Sida 2 av 14
Postat: 7 juni 2012, 18:19
av Rexxy
Jag vill tacka HHR
GRYMT mycket för dessa prylar!

Postat: 10 juni 2012, 22:53
av Rexxy
Postat: 11 juni 2012, 07:04
av Axel
Den svarta toppen smälte verkligen in, blev fint!
Postat: 11 juni 2012, 08:10
av Derbi_MackaN
Älskar detta projekt! Har din hemsida som bokmärke i mobilen o datorn

Alltid lika roligt att läsa! LYcka till !

Postat: 14 juni 2012, 18:08
av Rexxy
Derbi_MackaN skrev:Älskar detta projekt! Har din hemsida som bokmärke i mobilen o datorn

Alltid lika roligt att läsa! LYcka till !

Kul att höra!

Postat: 14 juni 2012, 18:16
av streamjr
man blir alltid lika glad när det händer något i den här tråden! dock blev jag lite besviken nu att det inte var en uppdate

Postat: 14 juni 2012, 18:27
av Rexxy
streamjr skrev:man blir alltid lika glad när det händer något i den här tråden! dock blev jag lite besviken nu att det inte var en uppdate

Nåja, kan iallafall skriva såhär.
Jag har äntligen fått en kick till AM6! Tack så mycket sköld @ MNF!
Det som behövs nu på AM6 hojen är växellådsolja, koppla gaswire, koppla in el, bygga avgasrör och säkert mer jag glömt bort. Sen ska den fan starta!
Postat: 15 juni 2012, 19:29
av Rexxy
Dagens update!
Idag var jag väldigt taggad att starta motorn! Bara höra den gå och varmköra den lite. Monterade kicken, hällde i olja, byggde plugg för oljepumpen och kopplade gaswire. Hällde i vatten i systemet, tankade den och hällde i en snaps i tändstiftshålet. Inget avgasrör, för jag har inte byggt något än.
Började kicka, men inte ett liv.

Ut och sprang, inte ens en puff! Vad är det här? Kollade gnistan, blå och fin. Testade hur långt den kom i atmosfären, har ett gammal stift med bortklippt elektrod. Kom en lång och blå gnista, skitbra! Tändsystemet är inte dött iallafall! Testade ett annat tändstift. Nix.

Provade en annan 24mm förgasare, den puffade lite! Men startade inte... På med 28mm, puffar då också! Men inte fan vill skiten starta!
Provade att vrida lite på tändplattan. Då började den spruta eldlågor ifrån utblåset! :ninja: Är tändpunkten fel? Provade att vrida tändplattan lite hit och dit, fick inget mer än bara lite eldlågor. Vill inte starta...
Tändplattan är på AM6 originalpunkt, med svänghjulet kan vara ifrån en Derbi. Är dom olika måntro? Vilket gör att tändpunkten kommer fel? Ingen aning, detta kan ni bättre än mig!
Lite bilder kan ni väl få.
Kicken monterad, den var i väldigt fint skick. Så den behöver inte lackeras!
Oljeplugg, som visade sig vara för smal. Den läcker lite där nere, jag var inte petig nog!
Tändplattan vreds hit och dit, men inte ett liv.
28mm PWK testades, inget liv...
Närbild på styret.
Tog bort pluggen, ska bygga en ny!

Postat: 16 juni 2012, 21:32
av Rexxy
Har tänkt och funderat lite om tändningen. Tändsystemet jag har är ifrån en Derbi, och jag trodde allt var helt lika på Derbi och AM6. Men det är det inte! Kilspåret är kl 5 på Derbi, och runt kl 7 på AM6 i TDC. (Tack Siiimooon och Hilmersson)
Kilspåret befinner sig helt olika på AM6 och Derbi när gnistan kommer. På AM6 är kilspåret ungefär i linje med "kabelhålet" när gnistan kommer, på Derbi är det några centimeter ifrån. Så gnistan kommer c:a 160 grader fel på min motor. Om jag har tänkt rätt!
Kabelhållet ska då sitta ungefär kl 11 på AM6 för att gnistan ska komma vid rätt tidpunkt. Det visar sig imorgon om jag tänkt rätt!
Postat: 16 juni 2012, 22:50
av gandih500
Filma uppstarten sen, det är alltid något speciellt med dom

Hoppas du får till de!
Postat: 17 juni 2012, 21:53
av Rexxy
Då filar vi till plattan lite, så det går att montera som jag vill!
Den monterades här, ungefär kl 11. Den hostade till några varv då och sprutade fortfarande eld. Men den vaknade nästan till liv! Så jag testade att vrida liiite till...
DÅ vaknade den till liv! Jag hade tänkt rätt!
Jag tänkte vara lite lat ett tag gällande avgasröret. Har inte ork (läs råd) att bygga ett avgasrör nu. Så jag slänger på ett jag hade på hyllan. Detta är faktiskt ett avgasrör byggt av självaste Ronken! Så det är lite coolt tycker jag, röret byggt av en legend.

Det passade ju inte AM6 för fem öre, så det fick modifieras lite vid stosen. En ljuddämpare ska byggas nästa gång!
Det blev även en snabb testkörning idag. Med oinställd tändning och förgasare! När effekten väl kommer, vilket jävla drag!! :O Bara sprutar grus

Ska bli kul att se vad den har att ge när jag ställd in allt!
Dock ett problem märkte jag när jag körde (inte motorrelaterat). Den var väldigt tungstyrt! Det måste jag fixa, för det gick väldigt vingligt. Har helt fel grejer i styrkonan, blandat med MCB, fs1 och Pantergrejer.
Film för dom intresserade. Låter som den har potential!
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=nkPSJjQP ... e=youtu.be[/youtube]
Postat: 18 juni 2012, 00:21
av YamahaMarcus
fan va kul att följa alla dom här projekten

Postat: 18 juni 2012, 01:03
av SnyggaDerbin
Så jävla fint projekt, följs!!!!

Postat: 18 juni 2012, 10:47
av Axel
Jävlar va gött den rev i trumhinnan
Kul att du fick till det med tändningen.

Postat: 18 juni 2012, 23:04
av bencsik
Skit fräckt projekt längtar till nästa uppdatering

jag tycker att du skulle haft bredare däck och fälgar

det hade sätt fräckt ut

Postat: 19 juni 2012, 08:09
av Rexxy
bencsik skrev:Skit fräckt projekt längtar till nästa uppdatering

jag tycker att du skulle haft bredare däck och fälgar

det hade sätt fräckt ut

Men det är ju inte original

Postat: 19 juni 2012, 12:03
av bencsik
Rexxy skrev:bencsik skrev:Skit fräckt projekt längtar till nästa uppdatering

jag tycker att du skulle haft bredare däck och fälgar

det hade sätt fräckt ut

Men det är ju inte original

haha nej i och för sig

men det hade kunnat bli fräckare

för det ser lite klent ut mä.original fälgar iallafall på bild men det kanske det inte gör på riktigt eftersom bilder han luras rätt bra ibland

Postat: 19 juni 2012, 15:30
av Rexxy
bencsik skrev:
haha nej i och för sig

men det hade kunnat bli fräckare

för det ser lite klent ut mä.original fälgar iallafall på bild men det kanske det inte gör på riktigt eftersom bilder han luras rätt bra ibland

Hjulen är inte original till F50! Framhjulet vet jag inte vad den kommer ifrån. Men trumman är stor, aluminiumfälg och grova ekrar. Kommer förmodligen ifrån någon japanhoj.
Bakhjulet är ifrån en Yamaha Fs1.

Så jag oroar mig inte över hållfastigheten.
Men jag vill inte ha bredare fälg och däck. Det ska vara lite smalare däck som ger mer gatustuck.
Postat: 19 juni 2012, 16:35
av bencsik
Rexxy skrev:bencsik skrev:
haha nej i och för sig

men det hade kunnat bli fräckare

för det ser lite klent ut mä.original fälgar iallafall på bild men det kanske det inte gör på riktigt eftersom bilder han luras rätt bra ibland

Hjulen är inte original till F50! Framhjulet vet jag inte vad den kommer ifrån. Men trumman är stor, aluminiumfälg och grova ekrar. Kommer förmodligen ifrån någon japanhoj.
Bakhjulet är ifrån en Yamaha Fs1.

Så jag oroar mig inte över hållfastigheten.
Men jag vill inte ha bredare fälg och däck. Det ska vara lite smalare däck som ger mer gatustuck.
okej men jag håller inte koll på vad man ska ha på en f50

jag håller mig t Dakota istället

men den ser häftig ut mä dom fälgarna

Postat: 21 juni 2012, 22:51
av Rexxy
Postat: 24 juni 2012, 20:37
av Rexxy
Postat: 24 juni 2012, 20:39
av StylizhRazer
riktigt fin ljuddämpare du byggt

kan du filma lite så man får höra hur den låter nu

?
Postat: 24 juni 2012, 20:42
av streamjr
jag skulle också vilja ha en till film så man får höra på ljudet!

Postat: 24 juni 2012, 21:08
av Rexxy
Blir film sen när jag fått motorn att gå någorlunda bra. Nu är allting bara ställt så den går att starta, inge mer.
Postat: 28 juni 2012, 11:41
av Rexxy
Nya saker hemma!
Styrlagerna var ett impulsköp på tradera. Helt nya, till gamla cyklar. Ska nog passa MCB moppar också!

Postat: 28 juni 2012, 14:18
av Axel
Skänk bort en f50

Jävligt vacker bild dedär!
Postat: 28 juni 2012, 15:30
av Rexxy
AxxxeL skrev:Skänk bort en f50

Jävligt vacker bild dedär!
Nä, behåller dom nog för mig själv!

Postat: 1 juli 2012, 21:10
av Rexxy
Dagen update då!
Då har den äntligen börjar röra på sig! Men först till eldelen. Kopplade in allt, snabbt och smidigt. Allting lös på första "försöker". Voltregulatorn testade jag mig fram på... Det resulterade i 3 blåsta baklampor och en blåst H4 lampa...:bla: Ska köpa en ny voltregulator imorgon!
Här lyste det fint, till det bara blinka till. Dött. :rolling:
Blåste både hel och halvljus fram!
Kedjan sparkar lite på skyddet, ligger nog lite för nära. Skitsamma.
Lite elkablar.
Originalomkopplare.
Till bestyckningsdelen då!
Den hade väldigt dålig tomgång, så lågfarten var jag tvungen att byta. Bytte först till 42, ifrån 40. Det blev bättre, men den gick fortfarande dåligt på 1/4 dels gas. Bytte då upp till 45 och det blev suveränt! Tvekar inte på gasen, stabil och lagom tomgång, och går rent och fint på 1/4 dels gas. Den biten lämnar vi nu. Huvudmunstycket hade jag lagt på den feta sidan innan, enbart för start, inte effekt. Gick ner 1 storlek i munstycke. Ifrån 132 till 125 (har jag för mig). Det blev klockrent direkt!? :whops: Ut på en liten hårdare testrunda, för att checka bestyckningen. Jävlar vad den går!
Här har ni liten film på testkörningen. Finns förmodligen lite mer att hämta, då jag inte rört tändningen alls idag!
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=XnoIIW2B4J0[/youtube]
Som ni ser gick den rätt så bra! Så jag ville då sen kolla vad den gick för.
Ut på min vanliga testraka och drar på järnet. Känner redan på 5:an att det går tungt, slänger i 6:an och den vill inte riktigt varva upp där effektpiken kommer. Ger upp för den orkar inge mer... Stannar och kollas på GPS'n. 90km/h! Inte illa pinkat.

Det med 14/45 drev
Drar tillbaka till verkstan för att kolla utbudet på drev. Jag har ett 10 och 11 drev. Slänger på 11 drevet och ser vad den klarar av då. Ut på testrakan igen och märker en jävla skillnad på accelerationen! Han drar på varenda växel! Men märker direkt att den är alldeles för lätt drevad... Ligger på maxvarv på 6:an och går inge fortare, sittandes rakt upp.

Stannar och kollar på GPS'n. 90km/h igen! Duktig motor.

Så med 12 eller 13 drev lär jag nå tresiffrigt!
Nu efter en tid hård körning ville jag se hur stiftet såg ut.
Och visst blir man glad när den ser ut såhär?

Jättefin gyllenbrun.
Såhär är väl slutliga utseendet för hojen. Behöver bara en voltregulator så är det byggandet kapitlet slut.

Postat: 2 juli 2012, 22:18
av Rexxy
Lite mer småjusteringar idag, till det bättre!
Ny 12V regulator! Nu håller lamporna.
Det har blivit en del munstycken genom åren...
Nu gav jag mig på tändningen, vred den c:a 1mm för med förtändning.
Det gav RESULTAT!
Jag saknade det goa reset jag har på min 80cc EKF. Efter tändinställningen och justerat om förgasaren efter det, Så fick jag res på 1:an!

Och 2:an...
Nu börjar den gå riktigt bra! Kan nog dreva tillbaka till 14 drevet fram!
Testrun nummer två!
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=jyr6HFSh ... e=youtu.be[/youtube]
Postat: 3 juli 2012, 21:33
av Rexxy
Dagens övningar då!
Mera förgasarinställning och omdrevning! Slängde på 14 drevet fram och började justera förgasaren. Jag vill att den ska gå näst intill perfekt, så det blev finliret idag. Lågfart, halvgas och full gas! Den hade börjat bluddra innan effektkurvan kommer, så jag håller på och arbetar bort det. Halvgas gick den för fet, även med nålen på lägsta läget. Så jag bytte till en grövre nål och testade mig fram på den. Blev nästan perfekt med clipset lägst ner + en bricka under.
Lågfarten är lite känslig. Den vill gärna dö lite när jag ligger på lågvarv och har 1/8 dels gas. Den vill nog ha liiite mindre soppa. Bara att skruva lite mer!
Sen ville jag även testa toppfarten idag! För att se hur stor skillnad den ökade förtändningen gav. Så ut på sträckan igen och gasa fullt!
Där den inte orkade 5;an sist, varvade den ur utan problem! I med 6:an.... känner att den orkar in i effektbandet! När effektbandet väl börjar kliva på, börjar skiten hacka!!

Den tömmer förgasaren, fan då!
Slutresultatet på GPS'n då...
99km/h...! En ynka kilometer för tresiffrigt! Då den precis hade klivit in i effektbandet kan vi konstatera att 100+ gör den. Men hur mycket över? Det återstår att se!

Postat: 8 juli 2012, 19:59
av Rexxy
Börjar med detta... Gänglåsning på statorn/tändplattan. Har förstört två stycket statorer tack vare tappade skruvar...
Sen så hittade jag en gammal kran i lådorna. Såhär se ni hur dom ser ut.
Borrade/filade upp kanalerna i den. Det gav synbart ökat flöde, men tyvärr kunde jag inte testa om det funkade vid körning. Regnande en hel del!

Postat: 8 juli 2012, 23:26
av Rexxy
Jag fastnade på bild vid Power Meet, av någon okänd person!
http://www.jplphoto.se/thumbnails.php?album=76&page=1
Postat: 9 juli 2012, 00:00
av gandih500
fan vad nice ! skönt med ljuddämpare så man kan testa den.... den går som fan verkar de som
Postat: 12 juli 2012, 21:16
av Rexxy
Lite förbättring, 101km/h! Dock varvade den aldrig ur 6:an. Sträckan jag körde på är inte optimalt för snabbkörning, för mycket upp och ner och alldeles för kort! Får se om det går bättre med 13 drev fram istället.
Den tömde inte heller förgasaren nu, så det blev en framgång!
På någon av dessa testrundor klev jag över 100km/h!
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=cbGuNqYN ... e=youtu.be[/youtube]
Postat: 27 juli 2012, 17:33
av Rexxy
Det går åt rätt håll!
