den ju passa, så vafan, jag köper den
tack iaf!

Postat: 11 juni 2009, 06:56
av bensinskalle
kallepalle skrev:mhr replica = sport.
80 cc:n är ju midrace, men 50 cc utvecklar väl mindre kraft
men då är de lika bra att köra på nr 1 då den är mer än 1000 kr billigare

Postat: 11 juni 2009, 09:09
av erik_94
bensinskalle skrev:kallepalle skrev:mhr replica = sport.
80 cc:n är ju midrace, men 50 cc utvecklar väl mindre kraft
men då är de lika bra att köra på nr 1 då den är mer än 1000 kr billigare

skulle du välja barikit 50cc eller airsal 70cc
Postat: 11 juni 2009, 09:52
av kallepalle
bensinskalle skrev:kallepalle skrev:mhr replica = sport.
80 cc:n är ju midrace, men 50 cc utvecklar väl mindre kraft
men då är de lika bra att köra på nr 1 då den är mer än 1000 kr billigare

mhr racing replica 80cc är midrace, men mhr replica 70cc är sport också.
Postat: 11 juni 2009, 15:47
av bensinskalle
kallepalle skrev:bensinskalle skrev:kallepalle skrev:mhr replica = sport.
80 cc:n är ju midrace, men 50 cc utvecklar väl mindre kraft
men då är de lika bra att köra på nr 1 då den är mer än 1000 kr billigare

mhr racing replica 80cc är midrace, men mhr replica 70cc är sport också.
finns bara en 80 cc malossi till D50BO : mhr replica 80, och den är midrace...
Postat: 11 juni 2009, 15:48
av bensinskalle
erik_94 skrev:bensinskalle skrev:kallepalle skrev:mhr replica = sport.
80 cc:n är ju midrace, men 50 cc utvecklar väl mindre kraft
men då är de lika bra att köra på nr 1 då den är mer än 1000 kr billigare

skulle du välja barikit 50cc eller airsal 70cc
barikit håller högre kvalité men är svårare att få ur effekt ur...
Men ska du åka med originalförgasare osv så ska du helst inte ta 70 cc

Postat: 11 juni 2009, 21:43
av jorre759
Tjena, nu är de så att min Senda 98 har börjat strula

För det första så är växellådan konstig, när jag har i friläget och petar ner för att få i 1:an men när jag ska köra iväg så håller den på att dö för att 2:an på något sätt har hoppat i när jag lägger i 1:an. Ibland så låser den sig också på 1:a växeln så det inte går att växla upp.
Det andra är att kopplingen inte tar ibland, när jag ska stanna så drar jag in kopplingen som vanligt men den kopplar inte så jag fortsätter bara köra
Det tredje är att den går helt konstigt när man väl kör, det går inte att kicka igång den, man måste alltså springa. När man sedan kör så händer inget när man gasar utan den ökar bara långsamt i varv men efter några sekunder så börjar den acca som vanligt
Kan tillägga att alla dessa problem kom nästan samtigigt

Postat: 12 juni 2009, 11:09
av bensinskalle
jorre759 skrev:Tjena, nu är de så att min Senda 98 har börjat strula

För det första så är växellådan konstig, när jag har i friläget och petar ner för att få i 1:an men när jag ska köra iväg så håller den på att dö för att 2:an på något sätt har hoppat i när jag lägger i 1:an. Ibland så låser den sig också på 1:a växeln så det inte går att växla upp.
Det andra är att kopplingen inte tar ibland, när jag ska stanna så drar jag in kopplingen som vanligt men den kopplar inte så jag fortsätter bara köra
Det tredje är att den går helt konstigt när man väl kör, det går inte att kicka igång den, man måste alltså springa. När man sedan kör så händer inget när man gasar utan den ökar bara långsamt i varv men efter några sekunder så börjar den acca som vanligt
Kan tillägga att alla dessa problem kom nästan samtigigt

växellådan är svårt och säga, finns många saker som kan vara fel i den =/ ... Antingen så får du nog lämna in den eller ta isär och kolla själv...
Att kopplingen inte lossar beror antagligen på att din kopplingswire inte är tillräckligt spänd så att kopplingen inte lossar.
Att den går konstigt har förmodligen med förgasaren att göra... Är den original och har gått bra sen tidigare så är de tjuvluft, fel på flottören eller nå skit som gör att bränsleflödet inte blir korrekt...
Btw en anledning till att din växellåda är cp kan va att de är för lite olja i den, så de bör du nog kolla fort som f*n innan du kör nå mer

De ska finnas en nivåplugg på kopplingskåpan ( en liten ensam insexskruv ) och när du har skruvat ur den så ska de rinna ut olja om du håller moppen helt rakt upp, kommer de inte olja så är de för lite olja i växellådan...
Postat: 12 juni 2009, 12:34
av jorre759
bensinskalle skrev:jorre759 skrev:Tjena, nu är de så att min Senda 98 har börjat strula

För det första så är växellådan konstig, när jag har i friläget och petar ner för att få i 1:an men när jag ska köra iväg så håller den på att dö för att 2:an på något sätt har hoppat i när jag lägger i 1:an. Ibland så låser den sig också på 1:a växeln så det inte går att växla upp.
Det andra är att kopplingen inte tar ibland, när jag ska stanna så drar jag in kopplingen som vanligt men den kopplar inte så jag fortsätter bara köra
Det tredje är att den går helt konstigt när man väl kör, det går inte att kicka igång den, man måste alltså springa. När man sedan kör så händer inget när man gasar utan den ökar bara långsamt i varv men efter några sekunder så börjar den acca som vanligt
Kan tillägga att alla dessa problem kom nästan samtigigt

växellådan är svårt och säga, finns många saker som kan vara fel i den =/ ... Antingen så får du nog lämna in den eller ta isär och kolla själv...
Att kopplingen inte lossar beror antagligen på att din kopplingswire inte är tillräckligt spänd så att kopplingen inte lossar.
Att den går konstigt har förmodligen med förgasaren att göra... Är den original och har gått bra sen tidigare så är de tjuvluft, fel på flottören eller nå skit som gör att bränsleflödet inte blir korrekt...
Btw en anledning till att din växellåda är cp kan va att de är för lite olja i den, så de bör du nog kolla fort som f*n innan du kör nå mer

De ska finnas en nivåplugg på kopplingskåpan ( en liten ensam insexskruv ) och när du har skruvat ur den så ska de rinna ut olja om du håller moppen helt rakt upp, kommer de inte olja så är de för lite olja i växellådan...
Okej man tackar för tipsen bensinskalle, ska kolla upp det så snabbt jag kan

Postat: 13 juni 2009, 17:25
av Junker
Nån som vet hur många kilo man ska dra åt en orginal cylinder på Derbi?, tacksam för svar

Postat: 13 juni 2009, 17:28
av bensinskalle
Junker skrev:Nån som vet hur många kilo man ska dra åt en orginal cylinder på Derbi?, tacksam för svar

du menar Nm

?
Bra fråga, enklast är nog att du frågar åf.... Ja drar mina m8 bultar på mc:n med 22Nm iaf, men vet inte va de ska vara på moppen
Postat: 13 juni 2009, 17:30
av Junker
bensinskalle skrev:Junker skrev:Nån som vet hur många kilo man ska dra åt en orginal cylinder på Derbi?, tacksam för svar

du menar Nm

?
Bra fråga, enklast är nog att du frågar åf.... Ja drar mina m8 bultar på mc:n med 22Nm iaf, men vet inte va de ska vara på moppen
Hade för mig man mätte i kg när man drog med moment nykel :S, Okey får ringa och kolla då, tack:)
hej :P
Postat: 13 juni 2009, 17:58
av antonjansson_
Derbi drd edition 2004 eller Derbi xtreme sm 2005
drd är körd 900 och xtremen 780
eller är det så stor skillnad på dem
drd e ju grymt snygg helt svart med underliggande orginal

Re: hej :P
Postat: 13 juni 2009, 18:33
av bensinskalle
antonjansson_ skrev:Derbi drd edition 2004 eller Derbi xtreme sm 2005
drd är körd 900 och xtremen 780
eller är det så stor skillnad på dem
drd e ju grymt snygg helt svart med underliggande orginal

vilken som är bäst?
Drd:n klart

somsagt snyggare, mycke värre chassi ( bromsar, fjädring osv ), digitalmätare, snabbgas, polerad ram
