Sida 12 av 60
Postat: 7 januari 2009, 22:38
av moppe galen
Derbi_senda93 skrev:DerbiSM skrev:Kommer det bli stor skillnad på axx:et om jag byter från 13 till 11(fram) ? det är en Derbi Senda 01.
inte stor men du märker det iaf.. inte minst i uppförsbackar.
sen är det 70 bak original på Derbi. jag har själv 70 bak, kolla på mitt projekt så är det en bild på endast mitt drev, kolla på ungefär hur stort det är och jämför med ditt egna så ska du nog se att de är lika stora

Har alla derbin 70 org bak? för det tror inte jag. rätta mig om jag har fel

Postat: 11 januari 2009, 20:25
av meanzick
Postat: 11 januari 2009, 21:08
av bensinskalle
moppe galen skrev:Derbi_senda93 skrev:DerbiSM skrev:Kommer det bli stor skillnad på axx:et om jag byter från 13 till 11(fram) ? det är en Derbi Senda 01.
inte stor men du märker det iaf.. inte minst i uppförsbackar.
sen är det 70 bak original på Derbi. jag har själv 70 bak, kolla på mitt projekt så är det en bild på endast mitt drev, kolla på ungefär hur stort det är och jämför med ditt egna så ska du nog se att de är lika stora

Har alla derbin 70 org bak? för det tror inte jag. rätta mig om jag har fel

Nope de är beroende på modell...
nyare x-treme ( kanske alla x-treme ) har 65 bak, 12 fram
DRD , åtminstone racing o pro har 53 bak och 11 fram...
Att tänka på när man ska ha 11 drev, är att man måste ha en MINDRE drevbricka samt mindre skruvar, eftersom 11 drevet är så litet så att den normala brickan är för stor helt enkelt...
Postat: 3 februari 2009, 15:46
av Sigge Mk
modell: gilera smt
motor: minarelli
setup: 70cc barikit 21 mm förgasare och ett mk pro race rör (14/53)
som nu för står så har jag bra topp men vill har bättre axx vilken derevning skulle ni rekommendera ?

Postat: 3 februari 2009, 15:58
av Tomaz
Sigge Mk skrev:modell: gilera smt
motor: minarelli
setup: 70cc barikit 21 mm förgasare och ett mk pro race rör (14/53)
som nu för står så har jag bra topp men vill har bättre axx vilken derevning skulle ni rekommendera ?

Då ska du ha ett mindre bakdrev. Då kommer den få ett bättre axx, men kanske förlora lite toppfart. Jag skulle ha kört på 11-53.
mvh
Edit: menar mindre FRAMdrev

Postat: 3 februari 2009, 16:04
av Sigge Mk
okej men om man har för litet fram det kan den inte typ skära då typ på frästa motorn för mycket
Postat: 3 februari 2009, 16:40
av Tomaz
Sigge Mk skrev:okej men om man har för litet fram det kan den inte typ skära då typ på frästa motorn för mycket
Det vet jag inget om, har aldrig hört att det har hänt någon..men det kan mycket väll vara så. men kör på 12 då, det är väll orginal på gilera? 14 tycker jag är lite för stort.
Kan tänka mig att axxet inte är det bästa med det drevet..

men därimot så blir ju toppfarten högre när man kör med ett stort framdrev, och det är ju ett plus

Men jag skulle hellre ha ett gött axx än en hög toppfart, men det är min åsikt
mvh
Postat: 3 februari 2009, 16:58
av Sigge Mk
DerbiSM skrev:Sigge Mk skrev:okej men om man har för litet fram det kan den inte typ skära då typ på frästa motorn för mycket
Det vet jag inget om, har aldrig hört att det har hänt någon..men det kan mycket väll vara så. men kör på 12 då, det är väll orginal på gilera? 14 tycker jag är lite för stort.
Kan tänka mig att axxet inte är det bästa med det drevet..

men därimot så blir ju toppfarten högre när man kör med ett stort framdrev, och det är ju ett plus

Men jag skulle hellre ha ett gött axx än en hög toppfart, men det är min åsikt
mvh
ja men jag tror jag köper ett 12 kuggars
Postat: 3 februari 2009, 19:40
av kallepalle
det som händer om du har en lättare drevning är att motorn måste varva mer för att nå samma tophastighet. det är det enda som gör att motorn påfrestas mera.
edit: wööps caps
Postat: 3 februari 2009, 19:43
av Riejumrx
kallepalle skrev:DET SOM HÄNDER OM DU HAR EN LÄTTARE DREVNING ÄR JU ATT MOTORN MÅSTE VARVA MER FÖR ATT NÅ SAMMA TOPHASTIGHET. DET ÄR DET ENDA SOM GÖR ATT MOTORN PÅFRESTAS MERA.
edit: wööps caps
när du ändå editerar kan du ju ta bort caps ?
Postat: 12 februari 2009, 16:17
av Riejumrx
Ts har ju bara TNT drev och kedjor, men de är väl bra ändå ?

Postat: 12 februari 2009, 16:26
av maximannen
ReijuMrx skrev:Ts har ju bara TNT drev och kedjor, men de är väl bra ändå ?

det funkar skit bra

iallafall för mig

Postat: 12 februari 2009, 16:37
av Riejumrx
maximannen skrev:ReijuMrx skrev:Ts har ju bara TNT drev och kedjor, men de är väl bra ändå ?

det funkar skit bra

iallafall för mig

gött:D tack !
Derbi Senda extreme 06sm
Postat: 14 februari 2009, 19:35
av leeo
hej.
jag har en Derbi Senda extreme o6 sm allt är original förutom leovince v6 effektrör (lågvarvigt) jag vill ha både axx och toppfart. stämmer det att jag ska ha 13\53 då? kommer jag att kunna komma upp på bakhjulet på något sätt då? vad kommer den att toppa?
Postat: 15 februari 2009, 14:30
av Moddad
Om du vill stunta, kör på 11/53 eller någon lättare. 13/53 som bruksmoppe.
Toppar väl kring 80 och visst kan du komma upp på bakhjulet, handlar bara om att lära sig tekniken.
okej
Postat: 15 februari 2009, 14:57
av leeo
men kan jag komma upp på bakhjulet med 13\53 då? är det stor skillnad mellan 13\53 och 12\53??? ska jag byta munstycke nu när jag har drevat den och satt på effekt?
Postat: 15 februari 2009, 18:47
av Riejumrx
jaa du ska byta munstyccke, 5-15 strl , du får prova dig fram där
det är en liten skillnad på 12 taggars än 13 taggars ( axx) men knappt märktbart med en tagg

f
Postat: 15 februari 2009, 18:50
av leeo
okej, jag ska altså byta upp mej i storlek med 5-15 stolekar men vad är original storlek på munstycke på Derbi Senda extreme 06 sm?
Postat: 15 februari 2009, 21:11
av kallepalle
63 tror jag
Re: okej
Postat: 15 februari 2009, 21:32
av meanzick
leeo skrev:men kan jag komma upp på bakhjulet med 13\53 då? är det stor skillnad mellan 13\53 och 12\53??? ska jag byta munstycke nu när jag har drevat den och satt på effekt?
Det kan du
Och ska man stunta rekommenderar jag 12/53 ungefär.
Svårare med 11 imo eftersom den varvar ur på nolltid (:
Postat: 4 mars 2009, 22:10
av spf2
tjena har en drd 05 dragen plugg bara. är det en lämplig drevning 14/58.
Re: f
Postat: 4 mars 2009, 22:13
av spf2
leeo skrev:okej, jag ska altså byta upp mej i storlek med 5-15 stolekar men vad är original storlek på munstycke på Derbi Senda extreme 06 sm?
63 tror jag
Postat: 4 mars 2009, 22:15
av blackmasai
jo det går bra med 13/58 för du har ju bara urplugg så men 14/58 går också!!!!

Postat: 4 mars 2009, 22:45
av spf2
blackmasai skrev:jo det går bra med 13/58 för du har ju bara urplugg så men 14/58 går också!!!!

jag satte först på 13 men det gav inget efekt typ 3-4 km/h :p
Postat: 4 mars 2009, 22:48
av blackmasai
okej men 14 ska det var då men om du byter till tex 50 bak så är det 13 som gäller
Postat: 8 mars 2009, 01:53
av bombmannen
13/53 drevning , vad är den bra till , axx elr top drevning ?
Postat: 8 mars 2009, 08:53
av sorex_senda
bombmannen skrev:13/53 drevning , vad är den bra till , axx elr top drevning ?
det ger bra axx/top
Postat: 8 mars 2009, 11:56
av bombmannen
Jag har gamla Derbi motorn med :
Dellorto black edition 19mm
Tk rör
trim reed
och det är så att jag vill ha bättre topp hastighet , nuvarande drevning är 13/53 ,
Postat: 8 mars 2009, 12:05
av Tomaz
bombmannen skrev:Jag har gamla Derbi motorn med :
Dellorto black edition 19mm
Tk rör
trim reed
och det är så att jag vill ha bättre topp hastighet , nuvarande drevning är 13/53 ,
Mindre bak - Större fram = Toppfart.
Tycker den drevningen du har nu är ganska bra, men om du inte bryr dig så jätte mycket om axxet kanske du kan byta till 14 fram.
Postat: 10 mars 2009, 14:03
av bombmannen
Shaa jag ska dreva om den med
15 / 48
Mitt trimm är Tk rör
Dellorto 19mm förgasare
Trimm reed ,
Den drevningen är la för topp ? men kommer moppen axxa kassare om jag kör med 13/53 och dragen plugg bara
Postat: 10 mars 2009, 15:55
av kallepalle
ja det är topfartdrevning. men den kan gå lika bra med 13/48. det beror på om den orkar varva ut.
Postat: 10 mars 2009, 16:04
av chifen
bombmannen skrev:Shaa jag ska dreva om den med
15 / 48
Mitt trimm är Tk rör
Dellorto 19mm förgasare
Trimm reed ,
Den drevningen är la för topp ? men kommer moppen axxa kassare om jag kör med 13/53 och dragen plugg bara
Du kommer inte vinna med den drevningen, kommer inte att orka varva ur till toppfart ändå

Sedan kommer axxet bli väldigt slött. Satsa på 13/14-53 drevning istället. Den kommer axxa bra mycket bättre med 13/53 än med 15/48 och toppfarten bör inte skilja så mycket på raksträcka då den inte kommer orka varva ur. I uppförsbacke kommer du nog förlora lite toppfart och ork men nedför kommer den gå fortare.
Postat: 19 mars 2009, 15:17
av Riejumrx
Vad har CPI SX för drevning ?
en polare har en sådan och han har ingen aning så vill gärna veta

Postat: 21 mars 2009, 13:47
av Rabxorzz
Vad föredrar ni för drevning till sportluft och gianelli på RRX ?
Postat: 21 mars 2009, 13:49
av kallepalle
12/53 alt 13/53