Moped & 125 cc big meet

Vad som är på gång och det som varit i mopedsverige!

Skall träffen vara:

En-dagars
3
8%
Två-dagars
28
70%
Tre-dagars
9
23%

Antal röster: 40

Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

Henry skrev:
Skåningens-handelsbod skrev:
Henry skrev: En moped går ju för fullt oftast redan vid 150meter, drevar man de till 402 kommer man att ligga och maxxa i 150-200meter då de inte klarar av att gå hur fort som helst, känns inte riktigt som det är en smart grej?
En vass hyper har kraft nog för 402m och med bra med speed under hjulen.

toppspeeden för maskiner typ Hyperperssons o dylika är en bra bit över 150 km/h med rätt drevning, så det kommer att bli en affär om de allra högsta topspeeden i Hyper, FFA och Pro Comp, redan en midrace når över 100 km/h redan efter typ 200m typ, och troligen passera över 130 km/h vid målgång.

Kan berätta att jag kommer att förhandla med en penningstark sponsor nu med till detta race. Plus att det troligen kommer ett gäng riktigt vassa maskiner från utlandet med till meetet.

Och om du läser, henry så kommer detta meet även gälla lätt MC, inte bara moppar.

Gick du på fysik lektionerna?

Det är skillnad på bänkad hastighet och på väg. det finns något som heter luftmotstånd dvs aerodynamik.
Hans hoj gör verkligen inte några 150blås med annan drevning. Vid 150 är luftmotståndet så högt så det ska MYCKET till att komma över den hastigheten.

Men visst, har ditt meet du....
jag gick på mina fysiklektioner. med dubblad fart blir luftmotståndet fyra gånger så högt, jag vet, så jag behöver inga fysikletioner tack.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Michél
Elmoped

Inlägg av Michél »

402 meter är en för lång racesträcka.

Det som används i hela moppe-Europa är 150 meter (201 meter i undantag) vilket innebär att tider som sätts kommer sakna relevans då det inte finns något att mäta sig mot.

ABG-killarna som kom 2:a iår nere i Danmark i fria klassen på DHS satte 6,6 sekunder med 124 km/h i slutfart på 150 meter.

De flesta hinner upp i toppfart på den sträckan,såväl med växlat som variomatik.

Högre hastigheter innebär högre risk för olyckor.

Vakter kostar rätt bra med pengar, då jag konsulterar som vakt på krogen ligger mitt arvode på 390 kr/timmen och med dina tankar om en tvådagarsträff gör att 5 vakter helt plöstligt kostar en massa pengar. En ordningsvakt kostar mer att hyra in.

(Ordningsvakt=person med väktarutbildning 1 med licens för handfängsel samt teleskopbatong, inte en vän till arrangör som enbart är privatperson)
Administratör MNF Forum
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

Michél skrev:402 meter är en för lång racesträcka.

Det som används i hela moppe-Europa är 150 meter (201 meter i undantag) vilket innebär att tider som sätts kommer sakna relevans då det inte finns något att mäta sig mot.

ABG-killarna som kom 2:a iår nere i Danmark i fria klassen på DHS satte 6,6 sekunder med 124 km/h i slutfart på 150 meter.

De flesta hinner upp i toppfart på den sträckan,såväl med växlat som variomatik.

Högre hastigheter innebär högre risk för olyckor.

Vakter kostar rätt bra med pengar, då jag konsulterar som vakt på krogen ligger mitt arvode på 390 kr/timmen och med dina tankar om en tvådagarsträff gör att 5 vakter helt plöstligt kostar en massa pengar. En ordningsvakt kostar mer att hyra in.

(Ordningsvakt=person med väktarutbildning 1 med licens för handfängsel samt teleskopbatong, inte en vän till arrangör som enbart är privatperson)
Därför vi lägger det på ett flygfält.

vakter tror jag knappast skall behövas ärligt sagt, men väl bestämda funktionärer.

Detta är ett test, och mich, om du läser ovan, så är det även för A1-maskiner.
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

planeringen pågår i det tysta, och tillstånd för publik tävling kommer att sökas samt att banan kommer läggas efter SBF:s normer för pulik tävling med avkörninszoner, mm.
Användarens profilbild
mowgli12345
Varnad
Kontakt:

Inlägg av mowgli12345 »

vore snällt om det kunde fixas i södra sverige, helst SKÅNE :D
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street

Inlägg av -TeddaN- »

Ni borde köra en class med urpluggat då hade jag spopat banan :wink:
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
Robiin937
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Robiin937 »

Du bör nog tänka över dina 401m
GrodaeN3
Avstängd

Inlägg av GrodaeN3 »

Robiin937 skrev:Du bör nog tänka över dina 401m
Yepp

Och lägg meetet i skåne finns fan inga meet i skåne !! :P
Jag är galen .. vad mer kan man säga ..*
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

GrodaeN3 skrev:
Robiin937 skrev:Du bör nog tänka över dina 401m
Yepp

Och lägg meetet i skåne finns fan inga meet i skåne !! :P
Gärna meets där men behöver co-operators där i så fall som lokalt kan reka och kolla upp platser, mm. Liksom lokala funktionärer som vi kan lita på att dem verkligen kommer. alltför många meets har gått åt helvete för att folk som lovat inte dyker upp.

Minimi 100 besökande om det skall vara lönsamt att dra igång ett stort meet.

Och plats där det är möjligt att få lagligt tillstånd till race resp. stunt så vi inte helt plötsligt får Piggiebesök och order att avlägsna oss från platsen.

Tillämpliga regler kommer att gälla ur detta och hållas strikt på.
http://www.svemo.se/ImageVault/Images/i ... ndler.aspx

Seriösa co-operators och funktionärer sökes och kan nå mig på PM då all planering nu går in i en tyst fas och ingen info kommer att läggas ut här. all relevant info kommer att läggas ut lagom till vårkanten och då med alla detaljer, mm.

Tills dess informationen läggs ut i vår kan tråden låsas.

Ny info i inlägg nr 1 och vilken nivå säkerheten läggs på. Observera både 201 resp 402m. alltså chans att prova båda distanserna.
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

Eventet kan komma att flyttas till 2011 på grund av orsaker som berör planeringsmässigt och logistikrelaterade detaljer
Användarens profilbild
kevinspeedfight
Farsans gamla zündapp

Inlägg av kevinspeedfight »

Skåningens-handelsbod skrev:Eventet kan komma att flyttas till 2011 på grund av orsaker som berör planeringsmässigt och logistikrelaterade detaljer

Mkt tråkigt att höra, var sugen detta år :)
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

kevinspeedfight skrev:
Skåningens-handelsbod skrev:Eventet kan komma att flyttas till 2011 på grund av orsaker som berör planeringsmässigt och logistikrelaterade detaljer

Mkt tråkigt att höra, var sugen detta år :)
du vet flytt från detta somaliaghettot till nossebro, bygga nytt till nästa år(-11), mm.
jaga rätt på ett nytt jobb, mm.
Plus att det tydligen skall tas Bög-kortet med. För mycket skit på att-göra-listan om du förstår.

Fått häcken full med skit att ta tag i, som man gärna hade skippat, som B-kortet, men flytten är mycket välkommen, men B-kortet kändes helt vettlöst.
Skriv svar