Stoppa fan inte in en jävla insexnyckel i tändhatten, för gör man fel så har man sönder tändningen ^^. Om du bara nuddar nyckeln mot nåt i metall på moppen så bränner du nog sönder tändningen.....
Gör som några andra har sagt: Skruva ur tändstiftet, stoppa i det i tändhatten och håll stiftet mot nåt i metall på moppen så stiftet får jord
Kickar du så ska de komma gnista från stiftet
.....
Anledningen till att moppen starta var att den hade stått i garaget medan du höll på och greja...
ja tror problemet hängde på din startteknik.... Ska man starta en kall moppe, så chokar man, ger absolut fan i att nudda gasen och kicka
.....
Bensinens flampunkt ligger på ca -30 grader, vilket innebär att den ger ifrån sig eldfarliga ångor när temperaturen är över -30... Får bensinen vara tillräckligt länge så blir det bara restprodukter kvar som knappt går att antända... Därför ska man förvara bensin lufttätt, för då kan inte ångorna sticka... En moppetank är inte lufttät eftersom det måste finnas avluftning.... Så där sipprar det ut ångor och dessutom så kommer det in fukt..
Men nu snackar vi månader innan det kommer en uppenbar effekt, moppen kan stå en månad utan att bensinen ska försämras för mycke, eller längre!
Enda anledningen till att man inte ska ha full tank är att på sommren så expanderar bensinen så mycke att det rinner över....
.....
Glykol skyddar mot errosion ja... Det har ganska liten betydelse eftersom moppecylindrar ( oftast ) är gjorda i aluminium, och aluminium är av naturen väldigt motståndskraftigt mot errosion... Det bildas nämligen en skorpa av oxid på ny aluminium, och oxidet skyddar i sig mot mer errosion.... Till skillnad från järn som luckras upp av errosion...
Men de finns ju fler saker i motorn som kan vara gjort av rostvänlig metall... Glykolen motverkar rost, men det kan bildas lite grann ändå, om vattnet blir gammalt... Så därför kan det vara lite brunt om man byter... Har moppen stått ute i minusgrader men utan att vattnet har frysit, så finns det glykol i vattnet
