Sida 2 av 2

Postat: 10 augusti 2008, 13:52
av kinamoppe-mannen
Nice alltså!
Men tycker du den axxar lite kass och inte går spec. fort?
Då hoppas vi på bättre väder så vi får se köpera ! :D

Postat: 10 augusti 2008, 14:16
av Dz2
kinamoppe-mannen skrev:Nice alltså!
Men tycker du den axxar lite kass och inte går spec. fort?
Då hoppas vi på bättre väder så vi får se köpera ! :D
Men jodå den går väll fort men inte tillräckligt fort enligt mig med tanke på övriga set-upen det är någonting som hindrar :twisted: mitt mål är 110km/h ...ett yasuni rör tycker man skall gå bra :) men men får väll lösa problemet med portning å flytta upp cylinderns effekt på de högre varven..är antagligen det som är problemet att den har typ effekt top på kanske 9-10 000RPM medans röret börjar dra först på 10 500... så får väll bli till att porta lite :)
Kan nämna att vädret är dåligt idag igen :/

Postat: 10 augusti 2008, 14:29
av kinamoppe-mannen
Dz2 skrev:
kinamoppe-mannen skrev:Nice alltså!
Men tycker du den axxar lite kass och inte går spec. fort?
Då hoppas vi på bättre väder så vi får se köpera ! :D
Men jodå den går väll fort men inte tillräckligt fort enligt mig med tanke på övriga set-upen det är någonting som hindrar :twisted: mitt mål är 110km/h ...ett yasuni rör tycker man skall gå bra :) men men får väll lösa problemet med portning å flytta upp cylinderns effekt på de högre varven..är antagligen det som är problemet att den har typ effekt top på kanske 9-10 000RPM medans röret börjar dra först på 10 500... så får väll bli till att porta lite :)
Kan nämna att vädret är dåligt idag igen :/
jaow, ser inte ut som det går mer än 85-90 på filmen nämligen. men jag vet inte :P 110 är helt okej. behöver inte gå fortare :D mjo, bredda upp avgasporten så får du lätt upp den till effektrörets varv utan probs :D
Okej trist :/ lacka i ditt rum :twisted:

Postat: 10 augusti 2008, 17:35
av Dz2
kinamoppe-mannen skrev:
Dz2 skrev:
kinamoppe-mannen skrev:Nice alltså!
Men tycker du den axxar lite kass och inte går spec. fort?
Då hoppas vi på bättre väder så vi får se köpera ! :D
Men jodå den går väll fort men inte tillräckligt fort enligt mig med tanke på övriga set-upen det är någonting som hindrar :twisted: mitt mål är 110km/h ...ett yasuni rör tycker man skall gå bra :) men men får väll lösa problemet med portning å flytta upp cylinderns effekt på de högre varven..är antagligen det som är problemet att den har typ effekt top på kanske 9-10 000RPM medans röret börjar dra först på 10 500... så får väll bli till att porta lite :)
Kan nämna att vädret är dåligt idag igen :/
jaow, ser inte ut som det går mer än 85-90 på filmen nämligen. men jag vet inte :P 110 är helt okej. behöver inte gå fortare :D mjo, bredda upp avgasporten så får du lätt upp den till effektrörets varv utan probs :D
Okej trist :/ lacka i ditt rum :twisted:
Skall porta allting :) insugportarna med...här behövs det mycket mer effekt...

Postat: 10 augusti 2008, 19:25
av Sendarajder
men tyvärr har han inte tid imorgon heller xD för jag har nämlingen fått ett brev från gud och han sa att han var väldig väldigt pisse nödig så det blir nog inget imorgon heller utan han får hjälpa mig med hyon istället xD :D

Postat: 10 augusti 2008, 19:34
av kinamoppe-mannen
Dz2 skrev:
kinamoppe-mannen skrev:
Dz2 skrev: Men jodå den går väll fort men inte tillräckligt fort enligt mig med tanke på övriga set-upen det är någonting som hindrar :twisted: mitt mål är 110km/h ...ett yasuni rör tycker man skall gå bra :) men men får väll lösa problemet med portning å flytta upp cylinderns effekt på de högre varven..är antagligen det som är problemet att den har typ effekt top på kanske 9-10 000RPM medans röret börjar dra först på 10 500... så får väll bli till att porta lite :)
Kan nämna att vädret är dåligt idag igen :/
jaow, ser inte ut som det går mer än 85-90 på filmen nämligen. men jag vet inte :P 110 är helt okej. behöver inte gå fortare :D mjo, bredda upp avgasporten så får du lätt upp den till effektrörets varv utan probs :D
Okej trist :/ lacka i ditt rum :twisted:
Skall porta allting :) insugportarna med...här behövs det mycket mer effekt...
haha, okej :) porta inte sönder den bara!! lycka till med portningen :wink:

Postat: 10 augusti 2008, 20:46
av Dz2
kinamoppe-mannen skrev:
Dz2 skrev:
kinamoppe-mannen skrev: jaow, ser inte ut som det går mer än 85-90 på filmen nämligen. men jag vet inte :P 110 är helt okej. behöver inte gå fortare :D mjo, bredda upp avgasporten så får du lätt upp den till effektrörets varv utan probs :D
Okej trist :/ lacka i ditt rum :twisted:
Skall porta allting :) insugportarna med...här behövs det mycket mer effekt...
haha, okej :) porta inte sönder den bara!! lycka till med portningen :wink:
Skall nog ut i det varma garaget redan ikväll och smygstarta lite... :oops:

Postat: 12 augusti 2008, 17:54
av Dz2
UPDATE.. lite bilder på avgasporten samt det rengjorda omloppet..har även filat på insugskanalerna lite men men.. :)

Postat: 14 augusti 2008, 12:12
av zoddan
Haha det var den moppen jag var och kollade på men tyckte den var för risig för det priset :P jag ville ge max 1500 spänn.

Du verkar fått ordning på den.

Postat: 14 augusti 2008, 13:44
av Sendarajder
zoddan skrev:Haha det var den moppen jag var och kollade på men tyckte den var för risig för det priset :P jag ville ge max 1500 spänn.

Du verkar fått ordning på den.
Jofan ..köpte den för 3700 :P Den går helt okej nu :)

Postat: 19 augusti 2008, 07:37
av Skräpmoped
Jag blir så satans glad över såna killar som du. Jag har under mina år som mekaniker tvättat och servat åtskilliga lort-moppar åt dryga slickers vars pappa köpt dem den senaste aeroxen och själva kan de inte ens byta tändstift.

Hur gick det med portningen? Mätte du upp överströmningskanalerna med vatten och räknade på volymen på expansionskammaren för att stämma av vilket varv du vill hamna på?

En stor sak med att stämma av portar och avgassystem är att välja vilket varvtal man vill hamna på. På en moped med variator vill man gärna sikta på att få ut så hög effekt som möjligt på lägsta möjliga varv. Som regel vill man hålla sig under 10k varv för att variatorn ska arbeta som mest effektivt. Ett sätt är att öka slaglängden för att få en lågvarvigare motor med större vridmoment.

Effektavgassystemen som säljs på marknaden är avsedda att passa många olika cylindertyper och genom att stämma av sina egna prylar kan man optimera sin setup ganska betydligt. I och för sig kan man ju köpa MHR grejer direkt, men smakar det så kostar det och handen på hjärtat.. hur kul är det...

Men jag predikar nog för någon som redan har koll.. ville bara poängtera det i all fall.

Förresten, glöm inte att rugga upp ytan i insugskanalerna med ett grovt slipstift eller likvärdigt för att luften ska få ett stort motstånd som möjligt efter att du slipat upp dem/den! I överströmningskanalerna ska det däremot vara mindre motstånd.

Tänk på att kolvringar gärna hakar i breda avgasportar så porta den på höjden. Kolla med kolven, ingen idé att öka storleken om kolven ändå täcker porten, det ger bara sämre lågfartsegenskaper(slipa i överkant mer än i underkant).

Riktigt kul läsning.. fortsätt att optimera. 8)

Postat: 19 augusti 2008, 11:05
av zoddan
Skräpmoped: Känns som att folk redan känner till det du sa :)
Vet iofs hur det är här på TS men på MNF så är det vardagsmat.

Postat: 19 augusti 2008, 11:08
av Moddad
zoddan skrev:Skräpmoped: Känns som att folk redan känner till det du sa :)
Vet iofs hur det är här på TS men på MNF så är det vardagsmat.
Alla småpojkar som frågar om man måste byta munstycke när man stoppar på 70cc då? :<

Riktigt fint Dz2 :D Ser fram emot nästa update

Postat: 19 augusti 2008, 11:13
av zoddan
Klart att det finns idioter på alla forum men jag syftar givetvis på den delen som har varit där lite längre än 1 månad vilket jag hade hoppats på att du fattade..

Postat: 20 augusti 2008, 17:04
av Dz2
Update! *Big problemas*

Tjenare! eftersom jag fick chansen att köpa en bra cylinder med lite annat till ett hyffsat billigt pris tog jag chansen!
Det var en Stage 6 racing samt en 28mm PWK förgasare brutala saker.. dock går inte mopeden igång.. inte med den förra cylindern heller ...
Så att..jag är lite i en knepig situation Stage 6 Pro sporten dog efter att jag kört när det regnade ute.

Har hammnat i en knepig situation då jag prövat med 28mm förgasare / 21mm förgasare samt båda cylindrarna..cylindrarna tänder kanske 1 gång på 100 gånger med startgas! (tändningen är rätt stäld, bra gnista finns)
har också prövat mängder med munstycken och förgasar inställningar dubbelkollat flotören, vacuum och bensinkran...ja ALLTING helt enkelt :)
Den får bensin och allting då tändstiften blir blöta och det luktar bensin ..men här e en hund begraven :(

Postat: 20 augusti 2008, 17:17
av zoddan
hur är kompet?

Postat: 20 augusti 2008, 17:17
av Dz2
zoddan skrev:hur är kompet?
Det finns komp också..

Postat: 20 augusti 2008, 17:26
av zoddan
man kan ha komp utan att den startar men man ska ha tillräckligt också.

Postat: 20 augusti 2008, 17:27
av Dz2
zoddan skrev:man kan ha komp utan att den startar men man ska ha tillräckligt också.
Jo jag vet, men typ båda cylindrarna har väldigt lite..känns som om Stage 6 Pro är typ skärd..då den har 2st små sträck i omloppet..
Sen så Stage 6 Racing verkar feltillverkad eller nått :S typ borrningen verkar förstor .. :(

Postat: 20 augusti 2008, 17:31
av zoddan
Mitt tips är att mäta kompet så har du svart på vitt, Om den är lätt att kicka eller om el-starten går ovanligt snabbt så har du troligtvis lågt komp och då kan den ha skurit.

Postat: 20 augusti 2008, 17:51
av Dz2
zoddan skrev:Mitt tips är att mäta kompet så har du svart på vitt, Om den är lätt att kicka eller om el-starten går ovanligt snabbt så har du troligtvis lågt komp och då kan den ha skurit.
Mjo jag antar det..men hur skall det gå med S6 racing cylindern? ..den är sprillans ny typ man ser fortfarande de små "reporna" som finns i omloppet när cylindern e ny :) (som går runt och uppåt i en sakta båge).. Den verkar "mest skärd" fast den inte är det.... får inte igång den överhuvudtaget

EDIT: Märkte att S6'an inte alls var skärd... xD

Postat: 31 augusti 2008, 20:09
av Dz2
*BIG UPDATE* Moppef*n nästan klar :'D

Postat: 31 augusti 2008, 22:23
av Moddad
Så jä**a grym! Älskar den! Ge en liten film på när du kör den nu också :D

Postat: 25 september 2008, 22:24
av smokke
Ser bra ut :D

Malaguti f12

Postat: 17 juni 2009, 23:00
av simonnini
Shenare. Blev riktigt jävla nice. Vad gick allt på sammanlagt. har en likadan o sadlen är jävligt jobbig och få ren. likadan som din med rött på. skitsvårt o få rent. :oops: :? men iaf vad är de enklaste o trimma moppen med som går och göra själv hemma? :?: :mrgreen: tacksam för svar;)

OLJA

Postat: 18 juni 2009, 19:43
av simonnini
Sheenare. Nu är det så att ja skulle byta olja i motorn(den lilla pluggen som längst bak på motorn). Ringde min bror och han sa att de skulle va hydralolja eftersom att han hade läst det ngn stans på internet. iochmed att jag stog på biltema kunde jag inte kolla själv. När jag kom hem med en flaska hydralolja och hälde i de läste min pappa på internet o då stog det att de inte va den oljan. Vaffan ska ja ha för olja där i ??? Tacksam för svar så fort du ser detta då jag vill ut och köra :P

Postat: 25 juni 2009, 21:32
av mattis95
söt hund! :D

Postat: 10 juli 2009, 13:47
av Hogstrom
Väldigt clean o snygg :D

Postat: 17 juli 2009, 18:39
av ShercoTZR
Ser riktigt bra ut :P

simno

Postat: 27 juli 2009, 13:04
av simonnini
Orkar du kanske adda min msn? undrar lite saker om min malaguti f12.

simonnini@hotmail.com