Sida 2 av 2
Postat: 6 februari 2011, 21:02
av jacke MH enduro
är du helt säker?!?! det är många som rekkomenderar den här på forumen.
Den har ju fyra ventiler och därför är den stark, men saknar den toppfart och acc helt?? vad är toppfarten då?
Postat: 6 februari 2011, 21:07
av -Johan-
minns inte riktigt toppfarten, men den var inte hög, 120-130 eller nåt sånt, inget vrid heller, ingen bra hojj att leka med, går knappt att köra på bakhjulet(klart det går , men finns mycket bättre 125or till sånt) dock låg bensinförbrukning 4l på 100 km eller ngt, men inte någon rolig hojj allsktm:en är garanterat roligare.
Postat: 6 februari 2011, 21:12
av jacke MH enduro
jo de vet jag att den är, men om du har följt tråden eller läser första inlägget av mig. så ser du vad jag ska ha den till.
jag ska köra till kompisar, träning, mellan hushåll som är 2 mil på motorväg. jag ska INTE leka i skogen eller stunta.
Visst de kan vara roligt men jag har ingenstans att göra det på (skogen). Visst kan de vara fräckt att köra på bakhjulet men det klarar inte av det, men den måste ju ändå ha ett ryck i starten eller, typ ta en orginalmoppe

?
men 120-130 räcker alldeles utmärkt för mig! frågan är om den kommer dit upp snabbt eller långsamt

Postat: 6 februari 2011, 21:15
av ktm_danielsson
-Johan- skrev:minns inte riktigt toppfarten, men den var inte hög, 120-130 eller nåt sånt, inget vrid heller, ingen bra hojj att leka med, går knappt att köra på bakhjulet(klart det går , men finns mycket bättre 125or till sånt) dock låg bensinförbrukning 4l på 100 km eller ngt, men inte någon rolig hojj allsktm:en är garanterat roligare.
Dom andra går inte i 200 om du tror det.. Och verkligen inte med org drevning
Postat: 6 februari 2011, 21:19
av -Johan-
om toppfarten räcker till så behöver du ju då inte ktm:en till det, ktm:en går ju också bra på landsvägen, bara på med sm däck. med en 125 lär du dig snabbt att dra på bakhjulet jämfört med en moped, WR: får du nog knycka lite i styret, men med ktm är det nog bara att gasa, ur med ett par strypningar ännu så har du en jävligt kul hojj, den kan du ju leka med och ha roligt och inte bara flytta dig från punkt A till punkt B, men med WR så kan du inte ha speciellt roligt, bara förflytta dig från punkt A till punkt B. Dock mindre service och billigare att köra WR, me som sagt, mycket tråkigare.
Postat: 6 februari 2011, 21:21
av -Johan-
@ktm_danielsson: har inte talat om 200 heller, men en småtrimmad 2t går ju lätt 150-160 (jag vet att inte alla 2t gör det heller, men många)
Postat: 6 februari 2011, 21:36
av jacke MH enduro
och varför kan man inte leka med en trimmad 4-t som yamahan, eller bara leka med en orginal? det är fantasin som sätter gränser
Postat: 6 februari 2011, 21:38
av -Johan-
man kan leka med en 4t, som WR:en, men det går ju mycket bättre med t.ex. ktm:en
Postat: 6 februari 2011, 21:45
av jacke MH enduro
jo jag förstår det.
Men ni säger att wr:en inte har bra acc. men typ efter ett rödljus när man ska åka igen. så drar man i fullfräs, blir det inget ryck då utan en lugn snart som med en vanlig orginal moppe? :O
Postat: 6 februari 2011, 21:47
av bensinskalle
-Johan- skrev:om toppfarten räcker till så behöver du ju då inte ktm:en till det, ktm:en går ju också bra på landsvägen, bara på med sm däck. med en 125 lär du dig snabbt att dra på bakhjulet jämfört med en moped, WR: får du nog knycka lite i styret, men med ktm är det nog bara att gasa, ur med ett par strypningar ännu så har du en jävligt kul hojj, den kan du ju leka med och ha roligt och inte bara flytta dig från punkt A till punkt B, men med WR så kan du inte ha speciellt roligt, bara förflytta dig från punkt A till punkt B. Dock mindre service och billigare att köra WR, me som sagt, mycket tråkigare.
Det är betydligt svårare på en tvåtaktare eftersom de varvar så förbannat. När man väl kommer upp har man inget kvar att ta av så man åker ner igen. Man kan dra upp den med kopplingen också men då blir det ett jävla ryck istället.
Fyrtaktare är däremot enklare att köra bakan på. Man får lätt upp den med ett kopplingsjuck på lågvarv och så har man sedan mycket register att hålla sig uppe med. Mycket lättare att hålla balansen också eftersom fyrtaktaren går mycket jämnare än 2t som är mycket ettrigare.
Postat: 6 februari 2011, 21:52
av jacke MH enduro
bra sagt! kul att höra positivt om WR:en och 4-taktare angåene lek

Postat: 6 februari 2011, 22:13
av bensinskalle
Nu har jag inte kört en WR själv, men den ska vara bra mycket piggare än de gamla tvåventilerna.
Min Senda, när den var original, åkte ju ifrån moppefolket med deras trimrör och 70cc utan problem trots att den bara hade 11hk. Alla fyrventilade fyrtaktare på marknaden, inkl. WR, har 15hk och borde vara ännu piggare.
Man kan inte jämföra en fyrtaktare mot en tvåtaktare på dessa volymer men en fyrventilare går ändå förhållandevis bra.
Postat: 6 februari 2011, 22:28
av jacke MH enduro
vilken skulle vart bäst för mig (om du vet avd jag vill ha) om det skulle vart en 2-taktare med 2vent eller en 4-taktare med 2 vent?
Postat: 6 februari 2011, 22:29
av yamaha2pwn
Tuta skrev:jacke MH enduro skrev:4-taktare: bra styrka
: låg bränsleförbrukning
: Bättre på långa sträckor
: låter mindre/går på mindre varv
: Låter 10 ggr bättre
2-taktare: bra acc
: bra toppfart
: går på höga varv
: roligare skogskörning
:
Luktar bättre
Lägg gärna till och ta bort saker som är fel!!