Startar inte...

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

Inlägg av derbi_senda93 »

DerbiSM skrev:asså jusst när du kickar, då ska de komma gnista och det är då du behöver vante. jusst när du kickar :wink:

men din moped startar väll ? :P då HAR den gnista, annars kan den inte starta tror jag :) om den inte startar kan du kolla :wink:

okej tack ^^
vad behöver man vante till om man kickar med foten? ^^

ja min moppe startar men vill kolla hur man gör ändå :P
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Derbi_senda93 skrev:
DerbiSM skrev:asså jusst när du kickar, då ska de komma gnista och det är då du behöver vante. jusst när du kickar :wink:

men din moped startar väll ? :P då HAR den gnista, annars kan den inte starta tror jag :) om den inte startar kan du kolla :wink:

okej tack ^^

men asså du håller ju insektsnykeln med handen, och det är den som kommer gnista typ :wink: aa, sant ! kan va bra o veta :)
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

DerbiSM skrev:
Derbi_senda93 skrev:

okej tack ^^

men asså du håller ju insektsnykeln med handen, och det är den som kommer gnista typ :wink: aa, sant ! kan va bra o veta :)
ahh okej :P men asså kan man inte stoppa in insexnyckeln så långt in att man inte behöver hålla i den eller ser man inte gnistan då? ^^

det kan vara bra att veta ja :)
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

vet faktiskt inte, jag hållde i den med handen, hade vante på mig :)
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

DerbiSM skrev:vet faktiskt inte, jag hållde i den med handen, hade vante på mig :)
okej ^^ fick du nån stöt då?
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Derbi_senda93 skrev:
DerbiSM skrev:vet faktiskt inte, jag hållde i den med handen, hade vante på mig :)
okej ^^ fick du nån stöt då?
asså det hade gnista, men jag fick ingen stöt :D annars för att va säker så kan du ta något som inte leder ström att hålla me :wink:
Användarens profilbild
Victor
Svårstartad skrothög

Inlägg av Victor »

annars så tar du bara bort tändhatten och skruvar bort tändstiftet å trycker in det i tändhatten, sedan sätter du stiftet mot nånting i metall och kickar å ser om det kommer gnista? fattar inte varför man ska hålla på med å trycka in insexnycklar?
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Victor skrev:annars så tar du bara bort tändhatten och skruvar bort tändstiftet å trycker in det i tändhatten, sedan sätter du stiftet mot nånting i metall och kickar å ser om det kommer gnista? fattar inte varför man ska hålla på med å trycka in insexnycklar?
när jag fråga ÅF sa dem att de va ett sätt att göra de :wink:
x255z3D
Svårstartad skrothög

Inlägg av x255z3D »

rostar det inte oavsett om det är med glykol lr rent vatten ? :P
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

x255z3D skrev:rostar det inte oavsett om det är med glykol lr rent vatten ? :P
rostar inte om man har glykol i, inte lika lätt iaf. stod i guide att glykol skyddar de mot att bli till is och mot att slangarna ska bli rostiga.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

nej, flykol skyddar mot errosion, rost. (errosion= "rost" i aluminium, eftersom de inte heter rost på aluminium) aja lite tjorvigt men men
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

kallepalle skrev:

nej, flykol skyddar mot errosion, rost. (errosion= "rost" i aluminium, eftersom de inte heter rost på aluminium) aja lite tjorvigt men men
de va ju de jag skrev :) glykol skyddar mot rost. :wink: (och is)
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

ni som snackar om tändstift där upe de är ju så att har man tändstiftet i hatten och det kommer ingen gnista kan det ju antingen vara tändningen elr stiftet de är fel på. stoppar man däremot dit nåt i järn i hatten så ser man ju om tändningen funkar eller ej
x255z3D
Svårstartad skrothög

Inlägg av x255z3D »

DerbiSM skrev:
kallepalle skrev:

de va ju de jag skrev :) glykol skyddar mot rost. :wink: (och is)
skyddar lr motverkar helt? :P
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Stoppa fan inte in en jävla insexnyckel i tändhatten, för gör man fel så har man sönder tändningen ^^. Om du bara nuddar nyckeln mot nåt i metall på moppen så bränner du nog sönder tändningen.....

Gör som några andra har sagt: Skruva ur tändstiftet, stoppa i det i tändhatten och håll stiftet mot nåt i metall på moppen så stiftet får jord ;)

Kickar du så ska de komma gnista från stiftet

.....

Anledningen till att moppen starta var att den hade stått i garaget medan du höll på och greja...

ja tror problemet hängde på din startteknik.... Ska man starta en kall moppe, så chokar man, ger absolut fan i att nudda gasen och kicka ;)

.....

Bensinens flampunkt ligger på ca -30 grader, vilket innebär att den ger ifrån sig eldfarliga ångor när temperaturen är över -30... Får bensinen vara tillräckligt länge så blir det bara restprodukter kvar som knappt går att antända... Därför ska man förvara bensin lufttätt, för då kan inte ångorna sticka... En moppetank är inte lufttät eftersom det måste finnas avluftning.... Så där sipprar det ut ångor och dessutom så kommer det in fukt..

Men nu snackar vi månader innan det kommer en uppenbar effekt, moppen kan stå en månad utan att bensinen ska försämras för mycke, eller längre!

Enda anledningen till att man inte ska ha full tank är att på sommren så expanderar bensinen så mycke att det rinner över....

.....

Glykol skyddar mot errosion ja... Det har ganska liten betydelse eftersom moppecylindrar ( oftast ) är gjorda i aluminium, och aluminium är av naturen väldigt motståndskraftigt mot errosion... Det bildas nämligen en skorpa av oxid på ny aluminium, och oxidet skyddar i sig mot mer errosion.... Till skillnad från järn som luckras upp av errosion...

Men de finns ju fler saker i motorn som kan vara gjort av rostvänlig metall... Glykolen motverkar rost, men det kan bildas lite grann ändå, om vattnet blir gammalt... Så därför kan det vara lite brunt om man byter... Har moppen stått ute i minusgrader men utan att vattnet har frysit, så finns det glykol i vattnet ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
x255z3D
Svårstartad skrothög

Inlägg av x255z3D »

bensinskalle kan bensin 8)
Matte_smt
Varnad

Inlägg av Matte_smt »

Derbi_senda93 skrev:

okej tack ^^

strömmen leder genom verktyget till din hand och där tar det stopp och då slåtr den ifrån sig en stöt :) typ......
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

bensinskalle skrev:Stoppa fan inte in en jävla insexnyckel i tändhatten, för gör man fel så har man sönder tändningen ^^. Om du bara nuddar nyckeln mot nåt i metall på moppen så bränner du nog sönder tändningen.....

Gör som några andra har sagt: Skruva ur tändstiftet, stoppa i det i tändhatten och håll stiftet mot nåt i metall på moppen så stiftet får jord ;)

Kickar du så ska de komma gnista från stiftet

.....

Anledningen till att moppen starta var att den hade stått i garaget medan du höll på och greja...

ja tror problemet hängde på din startteknik.... Ska man starta en kall moppe, så chokar man, ger absolut fan i att nudda gasen och kicka ;)

.....

Bensinens flampunkt ligger på ca -30 grader, vilket innebär att den ger ifrån sig eldfarliga ångor när temperaturen är över -30... Får bensinen vara tillräckligt länge så blir det bara restprodukter kvar som knappt går att antända... Därför ska man förvara bensin lufttätt, för då kan inte ångorna sticka... En moppetank är inte lufttät eftersom det måste finnas avluftning.... Så där sipprar det ut ångor och dessutom så kommer det in fukt..

Men nu snackar vi månader innan det kommer en uppenbar effekt, moppen kan stå en månad utan att bensinen ska försämras för mycke, eller längre!

Enda anledningen till att man inte ska ha full tank är att på sommren så expanderar bensinen så mycke att det rinner över....

.....

Glykol skyddar mot errosion ja... Det har ganska liten betydelse eftersom moppecylindrar ( oftast ) är gjorda i aluminium, och aluminium är av naturen väldigt motståndskraftigt mot errosion... Det bildas nämligen en skorpa av oxid på ny aluminium, och oxidet skyddar i sig mot mer errosion.... Till skillnad från järn som luckras upp av errosion...

Men de finns ju fler saker i motorn som kan vara gjort av rostvänlig metall... Glykolen motverkar rost, men det kan bildas lite grann ändå, om vattnet blir gammalt... Så därför kan det vara lite brunt om man byter... Har moppen stått ute i minusgrader men utan att vattnet har frysit, så finns det glykol i vattnet ;)
inte stoppa insektsnykel i tändhatten !?? :shock: vafan de gjorde jag när den inte starta och de kom en gnista. ÅF sa att jag kunde göra så för att testa om de kommer gnista :?

jag vet att de inte kunde vara pga bensinen den inte starta, hhaha fyllde ju på en vecka innan den inte starta och på en vecka händer de inget me bensinen.

ajja, lås tråden ! moppen startar nu ! :P
Låst