Hur höjer man en drd racing??

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Banken92
Kinaraket

Inlägg av Banken92 »

Bra ;) :D
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

som många skrivit: sitter ju prl sving på din, och gasdämp med extern "tub"... Frågan är ju om stötdämparen går att töja ut mer eller om den redan är max utdragen... Går den att dra ur mer så SKA de gå att höja genom att justera fjädren, men tar dämparen slut så går de inte att öka längden längre, och DÅ blir dämparenhård istället....

Ja råder dej från att röra prl:en iaf, för den utsätts för massa stress, och sätter man dit annat skit så kan de mycke väl gå sönder.....

byt helst hela dämparen om du nu ska höja, om stötdämparen är utdragen max. Annars kanske de går att sätta en sats upptill som nåra har skrivit, men ja tror inte att de är så enkelt att få in något där, utan att de blir ca 10cm killnad. Vilket skulle innebära en väldigt stor skillnad på svingen :/
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Fredde92
Svårstartad skrothög

Inlägg av Fredde92 »

men asså, har sagt det hela tiden och säger det igen!! du får korta av den bakre länken i svingen för att höja den! korta bara av den lite för om det blir så lite som en halv CM för kort så tar dämparen i svingen. var även noga med att dämparen inte tar i svingen när du sitter på moppen eller trycker ner dämparen så mkt du kan för vinkeln på länkarna blir helt annorlunda vilket leder till att dämparen kan ta i svingen om du inte gör rätt!!

MVH Freddde
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

fjädringen har dendär inställningen för att individuellt kunna ställa om fjädringen beroende på person som kör, den är gjort för att kuna höja/sänka lite samt göra hårdare/mjukare :) sådeså
Användarens profilbild
Fredde92
Svårstartad skrothög

Inlägg av Fredde92 »

chifen skrev:fjädringen har dendär inställningen för att individuellt kunna ställa om fjädringen beroende på person som kör, den är gjort för att kuna höja/sänka lite samt göra hårdare/mjukare :) sådeså
okej, förklara gärna hur man får den att bli högre? har försökt på min men inte lyckats klura ut det :?

Mvh
Banken92
Kinaraket

Inlägg av Banken92 »

chifen skrev:fjädringen har dendär inställningen för att individuellt kunna ställa om fjädringen beroende på person som kör, den är gjort för att kuna höja/sänka lite samt göra hårdare/mjukare :) sådeså
Vill gärna veta det med, lägg upp en guide med bilder gärna så man ser hur man gör :)
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

aadå :)
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

Du kan korta en grej i länkagesystemet ( kommer inte på vad den heter nu ) så blir den högre, precis så som en grabb säger.

Det går inte att höjja den mde att ställa stötdämparen, nej.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

går att höja en bit jo, fördelen med gasdämp vettu :)
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

chifen skrev:går att höja en bit jo, fördelen med gasdämp vettu :)
Ja, kanske 1mm.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

nej, ngn cm.. jag har själv DRD med gasdämp.. samma sak på crossar med GAS dämp, du kan sänka/höja dem :) och Derbi utger själva att det är en ställbar dämpare ;)
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

chifen skrev:nej, ngn cm.. jag har själv DRD med gasdämp.. samma sak på crossar med GAS dämp, du kan sänka/höja dem :) och Derbi utger själva att det är en ställbar dämpare ;)

Ställbar i hårdhet ja.

JAg har då aldrig märkt att mina hojar går å höjja några centimeter, det ända du kan ställa på en hoj är hårdhet och retur
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

höjd går dessutom att ändra :P du kan både höja och sänka :)
Batman
Elmoped

Inlägg av Batman »

Henry skrev:
chifen skrev:nej, ngn cm.. jag har själv DRD med gasdämp.. samma sak på crossar med GAS dämp, du kan sänka/höja dem :) och Derbi utger själva att det är en ställbar dämpare ;)

Ställbar i hårdhet ja.

JAg har då aldrig märkt att mina hojar går å höjja några centimeter, det ända du kan ställa på en hoj är hårdhet och retur
Kan bero på att du inte har någon DRD?
är jag ute och cyklar eller kör inte du extreme? :)
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

Batman skrev:
Henry skrev:

Ställbar i hårdhet ja.

Kan bero på att du inte har någon DRD?
är jag ute och cyklar eller kör inte du extreme? :)

Han nämnde ju cross hojjar också.

Mer det jag syftade på.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

ok :) crossar kan du sänka :) de är oftast maxhöjda redan men en del kan du höja också serru ;) t ex DRD enduro är mer höjd än sm :)
Batman
Elmoped

Inlägg av Batman »

chifen skrev:ok :) crossar kan du sänka :) de är oftast maxhöjda redan men en del kan du höja också serru ;) t ex DRD enduro är mer höjd än sm :)
Låter rimligt.
Blir till å kila ut i garaget och prova :)
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

chifen skrev:ok :) crossar kan du sänka :) de är oftast maxhöjda redan men en del kan du höja också serru ;) t ex DRD enduro är mer höjd än sm :)

Knaske för det är 21 - 19 på drd R?

Du pratar om gaffeln, det går att skjuta er gaffeln ngra mmm men inte så det syns precis.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

nej, pratar om dämparen bak.. lyssna ffs :P ungefär som på rrx sm, där står dämparen i ett lägre läge på sm än på enduro, och säg inte att det bara är däcken där heller :P
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

chifen skrev:nej, pratar om dämparen bak.. lyssna ffs :P ungefär som på rrx sm, där står dämparen i ett lägre läge på sm än på enduro, och säg inte att det bara är däcken där heller :P

Visa hur du höjer och en bild före / efter så tror jag dig.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

aadå när jag kommer på det så :)
Banken92
Kinaraket

Inlägg av Banken92 »

Jag vill gärna se hur du gör då! :) lägg upp en guide.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

aa de löser sig :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

pro går iaf att höja en bit, men ja tror min ä max höjd.. ja har sett många andra som har sina mycke lägre bak än vad min är.

länkaget ska man inte ge sig på, de blir bara problem
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

aa :)
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

bensinskalle skrev:pro går iaf att höja en bit, men ja tror min ä max höjd.. ja har sett många andra som har sina mycke lägre bak än vad min är.

Varför ska man inte ge sig på det?

OM man gör det bra så hålelr det minst lika bra.

Polaren som har en Rieju spke har höjt sin via länkagesystemet och den håller HUR bra som helst och ser mycket bra ut.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

men suck.. Rieju har inte samma länksystem som Derbi. t ex nyare RR har två olika lägen du kan sätta fast dämparen på :P en för enduro och en för sm :P inte alls samma som på derbis serru ;)
Banken92
Kinaraket

Inlägg av Banken92 »

Men asså kan inte någon som "KAN" göra det lägga upp bilder på hur man gör så hade det vart sjysst :P??
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Henry skrev:
bensinskalle skrev:pro går iaf att höja en bit, men ja tror min ä max höjd.. ja har sett många andra som har sina mycke lägre bak än vad min är.

Varför ska man inte ge sig på det?

OM man gör det bra så hålelr det minst lika bra.

Polaren som har en Rieju spke har höjt sin via länkagesystemet och den håller HUR bra som helst och ser mycket bra ut.
visst KAN man göra en ny länk, men som chifen sa så ser de annorlunda ut på Derbi drd... Och vem som helst ska ju inte ställa sig och bygga en länk, för de måste ju vara ordentligt gjort, eller hur? därför så rekomenderar ja det inte
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

chifen skrev:men suck.. Rieju har inte samma länksystem som Derbi. t ex nyare RR har två olika lägen du kan sätta fast dämparen på :P en för enduro och en för sm :P inte alls samma som på derbis serru ;)

......

Han har fortfarande byggt om länkagesystemet?
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

va? vem har byggt om något?
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

chifen skrev:va? vem har byggt om något?

Läs vad jag skriver.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

för alla som undrar: länkaget är under stor press hela tiden, den bär ju upp halva moppens vikt, t.o.m. mer tack vare "hävstångseffekten" på svingen.. Därför är de viktigt att OM man absolut ska byta länk så gäller de att man gör länken riktigt stark, inte nå 3mm alu.plåt inte ^^

även fast länken håller just efter att man byggt ihop de och ställt ner moppen på marken, så är de inte riskfritt.. länken kan gå sönder senare p.g.a. utmattning i metallen.
Live slow - Die whenever
Banken92
Kinaraket

Inlägg av Banken92 »

Hur höjer man en drd? är det någons som kan visa på en bild eller liknande?
Låst