Sida 2 av 37
Postat: 26 juni 2011, 01:41
av Fjönixägg
wille95 skrev:tjena
funtar på att fixa ett a1 kort nudå,men min stora fråga är om dessa
ktm 125exc är det crossmotor på dom?
om det är det då kan man ju inte köra längre sträcker utan att behöva bromsa och byta varv,för crossar ska man ju inte ligga på samma varv en längre tid?
Crossmotor på den ja..
Korrekt.. eller ja det gäller väl de flesta tvåtaktare och jag inte är helt ute och cyklar..
Edit : Se till att fixa alla papper som behövs redan nu, så du inte behöver runka runt med det när du ska ta kortet och det blir fördröjning.
Postat: 26 juni 2011, 01:50
av wille95
Fjönixägg skrev:wille95 skrev:tjena
funtar på att fixa ett a1 kort nudå,men min stora fråga är om dessa
ktm 125exc är det crossmotor på dom?
om det är det då kan man ju inte köra längre sträcker utan att behöva bromsa och byta varv,för crossar ska man ju inte ligga på samma varv en längre tid?
Crossmotor på den ja..
Korrekt.. eller ja det gäller väl de flesta tvåtaktare och jag inte är helt ute och cyklar..
Edit : Se till att fixa alla papper som behövs redan nu, så du inte behöver runka runt med det när du ska ta kortet och det blir fördröjning.
okej -.- men kan man ligga o glida på 8k i kanske 2km elr äre kört då?
Postat: 26 juni 2011, 02:20
av Fjönixägg
wille95 skrev:Fjönixägg skrev:wille95 skrev:tjena
funtar på att fixa ett a1 kort nudå,men min stora fråga är om dessa
ktm 125exc är det crossmotor på dom?
om det är det då kan man ju inte köra längre sträcker utan att behöva bromsa och byta varv,för crossar ska man ju inte ligga på samma varv en längre tid?
Crossmotor på den ja..
Korrekt.. eller ja det gäller väl de flesta tvåtaktare och jag inte är helt ute och cyklar..
Edit : Se till att fixa alla papper som behövs redan nu, så du inte behöver runka runt med det när du ska ta kortet och det blir fördröjning.
okej -.- men kan man ligga o glida på 8k i kanske 2km elr äre kört då?
Kan tyvärr inte svara på det, eftersom jag inte har en hoj med en crossmotor, har en DT125R.
Men rådfråga på FH och/eller SH för att få ett svar ifrån folk som har koll

Postat: 3 juli 2011, 20:48
av difaren
Postat: 4 juli 2011, 14:28
av Fjönixägg
Är en 4takt, 12.5 hk bara, 15 hk eller så är max..
http://www.motorbikes.be/en/Yamaha_XT_125_X_2005.aspx
Satsa på en 2takt och stryp av istället, Yamaha DT ska vara skottsäker, kolvbyte vid 2000 mil ungefär, beroende på körning.
22-24 HK ostrypt har jag läst, ska strypa av min DT125R från 03 och ta och bänka den när jag har ställt in den bara för att
Rör till DTn i Sverige från en ÅF verkar vara jävligt drygt iaf, bara hittat HGS som kan beställa, fast kostar 4,7 för kröken och dämparen..
Postat: 4 juli 2011, 15:14
av difaren
vill helst ha en supermotard, hyffsat billig och fin, länka gärna om du hittar en

Postat: 4 juli 2011, 15:18
av ValoPallo
difaren skrev:vill helst ha en supermotard, hyffsat billig och fin, länka gärna om du hittar en

Aprilia SX 125
http://www.aprilia.com/en-US/Model/58/S ... rview.aspx
Postat: 4 juli 2011, 15:53
av Fjönixägg
difaren skrev:vill helst ha en supermotard, hyffsat billig och fin, länka gärna om du hittar en

'
Vart bor du så att man kan leta på Blocket?
Sen är det aldrig för långt för en bra hoj
Vi körde 80 mil för att köpa min DT125R -03a, tog oss typ 9-10 timmar att köra med ett släp, sen lyckades GPSen visa oss en omväg, en jävla ko stig som var slingrig och guppig så in i helvete, så vi fick krypa i 20-40 km/h i någon mil typ
Edit : Sen budget också.
Postat: 4 juli 2011, 15:59
av difaren
Örebro bor jag, 10 000- 25 000 kr
Postat: 4 juli 2011, 16:44
av Fjönixägg
Postat: 4 juli 2011, 17:24
av ValoPallo
Fjönixägg skrev:difaren skrev:vill helst ha en supermotard, hyffsat billig och fin, länka gärna om du hittar en

'
Vart bor du så att man kan leta på Blocket?
Sen är det aldrig för långt för en bra hoj
Vi körde 80 mil för att köpa min DT125R -03a, tog oss typ 9-10 timmar att köra med ett släp, sen lyckades GPSen visa oss en omväg, en jävla ko stig som var slingrig och guppig så in i helvete, så vi fick krypa i 20-40 km/h i någon mil typ
Edit : Sen budget också.
80 mil? Haha, fyfan, när vi åker upp till släkten har vi 50 mil att köra och jag brukar bli redo att mörda ungefär när vi kommer av färjorna (bor på en liten ö)

Postat: 4 juli 2011, 17:56
av ktm_danielsson
Fjönixägg skrev:
Är en 4takt, 12.5 hk bara, 15 hk eller så är max..
http://www.motorbikes.be/en/Yamaha_XT_125_X_2005.aspx
Satsa på en 2takt och stryp av istället, Yamaha DT ska vara skottsäker, kolvbyte vid 2000 mil ungefär, beroende på körning.
22-24 HK ostrypt har jag läst, ska strypa av min DT125R från 03 och ta och bänka den när jag har ställt in den bara för att
Rör till DTn i Sverige från en ÅF verkar vara jävligt drygt iaf, bara hittat HGS som kan beställa, fast kostar 4,7 för kröken och dämparen..
24hk är inte mycket att skryta med då KTM's 125 exc (dom som man kan LV regga) har ca 40hk ostrypt.
Postat: 4 juli 2011, 18:38
av Fjönixägg
ValoPallo skrev:Fjönixägg skrev:difaren skrev:vill helst ha en supermotard, hyffsat billig och fin, länka gärna om du hittar en

'
Vart bor du så att man kan leta på Blocket?
Sen är det aldrig för långt för en bra hoj
Vi körde 80 mil för att köpa min DT125R -03a, tog oss typ 9-10 timmar att köra med ett släp, sen lyckades GPSen visa oss en omväg, en jävla ko stig som var slingrig och guppig så in i helvete, så vi fick krypa i 20-40 km/h i någon mil typ
Edit : Sen budget också.
80 mil? Haha, fyfan, när vi åker upp till släkten har vi 50 mil att köra och jag brukar bli redo att mörda ungefär när vi kommer av färjorna (bor på en liten ö)

Haha ja (: Tur och retur, eller ja ett stopp hos min syster där vi käkade i 40 minuter och sen åkte vidare
ktm_danielsson skrev:Fjönixägg skrev:
Är en 4takt, 12.5 hk bara, 15 hk eller så är max..
http://www.motorbikes.be/en/Yamaha_XT_125_X_2005.aspx
Satsa på en 2takt och stryp av istället, Yamaha DT ska vara skottsäker, kolvbyte vid 2000 mil ungefär, beroende på körning.
22-24 HK ostrypt har jag läst, ska strypa av min DT125R från 03 och ta och bänka den när jag har ställt in den bara för att
Rör till DTn i Sverige från en ÅF verkar vara jävligt drygt iaf, bara hittat HGS som kan beställa, fast kostar 4,7 för kröken och dämparen..
24hk är inte mycket att skryta med då KTM's 125 exc (dom som man kan LV regga) har ca 40hk ostrypt.
Bättre än en moped eller en 4takt iaf

Visst EXC har mycket mera kräm än DT, men den är trots allt en crossmotor som kräver mera service, sen så är de ganska dyra i pris tyvärr, hade jag inte köpt min dator hade jag suttit i garaget och smekt min EXC.
Sen är jag ganska ohändig och har kasst tålamod vilket inte kanske är det optimala om man ska serva hojen, sen vet jag inte exakt vad som behövs göra..
Hade gärna bytt DTn emot en EXC vilket som..

Postat: 4 juli 2011, 18:43
av ktm_danielsson
Fjönixägg skrev:
Bättre än en moped eller en 4takt iaf

Visst EXC har mycket mera kräm än DT, men den är trots allt en crossmotor som kräver mera service, sen så är de ganska dyra i pris tyvärr, hade jag inte köpt min dator hade jag suttit i garaget och smekt min EXC.
Sen är jag ganska ohändig och har kasst tålamod vilket inte kanske är det optimala om man ska serva hojen, sen vet jag inte exakt vad som behövs göra..
Hade gärna bytt DTn emot en EXC vilket som..

Kolvbyte ca var 50h, olja 10h ungefär. Jo visst är det mer underhåll och dom är ganska mycket dyrare det har du rätt i.
Postat: 4 juli 2011, 18:45
av Fjönixägg
ktm_danielsson skrev:Fjönixägg skrev:
Bättre än en moped eller en 4takt iaf

Visst EXC har mycket mera kräm än DT, men den är trots allt en crossmotor som kräver mera service, sen så är de ganska dyra i pris tyvärr, hade jag inte köpt min dator hade jag suttit i garaget och smekt min EXC.
Sen är jag ganska ohändig och har kasst tålamod vilket inte kanske är det optimala om man ska serva hojen, sen vet jag inte exakt vad som behövs göra..
Hade gärna bytt DTn emot en EXC vilket som..

Kolvbyte ca var 50h, olja 10h ungefär. Jo visst är det mer underhåll och dom är ganska mycket dyrare det har du rätt i.
Hur många mil ungefär är 50 om man rundar lite sådär mycket, hah!
Men blir nog att skaffa KTM när man skaffar mellan och lära sig mecka
Synd bara att man inte har kompisar som har lätt mc eller intresse för hojar öht

Fett chill o bara dra runt o leka i skogen.
Postat: 4 juli 2011, 18:47
av ktm_danielsson
Fjönixägg skrev:ktm_danielsson skrev:Fjönixägg skrev:
Bättre än en moped eller en 4takt iaf

Visst EXC har mycket mera kräm än DT, men den är trots allt en crossmotor som kräver mera service, sen så är de ganska dyra i pris tyvärr, hade jag inte köpt min dator hade jag suttit i garaget och smekt min EXC.
Sen är jag ganska ohändig och har kasst tålamod vilket inte kanske är det optimala om man ska serva hojen, sen vet jag inte exakt vad som behövs göra..
Hade gärna bytt DTn emot en EXC vilket som..

Kolvbyte ca var 50h, olja 10h ungefär. Jo visst är det mer underhåll och dom är ganska mycket dyrare det har du rätt i.
Hur många mil ungefär är 50 om man rundar lite sådär mycket, hah!
Men blir nog att skaffa KTM när man skaffar mellan och lära sig mecka
Synd bara att man inte har kompisar som har lätt mc eller intresse för hojar öht

Fett chill o bara dra runt o leka i skogen.
Du kan få bli min kompis

Ja det beror väl på hur man kör, jag har ingen aning då jag enbart kör cross/enduro hittils med min 125EXC.
Men olja passar la att byta varannan vecka eller så ifall du kör mycket, annars varje månad. Kolv passar väl 2-4ggr per år med varierad körning beroende på hur mycket du kör. Nu snackar jag LV alltså. (Bara gissningar)
Postat: 4 juli 2011, 18:49
av Fjönixägg
ktm_danielsson skrev:
Du kan få bli min kompis

Ja det beror väl på hur man kör, jag har ingen aning då jag enbart kör cross/enduro hittils med min 125EXC.
Men olja passar la att byta varannan vecka eller så ifall du kör mycket, annars varje månad. Kolv passar väl 2-4ggr per år med varierad körning beroende på hur mycket du kör. Nu snackar jag LV alltså. (Bara gissningar)
Haha

Bara om du kommer till Södertälje
2-4 gånger per år? Låter lite mycket, vad kostar en kolv och hela kitet.. som behövs?

Helt inkompetent när det kommer till motorer serru
Edit : Vad för system kör du på din/dina hojar? HGS?
Postat: 4 juli 2011, 18:52
av ktm_danielsson
Fjönixägg skrev:ktm_danielsson skrev:Fjönixägg skrev:
Hur många mil ungefär är 50 om man rundar lite sådär mycket, hah!
Men blir nog att skaffa KTM när man skaffar mellan och lära sig mecka
Synd bara att man inte har kompisar som har lätt mc eller intresse för hojar öht

Fett chill o bara dra runt o leka i skogen.
Du kan få bli min kompis

Ja det beror väl på hur man kör, jag har ingen aning då jag enbart kör cross/enduro hittils med min 125EXC.
Men olja passar la att byta varannan vecka eller så ifall du kör mycket, annars varje månad. Kolv passar väl 2-4ggr per år med varierad körning beroende på hur mycket du kör. Nu snackar jag LV alltså. (Bara gissningar)
Haha

Bara om du kommer till Södertälje
2-4 gånger per år? Låter lite mycket, vad kostar en kolv och hela kitet.. som behövs?

Helt inkompetent när det kommer till motorer serru

Ja men det beror på om du kör t.ex fram och tillbaks till skolan, vi säger att det är 5mil varje dag. Eller bara busar runt lite i stan varannan dag typ

En kolv + ringar, packningar är bra att byta också. Man kommer undan med 1000kr lätt. KTM har faktist rätt billiga reservdelar
Absolut får väl gääsa upp dit nästa sommar

Postat: 4 juli 2011, 18:56
av Fjönixägg
ktm_danielsson skrev:
Ja men det beror på om du kör t.ex fram och tillbaks till skolan, vi säger att det är 5mil varje dag. Eller bara busar runt lite i stan varannan dag typ

En kolv + ringar, packningar är bra att byta också. Man kommer undan med 1000kr lätt. KTM har faktist rätt billiga reservdelar
Absolut får väl gääsa upp dit nästa sommar

Mjo typ det jag gör nu med moppen.. eller gjorde

Fast kommer bli mycket grus och skogskörning när man får kortet, vilket jag hoppas på få torsdag, annars blir det att köra utan kort som en tok om det är lång väntetid >.<
Fan 1000 spänn, läst att det kostar närmare 2-2,5 för det

Men då är det fan inga större utgifter för krämen man får trots allt
Låter awesome!

Postat: 4 juli 2011, 19:05
av ktm_danielsson
Fjönixägg skrev:ktm_danielsson skrev:
Ja men det beror på om du kör t.ex fram och tillbaks till skolan, vi säger att det är 5mil varje dag. Eller bara busar runt lite i stan varannan dag typ

En kolv + ringar, packningar är bra att byta också. Man kommer undan med 1000kr lätt. KTM har faktist rätt billiga reservdelar
Absolut får väl gääsa upp dit nästa sommar

Mjo typ det jag gör nu med moppen.. eller gjorde

Fast kommer bli mycket grus och skogskörning när man får kortet, vilket jag hoppas på få torsdag, annars blir det att köra utan kort som en tok om det är lång väntetid >.<
Fan 1000 spänn,
läst att det kostar närmare 2-2,5 för det 
Men då är det fan inga större utgifter för krämen man får trots allt
Låter awesome!

Det gäller dom asiatiska märkena

Postat: 5 juli 2011, 12:15
av xoel96
Blir en duke för mig :=
Postat: 5 juli 2011, 12:32
av wille95
xoel96 skrev:Blir en duke för mig :=
du skulle ju köpa en aerox -.-
Postat: 5 juli 2011, 14:24
av derbi_senda93
Fick mitt nya topplock och membran igår, nu jävlar ska det bli fart på den

Postat: 14 juli 2011, 16:21
av crillle
tog A1 kortet i lördags
sån jävla frihet kan ja ta o säga att de är med lätt mc jämnfört med moppe! helt sjuk kul o köra! kör ktm 125 duke, går riktigt bra för o va en 4T, drar ungefär 0.3l milen vid rätt hård körning så den är ju riktigt billig i drift

Postat: 14 juli 2011, 21:45
av ktm_danielsson
crillle skrev:tog A1 kortet i lördags
sån jävla frihet kan ja ta o säga att de är med lätt mc jämnfört med moppe! helt sjuk kul o köra! kör ktm 125 duke,
går riktigt bra för o va en 4T, drar ungefär 0.3l milen vid rätt hård körning så den är ju riktigt billig i drift

Ingen ovanlighet, det är ju en KTM du kör!
Hatar att fylla i november....
Postat: 14 juli 2011, 21:52
av willemedDERBIN
själv pluggar man både bil och A körkort
bil på bil skola och MC via Fmck
ass bra utbildning
men kan säga det nu också !
om jag var i det själet när jag var 16 bast då hade jag tagit A1 ....
billigare och 3 gnger bättre fordon ...
Postat: 15 juli 2011, 00:50
av crillle
ktm_danielsson skrev:crillle skrev:tog A1 kortet i lördags
sån jävla frihet kan ja ta o säga att de är med lätt mc jämnfört med moppe! helt sjuk kul o köra! kör ktm 125 duke,
går riktigt bra för o va en 4T, drar ungefär 0.3l milen vid rätt hård körning så den är ju riktigt billig i drift

Ingen ovanlighet, det är ju en KTM du kör!
Hatar att fylla i november....
jamen precis!
lagomt segt de du..
Postat: 30 juli 2011, 23:47
av JesperF
Hej, behöver man verkligen övningsköra? Om man nu behöver det, hur många körlektioner behöver man gå? Och måste man gå en teorikurs eller kan man bara skaffa böckerna och läsa hemma?
Postat: 31 juli 2011, 00:04
av nippertippan
JesperF skrev:Hej, behöver man verkligen övningsköra? Om man nu behöver det, hur många körlektioner behöver man gå? Och måste man gå en teorikurs eller kan man bara skaffa böckerna och läsa hemma?
beror på hur bra du kör, mm.
Postat: 1 augusti 2011, 00:24
av JesperF
Skåningens-handelsbod skrev:JesperF skrev:Hej, behöver man verkligen övningsköra? Om man nu behöver det, hur många körlektioner behöver man gå? Och måste man gå en teorikurs eller kan man bara skaffa böckerna och läsa hemma?
beror på hur bra du kör, mm.
Okej men du som har A1 kortet, hur mycket övningskörde du? Gick du någon teorikurs?
Postat: 1 augusti 2011, 07:37
av nippertippan
JesperF skrev:Skåningens-handelsbod skrev:JesperF skrev:Hej, behöver man verkligen övningsköra? Om man nu behöver det, hur många körlektioner behöver man gå? Och måste man gå en teorikurs eller kan man bara skaffa böckerna och läsa hemma?
beror på hur bra du kör, mm.
Okej men du som har A1 kortet, hur mycket övningskörde du? Gick du någon teorikurs?
teorikursen måste du ta annars fixar du det inte.
Postat: 1 augusti 2011, 14:59
av bensinskalle
difaren skrev:Örebro bor jag, 10 000- 25 000 kr
Du kan ju ta en kik på min i så fall, en mer prisvärd 125:a är svår att hitta
http://www.twostrokerider.se/koposalj/3950
Ungefär motsvarigheten till DT fast mer krut i maskinen
Sen finns det 180cc kitt att köpa
Är en 4takt, 12.5 hk bara, 15 hk eller så är max..
http://www.motorbikes.be/en/Yamaha_XT_125_X_2005.aspx
Satsa på en 2takt och stryp av istället, Yamaha DT ska vara skottsäker, kolvbyte vid 2000 mil ungefär, beroende på körning.
22-24 HK ostrypt har jag läst, ska strypa av min DT125R från 03 och ta och bänka den när jag har ställt in den bara för att
Rör till DTn i Sverige från en ÅF verkar vara jävligt drygt iaf, bara hittat HGS som kan beställa, fast kostar 4,7 för kröken och dämparen..
Dom brukar ligga på max 11 hästar de där jävla xt... VÄRLDENS SÄMSTA MOTOR!
Köp inte ffs!
Postat: 1 augusti 2011, 20:51
av willemedDERBIN
bensinskalle skrev:difaren skrev:Örebro bor jag, 10 000- 25 000 kr
Du kan ju ta en kik på min i så fall, en mer prisvärd 125:a är svår att hitta
http://www.twostrokerider.se/koposalj/3950
Ungefär motsvarigheten till DT fast mer krut i maskinen
Sen finns det 180cc kitt att köpa
Är en 4takt, 12.5 hk bara, 15 hk eller så är max..
http://www.motorbikes.be/en/Yamaha_XT_125_X_2005.aspx
Satsa på en 2takt och stryp av istället, Yamaha DT ska vara skottsäker, kolvbyte vid 2000 mil ungefär, beroende på körning.
22-24 HK ostrypt har jag läst, ska strypa av min DT125R från 03 och ta och bänka den när jag har ställt in den bara för att
Rör till DTn i Sverige från en ÅF verkar vara jävligt drygt iaf, bara hittat HGS som kan beställa, fast kostar 4,7 för kröken och dämparen..
Dom brukar ligga på max 11 hästar de där jävla xt... VÄRLDENS SÄMSTA MOTOR!
Köp inte ffs!
HAHAH jag skulle köpa den hojen av snubben fast du kom juh före xD
nu säljer du den för 18
synd bara jag inte fick den förut då hade jag lärt kört den nu !
Postat: 1 augusti 2011, 21:06
av bensinskalle
willemedDERBIN skrev:bensinskalle skrev:difaren skrev:Örebro bor jag, 10 000- 25 000 kr
Du kan ju ta en kik på min i så fall, en mer prisvärd 125:a är svår att hitta
http://www.twostrokerider.se/koposalj/3950
Ungefär motsvarigheten till DT fast mer krut i maskinen
Sen finns det 180cc kitt att köpa
Är en 4takt, 12.5 hk bara, 15 hk eller så är max..
http://www.motorbikes.be/en/Yamaha_XT_125_X_2005.aspx
Satsa på en 2takt och stryp av istället, Yamaha DT ska vara skottsäker, kolvbyte vid 2000 mil ungefär, beroende på körning.
22-24 HK ostrypt har jag läst, ska strypa av min DT125R från 03 och ta och bänka den när jag har ställt in den bara för att
Rör till DTn i Sverige från en ÅF verkar vara jävligt drygt iaf, bara hittat HGS som kan beställa, fast kostar 4,7 för kröken och dämparen..
Dom brukar ligga på max 11 hästar de där jävla xt... VÄRLDENS SÄMSTA MOTOR!
Köp inte ffs!
HAHAH jag skulle köpa den hojen av snubben fast du kom juh före xD
nu säljer du den för 18
synd bara jag inte fick den förut då hade jag lärt kört den nu !
Jag lovar att du hade ångrat dig om du köpt den då, satan vilken idiot förra ägaren var, jag har haft mycke att göra om man säger så... Men nu går hojen som en klocka.
Postat: 1 augusti 2011, 21:28
av willemedDERBIN
bensinskalle skrev:willemedDERBIN skrev:bensinskalle skrev:
Du kan ju ta en kik på min i så fall, en mer prisvärd 125:a är svår att hitta
http://www.twostrokerider.se/koposalj/3950
Ungefär motsvarigheten till DT fast mer krut i maskinen
Sen finns det 180cc kitt att köpa
Dom brukar ligga på max 11 hästar de där jävla xt... VÄRLDENS SÄMSTA MOTOR!
Köp inte ffs!
HAHAH jag skulle köpa den hojen av snubben fast du kom juh före xD
nu säljer du den för 18
synd bara jag inte fick den förut då hade jag lärt kört den nu !
Jag lovar att du hade ångrat dig om du köpt den då, satan vilken idiot förra ägaren var, jag har haft mycke att göra om man säger så... Men nu går hojen som en klocka.
jo men priset var okej !
samt lite meck ska man juh alltid göra
