Sida 2 av 2
Postat: 15 december 2011, 17:28
av ktm_danielsson
AlleMan95 skrev:ktm_danielsson skrev:ValoPallo skrev:Om du vill köra seriöst så skulle jag skippa 125, du kommer att tröttna på dem efter ett tag
Fel.
Du
ska börja med 125a, det
ska vara 2t också. Då lär du dig grunderna och man ska
inte köpa 250 först eller 450 osv! Dom som säger det vet inte ett skit för man utnyttjar inte i närheten av all effekt hos en 125a i början, när man väl gör det
då är det dags att byta. Vilket beroende på hur bra man är betyder allt mellan 2 säsonger till flera år. (Jag har kört 125a i två år och känner fortfarande inget krav på att byta upp mig, handlar om teknik inte om krut i motorn).
Förslagsvis en KTM 125 SX.
Kör med hjälm, handskar, knäskydd, stövlar och ryggskydd (helst någon skyddsväst/liknande så du får bröstskydd/axelskydd också). Det gör jag och jag körde hyfsat seriöst förut.
Aa jag har tittat mycket på KTM 125 SX men får se vad det blir

Okej, jag kör på ungefär dom skydden!
Kanske inte så förvånade att just jag tipsar om KTM. Men dom säljer mest offroad hojar i Sverige av en anledning!

Postat: 15 december 2011, 17:33
av HondaPojkeN
AlleMan95 skrev:HondaPojkeN skrev:Har en Honda cr125 som du kan köpa ! den är en perfekt nybörjar hojj för dig! Du får med en massa utrustning/skydd om du vill

Okej det låter najs, men kan du skicka bilder på Crossen och skriva lite info om den. Vad är det för utrustning & skydd? Tror du det passar mig?

Skicka bild på det också.
Skicka/skriv det till mig på PM skulle vara jätteschysst!

Kolla PM

Postat: 15 december 2011, 17:38
av aerox-sami
ktm_danielsson skrev:AlleMan95 skrev:ktm_danielsson skrev:
Fel.
Du ska börja med 125a, det ska vara 2t också. Då lär du dig grunderna och man ska inte köpa 250 först eller 450 osv! Dom som säger det vet inte ett skit för man utnyttjar inte i närheten av all effekt hos en 125a i början, när man väl gör det då är det dags att byta. Vilket beroende på hur bra man är betyder allt mellan 2 säsonger till flera år. (Jag har kört 125a i två år och känner fortfarande inget krav på att byta upp mig, handlar om teknik inte om krut i motorn).
Förslagsvis en KTM 125 SX.
Kör med hjälm, handskar, knäskydd, stövlar och ryggskydd (helst någon skyddsväst/liknande så du får bröstskydd/axelskydd också). Det gör jag och jag körde hyfsat seriöst förut.
Aa jag har tittat mycket på KTM 125 SX men får se vad det blir

Okej, jag kör på ungefär dom skydden!
Kanske inte så förvånade att just jag tipsar om KTM. Men dom säljer mest offroad hojar i Sverige av en anledning!

för att det är "coolt" att ha en ktm jävla skit annars

Postat: 15 december 2011, 17:40
av HondaPojkeN
aerox-sami skrev:ktm_danielsson skrev:AlleMan95 skrev:
Aa jag har tittat mycket på KTM 125 SX men får se vad det blir

Okej, jag kör på ungefär dom skydden!
Kanske inte så förvånade att just jag tipsar om KTM. Men dom säljer mest offroad hojar i Sverige av en anledning!

för att det är "coolt" att ha en ktm jävla skit annars

KTM har bra hojjar sedan 00. Alla tror också att KTM original delar är så jävla dyra men oftast så är KTMs original delar billigare än andra märken

Sen så är det alltid lite lyx med Hydralkoppling original

Postat: 15 december 2011, 17:50
av ktm_danielsson
HondaPojkeN skrev:aerox-sami skrev:ktm_danielsson skrev:
Kanske inte så förvånade att just jag tipsar om KTM. Men dom säljer mest offroad hojar i Sverige av en anledning!

för att det är "coolt" att ha en ktm jävla skit annars

KTM har bra hojjar sedan 00. Alla tror också att KTM original delar är så jävla dyra men oftast så är KTMs original delar billigare än andra märken

Sen så är det alltid lite lyx med Hydralkoppling original

KTM prylar (ej reservdelar) är ofta lite dyrare men reservdelarna är nästan alltid billigare än alla japanska märken. Hydralkoppling är ju standard!

Vajer är för små sketna mopeder

Postat: 15 december 2011, 20:28
av G-son
På vilken nivå har du tänkt hålla din körning? Seriös tävlingskörning, eller bara för att ha kul?
Postat: 15 december 2011, 20:38
av Mattyyy
Dom skydden jag rekommenderar att du har är : Hjälm (ganska självklart) , Ryggskydd , bröstskydd , rejäla stövlar , knäskydd och självklart nackskydd men du borde beställa skydden ifrån btosports.com svinbilligt och snabb frakt
Det är ett seriöst företag tro mig jag har beställt där ifrån
http://www.btosports.com/
Postat: 15 december 2011, 20:58
av ktm_danielsson
Skippa nackskydd om du inte ska tävla, slänga minst 2000kr åt helvete är vad man gör. Finns dom som kör på elitnivå utan nackskydd typ 1/10000000 att man ska ramla så man bryter nacken...
Postat: 15 december 2011, 21:14
av potog
ktm_danielsson skrev:Skippa nackskydd om du inte ska tävla, slänga minst 2000kr åt helvete är vad man gör. Finns dom som kör på elitnivå utan nackskydd typ 1/10000000 att man ska ramla så man bryter nacken...
Alla kör med det i downhill

(större risk..)
å jag har ingen D:
Postat: 15 december 2011, 21:25
av PK
som ktm sa du ska börja med 125 om du ej kört tidigare. du kommer ligga på ryggen i varje kurva om du ej är van vid hur mkt gas du ska ha
en fin 125:a skulle nog passa dig perfekt

Postat: 15 december 2011, 22:38
av Victorh
potog skrev:ktm_danielsson skrev:Skippa nackskydd om du inte ska tävla, slänga minst 2000kr åt helvete är vad man gör. Finns dom som kör på elitnivå utan nackskydd typ 1/10000000 att man ska ramla så man bryter nacken...
Alla kör med det i downhill

(större risk..)
å jag har ingen D:
du har gud med dig så big deal...
var detinte martingro som bröt ryggen av gashänh?
Postat: 15 december 2011, 23:13
av MartinGro
Victorh skrev:potog skrev:ktm_danielsson skrev:Skippa nackskydd om du inte ska tävla, slänga minst 2000kr åt helvete är vad man gör. Finns dom som kör på elitnivå utan nackskydd typ 1/10000000 att man ska ramla så man bryter nacken...
Alla kör med det i downhill

(större risk..)
å jag har ingen D:
du har gud med dig så big deal...
var detinte martingro som bröt ryggen av gashänh?
haha joo

Postat: 16 december 2011, 03:07
av aerox-sami
MartinGro skrev:Victorh skrev:potog skrev:
Alla kör med det i downhill

(större risk..)
å jag har ingen D:
du har gud med dig så big deal...
var detinte martingro som bröt ryggen av gashänh?
haha joo

och att ramla på bana med cross och skada nacken är nog ganska större chans än att bryta ryggen i gashäng...
Postat: 16 december 2011, 04:29
av Danne
AlleMan95 skrev:Okej tack så mycket grabbar

Det låter som det blir en 125a!
Men någon som kan säga ungefär vilka skydd som är bra att ha, och en bra hemsida som man får skydd och kläder för ett bra pris?

Hoppas du är medveten om att en 125 2t kräver mycket underhåll så du inte är en kratta på att mecka?
Jag tycker du ska köpa 250cc 4t iaf.
Postat: 16 december 2011, 11:24
av moppepojk26
AlleMan95 skrev:moppepojk26 skrev:AlleMan95 skrev:
Okej tack för svaret, men är det inte lite väl stort för en första crosshoj?
Är mer sugen på 125cc för det kör mina polare, men vad för märke tycker du på en 125/250cc?

ne jag tycker inte den är för stor, en 4-takt är mindre rap = lättare att börja med

men det är en smaksak med
min favorit är honda med det väljer man sj ju har alltid haft honda håller bra kvalite

Okej, men jag kör nog på en 125a!

Men vet du någon bra hemsida som man kan köpa skydd och kläder billigt? Och gärna säg vilka skydd som är dom viktigaste att ha, inte för många, bra men billiga

kolla 24mx annars är det bästa att gå till en cross affär så får du allt rätt

det viktigaste är hjälm, bröstskydd, ryggskydd, armåbsskydd, knäskydd, stövlar och någon lätt nackkrage är alltid bra att ha!
Postat: 16 december 2011, 11:38
av HUBBA
Många som har svarat, vet inte ett skit..
Skapa en användare på
www.enduromx.com och fråga dom istället!
Köp en billig 125a, sen när du vet hur man kör och har blivit bra, kan du sälja den och sen köpa en 250F.

Postat: 16 december 2011, 16:01
av bensinskalle
Danne skrev:AlleMan95 skrev:Okej tack så mycket grabbar

Det låter som det blir en 125a!
Men någon som kan säga ungefär vilka skydd som är bra att ha, och en bra hemsida som man får skydd och kläder för ett bra pris?

Hoppas du är medveten om att en 125 2t kräver mycket underhåll så du inte är en kratta på att mecka?
Jag tycker du ska köpa 250cc 4t iaf.
Va tror du en 4t kräver för service då? 4t är både dyrare att underhålla och när de väl skiter sig blir det mycket dyrare att laga också.
Lite snällare bytesintervall på kolven är väl det man tjänar på en 4t, annars blir det bara dyrare: Du ska byta olja konstant, ventilerna ska justeras, ventilerna behöver bytas med jämna mellanrum, byta kolv på 4t är mycket tråkigare än på 2t.
En 2t är bara att lossa fotskruvarna, lyfta av cylinder, stoppa dit en ny kolv, dit me ny packning och smacka dit cylindern igen. Klarrt. Och en liten honing nån gång då och då, omnicasilering eller ny cylinder efter tusen mil kanske. Renovera vevpartiet samtidigt ( vilket man måste göra på 4t också ).
Postat: 16 december 2011, 16:26
av moppepojk
aerox-sami skrev:MartinGro skrev:Victorh skrev:
du har gud med dig så big deal...
var detinte martingro som bröt ryggen av gashänh?
haha joo

och att ramla på bana med cross och skada nacken är nog ganska större chans än att bryta ryggen i gashäng...
Vet du hur lätt det är att få en Whiplash skada i nacken för resten av livet? Det är hur lätt som hälst att gör illa nacken när man ramlar, jag känner flera stycken som har problem med nacken just för att de ramlat utan nackskydd.
Postat: 25 december 2011, 00:34
av PK
Lånar den lite
samma fråga. vill börja med cross till våren. vill koimma undan så billigt som går men ändå kunna riva på men fortfarande kunna ha n fin cross
183, 80 kg. kört mycket moppe men ej cross eller över 50cc..
tips på bra cross för mig? Kör väll på en billig rygg/bröstpatta och ett par stövlar.. behöver man något mer? eventuellt nackskydd.
hatar att ha armar och ben låsta så vill helst köra utan arm och benskydd...
pris kanske 10k.. möjligtvis lite mer
vet ni om man kan TESTA på bana? bor precis vid en crossförening med stor bana och allt.
Postat: 25 december 2011, 00:46
av HondaPojkeN
PoWeRKinG skrev:Lånar den lite
samma fråga. vill börja med cross till våren. vill koimma undan så billigt som går men ändå kunna riva på men fortfarande kunna ha n fin cross
183, 80 kg. kört mycket moppe men ej cross eller över 50cc..
tips på bra cross för mig? Kör väll på en billig rygg/bröstpatta och ett par stövlar.. behöver man något mer? eventuellt nackskydd.
hatar att ha armar och ben låsta så vill helst köra utan arm och benskydd...
pris kanske 10k.. möjligtvis lite mer
vet ni om man kan TESTA på bana? bor precis vid en crossförening med stor bana och allt.
Du får nog lägga lite mer än 10k

En bra cross hmm... 125 blir bra för att vara första :p 85 är för jävla litet å 250 4takt e dyrare plus att det inte är den bästa första crossen

Testa på barnan? låna en kompis hojj och var med på en träning! Men en tips är att ha knä+armbåge skydd... Har några goa ärr sen hoppen på banan

Postat: 25 december 2011, 00:58
av PK
HondaPojkeN skrev:PoWeRKinG skrev:Lånar den lite
samma fråga. vill börja med cross till våren. vill koimma undan så billigt som går men ändå kunna riva på men fortfarande kunna ha n fin cross
183, 80 kg. kört mycket moppe men ej cross eller över 50cc..
tips på bra cross för mig? Kör väll på en billig rygg/bröstpatta och ett par stövlar.. behöver man något mer? eventuellt nackskydd.
hatar att ha armar och ben låsta så vill helst köra utan arm och benskydd...
pris kanske 10k.. möjligtvis lite mer
vet ni om man kan TESTA på bana? bor precis vid en crossförening med stor bana och allt.
Du får nog lägga lite mer än 10k

En bra cross hmm... 125 blir bra för att vara första :p 85 är för jävla litet å 250 4takt e dyrare plus att det inte är den bästa första crossen

Testa på barnan? låna en kompis hojj och var med på en träning! Men en tips är att ha knä+armbåge skydd... Har några goa ärr sen hoppen på banan

ja, men på själva crossen tänker jag

sen skydd är väll runt 5k som billigast med tröja och det.
Postat: 25 december 2011, 01:09
av HondaPojkeN
Nja 125 e halv billiga beror på skick å årsmodell, tex min som jag vill ha 11 för å det är en 99. Cross skydd kan du få för 5000 men då blir det av B märke typ. Men valet e ditt

Postat: 25 december 2011, 01:18
av PK
HondaPojkeN skrev:Nja 125 e halv billiga beror på skick å årsmodell, tex min som jag vill ha 11 för å det är en 99. Cross skydd kan du få för 5000 men då blir det av B märke typ. Men valet e ditt

men liksom det är jävligt dumt att sälja moppen, spara massa pengar, kköpa en riktigt fin och dyr cross + bästa och dyraste skydden samt medlemskap i crosskulbben i stan för att sedan tycka att det är tråkigt och jag verkligen suger på det..
bättre att börja i den billiga klassen och arbeta sig upp
har en hyffsad hjälm och bra glasögon redan.. kan nog hitta att låna skydd eller köpa av en kompis bror
men framför allt tips på billiga crossar! länka gärna
underhåller själv och kan renovera småt om det behövs

.
Postat: 25 december 2011, 09:07
av joar
PoWeRKinG skrev:HondaPojkeN skrev:Nja 125 e halv billiga beror på skick å årsmodell, tex min som jag vill ha 11 för å det är en 99. Cross skydd kan du få för 5000 men då blir det av B märke typ. Men valet e ditt

men liksom det är jävligt dumt att sälja moppen, spara massa pengar, kköpa en riktigt fin och dyr cross + bästa och dyraste skydden samt medlemskap i crosskulbben i stan för att sedan tycka att det är tråkigt och jag verkligen suger på det..
bättre att börja i den billiga klassen och arbeta sig upp
har en hyffsad hjälm och bra glasögon redan.. kan nog hitta att låna skydd eller köpa av en kompis bror
men framför allt tips på billiga crossar! länka gärna
underhåller själv och kan renovera småt om det behövs

.
Om du tycker det är dyrt att köpa crossen så är det bara dumt att köpa, för det är jävligt täta olje (motor o stötdämpar) byten kolven ska bytas ca var 10nde h (beror på cross såklart ) nu tänker säkert mång " men om man inte körfull gas hela tiden så sparar man ju på kolven, daaahh"
Fel, fel, fel.
Iom att crossen är så jävla trimmad så är kolven lite för liten än vad den ska vara när den är kall så läcker den komp osv. Men när man kör som man ska så har man full gas hela tiden och då expanderar kolven till sin rätta storlek. Men man ska självklart varm köra crossen ordentligt innan man drar på fullt. Så du ska ha en heldel pengar kvar efter cross köpet till service osv (:
Postat: 25 december 2011, 10:05
av moppepojk
joar skrev:PoWeRKinG skrev:HondaPojkeN skrev:Nja 125 e halv billiga beror på skick å årsmodell, tex min som jag vill ha 11 för å det är en 99. Cross skydd kan du få för 5000 men då blir det av B märke typ. Men valet e ditt

men liksom det är jävligt dumt att sälja moppen, spara massa pengar, kköpa en riktigt fin och dyr cross + bästa och dyraste skydden samt medlemskap i crosskulbben i stan för att sedan tycka att det är tråkigt och jag verkligen suger på det..
bättre att börja i den billiga klassen och arbeta sig upp
har en hyffsad hjälm och bra glasögon redan.. kan nog hitta att låna skydd eller köpa av en kompis bror
men framför allt tips på billiga crossar! länka gärna
underhåller själv och kan renovera småt om det behövs

.
Om du tycker det är dyrt att köpa crossen så är det bara dumt att köpa, för det är jävligt täta olje (motor o stötdämpar) byten kolven ska bytas ca var 10nde h (beror på cross såklart ) nu tänker säkert mång " men om man inte körfull gas hela tiden så sparar man ju på kolven, daaahh"
Fel, fel, fel.
Iom att crossen är så jävla trimmad så är kolven lite för liten än vad den ska vara när den är kall så läcker den komp osv. Men när man kör som man ska så har man full gas hela tiden och då expanderar kolven till sin rätta storlek. Men man ska självklart varm köra crossen ordentligt innan man drar på fullt. Så du ska ha en heldel pengar kvar efter cross köpet till service osv (:
De som tävlar i cross brukar byta kolv efter varje tävling, och kör du hemma kan du ju ha kolven i runt 40h.
Och att köpa en cross är alltid som ett lotteri, du vet egentligen alldrig vad du köper och vet alldrig villket miffo som har varit i motorn och pillat och de kke ljuger om att de bytt kolv o.s.v