Sida 2 av 49

Postat: 25 december 2008, 00:04
av derbi_senda93
hej kommer lägga upp lite bilder + frågor jag undar :)

1. vad är detta för sladd ? (ursäkta all skit!)
Bild
Bild

2. sen, vad är detta för nåt?
Bild
Bild

3. vilket verktyg behöver man för att få bort dessa? ^^
Bild
Bild

4. näst sista, kan man strypa av denna på nåt sätt? ^^
Bild
Bild

5. och så sista, är detta blinkersrelät? om man ska byta, är det bara att ta ut kablarna och sen stoppa in dom igen på det nya? =)
Bild
Bild

Tack för all hjälp!! :D<3

Postat: 25 december 2008, 00:06
av kallepalle
3:an finns de inge verktyg för. du får helt enkelt såga ett spår i dom och sen ta en skruvmejsel

Postat: 25 december 2008, 00:07
av wildhorse
3. Ta en tång och nyp åt som fan sen skruvar du
4. nej
5. ja och ja

Postat: 25 december 2008, 00:10
av derbi_senda93
kallepalle o wildhorse: Okej ^^ tack :D

Postat: 25 december 2008, 00:20
av derbi_senda93
1an och 2an då? ^^

Postat: 25 december 2008, 00:25
av wildhorse
Derbi_senda93, tvätta alltid av motorn innan du tar av förgasare och cylinder så att du inte får i en massa skit;)

Postat: 25 december 2008, 00:27
av derbi_senda93
wildhorse skrev:Derbi_senda93, tvätta alltid av motorn innan du tar av förgasare och cylinder så att du inte får i en massa skit;)
jag gjorde det :P den första bilden på all skit var innan ^^

Postat: 25 december 2008, 15:14
av bensinskalle
Till: skrev:Derbi_senda93
1: Det är med stor sannorlikhet strömmen till svänghjulet/generatorn ;) ( strömtilförseln med andra ord ;) )

2: Har ingen aning ^^ Har aldrig sett en sån där sladd på en Derbi tidigare ^^

BTW Ja gillar att din vacuumnippel sitter oskyddad ;) ( bild 2 )

Postat: 25 december 2008, 15:17
av wildhorse
2. kan väl vara den där slangen som bara ska gänga?

Postat: 25 december 2008, 15:18
av Junker
3:an den vita kabel är cdi strypningen på min iaf vet ej va du har för årsmodell

EDIT: 4:an menade ja

Postat: 25 december 2008, 15:19
av wildhorse
Junker skrev:3:an den vita kabel är cdi strypningen på min iaf vet ej va du har för årsmodell
Gör ingen skillnad att dra ur den :)

Postat: 25 december 2008, 15:20
av Junker
wildhorse skrev:
Junker skrev:3:an den vita kabel är cdi strypningen på min iaf vet ej va du har för årsmodell
Gör ingen skillnad att dra ur den :)
jo varvstoppen försvinner och de vet ja då den inte varvstoppade

EDIT: Den ökade me ca 10 km/h också så jag vet att den varvstoppade på min

Postat: 25 december 2008, 16:04
av beckvall
Derbi_senda93 skrev:hej kommer lägga upp lite bilder + frågor jag undar :)

1. vad är detta för sladd ? (ursäkta all skit!)
Bild
Bild

2. sen, vad är detta för nåt?
Bild
Bild

3. vilket verktyg behöver man för att få bort dessa? ^^
Bild
Bild

4. näst sista, kan man strypa av denna på nåt sätt? ^^
Bild
Bild

5. och så sista, är detta blinkersrelät? om man ska byta, är det bara att ta ut kablarna och sen stoppa in dom igen på det nya? =)
Bild
Bild

Tack för all hjälp!! :D<3
den första är till tändning och lamporna

den andra är förgasar värmaren så den ska gå lika bra i alla väder

den tredje vet jag inte insex nyckel kanske?

den fjärde nej... du kan byta til ducati obegrensad

den femte det är voltregulator

Postat: 25 december 2008, 20:15
av kallepalle
ducati är strypt, när ska folket lära sig det?

Postat: 25 december 2008, 20:25
av wildhorse
kallepalle skrev:ducati är strypt, när ska folket lära sig det?
haha tänkte säga samma sak men jag orkade inte tjata^^

Postat: 25 december 2008, 21:37
av Henry
Derbi_senda93 skrev:hej kommer lägga upp lite bilder + frågor jag undar :)

1. vad är detta för sladd ? (ursäkta all skit!)
Bild
Bild

2. sen, vad är detta för nåt?
Bild
Bild

3. vilket verktyg behöver man för att få bort dessa? ^^
Bild
Bild

4. näst sista, kan man strypa av denna på nåt sätt? ^^
Bild
Bild

5. och så sista, är detta blinkersrelät? om man ska byta, är det bara att ta ut kablarna och sen stoppa in dom igen på det nya? =)
Bild
Bild

Tack för all hjälp!! :D<3
1. Det är till Tändingen.

2. Det är till några glödtrådar i förgasaren, värmer upp och känner av vid kallstart.

3. Insex med pigg i, finns på claes Ohlsson.

4. Den är redan ostrypt.

5. skojaru? =D

Postat: 25 december 2008, 21:45
av derbi_senda93
Henry skrev:1. Det är till Tändingen.

2. Det är till några glödtrådar i förgasaren, värmer upp och känner av vid kallstart.

3. Insex med pigg i, finns på claes Ohlsson.

4. Den är redan ostrypt.

5. skojaru? =D
vadå skojar? läste i en guide att relät sitter på vänster sida :?

och nej min cdi är inte ostrypt!

tack för alla andra svar iaf! :)

Postat: 25 december 2008, 22:35
av Junker
wildhorse skrev:
kallepalle skrev:ducati är strypt, när ska folket lära sig det?
haha tänkte säga samma sak men jag orkade inte tjata^^
Går fortfarande att strypa av

Postat: 25 december 2008, 22:46
av Daanne
Det här rör ju precis inte Derbi men jag har en sån iallafall.

Vad är bäst att tvätta av motorn med på utsidan? Hört att man kan ta avfettningsmedel och sån där diskborste och borsta bort allt och sedan använde vattenslang för att spruta bort allt som runnit av?

Vart köper man avfettningsmedel på närmasta ställe?


Mvh Danne

Postat: 25 december 2008, 22:48
av Junker
Daanne skrev:Det här rör ju precis inte Derbi men jag har en sån iallafall.

Vad är bäst att tvätta av motorn med på utsidan? Hört att man kan ta avfettningsmedel och sån där diskborste och borsta bort allt och sedan använde vattenslang för att spruta bort allt som runnit av?

Vart köper man avfettningsmedel på närmasta ställe?


Mvh Danne
Dom flesta macker har sånt , fråga bara om du inte hittar

Postat: 25 december 2008, 22:48
av Daanne
Okej , Men det där jag skrev funkar väl att fixa till motorn på utsidan?

Postat: 25 december 2008, 22:53
av kallepalle
ta bara å gär såhär:


1. spruta med högtryckstvätt.
2. spruta på avfettning, och ev gnid med tvättsvamp.
3. vänta typ 1-2 minuter.
4. spruta av med högtryckstvätten igen.

Postat: 25 december 2008, 22:55
av Daanne
kallepalle skrev:ta bara å gär såhär:


1. spruta med högtryckstvätt.
2. spruta på avfettning, och ev gnid med tvättsvamp.
3. vänta typ 1-2 minuter.
4. spruta av med högtryckstvätten igen.
Okej , Tack för svar :)

Postat: 26 december 2008, 00:30
av Henry
Derbi_senda93 skrev:
Henry skrev:1. Det är till Tändingen.

2. Det är till några glödtrådar i förgasaren, värmer upp och känner av vid kallstart.

3. Insex med pigg i, finns på claes Ohlsson.

4. Den är redan ostrypt.

5. skojaru? =D
vadå skojar? läste i en guide att relät sitter på vänster sida :?

och nej min cdi är inte ostrypt!

tack för alla andra svar iaf! :)

Den ska vara ostrypt, annars är det något fel på din moped.

Postat: 26 december 2008, 15:10
av Tomaz
Henry skrev:
Derbi_senda93 skrev:
Henry skrev:1. Det är till Tändingen.

2. Det är till några glödtrådar i förgasaren, värmer upp och känner av vid kallstart.

3. Insex med pigg i, finns på claes Ohlsson.

4. Den är redan ostrypt.

5. skojaru? =D
vadå skojar? läste i en guide att relät sitter på vänster sida :?

och nej min cdi är inte ostrypt!

tack för alla andra svar iaf! :)

Den ska vara ostrypt, annars är det något fel på din moped.
Måste ju inte va fel på hans moppe :wink: Har han ducati tändning så är den strypt, min har det och den har strypt cdi-box.

Läs på cdi-boxen, om det står ducati på så är den strypt.

Postat: 26 december 2008, 21:53
av derbi_senda93
Henry skrev:
Derbi_senda93 skrev:
Henry skrev:1. Det är till Tändingen.

2. Det är till några glödtrådar i förgasaren, värmer upp och känner av vid kallstart.

3. Insex med pigg i, finns på claes Ohlsson.

4. Den är redan ostrypt.

5. skojaru? =D
vadå skojar? läste i en guide att relät sitter på vänster sida :?

och nej min cdi är inte ostrypt!

tack för alla andra svar iaf! :)

Den ska vara ostrypt, annars är det något fel på din moped.
ducati är ju strypt och det är ducati jag har. kolla på bilden bara så ser man att det står ducati.

junker: jag har provat att dra ut den vita sladden men inget hände :roll: :oops:

Postat: 26 december 2008, 22:20
av bensinskalle
Derbi_senda93 skrev:
Henry skrev:
Derbi_senda93 skrev: vadå skojar? läste i en guide att relät sitter på vänster sida :?

och nej min cdi är inte ostrypt!

tack för alla andra svar iaf! :)

Den ska vara ostrypt, annars är det något fel på din moped.
ducati är ju strypt och det är ducati jag har. kolla på bilden bara så ser man att det står ducati.

junker: jag har provat att dra ut den vita sladden men inget hände :roll: :oops:
Bara för att det är ducati så är det INGEN garanti på att den ska vara strypt!

På DRD Pro är det ostrypt, och på den sitter de ducati ;) Endast ett fåtal sendor som producerats med leonelli tändsystem och det är den andra varianten av tändning som förekommer på Senda.....

Men har du varvstopp så har du? Bara att köpa ny CDI helt enkelt, eller knipsa vita sladden ( testa åt minstone ) eftersom det uppenbarligen har fungerat för vissa personer!!

Postat: 26 december 2008, 22:23
av Henry
Derbi_senda93 skrev:
Henry skrev:
Derbi_senda93 skrev: vadå skojar? läste i en guide att relät sitter på vänster sida :?

och nej min cdi är inte ostrypt!

tack för alla andra svar iaf! :)

Den ska vara ostrypt, annars är det något fel på din moped.
ducati är ju strypt och det är ducati jag har. kolla på bilden bara så ser man att det står ducati.

junker: jag har provat att dra ut den vita sladden men inget hände :roll: :oops:

Mhmm, och detta med att alla ducati är strypta har någon nisse hittat på. Sendor innan 04 = ostrypt.

Din Senda är äldre än 04 och har GRÖN-jord kabel, cdier med grön jordkabel är ostrypt, Blå är strypt.

Din är ostrypt.

Postat: 26 december 2008, 22:32
av Derbilia
Bensinskalle denna tråd äger!!! Bra du kom på ideen om en sånhär tråd :) :)

Postat: 26 december 2008, 22:44
av wildhorse
Henry skrev:
Derbi_senda93 skrev:
Henry skrev:
Den ska vara ostrypt, annars är det något fel på din moped.
ducati är ju strypt och det är ducati jag har. kolla på bilden bara så ser man att det står ducati.

junker: jag har provat att dra ut den vita sladden men inget hände :roll: :oops:

Mhmm, och detta med att alla ducati är strypta har någon nisse hittat på. Sendor innan 04 = ostrypt.

Din Senda är äldre än 04 och har GRÖN-jord kabel, cdier med grön jordkabel är ostrypt, Blå är strypt.

Din är ostrypt.
Min cdi med mörkblå jordkabel är ostrypt..

Postat: 26 december 2008, 22:45
av derbi_senda93
bensinskalle: visst är det ingen garanti men "alla" säger ju att dem är strypta och min är det. den stryper vid 8000 varv både när jag kör och när jag står på tomgång och varvar..

har redan provat att dra ur den vita sladden - inget resultat! :P

Henry: har ingen aning om det stämmer eller inte men min är iaf strypt! punkt slut :lol: och min är en 03a..

Postat: 26 december 2008, 23:06
av Tomaz
har alla 04:or och neråt ostrypt ? kan inte stämma.. min är ju en 01:a och har strypt ! och nej det är inget fel på den, när jag skulle köpa ny cdi-box så gick jag till ÅF och frågade vad jag skulle ha för nån(strypt/ostrypt) så sa dem att det skulle sitta en strypt cdi-box på den orginal :wink:

Mvh/DerbiSM

Postat: 26 december 2008, 23:11
av derbi_senda93
DerbiSM skrev:har alla 04:or och neråt ostrypt ? kan inte stämma.. min är ju en 01:a och har strypt ! och nej det är inget fel på den, när jag skulle köpa ny cdi-box så gick jag till ÅF och frågade vad jag skulle ha för nån(strypt/ostrypt) så sa dem att det skulle sitta en strypt cdi-box på den orginal :wink:

Mvh/DerbiSM
precis! :P

Postat: 27 december 2008, 00:09
av bensinskalle
Vi startar helt enkelt en lista för att identifiera problemet! Kopiera listan nedan, och fyll i om din cdi är strypt eller ostrypt ( +Ditt nick och varvtal om den är strypt)! Har nån annan svarat annorlunda på din moppe så kan du lägga till ditt svar! ( kom ihåg, kolla så att du inte har trimm tändning!

Kopiera:

Derbi Senda:

DRD Pro ostrypt/bensinskalle
DRD limited
DRD Racing
DRD edition
DRD "- 03"

x-treme/x-race
-08
-07
-06 strypt 10k/bensinskalle
-05
-04
-03 (?)

r/sm
-02
-01
-00
Puckel

Övriga:

Postat: 27 december 2008, 00:12
av wildhorse
DRD devil ostrypt /wildhorse