Trafikpolisfrågor

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderator: Järnet60

Användarens profilbild
NoCamshaft
Elmoped

Inlägg av NoCamshaft »

DT50rMacko skrev:
NoCamshaft skrev:vad gör polisen om moppen de ska testa inte startar?
Dom testar den inte... Det hände för min kompis 2 gånger när han var 14 år så han fick ingen böter för trimmad moppe :)

Edit: Polisen kunde inte bevisa att han hade kört den så han slapp alla slags böter
nämen jag tänkte om polisen börjar jaga en så kanske man kan köra ut sidan och kanske dra i någon gömd kran eller strömbrytare under en lucka så den inte går igång när polisen ska provköra, de vet inte häller att den finns där så det är hemma byggt, man har kört i laglig hastighet typ 40km/h den bara låter ändrad men då skyller man på en läcka i avgasröret som man hade tänkt fixa när man kommer hem, skulle det gå?
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Nutbreaker skrev:tja järnet! vad tycker du om den situationen där Christoffer Andersson försökte köra ifrån polisen, men polisen pressade honom och körde så vårdslöst så han blev stressad, och det följde av ett dödsfall, tycker du polisen gjorde rätt eller fel? själv tycker jag att polisen va helt jävla blåsta... dem sa ju "Underbart" när han krockade och dog, och skrattade om att dom skulle köra in han i räcket..
Christoffer Andersson hade inte körkort och hade inte ute på vägen att göra.
Han hade banracinglicens. Hade han hållit sig till banåkning så hade detta inte hänt.
Frågan är väl vem som är blåst. Polisen eller Christoffer Andersson.

Tycker att Ekdahl och TV4-redaktionen har vinklat detta alldeles för mycket åt att det var såååå synd om Christoffer.
Han gjorde ett val! Det var fel val!
Hade han stannat och "bitit i det sura äpplet" = tagit sina böter, hade det inte blivit något. Då kunde han fortsatt med banåkning.
Vad jag förstår skulle han ta körkort för mc eller bil. Då är det väl rättså korkat att köra olovligt...

Jag kommer inte att göra fler kommentarer om detta.
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR

Inlägg av Macko96 »

Hej järnet! Har 2 stycken frågor till dig nu!

Om ens moppe går lite förfort men har försökt att strypa ned den vad kan man mer göra än att inte köra förfort? Tar polisen något?

Och om man är född så man får köra 30moppe utan kort kan man bli av med den tillåtelsen om man blir stannad för något annat?
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
etioX
Elmoped

tona

Inlägg av etioX »

Hej jag har en fråga angående a-traktorer :)

Får man tona sidoruterna fram har hört båda svaren och nu vill jag ha reda på det.
//etioX
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

!OBS! VILL ATT JÄRNET SKA SVARA PÅ DETTA INLÄGG !OBS!

Tjena järnet!

Hehe det här med att alla frågar dig saker får mig att tänka på Trolles Trafikskola om du vet vem det är? Hehe

Okej, jo nu ska jag gå på frågorna här.

1. Det finns väll något som heter A-traktor och något som heter epa?
Och det är någon av de fordonen som måste ha stel bakaxel om jag förstår det rätt?

Men sen har jag en till fråga då.

2. Jag vet jätte många som åker A-traktor och epa fast dom är 15 år men på körkortsportalen står det ju att man ska vara 16 år för att köra epa och A-traktor. För i moped klass 1 kortet så får man ju traktor-kortet men det börjar väll gälla när man är 16 år bara att man får det genom moped klass 1 kortet?

Sen då en till fråga.

3. Har hört att det finns något som heter mopedbil också som får gå i 50 km/h. Men hur är det med det, vid vilken ålder får man åka mopedbil?
15 år eller 16 år?
För vad jag har tänkt så får man ha det när man är 15 år eftersom det heter MOPEDbil.

Sen ännu en till fråga.

Om jag nu då vill ha en sådan epa eller A-traktor, den som inte behöver stel axel eller behöver vara kapad, så kan jag besikta om den till en mopedbil då?
För en epa eller A-traktor brukar ju oftast vara gamla Volvo bilar med rejäla karosser som tål ifall man krockar medans mopedbilarna nu för tiden bara är gjorda i plast. Tänkte för det skulle vara riktigt skönt att åka runt i en epa/A-traktor (den som inte har stel bakaxel) för både mopedbil och en epa/A-traktor har ju en LGF-skylt (Långsamt Gående Fordon) och registreringsskylt där fram så det borde väll inte vara några problem att få en epa/A-traktor registrerad som en mopedbil då till och med som jag nämnde tidigare så är ju epor/A-traktorer oftast gamla volvo amazoner eller 740, 940...
Men det kanske är att dom inte får vara kapade men det finns väll också någonting att om man har en epa/A-traktor som är gjord innan ett visst år så behöver dom väll inte vara kapade eller stela i bakaxeln?

Sista frågan för den här gången då!

4. Om jag nu då åker en epa/A-traktor som då ska gå i 30 km/h vad jag hört. Men finns det någon sådan här regel som plussar på några kilometrar som att tex en 45 moppe inte får gå snabbare än 51 km/h? Finns det så på epa/A-traktorer också att den får gå i 35 km/h eller ska den gå i sina 30 km/h och inte mer?

Blir visst en fråga till :P

5. Om jag då åker en epa/A-traktor som går i 50 km/h och inte mer. Sen kommer en polis, kan jag då säga att jag inte kan bli dömd för olovlig körning för att en mopedbil får ju gå i 50 km/h så jag har ju körkort för att åka i 50 km/h med ett fyrhjulit fordon. Då borde jag fällas för oregistrerat fordon istället?
Eller är det att en mopedbil får ha en viss längd? För alla mopedbilar är ju jätte små.

Hoppas du verkligen kan svara på det här!
Om du inte vet exakt svaren, så kan du inte fråga någon hur det ligger till med det du just inte kanske kan svara på? :)
Skulle verkligen uppskatta om du svarade i alla fall!

Mvh!

!OBS! VILL ATT JÄRNET SKA SVARA PÅ DETTA INLÄGG !OBS!
Kolla gärna in min Stunt film!
http://www.youtube.com/watch?v=N2g-tEig1XA
Användarens profilbild
zajkowski
Svårstartad skrothög

Inlägg av zajkowski »

rasmusborg skrev:massa text
Jag svarar på det ändå - som jag har förstått det, trots du vill järnet ska svara.

1. Det är epa-taktor som har stel bakaxel, max axelavstånd på 225 cm.
Får gå hur fort som helst på (det handlar om utväxling) oftast två växlar.

2. på AM-körkortet får du köra epa/a-traktor från du är 15.
Traktorkortet är 16 årsgräns - 15 årgräns med dispans.

3. Mopedbil är 15 årsgräns då det är en moped,
hastigheten beror på om det är en klass I eller en klass II.

3½. Nej, det går inte att bessa om en epa/a-traktor till mopedbil, då en a-traktor väger alldes för mycket!
En a-traktor brukar väga närmre två ton, gå på höga varv, då de egentligen är till för att dra släp.
Mopedbilen får ha en max tjänstevikt(?) på 360 kg, eller något sådant. Minns inte riktigt.

Mopedbilar har regplåt bak, och epa/a-traktor har oftast regplåt fram.
En epatraktor kan inte heller vara "okapad". det är a-traktorer som kan vara "okapade". Dessa bessades innan 2003, men får man ombess kan man fortfarande bessa om den som okapad. En gång okapad, alltid okapad.

4. "Felmarginalen" för epa/a-traktorer är 33 km/h.

5. Du kommer fällas för olovlig körning oavsett vilket.
Kör du en a-traktor som går för fort, kommer den klassas som "oregistrerad lätt lastbil" - även okapade.
Först när baksäte åker i, så åker man dit för "oregistrerad personbil". Skulle den nu gå 45 km/h, så kommer den ändå klassas som PB, då en a-traktor är för tung för att klassas som mopedbil.

Schweiz har däremot varit lite snabbare än andra länder med mopedbilar, där är det tydligen så att folk kan regga om bl.a smart for two till mopedbilar. Genom att strypa dem. (så det blir väl lite som en "Schweizisk epa") Vad jag läste på ett forum efter en personen varit på resa där.
Det är TYST, Det är SORG, Det är HELSINGBORG!
Svårstartad skrothög

Inlägg av MopedOlle »

Är det olagligt med blinkers eller bakljus som inte är ce-godkänt även om det syns bra och fungerar som vanligt?
Användarens profilbild
VoxuzZ
Tha Mastah Blastah

Inlägg av VoxuzZ »

Hej järnet my man!!!

Är det olagligt att åka ifrån polisen?
Svarsalternativ: Ja [ ] Nej [ ] Kanske [ ]

Tacksam för snabba svar då vi ska åka moped ikväll.

Mvh
VoxuzZ_1996
I'm the baws!
-user-
Elmoped

Inlägg av -user- »

VoxuzZ skrev:Hej järnet my man!!!

Mvh
VoxuzZ_1996
Jagar dom dig är det klart som fan att det är olagligt!

Det borde väl en 15 åring förstå?
Användarens profilbild
SnyggaDerbin
Svårstartad skrothög

Inlägg av SnyggaDerbin »

Mvh
VoxuzZ_1996
Haha, vilken jävla fråga! :D
Geten Jens skrev:Tjena, har svetsat ihop två 4Takt så att det blir 8Takt! Kan maN skrika åt motorn att den ska vända om eller måste jag skruva upp cylindernippeln. Har även två styren och ett däck som läcker benzin ur ventilhattarna,
Användarens profilbild
Macko96
Allvetande|Hastighetsrekord på TSR

Inlägg av Macko96 »

Svarsalternativ: Ja [X] Nej [ ] Kanske [ ]

Mvh
VoxuzZ_1996
Är du helt pantad eller? O.o Om dom vinkar in dig så MÅSTE man stanna

du vet att sådant går man igenom när man gör kursen.
Har en DT50R från 94 till salu! Pm:a vid intresse!
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18181
http://www.twostrokerider.se/forum/albu ... c_id=18180
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=21909
(22:11:57) Demuz: kan ni inte kicka mig på skoj? har aldrig blivit det
ralmer
Elmoped

Re: Trimm

Inlägg av ralmer »

Järnet60 skrev:
erkmar skrev:Hej! jag undrar vad som händer om en moped går över 52 km/h utan att den är trimmad? tar polisen mig för trimmad moped då? :?:
Nu kommer jag att upprepa mig.
En EU-moped går inte i 52 km/h eller fortare om den är otrimmad/original.
Ni kommer aldrig att få något annat svar än detta av mig när ni pratar om EU-mopeder.
Märker man att en EU-moped går för fort kan det vara något fabrikationsfel. Då finns det bara EN sak att göra:
Stanna mopeden omedelbart och kör inte en meter till!
Sedan reklamerar man mopeden hos den moppehandlare där mopeden köptes.
jag och mina polare har alla nyinköpta mopeder och dom toppar alla över 55km/h mätt med 2 olika bilar. så jag måste nog säga att ganska många mopeder går över 52km/h otrimmade..
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

Hej! :)
Jag undrar om du skulle bry dig om ifall en mopedist kör med ett trim rör fast han INTE har pluggen i. Och den går inte mer än 50 km/h. Skulle du bry dig om en sådan kille eller skulle du låta han åka vidare?
För man kan väll inte fällas för olovlig körning om man kör en moped som går i 50 km/h fast är ändrad i motorn.
Användarens profilbild
Tobbe96
Svårstartad skrothög

Inlägg av Tobbe96 »

ralmer skrev:
Järnet60 skrev:
erkmar skrev:Hej! jag undrar vad som händer om en moped går över 52 km/h utan att den är trimmad? tar polisen mig för trimmad moped då? :?:
Nu kommer jag att upprepa mig.
Ni kommer aldrig att få något annat svar än detta av mig när ni pratar om EU-mopeder.
Märker man att en EU-moped går för fort kan det vara något fabrikationsfel. Då finns det bara EN sak att göra:
jag och mina polare har alla nyinköpta mopeder och dom toppar alla över 55km/h mätt med 2 olika bilar. så jag måste nog säga att ganska många mopeder går över 52km/h otrimmade..
Bilars mätare stämmer inte alltid :shock:
Bild

Victorh skrev:glykol + vatten intebra kan vara det som är problemet!
Jaså? ;)
2stroke
Gasres

Inlägg av 2stroke »

rasmusborg skrev:Hej! :)
Jag undrar om du skulle bry dig om ifall en mopedist kör med ett trim rör fast han INTE har pluggen i. Och den går inte mer än 50 km/h. Skulle du bry dig om en sådan kille eller skulle du låta han åka vidare?
För man kan väll inte fällas för olovlig körning om man kör en moped som går i 50 km/h fast är ändrad i motorn.
Den måste ombesiktigas innan den är laglig att framföra på vägar om man ska vara petnoga..
Användarens profilbild
Z-K
Avstängd

Inlägg av Z-K »

Tobbe96 skrev:
ralmer skrev:
Järnet60 skrev: Nu kommer jag att upprepa mig.
Bilars mätare stämmer inte alltid :shock:
igentligen varför mäter man hastigheten? man kan ju aldrig vara säker på den visar rätt, då äre ju bara att tävla :D
GE FAN I MEJ! :wink:

Äre någon jag hatar så är det du! SickRazer
Du Lär se vilket Problem du har fått! :/ Du skulle lyssnat på mej!
Användarens profilbild
D4NI3L
Äppelpaj Racing

Inlägg av D4NI3L »

Järnet60 skrev:
D4NI3L skrev:tja härligt att du är tbx tänkte bara kolla om jag har förståt rätt.
Om jag kör trimmad moppe (oavsett hastighet (inte snabbare än angiven hastighet på vägen))

får jag:
Böter runt 1500-2000
Uppskutet körkortstillstånd 2mån- 2år
Indraget körkort?

Var det allt?
Vad blir det mer om man kör utan kort?
Inga me påfåljder om man försöker smita?

tacksam för svar
Dagsböter på ca 1200-1500:-
Återkallat körkortstillstånd i 4 månader om du har körkortstillstånd.
Har du inte KK-tillstånd får du en spärrtid på 6 månader innan du kan få KK-tillstånd.
Har du AM-körkort blir det återkallat. Har för mig att det blir upp till 6 månaders spärrtid/återkallelse första gången.

Försöker man smita kan det bli rapport på "Ej stannat på polismans tecken" också.

Trimdelarna tas i beslag, men du får tillbaka mopeden.
Står din pappa eller mamma som ägare till mopeden kan de få sitt körkort återkallat eftersom de tillåter dig att köra deras trimmade moped.
Tack för svaret, Men om man kör på klass 2 kortet då? Eller utan? blir kortet helt återkallat eller bara spärrtid? MvH D4NI3L
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

D4NI3L skrev:
Z-K skrev:
NOName? skrev:hej, har en fråga angående reg. skylten.

den istter original bakom föraren på läppen där den ska sitta, får man flytta ner den till vänstra sidan om bakhjulet, har sett det på några mopeder och undrar om det är laglit

ps. bor i finland
Borde int vara olagligt, för den syns alltid.

äre int på vespor de?

annars så har ni knasiga k-stads boar i k-stad :)
Nej det är inte lagligt frågan har kommigt uppförut.

Det är inte lagligt men dom flesta poliserna bryr sig inte. Eftersom det finns ju HD motorcyklar som har registreringsplåten på vänster sidan, men poliser bryr sig inte om det. Tror dom bryr sig ännu mindre på moppar för man ligger ju nästan vid väggrenen hela tiden när man kör.

Jag blev själv stoppad på kvällen och då sa dom att jag skulle sätta på en lampa över registreringsplåten för den syntes inte på kvällen. Så en lampa över den och du lär aldrig bli stannad på grund av registreringsplåten i alla fall.

Men dock i Finland så verkar ju poliserna så himla överdrivna med att man måste ha backspegel eller så..

Men fråga någon polis i Finland bara eller fråga någon som Järnet fast på ett annorlunda forum ifall du vill ha exakt svar över hur det ligger till med din fråga.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

SillmaN skrev:Hej! Har kollat igenom och har inte hittat någon liknande fråga så jag undrar om ni brukar jaga mopeder även ifall dom har passagerare där bak?
Det har väl hänt.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Yamahadt50 skrev:Tjena Järnet!, får man samma böter för trimmad 30moppe som en trimmad eu-moppe?
Ja
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

falkheden skrev:Måste man ombesiktia mopeden om man har satt på nudebar på mopeden? eller om polisen stannar mig och min moppe är helt original men har nudebar får jag böter eller något sånt?
Nej, man behöver inte ombesiktiga mopeden om man sätter på en Nudebar.
Men all instrumentering som du hade på det andra styret måste monteras på din Nudebar.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Re: Köra minibike med A1kort

Inlägg av Järnet60 »

bernstgunnar skrev:Tjena, dubbelpostar nedanstående då inte många är inne i minidelen av forumet och läser:

Jag har läst samtliga trådar på alla tillgängliga forum angående att köra minibike/fiddy/cross osv på gatan. Alla har olika uppfattningar, även trafikpolisen på det här forumet har en annan uppfattning än den trafikpolis jag talade med på telefon idag.
Saken är den att jag har en mini chopper 110cc som jag avser att framföra på allmän väg. Jag har också behörighet A1 på mitt körkort och dkulle bra gärna vilja veta vad jag riskerar vid kontroll. Järnet60s, och flera andras, uppfattning är att rubriceringen blir "framförande av oregistrerat fordon", vilket verkar ge antingen 800 eller 1200 kronor i penningböter. Någon som vet varför det finns två olika belopp?
Trafikpolisen jag talade med idag sa att det blir dagsböter på det, men han hade nog förväxlat fallet med olovlig körning. Som jag förstår det så blir färden på en mini chopper 110cc olovlig körning om man inte har A1 eller A behörighet, även fast choppern inte är klassad som ett fordon.
Har någon fastnat i kontroll under exakt samma omständigheter och fått mer än en varning så skriv gärna.

En annan sak som jag funderar på är att trafikförsäkra den. Jag snackade med ett bolag och sa då att jag ville försäkra en 30-moped, de frågade om den var trimmad och jag svarade ja. Finns det några uppenbara problem vid en eventuell olycka? Trafikförsäkringen gäller hur mycket trim man än har på moppen, så egentligen skulle den kunna ha varit en 50cc 1hk moped som jag trimmat till 110cc, även om det inte är så. Bolaget hade inget register över vilket ramnummer som var vad utan knappade bara in det jag gav dem, de frågade inte heller efter typintyg.
Är det värt att försäkra den alls?
Att köra oregistrerat fordon på annan plats än inhägnat område betyder böter på 800:-. De böterna kan polisen skriva ut.

När det gäller olovlig körning kan inte polisen skriva ut de böterna. Det är åklagaren som gör det. För hemmavarande barn utan inkomst är bötesbeloppet mellan 900-1200:-.
Jag antar att någon blandat ihop beloppen.

När det gäller moped och motorcykel antar jag att det är olika premier beroende på vem som står som ägare till fordonet, var denne bor och beroende på vad det är för ett fordon.

De fordon du räknar upp är oregistrerade motorcyklar, inte 30- eller 45-mopeder. Det är viktigt att det är rätt typ av fordon som försäkras. Blir det fel kan säkert ersättning utebli, samt att försäkringstagaren kan få stå för alla utlägg försäkringsbolaget har haft angående en skada. Men det kan försäkringsbolaget tala om för dig.

Typintyg är en handling som gäller för 30-mopeder. Jag kan inte tänka mig att du har ett typintyg för din 110-kubikare.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

tompa221 skrev:Får man äta och köra samtidigt? 8)
Nej
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Järnet60 skrev:
Z-K skrev:
MreliasN skrev: Men om den kallnat helt då?
då brukar de int testa den.
Om det är en trafikpolis med förordnande om Flygande Inspektion har han rätt att provköra mopeden, även om avgasröret eller motorn är kallt.

Är det en EU-moped och den är trimmad så blir det en fullständig registreringsbesiktning. Kolla in länken:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=13731
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Roxxen96 skrev:
Emil skrev:
Järnet60 skrev: Har man nyckeln på sig ska man ge den till polisen.
Gör man det inte kan man rapporteras för hindrande av förrättning. Vet inte vad det är för bötesbelopp.

Sista frågan antar jag att du själv kan svara på om du tänker efter.
Men jag har hört någon stans att dom måste ta en på bar järning och och att dom filmar en i en civilbil eller något. Stämmer det?
Vilken av de två frågor skulle jag svara på själv? :D Tack!
#Om det är ett effekt rör på och den går över den tillåtna gränsen, vad kan hända då?# Den menade Järnet.

Olovlig körning, samt oregistrerad lätt mc om jag inte har fel?
Japp.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Emil skrev:
Roxxen96 skrev:
Emil skrev: Men jag har hört någon stans att dom måste ta en på bar järning och och att dom filmar en i en civilbil eller något. Stämmer det?
#Om det är ett effekt rör på och den går över den tillåtna gränsen, vad kan hända då?# Den menade Järnet.

Olovlig körning, samt oregistrerad lätt mc om jag inte har fel?
Känns ju onödigt att fråga om man ändå måste tänka ut svaret själv! Man frågar ju av en anledning!
Ja Emil.
Jag vet att du frågar av en speciell anledning.
Men för mig verkar det konstigt att fråga om vad som händer om man överskrider den tillåtna gränsen. Om du läser lite i min fråge- och svarstråd så får du svar på de flesta frågor du har. Går moppen för fort vet du ju vad som händer. Eller hur?!
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

david96 skrev:fall jag sitter bredvid moppen och den är kall kan polisen då ta mig för trimm?
elr får dem äns klaga och börja anmärka grejer och sådant utan att du äns sätt mig köra den?
sen får polisen testa den även fast jag har sagt att jag inte kört med den ?
Jag ser att du är ny på forumet. Men ta och läs lite i mina fråge- och svarstrådar så får du snabbt svar på dina frågor.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Emil skrev:
Järnet60 skrev:
Emil skrev:Hej!

Jag undrar hur en mopedrazzia fungerar?

Om mopparna står stilla på sin plats och poliserna ska testa, men ingen vill ge nyckeln. Vad händer då?

Måste dom prata med rektorn innan eller är det bara och komma?

Om det är ett effekt rör på och den går över den tillåtna gränsen, vad kan hända då?
Har man nyckeln på sig ska man ge den till polisen.
Gör man det inte kan man rapporteras för hindrande av förrättning. Vet inte vad det är för bötesbelopp.

Men jag har hört någonstans att dom måste ta en på bar gärning och och att dom filmar en i en civilbil eller något. Stämmer det?
Vad jag menade är att du ska tänka till själv när det gäller uppenbara/självklara svar.

Ja, jag har nog skrivit 15-20 gånger att polisen ska "fånga in" personen direkt (bar gärning), eller med 100% säkerhet kunna identifiera föraren för att senare kunna bötfälla eller rapportera till åklagaren.
Någon civilbil med video krävs inte. Det är polismannens vittnesmål som räknas i tingsrätten. Videon är bara ett hjälpmedel som spelas upp i rätten för att på ett enkelt sätt klargöra vad som hänt på platsen.
Emil
Elmoped

Inlägg av Emil »

Järnet60 skrev:
Emil skrev:
Järnet60 skrev: Har man nyckeln på sig ska man ge den till polisen.

Men jag har hört någonstans att dom måste ta en på bar gärning och och att dom filmar en i en civilbil eller något. Stämmer det?
Vad jag menade är att du ska tänka till själv när det gäller uppenbara/självklara svar.

Ja, jag har nog skrivit 15-20 gånger att polisen ska "fånga in" personen direkt (bar gärning), eller med 100% säkerhet kunna identifiera föraren för att senare kunna bötfälla eller rapportera till åklagaren.
Någon civilbil med video krävs inte. Det är polismannens vittnesmål som räknas i tingsrätten. Videon är bara ett hjälpmedel som spelas upp i rätten för att på ett enkelt sätt klargöra vad som hänt på platsen.
Tack :D
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Mertz skrev:Tjenare mannen! Jag råkade stöta på polisen för ett tag sedan och undrar om den kan "flagga" mitt körkort.
Jag stod nämligen stilla med mopeden men dem la märke till ett rör på mopeden som enligt dem inte skulle sitta där.

Det Konstapeln sa var att nästa gång någon av deras kollegor möter mig och kollar körkortet kommer det komma upp en notis om att min moped är trimmad. Och då skall dem testa den

Kan man sätta sådana här notiser eller "flaggningar" på mitt körkort i registret? Hade jag kunnat vägra ge dem körkortet? hade dom annars kunnat tvinga mig att ge dem personuppgifter?

Om det nu är så att det inte går att "flagga" körkortet får polisen ljuga på det viset?
Det enda sättet jag kan tänka mig att polisen kan "flagga" ditt körkort är att man på LKC (LänsKommunikationsCentralen) lägger in en historikanteckning. Den är sökbar. Men jag är ingen expert på LKC:s rutiner.
Om det inte är så som jag tror, kan det vara så att polisen du träffade bara ville "skrämmas" lite
:)
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

ny slider pöjk skrev:
rexzo skrev:Tjo järnet! Brukar ni stanna mopeder som ni ser kör utan blinkers, alltså eu moppar å inte 30. För jag har inga blinkers fram och inga bak heller.
det är inte lag på att måste ha blinkers på en eu moped
Är det en EU-moped ska den ha blinkers.
Den är helfordonsgodkänd och får inte avvika från de krav som finns i coc-dokumentet.

Det är skillnad på 30-mopeder. De måste inte ha blinkers.
Användarens profilbild
rasmusborg
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av rasmusborg »

Denna gång KRÄVER jag svar från Järnet.
Järnet60 skrev:
"Det är polismannens vittnesmål som räknas i tingsrätten"
Men då kan ju polisen alltså bara säga "Jo vi såg han köra och det var den killen" i rätten?

Eller är det då dom spelar upp videofilmen och kollar om patrullen verkligen sett den moppen med en förare på under dagen?

Mina frågor till dig :

1. Får man åka moppe medans man lyssnar på musik i hörlurar?

2. Jag fråga några frågor angående epa/a-traktorer förut. Var inte du som svara just då. Men killen som svara sa att en epa traktor få gå hur snabbt som helst fast den MÅSTE ha 2 växlar (?)
Eller så var det att den behövde 2 stycken växellådor (?)
Förlåt om jag rörde till allt nu. Men han skrev att man bara behövde 2 stycken växlar eller växellådor och den fick gå hur snabbt den ville. Stämmer verkligen detta?

Hälsningar Rasmus Borg

Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Re: Köra minibike med A1kort

Inlägg av Järnet60 »

bernstgunnar skrev:
Järnet60 skrev:
bernstgunnar skrev:Tjena, dubbelpostar nedanstående då inte många är inne i minidelen av forumet och läser:

Jag har läst samtliga trådar på alla tillgängliga forum angående att köra minibike/fiddy/cross osv på gatan. Alla har olika uppfattningar, även trafikpolisen på det här forumet har en annan uppfattning än den trafikpolis jag talade med på telefon idag.
Saken är den att jag har en mini chopper 110cc som jag avser att framföra på allmän väg. Jag har också behörighet A1 på mitt körkort och dkulle bra gärna vilja veta vad jag riskerar vid kontroll. Järnet60s, och flera andras, uppfattning är att rubriceringen blir "framförande av oregistrerat fordon", vilket verkar ge antingen 800 eller 1200 kronor i penningböter. Någon som vet varför det finns två olika belopp?
Trafikpolisen jag talade med idag sa att det blir dagsböter på det, men han hade nog förväxlat fallet med olovlig körning. Som jag förstår det så blir färden på en mini chopper 110cc olovlig körning om man inte har A1 eller A behörighet, även fast choppern inte är klassad som ett fordon.
Har någon fastnat i kontroll under exakt samma omständigheter och fått mer än en varning så skriv gärna.

En annan sak som jag funderar på är att trafikförsäkra den. Jag snackade med ett bolag och sa då att jag ville försäkra en 30-moped, de frågade om den var trimmad och jag svarade ja. Finns det några uppenbara problem vid en eventuell olycka? Trafikförsäkringen gäller hur mycket trim man än har på moppen, så egentligen skulle den kunna ha varit en 50cc 1hk moped som jag trimmat till 110cc, även om det inte är så. Bolaget hade inget register över vilket ramnummer som var vad utan knappade bara in det jag gav dem, de frågade inte heller efter typintyg.
Är det värt att försäkra den alls?
Att köra oregistrerat fordon på annan plats än inhägnat område betyder böter på 800:-. De böterna kan polisen skriva ut.

När det gäller olovlig körning kan inte polisen skriva ut de böterna. Det är åklagaren som gör det. För hemmavarande barn utan inkomst är bötesbeloppet mellan 900-1200:-.
Jag antar att någon blandat ihop beloppen.

När det gäller moped och motorcykel antar jag att det är olika premier beroende på vem som står som ägare till fordonet, var denne bor och beroende på vad det är för ett fordon.

De fordon du räknar upp är oregistrerade motorcyklar, inte 30- eller 45-mopeder. Det är viktigt att det är rätt typ av fordon som försäkras. Blir det fel kan säkert ersättning utebli, samt att försäkringstagaren kan få stå för alla utlägg försäkringsbolaget har haft angående en skada. Men det kan försäkringsbolaget tala om för dig.

Typintyg är en handling som gäller för 30-mopeder. Jag kan inte tänka mig att du har ett typintyg för din 110-kubikare.
OK. Frågan kvarstår: Är fordonet att betrakta som en lätt motorcykel eller är det att jämställa med t.ex. en röjsåg?
Rapporteras en person som kör den för olovlig körning? Hjälper A1 behörigheten?
Jag är egen företagare och beroende av mitt bilkörkort kan därför inte chansa. Böter kan jag dock tänka mig att betala.
Jag tyckte att jag var tydlig i mitt svar.
Men jag skriver igen att de fordon du pratar om: minibike/fiddy/cross är lätta motorcyklar eftersom de har en konstruktiv hastighet som överstiger 45 km/h och inte är registrerade som EU-moped.

Brottet är olovlig körning om man inte har A-körkort.
Har man A-körkort är böterna 800:- för att man framför ett oregistrerat fordon.

Hoppas att det klarnat nu
:wink:
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

GasresarN skrev:Hej Järnet! Mitt absolut första inlägg här på TSR så vi får se hur det går...
Men iallafall!
1. Jag respekterar polisen och deras arbete till 100% och förstår att det inte är ni som stiftar lagar. Men är det inte bra mycket säkrare att köra en trimmad moped med förnuft? Alltså att man hänger med trafikrytmen osv. Jag anser att det är ren livsfara att mopeder ska ligga i ytterkanten av filen och småfisa medans bilar kör om i betydligt högre hastigheter. Det tvingar ju även den passerande bilen in i det andra körfältet vilket kan undvikas om mopeden hänger med i trafiken. Vad är dina tankar kring det, borde en moped få hänga med hastighetsskyltarna?
2. Jag kör (tyvärr) utan körkort då jag anser att gå en dyr utbilding inte skulle ge mig nån större kunskap. Men skulle du / dom poliser du har erfarenhet utav ha överseende med det om jag kör korrekt, är allmänt trevlig i trafiken och är trevlig emot er? Alla moppepojkar i min klass har tagit sitt körkort, men inte ens hälften utav dom vet hur man kör korrekt i en rondell. Vilka skulle ni ha mest överseende med, dom som kan köra i trafiken på ett lagligt sätt. Eller dom som har tillstånd att köra dock utan erfarenhet?
Med vänliga hälsningar! (Ursäkta om det blev långdragna frågor)
1. Den här frågan har varit uppe för diskussion tidigare.
Mitt svar blir att jag inte tycker att det är något problem att mopeder och bilar samsas på våra vägar. Det har fungerat i alla tider sedan mopeden funnits. På stenåldern, när jag körde moped, gick det alldeles utmärkt att hålla till höger och låta bilar och andra fordon köra om.
Jag förstår att alla grabbar (kanske även tjejer) vill köra fortare med sina mopeder. Jag körde också trimmat när jag hade min 30-moped. Men den gjorde inte mer än 45-50 km/h. Precis lika fort som man kan köra lagligt nuförtiden. Som jag sade förut: Det var inga problem då, så varför skulle det vara något problem nu?

2. Nej, varken jag eller någon annan polis skulle "se mellan fingrarna" om någon kör utan körkort. I det här fallet kan jag nog prata för 99% av alla poliser (det finns ju alltid något undantag :wink: )

Jag förstår att du inte är nöjd med mitt svar. Men du har i alla fall fått ett svar.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

rasmusborg skrev:Denna gång KRÄVER jag svar från Järnet.
Järnet60 skrev:
"Det är polismannens vittnesmål som räknas i tingsrätten"
Men då kan ju polisen alltså bara säga "Jo vi såg han köra och det var den killen" i rätten?

Eller är det då dom spelar upp videofilmen och kollar om patrullen verkligen sett den moppen med en förare på under dagen?

Mina frågor till dig :

1. Får man åka moppe medans man lyssnar på musik i hörlurar?

2. Jag fråga några frågor angående epa/a-traktorer förut. Var inte du som svara just då. Men killen som svara sa att en epa traktor få gå hur snabbt som helst fast den MÅSTE ha 2 växlar (?)
Eller så var det att den behövde 2 stycken växellådor (?)
Förlåt om jag rörde till allt nu. Men han skrev att man bara behövde 2 stycken växlar eller växellådor och den fick gå hur snabbt den ville. Stämmer verkligen detta?

Hälsningar Rasmus Borg

Hej på dig rasmusborg.

Att KRÄVA något av mig är inte rätt sätt.

...får se när jag har tid att svara..
8)
Skriv svar