I3: Skitprocessor, passar bra i bärbara eller om man inte orkar betala
Den stora skillnaden ligger mellan I5 och I7, den senaste Sandy Bridge I5 har två kärnor, och den senaste Sandy Bridge I7 har fyra kärnor
Spel använder få kärnor, så en I5 kommer att utnyttjas till 100 % medans en I7 med 4 kärnor bara använder en till två kärnor, alltså 25-50 % av hela kapaciteten
I7 är bra om man kör mycket Multitasking, typ videokonvertering och fysiksimulering och what not, men en I5 räcker gott och väl till gaming
Nu tänker du väldigt konstigt.
i5an sockel 1155 (sandy bridge) har endast 4 kärnor (i3an har 2).
i7an har också 4 kärnor dock med HT (ger upp till 8 logiska kärnor) men har lite mer lull lull som mer cach minne etc, som i en vanlig speldator inte behövs!
Att ha 4 kärnor är ingen nackdel. Visst, spelet kanske eventuellt bara stödjs utav två kärnor. Men alla bakgrundsprogram behöver också utrymme att kunna arbeta. Wolla: De har 2 kärnor över. Vilket bidrar till bättre flyt i allt.
I övrigt: Att sätta ihop en egen dator är mer Prestanda/krona men det man oftast missar är att datorföretag tex. hp ge dig i en del fall en bättre garanti och support.
Men det finns många kronor att spara och som INTE är dumt investerade i att bygga en dator själv / med hjälp av en vän. För alla delar kommer med minst ett års garanti.
Ditt inlägg är väldigt informativt, men det som kan tilläggas är att det är inte nödvändigtvis processorn som "flaskar" då Sandy Bridge processorerna är sjukt overkill för den vanliga datoranvändaren, dock är dom att rekommendera eftersom dom är väldigt framtidssäkra.
Försök få med en SSD och ett kraftigare grafikkort än att köpa en snuskigt overkill I7 för spel och "multitasking".
ValoPallo skrev:
Aja, I5 har 4 kärnor också
Men i alla fall, prisskillnaden mellan I5 och I7 är på Multitronic (Finsk sida som jag handlar ifrån) är 80 €, så det jag försökte säga är att det är 80 € överkapacitet om man bara ska spela
twooky skrev:Kan tillägga att jag vill kunna klara av spel som GTA IV och fallout 3 på hög Grafik utan lag ( behöver inte vara Very high på allt)
kommer 1:an att göra det?
utan problem!
Men vafan är det för skitsvar! 1an kommer prestera sjukt dåligt i nya spel och även äldre spel då Nvidia GTX550 är ett billigt skitkort som är lika bra som ett ATI 5770. Sen spelar det ingen roll om du kör på Intel I1000 med 5000 kärnor, det kommer flyta skitdåligt i spel ändå!
Men vafan är det för skitsvar! 1an kommer prestera sjukt dåligt i nya spel och även äldre spel då Nvidia GTX550 är ett billigt skitkort som är lika bra som ett ATI 5770. Sen spelar det ingen roll om du kör på Intel I1000 med 5000 kärnor, det kommer flyta skitdåligt i spel ändå!
Jag har en HP Pavilion elite -09, jag har bytt grafikkort till ett nvidia gtx 460. så jag har inprincip samma dator som den på hemsidan...
ALLA spel jag någonsin prövat på datorn har jag LÄTT kunnat maxxa...
T.ex. Crysis 2 Max graphics med 45-60 FPS...
Jag skulle välja HP:n... D
En I5:a med quad processor räcker LÄTT..
Med HP:n så har du också en hårddisk inbyggd med Windows 7 Home Premium 64-bit återställning ifall du vill omformatera datorn snabbt och smidit, SJUKT bra att ha. Själv har man använt den ett ANTAL gånger när man haft virus eller när man blivit lite besatt av att ha en så tom dator som möjligt..
Jag skulle ta HP:n, your choice. Just sayin'.... HP!
JAG HAR INGEN SIGNATUR OCH JAG ÄR TAMEFAN STOLT ÖVER DET!!!€€£@@{@$€$£@${£@£$@€€£$