Sida 2 av 3
Postat: 9 mars 2008, 21:44
av Banken92
Det handlar in om vad du tycker, det handlar om vart effektkurvan ligger.
Här kommer lite FAKTA om Gianelli.... o engligt denna så är de MER högvarvigt än låg ..
Från välkända Gianelli för den som kör med originalcylinder och har en vass effektkurva samtidigt som inte all effekt från låga varv är borta utan det finns lite kräm i botten, men det där extra kommer vid 7.5-8000 rpm och skjuter iväg upp till
12000. Detta system ligger helt klart i top 3 listan för original/sport cylindrar.
Postat: 9 mars 2008, 21:47
av Henry
RideOrDie skrev:Banken92 skrev:RideOrDie skrev:
Men ändå det är ett högvarvigt rör de kan du fan inte säga emot..
Säg mig, hur kan din vev hålla?
åhh vad roligt.
Hävdar du att hans orgvev skulle gå av vid 13k rpm? =)
Postat: 9 mars 2008, 22:02
av velino92
ahha

nu blev det tyst i tråden
Postat: 9 mars 2008, 22:14
av Banken92
Ja

Postat: 9 mars 2008, 22:24
av Fransson
HAHA knäck han blev

Postat: 9 mars 2008, 22:58
av Joz
Klart att nelli röret

är högvarvrigt om man gämför med thrower men sant så sant sätter man på ett pro race och gämför så varvar de typ 2-3000 varv till men det är fortfarande högvarvrigt
men angående din fråga om ch´n så kör på : sp rör (mycket högvarvrigt (mellan gianelli och pro race nonstanns sen airsal t6 cylider 70cc och 21 pwk förgasare eller eventuellt 19 förgasare. Köp även nya kopplingsfjädrar( malossi racing) om du vill slipa till de där extra

Postat: 9 mars 2008, 23:00
av Banken92
Joz skrev:Klart att nelli röret

är högvarvrigt om man gämför med thrower men sant så sant sätter man på ett pro race och gämför så varvar de typ 2-3000 varv till men det är fortfarande högvarvrigt

EXAKT!! tackar för den ^^
Postat: 10 mars 2008, 01:00
av RideOrDie
Fransson skrev:HAHA knäck han blev

¨
HAHHAHA, nej, men jag loggade ut från msn och har därför inte kollat om nån svarat. Men henry, vad tror du händer då? Du tror den håller eller? och den drar till 12000 rpm, du sa att den började då. lol
Postat: 10 mars 2008, 11:07
av Henry
RideOrDie skrev:Fransson skrev:HAHA knäck han blev

¨
HAHHAHA, nej, men jag loggade ut från msn och har därför inte kollat om nån svarat. Men henry, vad tror du händer då? Du tror den håller eller? och den drar till 12000 rpm, du sa att den började då. lol
JA, veven håller GARANTERAT för ett effektrör som varvar 12500.
Allvarligt talat, tror du veven skulle gå av för att motorn varvade 14000?
Det är LAGRERNA som går inte veven. *suck
Postat: 10 mars 2008, 18:11
av Fransson
Henry skrev:RideOrDie skrev:Fransson skrev:HAHA knäck han blev

¨
HAHHAHA, nej, men jag loggade ut från msn och har därför inte kollat om nån svarat. Men henry, vad tror du händer då? Du tror den håller eller? och den drar till 12000 rpm, du sa att den började då. lol
JA, veven håller GARANTERAT för ett effektrör som varvar 12500.
Allvarligt talat, tror du veven skulle gå av för att motorn varvade 14000?
Det är LAGRERNA som går inte veven. *suck
RideOrDie, du som hade byggt så jävla många hyper moppar borde fan veta att det är lagrerna som går

Postat: 10 mars 2008, 18:31
av kinamoppe-mannen
Men det är väl inte omöjligt att veven kan gå av? Ett par av mina kompisars Scootrar gjorde det. *Fundersam
Postat: 10 mars 2008, 18:38
av chifen
veven är balanserad för ett visst antal varv. varvar den mer kan det bli obalans och motorn skär pga att veven om går som den ska längre och skär ihop. om vevstaken går av är det pga för högt tryck i cylindern (komp)
Postat: 10 mars 2008, 19:47
av SMT-Ludde
Men först och främst är det väl ändå lagrena som går? Veven är rätt hållbar. Hjälp honom att hitta trim till sil CH ist:D Jag tycker du ska köra på SP rör Handmade70cc 21mm sen kan du ju byta kopplinge för hållbarhet och kanske tändstift till hårdare, inte ett måste
Postat: 10 mars 2008, 20:38
av Yamaha_rider
Glöm inte o byta cdi box för annars kan den omöjligt dra över 10 000 varv.
Postat: 10 mars 2008, 21:41
av lobtec
mm, det vet jag

Postat: 11 mars 2008, 11:06
av kinamoppe-mannen
chifen skrev:veven är balanserad för ett visst antal varv. varvar den mer kan det bli obalans och motorn skär pga att veven om går som den ska längre och skär ihop. om vevstaken går av är det pga för högt tryck i cylindern (komp)
Okej. bra då vet jag det

Postat: 11 mars 2008, 18:56
av T-J
jag skulle kört på
airsal t6 racing 70cc
c3lager
en ny vev helvt (iaf om det vore jag som trimamde)
metrakit sp
några skarkare lameller+ fjädrar
osen 21 förgasare
13/48 drev med
då lär den göra 100km/h ärliga
Postat: 11 mars 2008, 19:09
av MattssoN^^
men sluta hålla på med nån dissar lek på forumet !
och sen bror allt på hur man ställer in moppen det där med att Hebo drar sp osv handlar om inställningar så ställ in era moppar och var nöjda
Postat: 11 mars 2008, 19:23
av Kolvringen
Kör på en SP Setup om du ska toppa runt 100km/h.
Sp-cylinder, porta så går den även bättre.
Sp-Rör
21mm förgasare
14-45 Drev
Luftburk
C3 Lager
Doppler Endurance Vev
Postat: 11 mars 2008, 20:58
av Tjocken
MK sp/ Hebo manston red revo / Mhr 80cc
24mm förgasare
Mk sp rör/ yasuni r2 eller r3 .
Mhr vl6 membran
Selletra Italkit rotortänding.
samt ett passande insug till förgasaren.
rotor tänding är ett plus.
byt även vev och lager !
Postat: 12 mars 2008, 09:16
av ManstonJacke
Banken92 skrev:Det handlar in om vad du tycker, det handlar om vart effektkurvan ligger.
Här kommer lite FAKTA om Gianelli.... o engligt denna så är de MER högvarvigt än låg ..
Från välkända Gianelli för den som kör med originalcylinder och har en vass effektkurva samtidigt som inte all effekt från låga varv är borta utan det finns lite kräm i botten, men det där extra kommer vid 7.5-8000 rpm och skjuter iväg upp till
12000. Detta system ligger helt klart i top 3 listan för original/sport cylindrar.
Men, Gianelli 2t är fan inte högvarvigt! Är du trög eller? Det är mellan. Pr, Yasuni r3, Hebo Gp Replica o.s.v är hövarviga. 12 000 räknas inte som högvarvigt!
Postat: 12 mars 2008, 09:18
av ManstonJacke
Tjocken skrev:MK sp/ Hebo manston red revo / Mhr 80cc
24mm förgasare
Mk sp rör/ yasuni r2 eller r3 .
Mhr vl6 membran
Selletra Italkit rotortänding.
samt ett passande insug till förgasaren.
rotor tänding är ett plus.
byt även vev och lager !
Han sa 100. Med en red revo och ett r3 går det nog lite fortare än 100 ^^ Du får ju tänka på att en red revo är en vassare cylinder än en pr t.o.m

Postat: 13 mars 2008, 11:35
av lill_Roffe
mrxrider skrev:du får fan inte en efektrörsmoppe upp i 100ärliga:P då måste du ha cylinder
så allt hänger på hur mycket du kan lägga ut:P men köp en airsal alu sport 70cc 21 förgasare och ett heborör så har du en go setup

jag känner en som bara har effektrör och öppet luftfilter och den gör 100 känner en som körde med urpluggat och hans gjorde 90 (uppmät med bil)
Postat: 13 mars 2008, 22:35
av moppe galen
bilmätarn visar inte exakt hur fort det går. Om man ska va helt säker så ska man mäta med gps
Postat: 13 mars 2008, 23:17
av Henry
ManstonJacke skrev:Banken92 skrev:Det handlar in om vad du tycker, det handlar om vart effektkurvan ligger.
Här kommer lite FAKTA om Gianelli.... o engligt denna så är de MER högvarvigt än låg ..
Från välkända Gianelli för den som kör med originalcylinder och har en vass effektkurva samtidigt som inte all effekt från låga varv är borta utan det finns lite kräm i botten, men det där extra kommer vid 7.5-8000 rpm och skjuter iväg upp till
12000. Detta system ligger helt klart i top 3 listan för original/sport cylindrar.
Men, Gianelli 2t är fan inte högvarvigt! Är du trög eller? Det är mellan. Pr, Yasuni r3, Hebo Gp Replica o.s.v är hövarviga. 12 000 räknas inte som högvarvigt!
Gianelli är ett hövarvigt sportrör, jo.
Det du pratar om är hyper rör.
Är ungefär som att jämnföra Fiat och Ferrari.
Postat: 14 mars 2008, 15:23
av mrxrider
lill_Roffe skrev:mrxrider skrev:du får fan inte en efektrörsmoppe upp i 100ärliga:P då måste du ha cylinder
så allt hänger på hur mycket du kan lägga ut:P men köp en airsal alu sport 70cc 21 förgasare och ett heborör så har du en go setup

jag känner en som bara har effektrör och öppet luftfilter och den gör 100 känner en som körde med urpluggat och hans gjorde 90 (uppmät med bil)
haha bilmätare ja.........nångång hört om glädjemätare? min moppe gorde 110 med Hebo enligt en bil XD.....alla dessa fuckon

Postat: 14 mars 2008, 15:23
av ryssen_
Martinsson skrev:velino92 skrev:högvarvigt typ gianelii 2T. sp. polini for race3
sp är mellan varvigt
Det är väl mer högvarvigt än t ex. giannelli och Hebo?
Sp ligger på runt 13500 varv, vet dock inte vad dom andra rören ligger på.
Ont. Kör på airsal T6+21mm förgasare+metrakit SP
Postat: 14 mars 2008, 18:16
av jonas^
mrxrider skrev:du får fan inte en efektrörsmoppe upp i 100ärliga:P då måste du ha cylinder
så allt hänger på hur mycket du kan lägga ut:P men köp en airsal alu sport 70cc 21 förgasare och ett heborör så har du en go setup

va?:P hah xD jag har kört min kompis Derbi med MK thrower , och 14/52 ddrev och 72 munstycke och hans farsa körde brevid å det gick bannemig i 100... och kom inte med "mätarn fungerar inte" för det gör inga riktigt precis:P
Postat: 14 mars 2008, 20:41
av chifen
ryssen_ skrev:Martinsson skrev:velino92 skrev:högvarvigt typ gianelii 2T. sp. polini for race3
sp är mellan varvigt
Det är väl mer högvarvigt än t ex. giannelli och Hebo?
Sp ligger på runt 13500 varv, vet dock inte vad dom andra rören ligger på.
Ont. Kör på airsal T6+21mm förgasare+metrakit SP
forrace 3 ligger också på 13.5

men är dock snäppet vassare än sp

Postat: 15 mars 2008, 15:35
av Matton
Köp ett Tecnigas E-nox (alternativt Hebo) och dreva den lite, så då ska du nog få upp den i 100

Postat: 15 mars 2008, 15:58
av chifen
Matton skrev:Köp ett Tecnigas E-nox (alternativt Hebo) och dreva den lite, så då ska du nog få upp den i 100

du får inte upp den i 100 med ett technigas, inte Hebo heller

möjligtvis med ett midrace rör eller högvarvigt sportrör och en 50cc sport cylinder (hellst 70 sport om du vill ha bra botten och vrid) större förgasare och bra drevning, alternativ setup:
Polini for race 2 (3)/metrakit sp/ gianelli 2t
Arisal alu-sport 50cc / barakit racing 50cc
19/21 mm förgasare (original funkar också om man vill vara ekonomisk)
hårdare kopplingsfjädrar
alternativt ny reedventil
såklart ta bort alla strypningar
drevning som du själv tycker passar
Postat: 15 mars 2008, 19:48
av Banken92
Mätte med GPS idag och fick upp min i 94km/h , på orginal mätaren stog det 97
Min setup:
-Gianelli Enduro 2T
-13, 53 drevning
-Tror att det är ostrypt CDI orginal
-Borttagen luftburksplugg
-98 munstycke

Postat: 15 mars 2008, 21:39
av T-J
Till alla er med GPS en GPS visar upp till 4% fel dvs om det står 90km/h på gps:en så är det en felmarginal på 3,6 km/h allså går moppen i 86,4km/h ungefär
och 5 km är mycket vid högre hastigheter
kom inte säg att era moppar gör 100km/h urpluggade det är bara så fel
och säg den gjorde 100km/h brevid bilen för bilens mätare är likadan som GPS:en om inte värre
+ att vid högre hastigheter ökar luft motståndet enormt så att komma upp i 100km/h kräver grova arbeten på cylinder, förgasare och avgasrör
Postat: 15 mars 2008, 23:05
av Banken92
T-J skrev:Till alla er med GPS en GPS visar upp till 4% fel dvs om det står 90km/h på gps:en så är det en felmarginal på 3,6 km/h allså går moppen i 86,4km/h ungefär
och 5 km är mycket vid högre hastigheter
kom inte säg att era moppar gör 100km/h urpluggade det är bara så fel
och säg den gjorde 100km/h brevid bilen för bilens mätare är likadan som GPS:en om inte värre
+ att vid högre hastigheter ökar luft motståndet enormt så att komma upp i 100km/h kräver grova arbeten på cylinder, förgasare och avgasrör
Den gick iaf tillräckligt för att köra om bilarna på 90 väg iaf

Postat: 15 mars 2008, 23:35
av svirins
hahah va många noobs det hänger här
Ot:
Airsal 70cc
Yasuni R2
21mm dó (black editon är soft)
Nya lameller och fjädrar
evt. något Hebo membran.