Sida 2 av 3
Postat: 17 maj 2012, 18:10
av Hugge66
antagligen var hans styrlager dåliga och han har fortsatt köra med dålig och efter ett tag har den börjat böjas elr att han har gjort en fett vurpa och fått en spricka någonstanns beror bara inte på att ktm har gjort den!!
Postat: 17 maj 2012, 19:08
av G-son
Hugge66 skrev:
antagligen var hans styrlager dåliga och han har fortsatt köra med dålig och efter ett tag har den börjat böjas elr att han har gjort en fett vurpa och fått en spricka någonstanns beror bara inte på att ktm har gjort den!!
Är faktiskt inte helt ovanligt att ramen knäcks på KTM-hojarna. Mycket möjligt att KTM är vassast på banan, men om dom uppnått det genom att bygga hojen lite lättare så verkar det även ha fört med sig att ramen blivit lite för svag... De flesta hojarna håller ju, men det är en klen tröst om man står på näsan i gruset för att ramen (eller styrkronan som i filmen) går av när man gör en lite dålig landning.
Postat: 17 maj 2012, 23:59
av bluerider94
oj, sorry att ni inte fick någon länk!
http://www.mxreview.se/listan-med-de-basta-crossarna/
Där har ni den!
där kan ni även gå in på märke, modell och sen se vad de har förendrat från årsmodell till årsmodell!
en 125sx kan man verkligen inte jämföra med en 250 (om de inte är 4t vi snackar nu) en 125sx kanske har 40hp eller något över.. min honda har 59 original, sitter pro circuit på nu men vet inte om de har nån större verkan..
125an jag har går jämt eller lite sämre än kompisens crf 250, min cr250 kan jag ligga o puttra o hänga på hans 250.. tittar du på gasen så är han långt bak..
Det jag skrev om aluramarna gäller ju inte alla deras cyklar av de årsmodellerna såklart, men kör du på en bana med stora hopp så skulle iaf jag kollat över svetsarna då och då.
rmz20 och kxf250 -04 är exakt samma bitar rätt igenom, o riktiga skitmaskiner va de.. toppen har mycket att önska och en renovering kostar ungefär va du får en sån cross för idag.. vattenpumparna var vanligt att de inte räckte till eller gick sönder också..
O jag har då aldrig hört nån ktm-ram gå av bara sådär för man landar dåligt.
Men de klart, gör man en sånhär vurpa så tror jag de vill till att de håller nästan
http://www.youtube.com/watch?v=jJJ_b1-v648
Postat: 18 maj 2012, 01:14
av CaToXXo
Erik_ skrev:Hugge66 skrev:
antagligen var hans styrlager dåliga och han har fortsatt köra med dålig och efter ett tag har den börjat böjas elr att han har gjort en fett vurpa och fått en spricka någonstanns beror bara inte på att ktm har gjort den!!
Är faktiskt inte helt ovanligt att ramen knäcks på KTM-hojarna. Mycket möjligt att KTM är vassast på banan, men om dom uppnått det genom att bygga hojen lite lättare så verkar det även ha fört med sig att ramen blivit lite för svag... De flesta hojarna håller ju, men det är en klen tröst om man står på näsan i gruset för att ramen (eller styrkronan som i filmen) går av när man gör en lite dålig landning.
Det var 06orna som dom gjorde ramarna fel på, så att dom lättare knäcks vid styrkronan. Vet inte om dom gjorde dom i annat material eller om dom gjorde någon felkonstruering, men jag vet att det var 06orna iallafall!
Kollar ni på blocket på 125/250 06or så är dom billigare än 05or tex. Vissa är även svetsade där, nu vet ni varför.
Postat: 18 maj 2012, 07:17
av vivacity rules
ville inte starta en ny tråd så lånar här. Hur mycket skulle ni cross åkare säga att ni lägger ut i månaden på crossen?
OT:Vad jag har hört så ska man väl kolla mer på skicket en på modellen
Postat: 18 maj 2012, 12:10
av bluerider94
vivacity rules skrev:ville inte starta en ny tråd så lånar här. Hur mycket skulle ni cross åkare säga att ni lägger ut i månaden på crossen?
OT:Vad jag har hört så ska man väl kolla mer på skicket en på modellen
Jo helt klart bättre att köpa en som är omskött och bytt delar på, kanske får med extra luftfilter vilket tyder på att man har bytt rätt ofta..
En cykel som har gått lite är väl också att föredra, om den inte stått i flera år då packningar och packboxar kan torkat ut.
Postat: 18 maj 2012, 12:29
av CaToXXo
vivacity rules skrev:ville inte starta en ny tråd så lånar här. Hur mycket skulle ni cross åkare säga att ni lägger ut i månaden på crossen?
OT:Vad jag har hört så ska man väl kolla mer på skicket en på modellen
Kör man regelbundet så är det väl några tusen om året, per månad är svårt att säga då kolvbyte kanske sker var 3e månad, kolv+packningar ~1500 spänn.
Sen är det ju länkage, gaffelrenov. drevbyte, däck osv lite då och då, så det plockar ju på.
Bättre att köpa en fin 01a än en slutkörd 05a enligt mig.
Postat: 18 maj 2012, 13:44
av vivacity rules
Kör man regelbundet så är det väl några tusen om året, per månad är svårt att säga då kolvbyte kanske sker var 3e månad, kolv+packningar ~1500 spänn.
Sen är det ju länkage, gaffelrenov. drevbyte, däck osv lite då och då, så det plockar ju på.
Bättre att köpa en fin 01a än en slutkörd 05a enligt mig.
Men om man bara har den och motionskör, byter man kolv och packningar lika ofta eller räcker det med nån gång om året?[/quote]
Postat: 18 maj 2012, 13:49
av CaToXXo
vivacity rules skrev:Kör man regelbundet så är det väl några tusen om året, per månad är svårt att säga då kolvbyte kanske sker var 3e månad, kolv+packningar ~1500 spänn.
Sen är det ju länkage, gaffelrenov. drevbyte, däck osv lite då och då, så det plockar ju på.
Bättre att köpa en fin 01a än en slutkörd 05a enligt mig.
Men om man bara har den och motionskör, byter man kolv och packningar lika ofta eller räcker det med nån gång om året?
[/quote]
En gång om året kan väl vara lämpligt ja

Postat: 18 maj 2012, 15:46
av GreckE
kolv är väll lämpligt en gång om året om man motionskör, sen packningar och lager det kan man ju kolla om det är fräscht. sen byta om nått läker/glappar

sen äre ju drev/kedja o däck som slits ganska bra
edit: tänkte att jag kunde fråga en sak här

min kompis lillebror har en ktm sx 85 som bluddrar på 1an 2an, sen på resten av växlarna går den bra på.
den var så när han köpte den och då var insugsgummit spruket men det har vi bytt, vi har också rengjort förgasarn med ändå samma :/
Postat: 18 maj 2012, 18:13
av 2stroke4ever
GreckE skrev:kolv är väll lämpligt en gång om året om man motionskör, sen packningar och lager det kan man ju kolla om det är fräscht. sen byta om nått läker/glappar

sen äre ju drev/kedja o däck som slits ganska bra
edit: tänkte att jag kunde fråga en sak här

min kompis lillebror har en ktm sx 85 som bluddrar på 1an 2an, sen på resten av växlarna går den bra på.
den var så när han köpte den och då var insugsgummit spruket men det har vi bytt, vi har också rengjort förgasarn med ändå samma :/
kolla färgen på stiftet, ska vara brunt. Låter som den kan gå en aning fett.
Postat: 18 maj 2012, 22:01
av GreckE
2stroke4ever skrev:GreckE skrev:kolv är väll lämpligt en gång om året om man motionskör, sen packningar och lager det kan man ju kolla om det är fräscht. sen byta om nått läker/glappar

sen äre ju drev/kedja o däck som slits ganska bra
edit: tänkte att jag kunde fråga en sak här

min kompis lillebror har en ktm sx 85 som bluddrar på 1an 2an, sen på resten av växlarna går den bra på.
den var så när han köpte den och då var insugsgummit spruket men det har vi bytt, vi har också rengjort förgasarn med ändå samma :/
kolla färgen på stiftet, ska vara brunt. Låter som den kan gå en aning fett.
jo det har vi tänkt på men inte kollat, att den gör av med bensinen på högre varv?

Postat: 19 maj 2012, 13:52
av mxrider7
Ktm är bra men inte bäst.. inget märke är bäst igentligen
men en nackdel med ktm är att reservdelarna är så dyra. reservdelar till kawa, yamaha osv är inte lika dyra. men de är upp till dig

Postat: 19 maj 2012, 15:28
av MreliasN
I dagens läge tror jag inte det är någon större skillnad på kvalité på de olika märkena, det är mer en smaksak nu för tiden.
För ett par år sedan kanske ktm eller suzuki eller t.om kawasaki inte var de absolut bästa man kunde köra, men i dag har i princip alla märken tekniken att bygga riktigt bra hojjar, så det är nog ingen större skillnad på de längre.
Postat: 20 maj 2012, 20:57
av ValoPallo
Hugge66 skrev:
antagligen var hans styrlager dåliga och han har fortsatt köra med dålig och efter ett tag har den börjat böjas elr att han har gjort en fett vurpa och fått en spricka någonstanns beror bara inte på att ktm har gjort den!!
Han (Eller ja, hans lillasyster) hade spänt bultarna vid styrkronan för hårt, så när metallen blev belastad fick den stressprickor och knäcktes
JagHarEnDerbi: Nu är det ju inte så att KTM är skit bara för att en idiot med tummen i röven lyckas knäcka den i två delar
Själv skruvade jag in luftskruven på Tunturin utan att tänka på att blandningen blir åt helvette, så den skar på uppfarten till en kompis där vi skulle byta kolv, betyder detta att alla Puch-maskiner suger dolme?
Postat: 20 maj 2012, 20:57
av GreckE
tänkte jag kunde få skriva av mig här, ganska less

jo jag for o köpte den där KTMn idag, provkörde den och den gick riktigt fint.
allting såg bra ut och jag skrev på papperet, och for hem.
körde den MAX 5 min och den tvärdör..
försöker kicka igång den och känner att det inte är nån komp, kunde trycka ner kicken med lillfingret.
tog lös kröken och ser kolven, ingen kolvring och den ser måttligt fin ut x)
det skramlade lite i kröken och där ramla kolvringen ut.
tog lös cylindern och först såg den fin ut.. men ser sedan en repa som säkert var en halv centimeter djup..
håller på o pratar med han jag köpte den av, just nu känns det inte som att man har gjort nått bra för dom där 15 tusen

Postat: 20 maj 2012, 21:00
av ValoPallo
GreckE skrev:tänkte jag kunde få skriva av mig här, ganska less

jo jag for o köpte den där KTMn idag, provkörde den och den gick riktigt fint.
allting såg bra ut och jag skrev på papperet, och for hem.
körde den MAX 5 min och den tvärdör..
försöker kicka igång den och känner att det inte är nån komp, kunde trycka ner kicken med lillfingret.
tog lös kröken och ser kolven, ingen kolvring och den ser måttligt fin ut x)
det skramlade lite i kröken och där ramla kolvringen ut.
tog lös cylindern och först såg den fin ut.. men ser sedan en repa som säkert var en halv centimeter djup..
håller på o pratar med han jag köpte den av, just nu känns det inte som att man har gjort nått bra för dom där 15 tusen

Du är nog inte den första

Postat: 21 maj 2012, 16:53
av GreckE
Erik_ skrev:Hugge66 skrev:
antagligen var hans styrlager dåliga och han har fortsatt köra med dålig och efter ett tag har den börjat böjas elr att han har gjort en fett vurpa och fått en spricka någonstanns beror bara inte på att ktm har gjort den!!
Är faktiskt inte helt ovanligt att ramen knäcks på KTM-hojarna. Mycket möjligt att KTM är vassast på banan, men om dom uppnått det genom att bygga hojen lite lättare så verkar det även ha fört med sig att ramen blivit lite för svag... De flesta hojarna håller ju, men det är en klen tröst om man står på näsan i gruset för att ramen (eller styrkronan som i filmen) går av när man gör en lite dålig landning.
LITE dålig landning? haru sett filmen då han hoppar ska du se att det var nog lite mer än en lite dålig landning

ska försöka hitta åt den ^^
btw nån som vet vart man kan få tag på en cylinder till en KTM 125sx -03?
har googlat som en galning men inte hittat
Postat: 21 maj 2012, 17:01
av CaToXXo
GreckE skrev:tänkte jag kunde få skriva av mig här, ganska less

jo jag for o köpte den där KTMn idag, provkörde den och den gick riktigt fint.
allting såg bra ut och jag skrev på papperet, och for hem.
körde den MAX 5 min och den tvärdör..
försöker kicka igång den och känner att det inte är nån komp, kunde trycka ner kicken med lillfingret.
tog lös kröken och ser kolven, ingen kolvring och den ser måttligt fin ut x)
det skramlade lite i kröken och där ramla kolvringen ut.
tog lös cylindern och först såg den fin ut.. men ser sedan en repa som säkert var en halv centimeter djup..
håller på o pratar med han jag köpte den av, just nu känns det inte som att man har gjort nått bra för dom där 15 tusen

Gah sånt där är så segt! Vet själv hur det är, min hondas tändplatta gick sönder dagen efter jag köpt hojen...
Postat: 21 maj 2012, 17:05
av GreckE
CaToXXo skrev:GreckE skrev:tänkte jag kunde få skriva av mig här, ganska less

jo jag for o köpte den där KTMn idag, provkörde den och den gick riktigt fint.
allting såg bra ut och jag skrev på papperet, och for hem.
körde den MAX 5 min och den tvärdör..
försöker kicka igång den och känner att det inte är nån komp, kunde trycka ner kicken med lillfingret.
tog lös kröken och ser kolven, ingen kolvring och den ser måttligt fin ut x)
det skramlade lite i kröken och där ramla kolvringen ut.
tog lös cylindern och först såg den fin ut.. men ser sedan en repa som säkert var en halv centimeter djup..
håller på o pratar med han jag köpte den av, just nu känns det inte som att man har gjort nått bra för dom där 15 tusen

Gah sånt där är så segt! Vet själv hur det är, min hondas tändplatta gick sönder dagen efter jag köpt hojen...
mm :/ men det är nån lag som säger att antingen får han betala grejerna elr så får han göra återköp, så det är väll lugnt men det värsta är ju att man har siktat in sig på o köra som satan! osså händer detta..
Postat: 21 maj 2012, 17:13
av CaToXXo
GreckE skrev:CaToXXo skrev:GreckE skrev:tänkte jag kunde få skriva av mig här, ganska less

jo jag for o köpte den där KTMn idag, provkörde den och den gick riktigt fint.
allting såg bra ut och jag skrev på papperet, och for hem.
körde den MAX 5 min och den tvärdör..
försöker kicka igång den och känner att det inte är nån komp, kunde trycka ner kicken med lillfingret.
tog lös kröken och ser kolven, ingen kolvring och den ser måttligt fin ut x)
det skramlade lite i kröken och där ramla kolvringen ut.
tog lös cylindern och först såg den fin ut.. men ser sedan en repa som säkert var en halv centimeter djup..
håller på o pratar med han jag köpte den av, just nu känns det inte som att man har gjort nått bra för dom där 15 tusen

Gah sånt där är så segt! Vet själv hur det är, min hondas tändplatta gick sönder dagen efter jag köpt hojen...
mm :/ men det är nån lag som säger att antingen får han betala grejerna elr så får han göra återköp, så det är väll lugnt men det värsta är ju att man har siktat in sig på o köra som satan! osså händer detta..
Finns ingen sån lag längre vad jag vet, du köper allt på egen risk begagnat.
Postat: 21 maj 2012, 18:46
av 2stroke4ever
öhm.. varför ska du ha en NY cylinder? Lär kosta minst över 4000kr. nej, skicka in den du har på omnicasilning så ska du se att det blir bra! Kostar ca hälften av vad en ny cylinder kostar.
Ta kontakt med
http://www.blixtensracing.se så ska du se att de fixar din utan problem. Har själv skickat in en cylinder dit och det var inga som helst problem. Om du vill kan du köpa packningar och kolv (ja, du bör verkligen byta kolv) där också så får du riktigt bra saker till ett bra pris!
Ta kontakt med dem så fixar det sig för en relativt liten peng

Postat: 21 maj 2012, 21:31
av GreckE
CaToXXo skrev:GreckE skrev:CaToXXo skrev:
Gah sånt där är så segt! Vet själv hur det är, min hondas tändplatta gick sönder dagen efter jag köpt hojen...
mm :/ men det är nån lag som säger att antingen får han betala grejerna elr så får han göra återköp, så det är väll lugnt men det värsta är ju att man har siktat in sig på o köra som satan! osså händer detta..
Finns ingen sån lag längre vad jag vet, du köper allt på egen risk begagnat.
jag köpte den utan att morsan visste om de

och jag är minderårig så då finns det nå dynga, säg inte emot för morsan har ringt konsumentverket och nån advokat hela dan.
2stroke4ever: hördu jag tror inte den där cylindern går att rädda tyvärr.. var den värsta repan jag har sett.
och jag vet att det blir dyrt men skulle ändå vilja ha länk

Postat: 21 maj 2012, 21:33
av 2stroke4ever
Det går att rädda. Jag lovar dig. De svetsar cylindern, slipar till rätt mått och lägger i ny nicasil. Kostar 2800kr för dig när de ska svetsa. Du fick länken i förra inlägget om du läser!
http://www.blixtensracing.se
Postat: 21 maj 2012, 21:40
av ktm_danielsson
Din "kompis" som du bör uppsäga bekantskapen med kan ta sig i arslet så att säga. KTM är det absolut bästa du kan ha, folk som säger annat är troligtvis bara avundsjuka eller har inte råd med KTM då dom är lite dyrare

Postat: 21 maj 2012, 21:42
av GreckE
2stroke4ever skrev:Det går att rädda. Jag lovar dig. De svetsar cylindern, slipar till rätt mått och lägger i ny nicasil. Kostar 2800kr för dig när de ska svetsa. Du fick länken i förra inlägget om du läser!
http://www.blixtensracing.se
okej värt att kolla på!
Ktm_danielsson: haha jag har faktiskt väntat på att du ska kommentera!

och som sagt så köpte jag ju en ktm som skar direkt x) men det var inte Ktms fel utan dom tidigare som hade bytt kolv

Postat: 21 maj 2012, 21:44
av ktm_danielsson
GreckE skrev:2stroke4ever skrev:Det går att rädda. Jag lovar dig. De svetsar cylindern, slipar till rätt mått och lägger i ny nicasil. Kostar 2800kr för dig när de ska svetsa. Du fick länken i förra inlägget om du läser!
http://www.blixtensracing.se
okej värt att kolla på!
Ktm_daniellson: haha jag har faktiskt väntat på att du ska kommentera!

och som sagt så köpte jag ju en ktm som skar direkt x) men det var inte Ktms fel utan dom tidigare som hade bytt kolv

Precis, sköter man om sin KTM (och alla andra crossar) som man ska händer absolut ingenting. Har haft KTM i 4 år och har aldrig haft minsta lilla problem motor/chassi/fjädringsmässigt. Det värsta har väl varit några repor på kåporna och en punktering.
Postat: 21 maj 2012, 21:51
av D3nnis
Saker håller som man behandlar dom. Sen spelar de ingenroll om de står Ktm eller nawnawpo

Postat: 21 maj 2012, 21:52
av Hugge66
hade dom satt kolven fel elr var den inte inkörd och så körde du på full järn?

Postat: 21 maj 2012, 22:02
av GreckE
dom måste ha satt kolven fel, kolven hade gått ungefär 5h sa han och alla packningar och veven var renoverad.
jag provkörde den innan jag köpte den, den gick rent och var riktigt rapp.

jag kom hem och den startade inte, jag fick igång den genom att rullstarta.
jag och en kompis for upp på samhall (bor 500 meter därifrån) körde ungefär 2 varv runt sen skulle jag fara hem igen, och den tvärdör.. ingen komp..
det var kolvringen som hade lossnat och slitit upp cylinder och farit ut i utblåset.
edit: kolven såg riktigt fin ut, förutom att den var lite ja tilltuktad x) så ja kolven var ny

Postat: 21 maj 2012, 22:26
av yamaha2pwn
jadu, ktm=kuta till mål XD
förlåt va tvungen
men som nån har sagt så går de att rädda (anledningen att man inte gör e på moppe cyllar är för att en ny kostar mindre än va de gör o få den fixad)
och de som sysslar med cyllinder renovering brukar kunna hålla alla delar du kan behöva såsom packningar och eventuellt ÖD kolvar
vissa tar in begagnade cyllar och så skickar de tbx en som redan är iordningjord så går de fort med

Postat: 21 maj 2012, 22:29
av CaToXXo
GreckE skrev:CaToXXo skrev:GreckE skrev:
mm :/ men det är nån lag som säger att antingen får han betala grejerna elr så får han göra återköp, så det är väll lugnt men det värsta är ju att man har siktat in sig på o köra som satan! osså händer detta..
Finns ingen sån lag längre vad jag vet, du köper allt på egen risk begagnat.
jag köpte den utan att morsan visste om de

och jag är minderårig så då finns det nå dynga, säg inte emot för morsan har ringt konsumentverket och nån advokat hela dan.

blir intressant att se hur det går för dig.
Postat: 21 maj 2012, 22:45
av GreckE
CaToXXo skrev:GreckE skrev:CaToXXo skrev:
Finns ingen sån lag längre vad jag vet, du köper allt på egen risk begagnat.
jag köpte den utan att morsan visste om de

och jag är minderårig så då finns det nå dynga, säg inte emot för morsan har ringt konsumentverket och nån advokat hela dan.

blir intressant att se hur det går för dig.
yepp, kommer meddela här sedan

Postat: 21 maj 2012, 23:12
av JagHarEnDerbi
ValoPallo skrev:Hugge66 skrev:
antagligen var hans styrlager dåliga och han har fortsatt köra med dålig och efter ett tag har den börjat böjas elr att han har gjort en fett vurpa och fått en spricka någonstanns beror bara inte på att ktm har gjort den!!
Han (Eller ja, hans lillasyster) hade spänt bultarna vid styrkronan för hårt, så när metallen blev belastad fick den stressprickor och knäcktes
JagHarEnDerbi: Nu är det ju inte så att KTM är skit bara för att en idiot med tummen i röven lyckas knäcka den i två delar
Själv skruvade jag in luftskruven på Tunturin utan att tänka på att blandningen blir åt helvette, så den skar på uppfarten till en kompis där vi skulle byta kolv, betyder detta att alla Puch-maskiner suger dolme?
Ironin flödade i mitt inlägg men det snappade tydligen inte alla upp.
Postat: 12 december 2012, 16:57
av GreckE
Tänkte ta och bumpa upp den här tråden nu när crossen går igen!
Det jag fick göra var att skicka in cylindern till blixtenracing.se, köpa ny kolv osså arbetskostnaden då

Men nu går den igen, provkörde den första gången idag

Den funkar fint bara det att nu är det ju liksom snö överallt

men här är en bild på den också
Det som är "trim" är DOMA helsystem (krök,ljuddämpare) + v-force reeds, det är också andra gaffelkronor, race tech fjädring fram och bak osv
