Sida 2 av 2

Postat: 10 augusti 2011, 15:05
av YamahaFille
Jag hade själv en duett, men det var bara elände hela tiden, bakaxelras mm. Man orkade inte mer och sen som grädden på moset så blev man ju stoppad av en idiot till polis som skulle kolla precis ALLT.
Så det blev ju ombess och böter, sen vart man inte sugen på att ha kvar den längre!

Så sålde den och köpte moppe och på det viset så hamnade jag här :wink:

Intressant historia va? :lol:

Här är en bild på hur den såg ut när jag hade den :)

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e428 ... 0Faran.JPG

Postat: 10 augusti 2011, 15:38
av Timpis
tlllm skrev:
En Epa måste också besiktigas årligen.[/quote]

besiktad en gång, sen behöver du inte göra det mer. om du inte blir taggen för trim så klart.[/quote]

Olika regler för Epa och A-traktor.
Epa - Kontroll varje år
A - Besiktningsbefriad

Om du inte kan så är det bäst att bara vara tyst :)

Postat: 10 augusti 2011, 20:29
av derbiofc
willemedDERBIN skrev:jag har båda ....

jag tycker ett moppen är 2 gnger roligare att köra samt enklare o köra och man behöver inte betala 800 kr bara för att åka en vecka !

så om du ska ha en epa /traktor !

berred dig för att kasta pengar i skön !


så moppe äre för min del !

fast epa är najs när det regnar !
fast HEMSKT när man måste varva för att komma ngn stans :(

det är väl lagligt att köra med varvtalsregulator så du slipper varva jävel hela tiden men ändå ligga på 30?

MEN om du ska ha en äkta epa, dvs duett har du ju två växlar så det är ju bara att slänga i 2an i 30 så går den lågt och fint, kompisen gör detta ;) (går ju att köra fort oxå utan att du åker på mer än fortkörning men du har ju ingen bakfjädring på en äkta epa så du lär studsa av vägen istället i 70 :roll: dock får du ju räkna med mke mek om du skaffar en äkta epa så om du inte är kunnig på att skruva är det inget för dig :P

Postat: 10 augusti 2011, 20:39
av tlllm
Timpis skrev:
tlllm skrev:
En Epa måste också besiktigas årligen.
besiktad en gång, sen behöver du inte göra det mer. om du inte blir taggen för trim så klart.[/quote]

Olika regler för Epa och A-traktor.
Epa - Kontroll varje år
A - Besiktningsbefriad

Om du inte kan så är det bäst att bara vara tyst :)[/quote]

har läst om epa/trakotor i flera år men aldrig hört talas om det, trodde alla blev besiktningsfria, man lär sig alltid något nytt ;)

Postat: 10 augusti 2011, 21:31
av Josef Jabbari
hehe jag har två epor som jag och fars gubben håller på att fixa upp

Postat: 10 augusti 2011, 21:54
av ValoPallo
xoel96 skrev:
ValoPallo skrev:Av vad jag har förstått så är A-traktor äckligt dyrt, så där tar det stopp för mig....
Du får inte ha epa här?
Haha, och? TS som ska ha den, inte jag :D

Postat: 10 augusti 2011, 21:56
av ThePowerDerbi
Blir nog ingen traktor! Känner på mig att det kommer inte vara bra, ligga och varva 6000 i 30 blir inge roligt :)

Postat: 10 augusti 2011, 22:11
av karlssonlysekil
Moppe för faaan, hur kul är det att bilda bilköer, förlora massa pengar och bli rent ut sagt "mobbad", när du kör traktor? ;)

Postat: 11 augusti 2011, 19:39
av ValoPallo
För övrigt, varför kallas det traktor? Det är ju en bil för fan, så här ser en TRAKTOR ut:

Bild

Postat: 11 augusti 2011, 20:06
av ThePowerDerbi
ValoPallo skrev:För övrigt, varför kallas det traktor? Det är ju en bil för fan, så här ser en TRAKTOR ut:

Bild

Vet inte! Är väl samma idiot som kom på att man ska blinka höger när man ska ur rondellen :evil: :wink:

Postat: 11 augusti 2011, 20:57
av yamaha2pwn
ValoPallo skrev:För övrigt, varför kallas det traktor? Det är ju en bil för fan, så här ser en TRAKTOR ut:

Bild
näää fel märke ^^

de var så att under kriget så blev de brist på traktorer då ingen hade råd att köpa nya traktorer och att vissa blev inkallade till militären. då så kom de på att bönderna kunde få regga om sina bilar till epa-traktorer så de kunde transportera sina redskap som inte var lagliga att ha på bil. sedan har de hängt med tills 1972 eller 75 kmr inte ihåg vilket de va. efter de så får man inte regga in nya epor, dock så fick man regga in a-traktorer som gick under andra regler vrf man ändrade de vet jag inte. sedan har reglerna för att regga in a-traktorer blivit värre med tiden så de dröjer nog inte länge förräns de förbjuds.

Postat: 11 augusti 2011, 21:13
av ValoPallo
yamaha2pwn skrev: näää fel märke ^^

de var så att under kriget så blev de brist på traktorer då ingen hade råd att köpa nya traktorer och att vissa blev inkallade till militären. då så kom de på att bönderna kunde få regga om sina bilar till epa-traktorer så de kunde transportera sina redskap som inte var lagliga att ha på bil. sedan har de hängt med tills 1972 eller 75 kmr inte ihåg vilket de va. efter de så får man inte regga in nya epor, dock så fick man regga in a-traktorer som gick under andra regler vrf man ändrade de vet jag inte. sedan har reglerna för att regga in a-traktorer blivit värre med tiden så de dröjer nog inte länge förräns de förbjuds.
Åfan, så det är det där underbara kriget som röjjer runt igen

Aha, du är John Deere fanboy ser jag? :D

Postat: 11 augusti 2011, 21:29
av yamaha2pwn
ValoPallo skrev:Aha, du är John Deere fanboy ser jag? :D
nej! :P
random traktor guru på radion skrev: de är tur att ingen har färgkombon grön traktor med gula fälgar, de hade sett förjävligt ut
<--- haha skrattade som satan när jag hörde de :P

nej men fendt ska de va! ;)

Postat: 12 augusti 2011, 00:03
av willemedDERBIN
derbiofc skrev:
willemedDERBIN skrev:jag har båda ....

jag tycker ett moppen är 2 gnger roligare att köra samt enklare o köra och man behöver inte betala 800 kr bara för att åka en vecka !

så om du ska ha en epa /traktor !

berred dig för att kasta pengar i skön !


så moppe äre för min del !

fast epa är najs när det regnar !
fast HEMSKT när man måste varva för att komma ngn stans :(

det är väl lagligt att köra med varvtalsregulator så du slipper varva jävel hela tiden men ändå ligga på 30?

MEN om du ska ha en äkta epa, dvs duett har du ju två växlar så det är ju bara att slänga i 2an i 30 så går den lågt och fint, kompisen gör detta ;) (går ju att köra fort oxå utan att du åker på mer än fortkörning men du har ju ingen bakfjädring på en äkta epa så du lär studsa av vägen istället i 70 :roll: dock får du ju räkna med mke mek om du skaffar en äkta epa så om du inte är kunnig på att skruva är det inget för dig :P
helt fel...om du är reggad med dubbla låder då ska det FINNAS dubbla låder !
även om du har varv reg och går i 30 så kan du fortfarande åka ditt före !

Postat: 12 augusti 2011, 21:24
av moppenissen96
Har man pengarna så är det nog roligare att köra a-traktor då det går lika fort om inte fortare än moppe om man trimmar sen så slipper man frysa eller tänka så mycket på vägunderlaget med a-traktor.

Postat: 12 augusti 2011, 21:25
av willemedDERBIN
samueljohansson96 skrev:Har man pengarna så är det nog roligare att köra a-traktor då det går lika fort om inte fortare än moppe om man trimmar sen så slipper man frysa eller tänka så mycket på vägunderlaget med a-traktor.
eller så har du båda !

jag har en Suzuki som jag använder som skogs bil och epa dock på vintern endast när man bor 1.5 mil ifrån skolan och inga buss linjer :P