Sida 2 av 2
Postat: 23 november 2010, 08:09
av bluerider94
priser på körningar kostar olika från en trafikskola till en annan.. sen måste man ju typ ha dubbellektioner också för att få med landsvägen vilket man i flera städer inte hinner på en enkelkörning..
Desto äldre människor blir desto svårare får dom att lära sig och ta till sig det man ska kunna och kostar därför ofta mer när du blir äldre..
Någon som har kört traktor i ett år går inte att jämföra med någon som är 16½ som sätter sig första gången och rattar en bil..
Den som kört traktor kan ju redan tex de med dragläge och sånna saker som tar en stund att lära sig.
Och alla har inte samma förutsättningar eller att deras föreldrar har samma tid att lägga på privatkörningen.
Postat: 23 november 2010, 10:06
av riejumannen
Snittet i Göteborg ligger på 40-43 lektioner. med drag mot de 50 lektionerna.
Likadan ser bilden ut i Stockholm vad jag fått mig till livs.
där skulle jag överhuvudtaget inte våga köra. dessutom är jag inte intresserad av att betala maffiaskatter.
Så ser det ut.
Det varierar mycket mellan mindre orter och de tre stora huvudorterna.
I Göteborg är dessutom trafikverket av den arten att dem kuggar folk minst tre gånger innan de släpper igenom dem.
det är mer praxis än undantag
Man börjar ju med att övningsköra på ett industriomdråde eller nåt där det inte är någon trafik så att man lär sig bilen innan man åker ut i träfiken.
Jag har kört i både göteborg och Stockholm och det har inte vart några problem för mig, det gäller bara att va lite vaken och ta ögonkontakt med dom andra trafikanterna.
Och varför skulle dom kugga folk minst tre gånger innan dom godkänner? Det kan jag aldrig tro.
Postat: 23 november 2010, 11:51
av nippertippan
riejumannen skrev:Snittet i Göteborg ligger på 40-43 lektioner. med drag mot de 50 lektionerna.
Likadan ser bilden ut i Stockholm vad jag fått mig till livs.
där skulle jag överhuvudtaget inte våga köra. dessutom är jag inte intresserad av att betala maffiaskatter.
Så ser det ut.
Det varierar mycket mellan mindre orter och de tre stora huvudorterna.
I Göteborg är dessutom trafikverket av den arten att dem kuggar folk minst tre gånger innan de släpper igenom dem.
det är mer praxis än undantag
Man börjar ju med att övningsköra på ett industriomdråde eller nåt där det inte är någon trafik så att man lär sig bilen innan man åker ut i träfiken.
Jag har kört i både göteborg och Stockholm och det har inte vart några problem för mig, det gäller bara att va lite vaken och ta ögonkontakt med dom andra trafikanterna.
Och varför skulle dom kugga folk minst tre gånger innan dom godkänner? Det kan jag aldrig tro.
Nån jävla policy dem har.
Postat: 25 november 2010, 20:20
av Tuta
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/10 ... /index.xml
läs uppdateringen, tydlien var det med
200kr dom skulle höja

Postat: 25 november 2010, 20:26
av karlssonlysekil
riejumannen skrev:Skåningens-handelsbod skrev:Dem vill ha bort all privat fordonstrafik tydligen och i synnerhet moped och MC.
Ett normalt bilkort kostar redan idag i snitt 25000-40000 kr att ta, dem är ute efter ett två tredjedelssamhälle där en tredjedel inte skall kunna förflytta sig själva utan att ha hjälp av dem som har råd att ta körkort och klarar av den närmast akademiska körkortsteorin.
Den är inte gjord för att vanligt folk skall klara av den. dem gör det med avsikt till ett helvete att kunna ta körkortet.
Va konstigt hörredu för ja betalade sammanlagt 5500kr för mitt B körtkort eller "normalt bilkort" som du kallade det...
och då ingick 5 körlektioner, halkbanan, övningar på datorn, riskettan, teoriprovet och uppkörningen.
så vet inte vart du har drömt fram dom siffrorna....
I vissa städer betalar ens gymnasieskola en del av kostnaderna för körkortet, det gör skolan här i Lysekil iallafall!
Postat: 25 november 2010, 20:35
av runners
Det löjliga är att man tror i Sverige att man kan utbilda bort olyckor i trafiken och därför gör man det bara knepigare och knepigare att ta körkort och inte för tala om dyrare. När man sedan fått körkortet kör man inte på det sättet man gjorde på körskolan.
Delar av teorin kunde skippas också. Vem fan sitter och tänker på att bilen rullar 15-meter i sekunden i 50 km/h när man kör, att bromsträckan då blir si och så långt osv?
I dag är det väl ännu värre än när jag tog körkort till bil och det var många år sedan.

Postat: 25 november 2010, 20:36
av karlssonlysekil
runners skrev:Det löjliga är att man tror i Sverige att man kan utbilda bort olyckor i trafiken och därför gör man det bara knepigare och knepigare att ta körkort och inte för tala om dyrare. När man sedan fått körkortet kör man inte på det sättet man gjorde på körskolan.
Delar av teorin kunde skippas också. Vem fan sitter och tänker på att bilen rullar 15-meter i sekunden i 50 km/h när man kör, att bromsträckan då blir si och så långt osv?
I dag är det väl ännu värre än när jag tog körkort till bil och det var många år sedan. :wink:
Sånt ska man plugga även till moped-kort idag!
Postat: 25 november 2010, 21:08
av riejumannen
karlssonlysekil skrev:riejumannen skrev:Skåningens-handelsbod skrev:Dem vill ha bort all privat fordonstrafik tydligen och i synnerhet moped och MC.
Ett normalt bilkort kostar redan idag i snitt 25000-40000 kr att ta, dem är ute efter ett två tredjedelssamhälle där en tredjedel inte skall kunna förflytta sig själva utan att ha hjälp av dem som har råd att ta körkort och klarar av den närmast akademiska körkortsteorin.
Den är inte gjord för att vanligt folk skall klara av den. dem gör det med avsikt till ett helvete att kunna ta körkortet.
Va konstigt hörredu för ja betalade sammanlagt 5500kr för mitt B körtkort eller "normalt bilkort" som du kallade det...
och då ingick 5 körlektioner, halkbanan, övningar på datorn, riskettan, teoriprovet och uppkörningen.
så vet inte vart du har drömt fram dom siffrorna....
I vissa städer betalar ens gymnasieskola en del av kostnaderna för körkortet, det gör skolan här i Lysekil iallafall!
gymnasiet som jag går på betalade inte ett öre
Postat: 25 november 2010, 21:30
av runners
karlssonlysekil skrev:runners skrev:Det löjliga är att man tror i Sverige att man kan utbilda bort olyckor i trafiken och därför gör man det bara knepigare och knepigare att ta körkort och inte för tala om dyrare. När man sedan fått körkortet kör man inte på det sättet man gjorde på körskolan.
Delar av teorin kunde skippas också. Vem fan sitter och tänker på att bilen rullar 15-meter i sekunden i 50 km/h när man kör, att bromsträckan då blir si och så långt osv?
I dag är det väl ännu värre än när jag tog körkort till bil och det var många år sedan.

Sånt ska man plugga även till moped-kort idag!
Sjukt för att köra en moped som får gå i futtiga 45-km

Postat: 25 november 2010, 21:31
av -TeddaN-
riejumannen skrev:karlssonlysekil skrev:riejumannen skrev:
Va konstigt hörredu för ja betalade sammanlagt 5500kr för mitt B körtkort eller "normalt bilkort" som du kallade det...
och då ingick 5 körlektioner, halkbanan, övningar på datorn, riskettan, teoriprovet och uppkörningen.
så vet inte vart du har drömt fram dom siffrorna....
I vissa städer betalar ens gymnasieskola en del av kostnaderna för körkortet, det gör skolan här i Lysekil iallafall!
gymnasiet som jag går på betalade inte ett öre
Nej pontus man får nån gratis körlektion, inte mer! Det är tur man har päron som betalar körkortet och bilen, eller vad säger du pontus?

Postat: 25 november 2010, 21:56
av adddam
haha 33 stycken gillar deta på facebook står det

vilka dumma jävlar

Postat: 25 november 2010, 22:38
av Pontusandersson95
Dem som höjer priset på kortet kan köra upp ngt där bak
Postat: 25 november 2010, 22:49
av zebban111
runners skrev:karlssonlysekil skrev:runners skrev:Det löjliga är att man tror i Sverige att man kan utbilda bort olyckor i trafiken och därför gör man det bara knepigare och knepigare att ta körkort och inte för tala om dyrare. När man sedan fått körkortet kör man inte på det sättet man gjorde på körskolan.
Delar av teorin kunde skippas också. Vem fan sitter och tänker på att bilen rullar 15-meter i sekunden i 50 km/h när man kör, att bromsträckan då blir si och så långt osv?
I dag är det väl ännu värre än när jag tog körkort till bil och det var många år sedan.

Sånt ska man plugga även till moped-kort idag!
Sjukt för att köra en moped som får gå i futtiga 45-km

Under min teori utbildning sa läraren till mej att man inte ska köra en moppe i över 45km/h och inte trimma den därför den inte är gjord för dessa hastigheter och den kunde "ramla isär" så jag frågade honom varför mopederna i italien fick gå i omkring 90, det hade han inget svar på

Postat: 25 november 2010, 23:04
av Pulliboy
riejumannen skrev:Skåningens-handelsbod skrev:Dem vill ha bort all privat fordonstrafik tydligen och i synnerhet moped och MC.
Ett normalt bilkort kostar redan idag i snitt 25000-40000 kr att ta, dem är ute efter ett två tredjedelssamhälle där en tredjedel inte skall kunna förflytta sig själva utan att ha hjälp av dem som har råd att ta körkort och klarar av den närmast akademiska körkortsteorin.
Den är inte gjord för att vanligt folk skall klara av den. dem gör det med avsikt till ett helvete att kunna ta körkortet.
Va konstigt hörredu för ja betalade sammanlagt 5500kr för mitt B körtkort eller "normalt bilkort" som du kallade det...
och då ingick 5 körlektioner, halkbanan, övningar på datorn, riskettan, teoriprovet och uppkörningen.
så vet inte vart du har drömt fram dom siffrorna....
Jag håller med dig! Ett körkort i medelsnitt går på ca 10 000 har jag hört, för det finns väldigt många "odugliga" som måste ta många lektioner.
Själv klarade jag mig på 3500 kr. Jag tog inga körlektioner, kunde ju köra bil utan att trycka ut massa pengar på sådana letioner.
Så det är mitt tips till alla som snart ska ta körkort! Kör massa hemma och slopa körskola, man lär sig lika bra hemma om man får mängd i det!!

Postat: 25 november 2010, 23:10
av riejumannen
Pulliboy skrev:riejumannen skrev:Skåningens-handelsbod skrev:Dem vill ha bort all privat fordonstrafik tydligen och i synnerhet moped och MC.
Ett normalt bilkort kostar redan idag i snitt 25000-40000 kr att ta, dem är ute efter ett två tredjedelssamhälle där en tredjedel inte skall kunna förflytta sig själva utan att ha hjälp av dem som har råd att ta körkort och klarar av den närmast akademiska körkortsteorin.
Den är inte gjord för att vanligt folk skall klara av den. dem gör det med avsikt till ett helvete att kunna ta körkortet.
Va konstigt hörredu för ja betalade sammanlagt 5500kr för mitt B körtkort eller "normalt bilkort" som du kallade det...
och då ingick 5 körlektioner, halkbanan, övningar på datorn, riskettan, teoriprovet och uppkörningen.
så vet inte vart du har drömt fram dom siffrorna....
Jag håller med dig! Ett körkort i medelsnitt går på ca 10 000 har jag hört, för det finns väldigt många "odugliga" som måste ta många lektioner.
Själv klarade jag mig på 3500 kr. Jag tog inga körlektioner, kunde ju köra bil utan att trycka ut massa pengar på sådana letioner.
Så det är mitt tips till alla som snart ska ta körkort! Kör massa hemma och slopa körskola, man lär sig lika bra hemma om man får mängd i det!!

Jaa precis! kör så mycket det går hemma och tjäna tusenlappar!
Postat: 25 november 2010, 23:40
av runners
zebban111 skrev:runners skrev:karlssonlysekil skrev:
Sånt ska man plugga även till moped-kort idag!
Sjukt för att köra en moped som får gå i futtiga 45-km

Under min teori utbildning sa läraren till mej att man inte ska köra en moppe i över 45km/h och inte trimma den därför den inte är gjord för dessa hastigheter och den kunde "ramla isär" så jag frågade honom varför mopederna i italien fick gå i omkring 90, det hade han inget svar på

Vilken idiot till trafiklärare! Som sagt får Eu scootrar gå betydligt fortare i många andra länder. Dessutom kan man undra varför dessa mopeder inte tillverkas från början att då att bara göra 45-km? Alltså varför blir de strypta med ett antal strypningar för att godkännas i Sverige?