Sida 2 av 3
Postat: 25 december 2007, 17:18
av yamaharidermana
yamaharidermana skrev:chifen skrev:det låter inte mer för att motorn får mer luft btw

utan för att det är öppnare och närmare cylindern så det kommer grövre ljud därifrån. luftburken har en "ljuddämpande" effekt som gör att det låter mindre

mm man hör ju hur den suger in,
man behöver inte ha på mopeden för att höra hur de låter för om du provar att snurra på variatorfläckten så hör du hur den suger in!
Postat: 26 december 2007, 17:11
av TheMTdude
men vad ska jag ha för luftfilter som passar min originalförgasare?
Postat: 26 december 2007, 17:24
av Henry
MEN HERRE JÄVLAR.
Sportluftfilter gör förihelvete inte ett skit om du har en öppenluftburk.
Förklara för mig då varför man har en luftburk på en cross?
" bla bla bla det kommer inte nå skit "
TROR NI VERKLIGEN MAN SKULLE STOPPA PÅ NÅGOT SÅ DOM GÅR DÅLIGT ELLER?
För ihelvete vad arg jag blir på okunniga fuckos som dig.
Postat: 27 december 2007, 13:10
av yamaharidermana
Henry skrev:MEN HERRE JÄVLAR.
Sportluftfilter gör förihelvete inte ett skit om du har en öppenluftburk.
Förklara för mig då varför man har en luftburk på en cross?
" bla bla bla det kommer inte nå skit "
TROR NI VERKLIGEN MAN SKULLE STOPPA PÅ NÅGOT SÅ DOM GÅR DÅLIGT ELLER?
För ihelvete vad arg jag blir på okunniga fuckos som dig.
om du kollar hur dom kör me cross på bana så ser du varför dom har luftburk. ett sportfilter ger alltid bra luft som inte en luftburk på MOPED inte alltid gör"!eftersom man köper till ett sportluftsfilter antagligen för att man ska kunna få mer luft när man har trimmat!
Postat: 27 december 2007, 13:14
av igorkim
TheMTdude skrev:men vad ska jag ha för luftfilter som passar min originalförgasare?
Ut å mät diametern
Postat: 27 december 2007, 16:15
av bensinskalle
Henry skrev:MEN HERRE JÄVLAR.
Sportluftfilter gör förihelvete inte ett skit om du har en öppenluftburk.
Förklara för mig då varför man har en luftburk på en cross?
" bla bla bla det kommer inte nå skit "
TROR NI VERKLIGEN MAN SKULLE STOPPA PÅ NÅGOT SÅ DOM GÅR DÅLIGT ELLER?
För ihelvete vad arg jag blir på okunniga fuckos som dig.
henry, de sitter "sportluftfilter" i de som man kan kalla för luftburk hos crossar.. Burken funkar bara som skydd då de skvätter massa skit när man kör cross som kan lorta ner filtret.
en normal luftburk till en moppe är konstruerad på annat sätt, den har minimal insugsyta, ett pyttelitet filter och en krånglig och liten väg till förgasaren. I crossen är de stora insugshål som ska ge så mycke luft som behövs, och filtret har betydligt större yta än en moppe-burk, och sedan är vägen till förgasaren så stor som möjligt och rak........
Postat: 27 december 2007, 19:44
av Henry
bensinskalle skrev:Henry skrev:MEN HERRE JÄVLAR.
Sportluftfilter gör förihelvete inte ett skit om du har en öppenluftburk.
Förklara för mig då varför man har en luftburk på en cross?
" bla bla bla det kommer inte nå skit "
TROR NI VERKLIGEN MAN SKULLE STOPPA PÅ NÅGOT SÅ DOM GÅR DÅLIGT ELLER?
För ihelvete vad arg jag blir på okunniga fuckos som dig.
henry, de sitter "sportluftfilter" i de som man kan kalla för luftburk hos crossar.. Burken funkar bara som skydd då de skvätter massa skit när man kör cross som kan lorta ner filtret.
en normal luftburk till en moppe är konstruerad på annat sätt, den har minimal insugsyta, ett pyttelitet filter och en krånglig och liten väg till förgasaren. I crossen är de stora insugshål som ska ge så mycke luft som behövs, och filtret har betydligt större yta än en moppe-burk, och sedan är vägen till förgasaren så stor som möjligt och rak........
JAsså, det gör det säger du?
På mina ktmer är luftburken MYCKET snarlik den som sitter på Senda, altså med sidomatat filter.
Postat: 27 december 2007, 20:02
av bensinskalle
Henry skrev:bensinskalle skrev:Henry skrev:MEN HERRE JÄVLAR.
Sportluftfilter gör förihelvete inte ett skit om du har en öppenluftburk.
Förklara för mig då varför man har en luftburk på en cross?
" bla bla bla det kommer inte nå skit "
TROR NI VERKLIGEN MAN SKULLE STOPPA PÅ NÅGOT SÅ DOM GÅR DÅLIGT ELLER?
För ihelvete vad arg jag blir på okunniga fuckos som dig.
henry, de sitter "sportluftfilter" i de som man kan kalla för luftburk hos crossar.. Burken funkar bara som skydd då de skvätter massa skit när man kör cross som kan lorta ner filtret.
en normal luftburk till en moppe är konstruerad på annat sätt, den har minimal insugsyta, ett pyttelitet filter och en krånglig och liten väg till förgasaren. I crossen är de stora insugshål som ska ge så mycke luft som behövs, och filtret har betydligt större yta än en moppe-burk, och sedan är vägen till förgasaren så stor som möjligt och rak........
JAsså, det gör det säger du?
På mina ktmer är luftburken MYCKET snarlik den som sitter på Senda, altså med sidomatat filter.
ok, men de gör de iaf inte på yz ^^.
Men ktm:erna har väl inte dedär lilla insugsröret eller? :/
Postat: 27 december 2007, 20:05
av Henry
bensinskalle skrev:Henry skrev:bensinskalle skrev:
henry, de sitter "sportluftfilter" i de som man kan kalla för luftburk hos crossar.. Burken funkar bara som skydd då de skvätter massa skit när man kör cross som kan lorta ner filtret.
en normal luftburk till en moppe är konstruerad på annat sätt, den har minimal insugsyta, ett pyttelitet filter och en krånglig och liten väg till förgasaren. I crossen är de stora insugshål som ska ge så mycke luft som behövs, och filtret har betydligt större yta än en moppe-burk, och sedan är vägen till förgasaren så stor som möjligt och rak........
JAsså, det gör det säger du?
På mina ktmer är luftburken MYCKET snarlik den som sitter på Senda, altså med sidomatat filter.
ok, men de gör de iaf inte på yz ^^.
Men ktm:erna har väl inte dedär lilla insugsröret eller? :/
Förstår inte riktigt vad du menar.
OM man ska tjäna ngt på sportluftfilter så behöver du trimma MYCKET och köra påi rätt så extreme förhållanden.
Annars äre waste.
Postat: 27 december 2007, 20:13
av bensinskalle
ok... Men ja snackade skillnad mellan crossburk o moppeburk ^^
En Senda t.ex. har ju ett pyttelitet insugsrör mitt uppepå burken som luften ska ta sig igenom, sen kommer de ju ut vid filtret, måste "vända 180 grader" och in genom filtret och sen vidare genom den oaerodynamiska insidan av burken och genom slangen :/ ... Sen har vi ju avgasskiten också men de pallar ja inte skriva...
på crossen sitter de ett bra filter, sidomonterat eller hur de nu är, och luften kan strömma bara rakt igenom, och vidare utan hinder till förgasaren.........
Visst är de ju så att de inte gör någon effektskillnad om man byter till sportluft när man inte har nån vass setup, men när man byter upp sig till större cylindrar så gör de ju skillnad, och då får man ju välja mellan att ha sönder luftburken eller att sätta på ett snyggt sportluftfilter som dessutom oftast ger ett coolare ljud xD
Postat: 27 december 2007, 22:17
av Henry
PÅ Senda kan man såga av toppen på luftburken så slipper man det dära! ; )
Postat: 27 december 2007, 22:55
av bensinskalle
Henry skrev:PÅ Senda kan man såga av toppen på luftburken så slipper man det dära! ; )
kan man x) ?? fixa bild om du har nån ^^ .....
men de ä ju inte allti man vill sabba sin originalburk ^^, för som sagt: originaldelar är ganska dyrt xD...... Så de kan ju vara en anledning att man vill byta kanske??
Postat: 28 december 2007, 00:14
av Henry
bensinskalle skrev:Henry skrev:PÅ Senda kan man såga av toppen på luftburken så slipper man det dära! ; )
kan man x) ?? fixa bild om du har nån ^^ .....
men de ä ju inte allti man vill sabba sin originalburk ^^, för som sagt: originaldelar är ganska dyrt xD...... Så de kan ju vara en anledning att man vill byta kanske??
Visst kan jag göra det.
Varsegod.
Postat: 28 december 2007, 11:02
av bensinskalle
tackar tackar

!!
men fungerar dedär verkligen ? går luften via filtret nu, ja ä lite osäker men ja får gå ut o kika på en burk ja har ^^
Postat: 28 december 2007, 11:53
av yamaharidermana
Henry skrev:bensinskalle skrev:Henry skrev:PÅ Senda kan man såga av toppen på luftburken så slipper man det dära! ; )
kan man x) ?? fixa bild om du har nån ^^ .....
men de ä ju inte allti man vill sabba sin originalburk ^^, för som sagt: originaldelar är ganska dyrt xD...... Så de kan ju vara en anledning att man vill byta kanske??
Visst kan jag göra det.
filtreras luften nåt nu da?kan de inte komma in skit där"?
Varsegod.
Postat: 28 december 2007, 12:18
av Henry
Man kan sätta lite nät framför förgasaren om man vill.
Men det där skyddar bra mycket bättre än ett sportluftfilter sen så är det faktist snyggare också.
Postat: 28 december 2007, 13:49
av yamaharidermana
Henry skrev:Man kan sätta lite nät framför förgasaren om man vill.
Men det där skyddar bra mycket bättre än ett sportluftfilter sen så är det faktist snyggare också.
snyggare är de inte men du kanske tkr de men inte ja!
Postat: 28 december 2007, 14:37
av Henry
yamaharidermana skrev:Henry skrev:Man kan sätta lite nät framför förgasaren om man vill.
Men det där skyddar bra mycket bättre än ett sportluftfilter sen så är det faktist snyggare också.
snyggare är de inte men du kanske tkr de men inte ja!
Så länge man inte har nå tattigt helix filter så brukar de vara snyggare jo.
Sen så skyddar det mot smuts och lera bättre.
Postat: 28 december 2007, 15:38
av Luthemaister
Hnery, blir nån skillnad på ljudet när man sågat upp burken?
Postat: 28 december 2007, 16:04
av Henry
Luthemaister skrev:Hnery, blir nån skillnad på ljudet när man sågat upp burken?
En del ja.
Men sadeln dämpar rätt mycket.
Postat: 28 december 2007, 16:44
av Luthemaister
Henry skrev:Luthemaister skrev:Hnery, blir nån skillnad på ljudet när man sågat upp burken?
En del ja.
Men sadeln dämpar rätt mycket.
okeey
Postat: 28 december 2007, 18:29
av yamaharidermana
Luthemaister skrev:Henry skrev:Luthemaister skrev:Hnery, blir nån skillnad på ljudet när man sågat upp burken?
En del ja.
Men sadeln dämpar rätt mycket.
okeey
inte lika gött ljud som de skulle va me sportluftsfilter!
Postat: 28 december 2007, 18:45
av Luthemaister
yamaharidermana skrev:Luthemaister skrev:Henry skrev:
En del ja.
Men sadeln dämpar rätt mycket.
okeey
inte lika gött ljud som de skulle va me sportluftsfilter!
det tror jag med, men du värkar säker, har du sågat i din och provat?
Postat: 28 december 2007, 19:38
av yamaharidermana
Luthemaister skrev:yamaharidermana skrev:Luthemaister skrev:
okeey
inte lika gött ljud som de skulle va me sportluftsfilter!
det tror jag med, men du värkar säker, har du sågat i din och provat?
nej de har ja inte men eftersom en burk ä lite större å de ä lite mer tätt.och ett sportluftsfilter är ju typ bara en skumgummi bit som sitter på så ja skulle tro att de låter mer me sportluftsfilter.
Postat: 28 december 2007, 19:45
av Henry
Ljudet blir helt perfekt.
Låter inte för mycket som det ivissa fall gör med sportluftfilter.
Postat: 28 december 2007, 20:36
av yamaharidermana
Henry skrev:Ljudet blir helt perfekt.
Låter inte för mycket som det ivissa fall gör med sportluftfilter.
de ä faktiskt bra att de inte låter för mycke ibland så inte polisen ska höra de.
Postat: 28 december 2007, 21:18
av Luthemaister
yamaharidermana skrev:Henry skrev:Ljudet blir helt perfekt.
Låter inte för mycket som det ivissa fall gör med sportluftfilter.
de ä faktiskt bra att de inte låter för mycke ibland så inte polisen ska höra de.
mm^^ fast åt andra sida så är det roligare när det hörs

fast det är ju smak sak
Postat: 28 december 2007, 21:26
av bensinskalle
ja föredrar iaf när de låter xD, ja gillar motorljud ^^
Postat: 28 december 2007, 21:38
av Luthemaister
bensinskalle skrev:ja föredrar iaf när de låter xD, ja gillar motorljud ^^
samma här...man ska ha ljudhöjare på moppen

Postat: 28 december 2007, 21:39
av bensinskalle
Luthemaister skrev:bensinskalle skrev:ja föredrar iaf när de låter xD, ja gillar motorljud ^^
samma här...man ska ha ljudhöjare på moppen

sätta dit en trattjävel istället för ljuddämpare xD!!!!!
Postat: 28 december 2007, 21:41
av Luthemaister
bensinskalle skrev:Luthemaister skrev:bensinskalle skrev:ja föredrar iaf när de låter xD, ja gillar motorljud ^^
samma här...man ska ha ljudhöjare på moppen

sätta dit en trattjävel istället för ljuddämpare xD!!!!!
det är nog inte så snyggt xD
Postat: 28 december 2007, 21:42
av bensinskalle
Luthemaister skrev:bensinskalle skrev:Luthemaister skrev:
samma här...man ska ha ljudhöjare på moppen

sätta dit en trattjävel istället för ljuddämpare xD!!!!!
det är nog inte så snyggt xD
nej kanske inte de, men de lär ju låta mer xD
Postat: 28 december 2007, 21:43
av Luthemaister
bensinskalle skrev:Luthemaister skrev:bensinskalle skrev:
sätta dit en trattjävel istället för ljuddämpare xD!!!!!
det är nog inte så snyggt xD
nej kanske inte de, men de lär ju låta mer xD
haha ja det är sant

Postat: 28 december 2007, 23:32
av Kreidlermongo
BTW, det där inlägget som var kopierat, Vem har skrivi det?
När ni säger att luft/bensinblandningen skulle vara 70/30 menar ni massamässigt eller volymmässigt då?
och dessutom så gör inte smuts så att det skär, det är när den termiska belastningen blir för hög som det skär.
Dock är det inte bra med skit i motorn men det är pga att det sliter isönder allting, lager mm.
Anledningen till att cylindrar skär är pga att det blir så varmt(cylindern och kolven) och då expanderar metallen så mkt så att oljefilmen inte får plats och den kan inte smörja mer+att toleransen mellan kolv och cylindrar minskar.
BTW, det går ALLTID bättre med sportluftfilter ifall det ger mer luft vilket det gör i 9 fall av 10.
Mer luft = mer effekt.
Postat: 28 december 2007, 23:39
av Luthemaister
det går ju inte ALLTID bättre med sportluftsfilter