Ja gör det men ta lite större typ 80 - 85. Men skruva isär hemma. Be farsan hjälpa dig om du inte kan. KOlla packningarna om de är hela o kolla kolven o cylindern se om det är repor! Det är inte så svårt, Finns dessutom guider som kan hjälpa dig.
Yamaha_rider skrev:Ja gör det men ta lite större typ 80 - 85. Men skruva isär hemma. Be farsan hjälpa dig om du inte kan. KOlla packningarna om de är hela o kolla kolven o cylindern se om det är repor! Det är inte så svårt, Finns dessutom guider som kan hjälpa dig.
okej. Men vad gör jag om allt är bra och ingent repigt ?
Kan de vara så att de bara är kolven ? om man har tur?
Derbi Senda X-Race
"Ju hårdare du kan bromsa, Desto fortare kan du köra"
Rasmus skrev: ? öööööööööööö ok varför inte jag kanske bara behöver byta kolv? cylindern kanske klrade sig?
jo men jag tycker att de låter som om den har nypt till o då kanske de e lita komprision kvar o de edärför den funkar la nu, men de e vad jag tror, min gjorde precis så iallafall. o om de nu e så att den har nypt så har cyllinder nog tagit skada rätt så säkert!.. men kolla på de!
Yamaha_rider skrev:Ja gör det men ta lite större typ 80 - 85. Men skruva isär hemma. Be farsan hjälpa dig om du inte kan. KOlla packningarna om de är hela o kolla kolven o cylindern se om det är repor! Det är inte så svårt, Finns dessutom guider som kan hjälpa dig.
okej. Men vad gör jag om allt är bra och ingent repigt ?
Kan de vara så att de bara är kolven ? om man har tur?
Ja det kan vara bara kolven om du har riktig tur. Sen kan de ju vara packningen som gått o då kanske kolven är ganska ok ändå.
Är ingenting repigt o så så kolla packningarna som sagt. Är det inte det så är det väl några lager eller nåt som gått:S
Förresten du har väl kört med olja i bensinen va? Eller automatisk blandare? (Vill bara kolla, tror inte du gjort det men ändå...)
90% säkert på att kolven nöp till i cylindern o klämde till kolvrigarna så dom sitter fast på kolven på 1 eller flertal ställen.
Skule de vart topplockspackningen så skule inte bak hjulet låst sig, då skule den snarare bara saktat in o gått almänt dåligt ellet tvärdött.
Ja de går starta motor efter den har värmenyppigt om de finns soppas kop kvar så den orkar suga in bensin o komprimera o antända o kicka ner kolven i botten på cylindern så du får varv på sakerna.
Har pajat över 30cyl så jag har vart med om en del med mer en 25st med värmenypningar, även på cross o mc. men skule de vara någorlunda komp men den inte går igång så e de kolvringarna som har nyppt fast så den kan komprimera men inte suga in soppa.
Samma sak med reedsen/ramlager packboxsarna, fins komp när man kickar sakta men kickar snapt o kompet försvinner eller kolven bara far upp o ner hur lätt som hälst så e de antagligen reedsen som e trasiga o står på vid gavel eller packboxsarna som e utblåsta.
Finns ju en del teorier om de ena o andra men orkar inte rada upp.
Kör inte mer med motorn, har du otur kan nått mera gå sönder o repa upp hela cylindern.