Sida 2 av 2

Postat: 9 november 2011, 22:55
av potog
Mattyyy skrev:
potog skrev:
Mattyyy skrev: Ge mig 1 anledning till varför trumbroms skulle vara bättre tack.

När man trimmar så pass lycket som han gör så kanske luftkylnongen kyler för dåligt fast lite osäker
För att trum bromsen håller längre :P alltså att man slipper byta broms belägg lika ofta :D

Du kan ju lira 400cc med luft kylt varför inte på en 70cc???? :P
Jag tycker det är värt att ha skivbroms även om man måste byta belägg oftare. Det är så jävla mycket bättre

Som jag skrev osäker angående kylningen men kan tänka mig att en 400cc har lite mer avancerad kylning iaf :P men ta inte det seriöst för det är bara en gissning
Samma kylning bara olika storlekar på kylarflännsen ;) men e det piaggio motorer i alla runners?

Postat: 9 november 2011, 22:59
av ktm_danielsson
potog skrev:
Du kan ju lira 400cc med luft kylt varför inte på en 70cc???? :P
Vattenkylning kyler bra mycket bättre, det finns självklart luftkylda med högre kubikvolym i motorn MEN dom är byggda för det. En luftkyld scooter är inte byggd för att ligga och pressa med en vass 70cc setup. Säger inte att en vattenkyld scooter är det, men det kyler i alla fall bättre.

Sen tar skivbroms bra mycket bättre än trumbroms och ett par nya bromsbelägg kostar ändå bara runt 200kr. Sen är skivbromsar mycket mer precisa och sköna p.g.a hydraliken istället för vajern som finns hos mopeder med trumbroms.

Postat: 9 november 2011, 23:14
av potog
ktm_danielsson skrev:
potog skrev:
Du kan ju lira 400cc med luft kylt varför inte på en 70cc???? :P
Vattenkylning kyler bra mycket bättre, det finns självklart luftkylda med högre kubikvolym i motorn MEN dom är byggda för det. En luftkyld scooter är inte byggd för att ligga och pressa med en vass 70cc setup. Säger inte att en vattenkyld scooter är det, men det kyler i alla fall bättre.

Sen tar skivbroms bra mycket bättre än trumbroms och ett par nya bromsbelägg kostar ändå bara runt 200kr. Sen är skivbromsar mycket mer precisa och sköna p.g.a hydraliken istället för vajern som finns hos mopeder med trumbroms.
Skivbroms e bättre det vet jag ;) men dock tycker jag på något konstigt vänster att man får bättre presition med vajer men det är bara jag:P

Ja vatten kyler bättre men. Men man ska inte vara rädd för å trimma bara för det :P

Postat: 9 november 2011, 23:29
av gandih500
potog skrev:
ktm_danielsson skrev:
potog skrev:
Du kan ju lira 400cc med luft kylt varför inte på en 70cc???? :P
Vattenkylning kyler bra mycket bättre, det finns självklart luftkylda med högre kubikvolym i motorn MEN dom är byggda för det. En luftkyld scooter är inte byggd för att ligga och pressa med en vass 70cc setup. Säger inte att en vattenkyld scooter är det, men det kyler i alla fall bättre.

Sen tar skivbroms bra mycket bättre än trumbroms och ett par nya bromsbelägg kostar ändå bara runt 200kr. Sen är skivbromsar mycket mer precisa och sköna p.g.a hydraliken istället för vajern som finns hos mopeder med trumbroms.
Skivbroms e bättre det vet jag ;) men dock tycker jag på något konstigt vänster att man får bättre presition med vajer men det är bara jag:P

Ja vatten kyler bättre men. Men man ska inte vara rädd för å trimma bara för det :P

Nej det är bara du.

Postat: 9 maj 2012, 20:06
av Torna
Om vi ska prata ram så är nog runner bäst! eftersom dom har 180cc motorcyklar som har samma ram som 50cc runnern så ramen är byggd för höga hastigheter! :D

Postat: 9 maj 2012, 20:12
av k-skåpet
Torna skrev:Om vi ska prata ram så är nog runner bäst! eftersom dom har 180cc motorcyklar som har samma ram som 50cc runnern så ramen är byggd för höga hastigheter! :D
Mendveten om hur gammal tråden är ;)? även aerox finns som motorcyklar!

Postat: 9 maj 2012, 20:46
av moppenissen96
Finns typ likadana runners som 180cc så den är ju kanon för trimmning ju.

Postat: 9 maj 2012, 20:49
av martinvk
det där låter perfekt för Runner!
de är byggda på 180 eller 125 ram om jag inte har fel, går grymt bra med den setupen då jag känner till några som har och de toppar minst 110 då.
Runner utan att tveka

Postat: 9 maj 2012, 20:55
av byYn
Om du vill vara lite ovanlig och ha en stabil moped som är sjukt lätt skulle jag ta Jog RR ( Den vattenkylda), dom är ganska fula original men sjukt snygga stylade och väger typ 80 kg fulltankade..

Postat: 9 maj 2012, 21:41
av martinvk
http://www.blocket.se/goteborg/Gilera_r ... 5.htm?ma=1
häR är min runner som är till salu, skivbroms bak och fram, vattenkyld och byggd på 180cc ramen :)

Re: runner vs aerox vs slider?

Postat: 9 maj 2012, 21:44
av slider_jeppe
antonpg94 skrev:
rasmusbq skrev:tjena vet inte vilken moppe som jag ska köpa och vilken moppe som håller bäst för trimning..

setuperna ska vara 70cc,trimrör,ny vev,19-22 förgasare,variator,kopplingsklocka,membran och sånt!
det ska minst gå i 110 ungefär!

aerox,slider eller runner?

tack i förväg!
sry för dubbelpost men varför måste den gå i över 110? du kommer aldrig ha nytta av den farten... ett enda felsteg i 110km/h å du är körd.... tänk på att en moped är inte byggd för en sådan höghastiget, utan dom som skapar sprinter elr liknade.. vill inte klaga på dig men du kommer aldrig ha nytta av den farten :wink:
klart han kommer ha nytta av den.... man håller ju fullt hela tiden. och sen så ska man alltid lite längre och då om den gör 70+ så känns det så jävla långsamt. sen så är det ju en skön känsla av att blåsa om bilarna på landsvägarna också. så JO han har nytta av dom hastigheterna kan jag lova dig :/

Re: runner vs aerox vs slider?

Postat: 9 maj 2012, 21:52
av Ztraand
rasmusbq skrev:tjena vet inte vilken moppe som jag ska köpa och vilken moppe som håller bäst för trimning..

setuperna ska vara 70cc,trimrör,ny vev,19-22 förgasare,variator,kopplingsklocka,membran och sånt!
det ska minst gå i 110 ungefär!

aerox,slider eller runner?

tack i förväg!
Om den ska gå i minst 110, så får du även porta o ha dej, rekommenderar dig starkt att installera dubbla bromskivor fram, oversize, Dödmansgrepp. Alla tänker alltid på hastigheten,men sällan tänker nån på säkerheten?

På vilka vägar har du tänkt att du ska köra i 110 ungefär? 22mm förgasare räcker inte för såna varvtal/hastigheter, köp 24-26 isf.

Postat: 9 maj 2012, 23:12
av Fredd_e
asså Runner kommer klara trimmet bättre...
men sen är dem rätt tunga så jag att tagit Aerox

Slider

Postat: 10 maj 2012, 21:44
av Jiiiirgen
Slider ;)

Postat: 10 maj 2012, 21:49
av Torna
k-skåpet skrev:
Torna skrev:Om vi ska prata ram så är nog runner bäst! eftersom dom har 180cc motorcyklar som har samma ram som 50cc runnern så ramen är byggd för höga hastigheter! :D
Mendveten om hur gammal tråden är ;)? även aerox finns som motorcyklar!
haha aa men jag var tvungen när jag såg någon skriva om runner för ja äskar runner :D

Postat: 13 maj 2012, 11:29
av YamahaMarcus
Hade ju varit grymt med en slider som gör 110 ! :) men som sagt runner kanske är bättre pga ramen och att slidern är luftkyld som sagt...