Sida 2 av 3
Postat: 19 december 2011, 07:44
av Viktor Svensson
Niklas Berntsson skrev:2stroke skrev:Roxxen96 skrev:Aerox har han, en sport 70 cc cylinder, ett bra lågvarvigt rör( zx ) - bra bottendrag, karbon reeds, 17.5 eller 19 mms förgasare eller 21. Rätt inställd förgasare med munstycke och variator. Lågvarvigt rör är ju det bästa, och zx har du redan det vet jag.
Högvarvigt är 1000 ggr bättre
Testa att sätta ett C16 eller ett Yasuni R på den där setupen och sen kör du mot en likadan med ZX.. ZX-moppen kommer få *fult ord*
Duglig setup iaf;
Stage6 Sport Pro (vänta tills nya modellen släpps i Sverige)
Malossi Fly Clutch
Malossi Multivar
D´o Black Edition Förgasare 19-21mm
Stage6 Insugskit
Yasuni C16
Luftfilter
Då kan jag lova att dina polare får åka hem med svansen mellan benen, dom kommer dock hem en stund senare än dig..
Och sen om du vill "optimera" så köp Stage6 CNC Remskiva, R/T Kopplingsklocka, något hårdare rem, tryckfjäder (givetvis) och ett set med variatorvikter
Ok får se vad jag beställer i vinter:-P
Men jag tror inte jag kommer hem först för min kompis har Derbi Senda limited edition med ett Hebo rör som toppar typ 100+:O
Derbi Drd Racing Limited Edition*
Postat: 19 december 2011, 08:03
av potog
ValoPallo skrev:Niklas Berntsson skrev:ValoPallo skrev:Dreva ner
Vad ska jag dreva ner på en aerox?
Variatorvikter då, om du är bekant med det
Eller byta drevning i vexelådan

Postat: 19 december 2011, 08:06
av Börniee
potog skrev:ValoPallo skrev:Niklas Berntsson skrev:
Vad ska jag dreva ner på en aerox?
Variatorvikter då, om du är bekant med det
Eller byta drevning i vexelådan

Hur mycket påverkar det accelerationen? är det värt att göra det?
Postat: 19 december 2011, 08:53
av nAn
Pontusandersson95 skrev:nAn skrev:zx röret kommer låta som helvete, det låter hyfsat mycket med 50 org, och med 70 kommer du få ha öronproppar
eller...?
lovar, det låter som fan. Det finns fler här på sidan som har skrivit att deras ZX rör låter för mycket med 70cc
Postat: 19 december 2011, 09:06
av Nutbreaker
nAn skrev:Pontusandersson95 skrev:nAn skrev:zx röret kommer låta som helvete, det låter hyfsat mycket med 50 org, och med 70 kommer du få ha öronproppar
eller...?
lovar, det låter som fan. Det finns fler här på sidan som har skrivit att deras ZX rör låter för mycket med 70cc
den kommer inte låta så mycket med ZX om röret bara är i bra skick!

Men om du vill ha bättre axx så är det bästa
- Trimkoppling
- effektrör
-Variator (den får ett jämnare axx och även ökar axxet en aning)
-70cc typ polini sport (om du vill köpa 70cc
- Membran och insug gör så den blir rappare vilket ger en aning bättre axx!
Postat: 19 december 2011, 09:46
av Börniee
Nutbreaker skrev:nAn skrev:Pontusandersson95 skrev:
eller...?
lovar, det låter som fan. Det finns fler här på sidan som har skrivit att deras ZX rör låter för mycket med 70cc
den kommer inte låta så mycket med ZX om röret bara är i bra skick!

Men om du vill ha bättre axx så är det bästa
- Trimkoppling
- effektrör
-Variator (den får ett jämnare axx och även ökar axxet en aning)
-70cc typ polini sport (om du vill köpa 70cc
- Membran och insug gör så den blir rappare vilket ger en aning bättre axx!
Ok men kan du länka några membran till aerox?
Och får man bättre acc om man portar cylindern?
Postat: 19 december 2011, 13:38
av macbang
Niklas Berntsson skrev:Nutbreaker skrev:nAn skrev:
lovar, det låter som fan. Det finns fler här på sidan som har skrivit att deras ZX rör låter för mycket med 70cc
den kommer inte låta så mycket med ZX om röret bara är i bra skick!

Men om du vill ha bättre axx så är det bästa
- Trimkoppling
- effektrör
-Variator (den får ett jämnare axx och även ökar axxet en aning)
-70cc typ polini sport (om du vill köpa 70cc
- Membran och insug gör så den blir rappare vilket ger en aning bättre axx!
Ok men kan du länka några membran till aerox?
Och får man bättre acc om man portar cylindern?
Membran till aerox
http://www.twostroke.se/group.asp?group=4067
Detta membran kör jag själv på
http://www.twostroke.se/product.asp?product=9930
Postat: 19 december 2011, 13:41
av Boomer
Niklas Berntsson skrev:Nutbreaker skrev:nAn skrev:
lovar, det låter som fan. Det finns fler här på sidan som har skrivit att deras ZX rör låter för mycket med 70cc
den kommer inte låta så mycket med ZX om röret bara är i bra skick!

Men om du vill ha bättre axx så är det bästa
- Trimkoppling
- effektrör
-Variator (den får ett jämnare axx och även ökar axxet en aning)
-70cc typ polini sport (om du vill köpa 70cc
- Membran och insug gör så den blir rappare vilket ger en aning bättre axx!
Ok men kan du länka några membran till aerox?
Och får man bättre acc om man portar cylindern?
Nästan ingen ide att porta 50cc. Köp en 70cc istället och porta
Postat: 19 december 2011, 14:33
av Victorh
lungt medd dubbelpostar nu niklas
Och nästa som säger nått om oft åker på en varning håll er till ämnet!
Ja du kan alltid öva med ena knä bak på sitsen och öva att komma upp på bakhjulet. Själv lärde jag mig grunderna med org moppe kunde åka 20m på bakan sen satte jag på trimmrör en dag senare var rekordet 90m och drog 50m på bakan ganska lätt.
Så det är bara att öva senså om du inte får sätta 70cc så övertala farsan att det är minde farligt änn effekt rör!

Postat: 19 december 2011, 15:24
av Börniee
Victorh skrev:lungt medd dubbelpostar nu niklas
Och nästa som säger nått om oft åker på en varning håll er till ämnet!
Ja du kan alltid öva med ena knä bak på sitsen och öva att komma upp på bakhjulet. Själv lärde jag mig grunderna med org moppe kunde åka 20m på bakan sen satte jag på trimmrör en dag senare var rekordet 90m och drog 50m på bakan ganska lätt.
Så det är bara att öva senså om du inte får sätta 70cc så övertala farsan att det är minde farligt änn effekt rör!

Jag tror inte du fattat frågan rätt? Jag vill inte ha tips om hur jag ska köra bakhjul utan bara trim som man får bra acc av men tack ändå.
Min pappa kan en del av motorer och 70cc så det går oftast inte att ljuga:-P
Postat: 19 december 2011, 15:32
av Victorh
Niklas Berntsson skrev:Victorh skrev:lungt medd dubbelpostar nu niklas
Och nästa som säger nått om oft åker på en varning håll er till ämnet!
Ja du kan alltid öva med ena knä bak på sitsen och öva att komma upp på bakhjulet. Själv lärde jag mig grunderna med org moppe kunde åka 20m på bakan sen satte jag på trimmrör en dag senare var rekordet 90m och drog 50m på bakan ganska lätt.
Så det är bara att öva senså om du inte får sätta 70cc så övertala farsan att det är minde farligt änn effekt rör!

Jag tror inte du fattat frågan rätt? Jag vill inte ha tips om hur jag ska köra bakhjul utan bara trim som man får bra acc av men tack ändå.
Min pappa kan en del av motorer och 70cc så det går oftast inte att ljuga:-P
men 70cc är ju typ osynligt.. senså hjälps inte mycket mera änn vad alla har sakt om du inte övar. Svårare med för bra setup far över så snabbt
Postat: 19 december 2011, 16:53
av Börniee
Victorh skrev:Niklas Berntsson skrev:Victorh skrev:lungt medd dubbelpostar nu niklas
Och nästa som säger nått om oft åker på en varning håll er till ämnet!
Ja du kan alltid öva med ena knä bak på sitsen och öva att komma upp på bakhjulet. Själv lärde jag mig grunderna med org moppe kunde åka 20m på bakan sen satte jag på trimmrör en dag senare var rekordet 90m och drog 50m på bakan ganska lätt.
Så det är bara att öva senså om du inte får sätta 70cc så övertala farsan att det är minde farligt änn effekt rör!

Jag tror inte du fattat frågan rätt? Jag vill inte ha tips om hur jag ska köra bakhjul utan bara trim som man får bra acc av men tack ändå.
Min pappa kan en del av motorer och 70cc så det går oftast inte att ljuga:-P
men 70cc är ju typ osynligt.. senså hjälps inte mycket mera änn vad alla har sakt om du inte övar. Svårare med för bra setup far över så snabbt
ok men den sista meningen fattade jag inte tror jag "Svårare med för bra setup far över så snabbt"
menare du att det är svårare att köra bakhjul med en bra setup?
Postat: 19 december 2011, 17:09
av Victorh
Niklas Berntsson skrev:Victorh skrev:Niklas Berntsson skrev:
Jag tror inte du fattat frågan rätt? Jag vill inte ha tips om hur jag ska köra bakhjul utan bara trim som man får bra acc av men tack ändå.
Min pappa kan en del av motorer och 70cc så det går oftast inte att ljuga:-P
men 70cc är ju typ osynligt.. senså hjälps inte mycket mera änn vad alla har sakt om du inte övar. Svårare med för bra setup far över så snabbt
ok men den sista meningen fattade jag inte tror jag "Svårare med för bra setup far över så snabbt"
menare du att det är svårare att köra bakhjul med en bra setup?
aa nog om du har alldeles för bra du hinner inte kontrolera bromsen och det blir en jävla fart snabbt så lättare börja med mid setup trimmrör trimmvariator räcker.
För sen då du har gasres så om du skall dra på bakan kommer du int våga ordentligt och inte bli bra. Du hinner inte med me bromsen om du har för bra setup så börja inte med hyper direkt!
Postat: 19 december 2011, 18:08
av Börniee
Victorh skrev:Niklas Berntsson skrev:Victorh skrev:
men 70cc är ju typ osynligt.. senså hjälps inte mycket mera änn vad alla har sakt om du inte övar. Svårare med för bra setup far över så snabbt
ok men den sista meningen fattade jag inte tror jag "Svårare med för bra setup far över så snabbt"
menare du att det är svårare att köra bakhjul med en bra setup?
aa nog om du har alldeles för bra du hinner inte kontrolera bromsen och det blir en jävla fart snabbt så lättare börja med mid setup trimmrör trimmvariator räcker.
För sen då du har gasres så om du skall dra på bakan kommer du int våga ordentligt och inte bli bra. Du hinner inte med me bromsen om du har för bra setup så börja inte med hyper direkt!
Den setupen jag har blir väl bra?
Postat: 29 december 2011, 19:50
av Börniee
ELLER??
BUMP!!
Postat: 29 december 2011, 20:48
av KarlssoN^
Roxxen96 skrev:Niklas Berntsson skrev:Roxxen96 skrev:Ja det är lätt att byta reeds. Vet inte hur mycket skillnad det gör, de satt på när jag köpte moppen. Aldrig kört en original aerox.
Lägg till carbon reeds, samt ett ostrypt insug om du inte har det, 17.5 mms förgasare. Sen finns det väl inte så mycket mer att lägga till om du inte vill ta steget till 70 cc..
Ok tack jocke men hur får jag ostrypt insug då?
/../ gasrespons, och ökat
avgasflöde./../
hmm, redsen sitter inte direkt i avgasröret

Postat: 29 december 2011, 21:16
av Börniee
KarlssoN^ skrev:Roxxen96 skrev:Niklas Berntsson skrev:
Ok tack jocke men hur får jag ostrypt insug då?
/../ gasrespons, och ökat
avgasflöde./../
hmm, redsen sitter inte direkt i avgasröret

Inte direkt! nej!
Postat: 29 december 2011, 21:22
av Ekman
Niklas Berntsson skrev:KarlssoN^ skrev:Roxxen96 skrev:
/../ gasrespons, och ökat avgasflöde./../
hmm, redsen sitter inte direkt i avgasröret

Inte direkt! nej!
tror han menade bensinflöde.
Postat: 29 december 2011, 22:14
av Börniee
Mmm!!
men tror ni att jag kommer upp på bakan rätt så lätt för just nu går den såhär mmmmmmmmmIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
(0-20km/h)
bottendraget suger verkligen ska jag byta lågfartsmunstycket till ett lite större eller räcker det med det vi sa här uppe??
Postat: 30 december 2011, 00:02
av potog
+1 sänka här trådar hatar jag

sånna sim inte är fel post men som har frågor som man kan ha ställt i så många andra trådar!
Postat: 2 januari 2012, 22:12
av Börniee
potog skrev:
+1 sänka här trådar hatar jag

sånna sim inte är fel post men som har frågor som man kan ha ställt i så många andra trådar!
Man kan ju inte bara ta över en annans tråd och börja andvända den!
+ det blir mycket rörigare om man är två personer som frågar om två olika frågor i en tråd:-o
Postat: 2 januari 2012, 22:19
av potog
Niklas Berntsson skrev:potog skrev:
+1 sänka här trådar hatar jag

sånna sim inte är fel post men som har frågor som man kan ha ställt i så många andra trådar!
Man kan ju inte bara ta över en annans tråd och börja andvända den!
+ det blir mycket rörigare om man är två personer som frågar om två olika frågor i en tråd:-o
Finns ju samlings trådar

Som i setup tråden där kunde du ju bara sagt.. vilken setup ska jag ha för bästa acc

Postat: 2 januari 2012, 22:35
av Victorh
Niklas Berntsson skrev:Mmm!!
men tror ni att jag kommer upp på bakan rätt så lätt för just nu går den såhär mmmmmmmmmIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
(0-20km/h)
bottendraget suger verkligen ska jag byta lågfartsmunstycket till ett lite större eller räcker det med det vi sa här uppe??
nu är jag snäll fel tryckfjäder och skit kopplingsfjädrar
Postat: 2 januari 2012, 22:38
av Börniee
Victorh skrev:Niklas Berntsson skrev:Mmm!!
men tror ni att jag kommer upp på bakan rätt så lätt för just nu går den såhär mmmmmmmmmIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
(0-20km/h)
bottendraget suger verkligen ska jag byta lågfartsmunstycket till ett lite större eller räcker det med det vi sa här uppe??
nu är jag snäll fel tryckfjäder och skit kopplingsfjädrar
Jag ska väl ha hårdare tryckfjäder då eller?
Postat: 2 januari 2012, 22:41
av kjelle
Roxxen96 skrev:Niklas Berntsson skrev:Roxxen96 skrev:Ja det är lätt att byta reeds. Vet inte hur mycket skillnad det gör, de satt på när jag köpte moppen. Aldrig kört en original aerox.
Lägg till carbon reeds, samt ett ostrypt insug om du inte har det, 17.5 mms förgasare. Sen finns det väl inte så mycket mer att lägga till om du inte vill ta steget till 70 cc..
Ok tack jocke men hur får jag ostrypt insug då?
Carbon reeds är tunnare än original, om de är tunnare så öppnas de snabbare vilket bidrar till lite bättre axx, bättre gasrespons,
och ökat avgasflöde. Ostrypt insug finns att köpa. Va har du för årsmodell? Jag har 08 och de sitter ostrpyt insug original.
Say whaaaat?
Känns som om du inte har allt på klart....
Postat: 2 januari 2012, 22:47
av Börniee
kjelle skrev:Roxxen96 skrev:Niklas Berntsson skrev:
Ok tack jocke men hur får jag ostrypt insug då?
Carbon reeds är tunnare än original, om de är tunnare så öppnas de snabbare vilket bidrar till lite bättre axx, bättre gasrespons,
och ökat avgasflöde. Ostrypt insug finns att köpa. Va har du för årsmodell? Jag har 08 och de sitter ostrpyt insug original.
Say whaaaat?
Känns som om du inte har allt på klart....
Vem menar du? och vad menar du? och vad är felet förutom avgasflödet!?
Postat: 2 januari 2012, 23:36
av moppenissen96
btw går det med 21mm förgasare ostrypt orgrör och 70cc sport ?
Postat: 2 januari 2012, 23:46
av kjelle
Niklas Berntsson skrev:kjelle skrev:Roxxen96 skrev:
Carbon reeds är tunnare än original, om de är tunnare så öppnas de snabbare vilket bidrar till lite bättre axx, bättre gasrespons, och ökat avgasflöde. Ostrypt insug finns att köpa. Va har du för årsmodell? Jag har 08 och de sitter ostrpyt insug original.
Say whaaaat?
Känns som om du inte har allt på klart....
Vem menar du? och vad menar du? och vad är felet förutom avgasflödet!?
Menar Roxxen!
+att jag har för mig att kolfiberreeds är tjockare än orginal.. inget jag är 100på, och orkar inte gå ut och mäta..
Postat: 3 januari 2012, 01:28
av Börniee
kjelle skrev:Niklas Berntsson skrev:kjelle skrev:
Say whaaaat?
Känns som om du inte har allt på klart....
Vem menar du? och vad menar du? och vad är felet förutom avgasflödet!?
Menar Roxxen!
+att jag har för mig att kolfiberreeds är tjockare än orginal.. inget jag är 100på, och orkar inte gå ut och mäta..
Ok men det kanske finns olika tjocklekar då?
Postat: 3 januari 2012, 01:32
av Ekman
Niklas Berntsson skrev:kjelle skrev:Niklas Berntsson skrev:
Vem menar du? och vad menar du? och vad är felet förutom avgasflödet!?
Menar Roxxen!
+att jag har för mig att kolfiberreeds är tjockare än orginal.. inget jag är 100på, och orkar inte gå ut och mäta..
Ok men det kanske finns olika tjocklekar då?
jess, det finns olika tjocklekar.
Postat: 3 januari 2012, 09:44
av Börniee
Victorh skrev:Niklas Berntsson skrev:Mmm!!
men tror ni att jag kommer upp på bakan rätt så lätt för just nu går den såhär mmmmmmmmmIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
(0-20km/h)
bottendraget suger verkligen ska jag byta lågfartsmunstycket till ett lite större eller räcker det med det vi sa här uppe??
nu är jag snäll fel tryckfjäder och skit kopplingsfjädrar
Jag ska väl ha hårdare av tryckfjädern och kopplingsfjädrarna?
Btw när jag körde med lite starkare kopplingsfjädrar så slirade remmen men jag hade ingen tryckfjäder då. Var det det som var felet eller ska jag ha typ en wingcooler eller något?
Postat: 3 januari 2012, 11:58
av Victorh
Niklas Berntsson skrev:Victorh skrev:Niklas Berntsson skrev:Mmm!!
men tror ni att jag kommer upp på bakan rätt så lätt för just nu går den såhär mmmmmmmmmIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
(0-20km/h)
bottendraget suger verkligen ska jag byta lågfartsmunstycket till ett lite större eller räcker det med det vi sa här uppe??
nu är jag snäll fel tryckfjäder och skit kopplingsfjädrar
Jag ska väl ha hårdare av tryckfjädern och kopplingsfjädrarna?
Btw när jag körde med lite starkare kopplingsfjädrar så slirade remmen men jag hade ingen tryckfjäder då. Var det det som var felet eller ska jag ha typ en wingcooler eller något?
aa byt till ny remm om den börjar vara slut och hårdare tryckfjädrar då slirar detinte med hårdare kopplingsfjädrar

Postat: 3 januari 2012, 13:26
av Börniee
Victorh skrev:Niklas Berntsson skrev:Victorh skrev:
nu är jag snäll fel tryckfjäder och skit kopplingsfjädrar
Jag ska väl ha hårdare av tryckfjädern och kopplingsfjädrarna?
Btw när jag körde med lite starkare kopplingsfjädrar så slirade remmen men jag hade ingen tryckfjäder då. Var det det som var felet eller ska jag ha typ en wingcooler eller något?
aa byt till ny remm om den börjar vara slut och hårdare tryckfjädrar då slirar detinte med hårdare kopplingsfjädrar

ok men min nuvarande kopplingsklocka är blå. det tyder väl på att den slirar??
hade tänkt att köpa en wingcooler går den bättre då?
Postat: 14 januari 2012, 10:07
av Börniee
Niklas Berntsson skrev:Victorh skrev:Niklas Berntsson skrev:
Jag ska väl ha hårdare av tryckfjädern och kopplingsfjädrarna?
Btw när jag körde med lite starkare kopplingsfjädrar så slirade remmen men jag hade ingen tryckfjäder då. Var det det som var felet eller ska jag ha typ en wingcooler eller något?
aa byt till ny remm om den börjar vara slut och hårdare tryckfjädrar då slirar detinte med hårdare kopplingsfjädrar

ok men min nuvarande kopplingsklocka är blå. det tyder väl på att den slirar??
hade tänkt att köpa en wingcooler går den bättre då?
Bump!
Någon som vet?
Postat: 14 januari 2012, 12:18
av Roxxen96
Niklas Berntsson skrev:Niklas Berntsson skrev:Victorh skrev:
aa byt till ny remm om den börjar vara slut och hårdare tryckfjädrar då slirar detinte med hårdare kopplingsfjädrar

ok men min nuvarande kopplingsklocka är blå. det tyder väl på att den slirar??
hade tänkt att köpa en wingcooler går den bättre då?
Bump!
Någon som vet?
I med hårdare tryckfjäder, cirka medium. Hårdare kopplingsfjädrar cirka medium där med, och wingcooler. Ska väl bli bra.