Sida 2 av 2

Postat: 29 mars 2009, 18:12
av MinikeV
Alltså bränsle, olje och temperatur lampan lyser och tutan funkar bara ibland då jag gasar. Så det är ju som om jag skulle vara utan acku. Men jag kollade ackun och säckringen idag och de var okej.

Så kan det vara så att någon kabel är av eller? :)

Postat: 29 mars 2009, 18:13
av kallepalle
kan vara att nån kabelisolering har nöts av så den ligger å skrapar mot ramen elr nåt

Postat: 29 mars 2009, 18:20
av MinikeV
kallepalle skrev:kan vara att nån kabelisolering har nöts av så den ligger å skrapar mot ramen elr nåt
Ah fan, hur ska man hitta var nåt sånt är då?

Postat: 29 mars 2009, 18:36
av kallepalle
bara plocka bort alla kåpor, sadeln och tanken och kolla igenom elsystemet

Postat: 30 mars 2009, 15:13
av MinikeV
kallepalle skrev:bara plocka bort alla kåpor, sadeln och tanken och kolla igenom elsystemet
Okej tack :D

Postat: 19 maj 2009, 13:07
av MinikeV
Försökte kolla genom mitt elsystem för nån dag sen och då såg jag att både plus och minus kabeln var av :shock:

Så jag mätte med en såndär "multimätare" på kablarna som kom från moppen, och då var det på ca 1,5 volt på tomgång och då jag gasade så for det upp til 2 volt.

Sen lindade jag fast kablarna igen men lamporna lyser fortfarande? :(

Varför lyser lamporna ännu och ska det bara komma 2 volt från generatorn?


Väldigt tacksam för svar :D

Postat: 19 maj 2009, 13:34
av bensinskalle
Nej generatorn ska ladda fullt!

Börja med att sätta ditt batteri på laddning och kolla sedan om de ger 12 volt! Kan vara så att batteriet är stendött nu om de legat och kortslutit och då kommer de fortsätta lysa ;) Ger de inge bra mätresultat får du köpa nytt =/

Angående kablarna så måste du skarva ihop dom ordentligt! Inge linda ihop o dra tejp runt, utan ta antingen med kabelklämmor eller löd ihop för att de ska leda bra ;)

När du mätar, vart mätte du då? De gäller att du får perfekt kontakt mot ramen och mot utgången från voltregulatorn ;)

Ett sätt att ta rätt är genom att mäta helt enkelt från batterikablarna, då slipper du leta efter utgången från voltregulatorn ;)

Postat: 19 maj 2009, 14:06
av MinikeV
bensinskalle skrev:Nej generatorn ska ladda fullt!

Börja med att sätta ditt batteri på laddning och kolla sedan om de ger 12 volt! Kan vara så att batteriet är stendött nu om de legat och kortslutit och då kommer de fortsätta lysa ;) Ger de inge bra mätresultat får du köpa nytt =/

Angående kablarna så måste du skarva ihop dom ordentligt! Inge linda ihop o dra tejp runt, utan ta antingen med kabelklämmor eller löd ihop för att de ska leda bra ;)

När du mätar, vart mätte du då? De gäller att du får perfekt kontakt mot ramen och mot utgången från voltregulatorn ;)

Ett sätt att ta rätt är genom att mäta helt enkelt från batterikablarna, då slipper du leta efter utgången från voltregulatorn ;)
Jag lindade runt kablarna bara för att se om det började funka, skulle det gjort det så skulle jag lött fast dem :P

och då jag mätte batteriet före jag laddade det så var det nånting på 11 volt :) så det är ju inte fullt men inte stendött heller :D

och jag mätte från kablarna som kommer till batteriet (där dom hade gått av) men själva koppartråden på kablarna var väldigt svart men jag tog och klippte av den biten och skalade fram en ny men ändå funkade det inte :(

Och om det har legat och kortslutit skulle väl säkringen ha gått? men den är hel ännu :P

Postat: 19 maj 2009, 17:07
av bensinskalle
MinikeV skrev:
bensinskalle skrev:Nej generatorn ska ladda fullt!

Börja med att sätta ditt batteri på laddning och kolla sedan om de ger 12 volt! Kan vara så att batteriet är stendött nu om de legat och kortslutit och då kommer de fortsätta lysa ;) Ger de inge bra mätresultat får du köpa nytt =/

Angående kablarna så måste du skarva ihop dom ordentligt! Inge linda ihop o dra tejp runt, utan ta antingen med kabelklämmor eller löd ihop för att de ska leda bra ;)

När du mätar, vart mätte du då? De gäller att du får perfekt kontakt mot ramen och mot utgången från voltregulatorn ;)

Ett sätt att ta rätt är genom att mäta helt enkelt från batterikablarna, då slipper du leta efter utgången från voltregulatorn ;)
Jag lindade runt kablarna bara för att se om det började funka, skulle det gjort det så skulle jag lött fast dem :P

och då jag mätte batteriet före jag laddade det så var det nånting på 11 volt :) så det är ju inte fullt men inte stendött heller :D

och jag mätte från kablarna som kommer till batteriet (där dom hade gått av) men själva koppartråden på kablarna var väldigt svart men jag tog och klippte av den biten och skalade fram en ny men ändå funkade det inte :(

Och om det har legat och kortslutit skulle väl säkringen ha gått? men den är hel ännu :P
säkringen behöver inte gå, men den borde ha gjort de ;) Beror på hur den har legat emot om den nu gjort de :P Har pluskabeln legat pressad mot ramen så är de inte så bra, har den hängt löst och kanske duttat till nå metall så är de inte så farligt....

Postat: 19 maj 2009, 20:40
av MinikeV
bensinskalle skrev:
MinikeV skrev:
bensinskalle skrev:Nej generatorn ska ladda fullt!

Börja med att sätta ditt batteri på laddning och kolla sedan om de ger 12 volt! Kan vara så att batteriet är stendött nu om de legat och kortslutit och då kommer de fortsätta lysa ;) Ger de inge bra mätresultat får du köpa nytt =/

Angående kablarna så måste du skarva ihop dom ordentligt! Inge linda ihop o dra tejp runt, utan ta antingen med kabelklämmor eller löd ihop för att de ska leda bra ;)

När du mätar, vart mätte du då? De gäller att du får perfekt kontakt mot ramen och mot utgången från voltregulatorn ;)

Ett sätt att ta rätt är genom att mäta helt enkelt från batterikablarna, då slipper du leta efter utgången från voltregulatorn ;)
Jag lindade runt kablarna bara för att se om det började funka, skulle det gjort det så skulle jag lött fast dem :P

och då jag mätte batteriet före jag laddade det så var det nånting på 11 volt :) så det är ju inte fullt men inte stendött heller :D

och jag mätte från kablarna som kommer till batteriet (där dom hade gått av) men själva koppartråden på kablarna var väldigt svart men jag tog och klippte av den biten och skalade fram en ny men ändå funkade det inte :(

Och om det har legat och kortslutit skulle väl säkringen ha gått? men den är hel ännu :P
säkringen behöver inte gå, men den borde ha gjort de ;) Beror på hur den har legat emot om den nu gjort de :P Har pluskabeln legat pressad mot ramen så är de inte så bra, har den hängt löst och kanske duttat till nå metall så är de inte så farligt....
men vad ska jag göra för att få det att funka då? :)

Postat: 20 maj 2009, 12:54
av VickeMoberg
Kollat om det fins någet kylar vatten?????? om det inte fins så kan det lysa på vissa modeller

Postat: 20 maj 2009, 12:56
av MinikeV
VickeMoberg skrev:Kollat om det fins någet kylar vatten?????? om det inte fins så kan det lysa på vissa modeller
Men alltså bensin, olje och temperatur lampan lyser :P och ja jag har tillräckligt med kylarvatten :)

Postat: 20 maj 2009, 18:49
av bensinskalle
MinikeV skrev:
bensinskalle skrev:
MinikeV skrev: Jag lindade runt kablarna bara för att se om det började funka, skulle det gjort det så skulle jag lött fast dem :P

och då jag mätte batteriet före jag laddade det så var det nånting på 11 volt :) så det är ju inte fullt men inte stendött heller :D

och jag mätte från kablarna som kommer till batteriet (där dom hade gått av) men själva koppartråden på kablarna var väldigt svart men jag tog och klippte av den biten och skalade fram en ny men ändå funkade det inte :(

Och om det har legat och kortslutit skulle väl säkringen ha gått? men den är hel ännu :P
säkringen behöver inte gå, men den borde ha gjort de ;) Beror på hur den har legat emot om den nu gjort de :P Har pluskabeln legat pressad mot ramen så är de inte så bra, har den hängt löst och kanske duttat till nå metall så är de inte så farligt....
men vad ska jag göra för att få det att funka då? :)
är man ingen superelektriker så är de svårt x)

De ä bara att gå igenom, mäta, kontrollera givare osv osv.....

Förmodligen ( om nu inte något av de andra problemen var varit anledningen ) så kan de vara jordfel lr kortslutning etc vid mätaren, då är de bara att ta isär och kolla där...

Postat: 23 maj 2009, 13:28
av MinikeV
Jahapp, skrapade koppartrådarna och lödde ihop dem och laddade ackun i dag men fortfarande samma problem. och då jag mätte nu så kom det 0.4 volt från generatorn. :(

så kan det vara fel i generatorn då eller? :D