Sida 2 av 2
Postat: 3 december 2007, 17:25
av Banken92
Bra

Postat: 11 december 2007, 17:24
av bensinskalle
som många skrivit: sitter ju prl sving på din, och gasdämp med extern "tub"... Frågan är ju om stötdämparen går att töja ut mer eller om den redan är max utdragen... Går den att dra ur mer så SKA de gå att höja genom att justera fjädren, men tar dämparen slut så går de inte att öka längden längre, och DÅ blir dämparenhård istället....
Ja råder dej från att röra prl:en iaf, för den utsätts för massa stress, och sätter man dit annat skit så kan de mycke väl gå sönder.....
byt helst hela dämparen om du nu ska höja, om stötdämparen är utdragen max. Annars kanske de går att sätta en sats upptill som nåra har skrivit, men ja tror inte att de är så enkelt att få in något där, utan att de blir ca 10cm killnad. Vilket skulle innebära en väldigt stor skillnad på svingen :/
Postat: 11 december 2007, 18:11
av Fredde92
men asså, har sagt det hela tiden och säger det igen!! du får korta av den bakre länken i svingen för att höja den! korta bara av den lite för om det blir så lite som en halv CM för kort så tar dämparen i svingen. var även noga med att dämparen inte tar i svingen när du sitter på moppen eller trycker ner dämparen så mkt du kan för vinkeln på länkarna blir helt annorlunda vilket leder till att dämparen kan ta i svingen om du inte gör rätt!!
MVH Freddde
Postat: 11 december 2007, 18:19
av chifen
fjädringen har dendär inställningen för att individuellt kunna ställa om fjädringen beroende på person som kör, den är gjort för att kuna höja/sänka lite samt göra hårdare/mjukare

sådeså
Postat: 11 december 2007, 18:21
av Fredde92
chifen skrev:fjädringen har dendär inställningen för att individuellt kunna ställa om fjädringen beroende på person som kör, den är gjort för att kuna höja/sänka lite samt göra hårdare/mjukare

sådeså
okej, förklara gärna hur man får den att bli högre? har försökt på min men inte lyckats klura ut det
Mvh
Postat: 11 december 2007, 18:25
av Banken92
chifen skrev:fjädringen har dendär inställningen för att individuellt kunna ställa om fjädringen beroende på person som kör, den är gjort för att kuna höja/sänka lite samt göra hårdare/mjukare

sådeså
Vill gärna veta det med, lägg upp en guide med bilder gärna så man ser hur man gör

Postat: 19 december 2007, 22:22
av chifen
aadå

Postat: 19 december 2007, 22:58
av Henry
Du kan korta en grej i länkagesystemet ( kommer inte på vad den heter nu ) så blir den högre, precis så som en grabb säger.
Det går inte att höjja den mde att ställa stötdämparen, nej.
Postat: 19 december 2007, 23:02
av chifen
går att höja en bit jo, fördelen med gasdämp vettu

Postat: 19 december 2007, 23:08
av Henry
chifen skrev:går att höja en bit jo, fördelen med gasdämp vettu

Ja, kanske 1mm.
Postat: 19 december 2007, 23:09
av chifen
nej, ngn cm.. jag har själv DRD med gasdämp.. samma sak på crossar med GAS dämp, du kan sänka/höja dem

och Derbi utger själva att det är en ställbar dämpare

Postat: 19 december 2007, 23:10
av Henry
chifen skrev:nej, ngn cm.. jag har själv DRD med gasdämp.. samma sak på crossar med GAS dämp, du kan sänka/höja dem

och Derbi utger själva att det är en ställbar dämpare

Ställbar i hårdhet ja.
JAg har då aldrig märkt att mina hojar går å höjja några centimeter, det ända du kan ställa på en hoj är hårdhet och retur
Postat: 19 december 2007, 23:12
av chifen
höjd går dessutom att ändra

du kan både höja och sänka

Postat: 19 december 2007, 23:14
av Batman
Henry skrev:chifen skrev:nej, ngn cm.. jag har själv DRD med gasdämp.. samma sak på crossar med GAS dämp, du kan sänka/höja dem

och Derbi utger själva att det är en ställbar dämpare

Ställbar i hårdhet ja.
JAg har då aldrig märkt att mina hojar går å höjja några centimeter, det ända du kan ställa på en hoj är hårdhet och retur
Kan bero på att du inte har någon DRD?
är jag ute och cyklar eller kör inte du extreme?

Postat: 19 december 2007, 23:22
av Henry
Batman skrev:Henry skrev:chifen skrev:nej, ngn cm.. jag har själv DRD med gasdämp.. samma sak på crossar med GAS dämp, du kan sänka/höja dem

och Derbi utger själva att det är en ställbar dämpare

Ställbar i hårdhet ja.
JAg har då aldrig märkt att mina hojar går å höjja några centimeter, det ända du kan ställa på en hoj är hårdhet och retur
Kan bero på att du inte har någon DRD?
är jag ute och cyklar eller kör inte du extreme?

Han nämnde ju cross hojjar också.
Mer det jag syftade på.
Postat: 19 december 2007, 23:28
av chifen
ok

crossar kan du sänka

de är oftast maxhöjda redan men en del kan du höja också serru

t ex DRD enduro är mer höjd än sm

Postat: 19 december 2007, 23:35
av Batman
chifen skrev:ok

crossar kan du sänka

de är oftast maxhöjda redan men en del kan du höja också serru

t ex DRD enduro är mer höjd än sm

Låter rimligt.
Blir till å kila ut i garaget och prova

Postat: 19 december 2007, 23:35
av Henry
chifen skrev:ok

crossar kan du sänka

de är oftast maxhöjda redan men en del kan du höja också serru

t ex DRD enduro är mer höjd än sm

Knaske för det är 21 - 19 på drd R?
Du pratar om gaffeln, det går att skjuta er gaffeln ngra mmm men inte så det syns precis.
Postat: 20 december 2007, 00:06
av chifen
nej, pratar om dämparen bak.. lyssna ffs

ungefär som på rrx sm, där står dämparen i ett lägre läge på sm än på enduro, och säg inte att det bara är däcken där heller

Postat: 20 december 2007, 00:27
av Henry
chifen skrev:nej, pratar om dämparen bak.. lyssna ffs

ungefär som på rrx sm, där står dämparen i ett lägre läge på sm än på enduro, och säg inte att det bara är däcken där heller

Visa hur du höjer och en bild före / efter så tror jag dig.
Postat: 20 december 2007, 12:48
av chifen
aadå när jag kommer på det så

Postat: 20 december 2007, 13:33
av Banken92
chifen skrev:nej, ngn cm.. jag har själv DRD med gasdämp.. samma sak på crossar med GAS dämp, du kan sänka/höja dem

och Derbi utger själva att det är en ställbar dämpare

Jag vill gärna se hur du gör då!

lägg upp en guide.
Postat: 20 december 2007, 14:25
av chifen
aa de löser sig

Postat: 20 december 2007, 14:38
av bensinskalle
pro går iaf att höja en bit, men ja tror min ä max höjd.. ja har sett många andra som har sina mycke lägre bak än vad min är.
länkaget ska man inte ge sig på, de blir bara problem
Postat: 20 december 2007, 15:14
av chifen
aa

Postat: 20 december 2007, 15:29
av Henry
bensinskalle skrev:pro går iaf att höja en bit, men ja tror min ä max höjd.. ja har sett många andra som har sina mycke lägre bak än vad min är.
länkaget ska man inte ge sig på, de blir bara problem
Varför ska man inte ge sig på det?
OM man gör det bra så hålelr det minst lika bra.
Polaren som har en Rieju spke har höjt sin via länkagesystemet och den håller HUR bra som helst och ser mycket bra ut.
Postat: 20 december 2007, 15:35
av chifen
men suck.. Rieju har inte samma länksystem som Derbi. t ex nyare RR har två olika lägen du kan sätta fast dämparen på

en för enduro och en för sm

inte alls samma som på derbis serru

Postat: 20 december 2007, 15:57
av Banken92
Men asså kan inte någon som "KAN" göra det lägga upp bilder på hur man gör så hade det vart sjysst

??
Postat: 20 december 2007, 17:54
av bensinskalle
Henry skrev:bensinskalle skrev:pro går iaf att höja en bit, men ja tror min ä max höjd.. ja har sett många andra som har sina mycke lägre bak än vad min är.
länkaget ska man inte ge sig på, de blir bara problem
Varför ska man inte ge sig på det?
OM man gör det bra så hålelr det minst lika bra.
Polaren som har en Rieju spke har höjt sin via länkagesystemet och den håller HUR bra som helst och ser mycket bra ut.
visst KAN man göra en ny länk, men som chifen sa så ser de annorlunda ut på Derbi drd... Och vem som helst ska ju inte ställa sig och bygga en länk, för de måste ju vara ordentligt gjort, eller hur? därför så rekomenderar ja det inte
Postat: 20 december 2007, 23:30
av Henry
chifen skrev:men suck.. Rieju har inte samma länksystem som Derbi. t ex nyare RR har två olika lägen du kan sätta fast dämparen på

en för enduro och en för sm

inte alls samma som på derbis serru

......
Han har fortfarande byggt om länkagesystemet?
Postat: 20 december 2007, 23:55
av chifen
va? vem har byggt om något?
Postat: 21 december 2007, 00:06
av Henry
chifen skrev:va? vem har byggt om något?
Läs vad jag skriver.
Postat: 21 december 2007, 16:48
av bensinskalle
för alla som undrar: länkaget är under stor press hela tiden, den bär ju upp halva moppens vikt, t.o.m. mer tack vare "hävstångseffekten" på svingen.. Därför är de viktigt att OM man absolut ska byta länk så gäller de att man gör länken riktigt stark, inte nå 3mm alu.plåt inte ^^
även fast länken håller just efter att man byggt ihop de och ställt ner moppen på marken, så är de inte riskfritt.. länken kan gå sönder senare p.g.a. utmattning i metallen.
Postat: 29 januari 2008, 18:27
av Banken92
Hur höjer man en drd? är det någons som kan visa på en bild eller liknande?