Avstämt rör

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Användarens profilbild
meanzick
Axel och Vickes personliga slav
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

volvo_adde skrev:
meanzick skrev:Vad var det du hade ? 60 eller 65 cc ?

Iaf.

header lenght factor= hur lång header man vill ha (högre siffra ju längre header, ju högvarvigare motor desto kortare header och ju lågvarviagre motor desto längre header)... jag brukar använda från 25-30 cm lång header på dom flesta rören.

Han gjorde röret till en mt. Röret var avstämt för maximal effekt på 10 000 rpm. Alltså ganska högvarvigt.
65 cc har jag men om man räknar ut det exakta värdet så var det 59,75 cc eller något sånt så ja tog som 60cc.....ja hade ju som sagt 24,5 cm lång och röret låg på 10500 vet inte om det är bra eller? :P
Då är den antagligen högvarvig så runt 10k blir nog bra.
För du vet inte hur mycke den varvar max eller vad man säger ?
Tillhör mille!
Användarens profilbild
volvo_adde
Gasres

Inlägg av volvo_adde »

meanzick skrev:
volvo_adde skrev:
meanzick skrev:Vad var det du hade ? 60 eller 65 cc ?

Iaf.

header lenght factor= hur lång header man vill ha (högre siffra ju längre header, ju högvarvigare motor desto kortare header och ju lågvarviagre motor desto längre header)... jag brukar använda från 25-30 cm lång header på dom flesta rören.

Han gjorde röret till en mt. Röret var avstämt för maximal effekt på 10 000 rpm. Alltså ganska högvarvigt.
65 cc har jag men om man räknar ut det exakta värdet så var det 59,75 cc eller något sånt så ja tog som 60cc.....ja hade ju som sagt 24,5 cm lång och röret låg på 10500 vet inte om det är bra eller? :P
Då är den antagligen högvarvig så runt 10k blir nog bra.
För du vet inte hur mycke den varvar max eller vad man säger ?
Okej jo ja tycker de låter bra kring 10000....... har faktiskt ingen aning men den varvar inte allt för mycket hehe sitter ju ingen expansions kammare på orginal avgasröret :)
Volvo Volvo gammal jävla Volvo
Användarens profilbild
meanzick
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

Det kan inte bli sämre iaf med andra ord ;)
Tillhör mille!
Användarens profilbild
volvo_adde
Gasres

Inlägg av volvo_adde »

haha nae skulle inte tro det faktiskt :D
Notn4
Svårstartad skrothög

Inlägg av Notn4 »

headern behöver ju inte vara så förbannat lång. tänk nu fast hur mycket 66,5cm är? att dra en 66cm rör från cylindern så lämnar det kanske 30cm över som sen kommer att orsaka att din första cone kommer att bli placerad 30cm mer bakot än vad den behövs. om ni kan engelska så tryck på ? märket brevid header lenght factor så står det att 11,5 (detta kan väll inte vara cm? )är normal för cross och tycker det låter logiskt om en moppe sen behöver en mindre siffra där :S men vet inte detta eftersom använder inte exh calc :S men med exel tavlan jag använder och efter att jag fylt i all info så får ja en header mer ~25cm prövade ta en bit av sytråd och klippte den 25cm lång, böjde den i circa samma form som en header skulle bli och 25cm räcker bra
Bild
mtpower
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av mtpower »

volvo_adde skrev: Okej jo ja tycker de låter bra kring 10000....... har faktiskt ingen aning men den varvar inte allt för mycket hehe sitter ju ingen expansions kammare på orginal avgasröret :)
Säker på att den varvar 10 000 rpm då?
Lär ju inte bli alltför roligt om den inte gör det och röret ligger på det varvet.
MT5 for life!

Jag hatar DT.

Ta inte allt bokstavligt...

Tveka inte att dra iväg ett PM om du behöver hjälp med din MT.
Notn4
Svårstartad skrothög

Inlägg av Notn4 »

eftersom det inte är orginal cylinder så går säkert 10500 varv, vet inget om MT5 så kan förtås ha fel ;) men ja har varvräcknare på min yamaha, den nyare modellen med AM6 och den varvar ju lungt mer än mätaren klarar av att registrera (mätaren slutar vid 10k rpm) och då hade jag bara dragen plugg. dock är ju AM6 helt annan o mycket nyare motor än hondas MT =) men till vilka varvtal tar en mt5 trimkrör er? säkert når den 10 000 varv med en större cylinder än 49cc...
Bild
mtpower
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av mtpower »

Notn4 skrev:eftersom det inte är orginal cylinder så går säkert 10500 varv, vet inget om MT5 så kan förtås ha fel ;) men ja har varvräcknare på min yamaha, den nyare modellen med AM6 och den varvar ju lungt mer än mätaren klarar av att registrera (mätaren slutar vid 10k rpm) och då hade jag bara dragen plugg. dock är ju AM6 helt annan o mycket nyare motor än hondas MT =) men till vilka varvtal tar en mt5 trimkrör er? säkert når den 10 000 varv med en större cylinder än 49cc...
Vet inte hur mycket ett t. ex. Luhao eller Jamarcol låter cylindern varva upp i men en 65cc noname ska kunna varva cirka 7k rpm orörd.

Synd att de svenska köperören är såpass dåliga, man får ju köpa i holland för att få lite bättre. :P

En orörd noname-5½ ligger väl på ~9k rpm, men är inte säker.

Athenacyllen (65cc) vet jag faktiskt inte hur mycket den varvar, mellan nonames 65cc och 5½ kanske.
MT5 for life!

Jag hatar DT.

Användarens profilbild
meanzick
Kontakt:

Inlägg av meanzick »

Då var de lite för mycke då kanske ? :)
om det är samma på dom cyllarna som på mt.
Tillhör mille!
Användarens profilbild
volvo_adde
Gasres

Inlägg av volvo_adde »

mtpower skrev:
Notn4 skrev:eftersom det inte är orginal cylinder så går säkert 10500 varv, vet inget om MT5 så kan förtås ha fel ;) men ja har varvräcknare på min yamaha, den nyare modellen med AM6 och den varvar ju lungt mer än mätaren klarar av att registrera (mätaren slutar vid 10k rpm) och då hade jag bara dragen plugg. dock är ju AM6 helt annan o mycket nyare motor än hondas MT =) men till vilka varvtal tar en mt5 trimkrör er? säkert når den 10 000 varv med en större cylinder än 49cc...
Vet inte hur mycket ett t. ex. Luhao eller Jamarcol låter cylindern varva upp i men en 65cc noname ska kunna varva cirka 7k rpm orörd.

Synd att de svenska köperören är såpass dåliga, man får ju köpa i holland för att få lite bättre. :P

En orörd noname-5½ ligger väl på ~9k rpm, men är inte säker.

Athenacyllen (65cc) vet jag faktiskt inte hur mycket den varvar, mellan nonames 65cc och 5½ kanske.
ja tror det blir bra med 10k - 11k har kollat på lite andra som har fs1 som är väldigt lik k50 i cylinder och allt har även sätt k50 med avstämt rör och de kör med ända upp till 13k varv så där ikring 10k tror jag är lagom för min?
Användarens profilbild
volvo_adde
Gasres

Inlägg av volvo_adde »

Notn4 skrev:headern behöver ju inte vara så förbannat lång. tänk nu fast hur mycket 66,5cm är? att dra en 66cm rör från cylindern så lämnar det kanske 30cm över som sen kommer att orsaka att din första cone kommer att bli placerad 30cm mer bakot än vad den behövs. om ni kan engelska så tryck på ? märket brevid header lenght factor så står det att 11,5 (detta kan väll inte vara cm? )är normal för cross och tycker det låter logiskt om en moppe sen behöver en mindre siffra där :S men vet inte detta eftersom använder inte exh calc :S men med exel tavlan jag använder och efter att jag fylt i all info så får ja en header mer ~25cm prövade ta en bit av sytråd och klippte den 25cm lång, böjde den i circa samma form som en header skulle bli och 25cm räcker bra
okej jo 25 cm tror jag också blir lagom
mtpower
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av mtpower »

meanzick skrev:Då var de lite för mycke då kanske ? :)
Tror det är alldeles för mycket med 10k rpm.
volvo_adde skrev: ja tror det blir bra med 10k - 11k har kollat på lite andra som har fs1 som är väldigt lik k50 i cylinder och allt har även sätt k50 med avstämt rör och de kör med ända upp till 13k varv så där ikring 10k tror jag är lagom för min?
Vad var det för setup på de då? Skulle tro att MT-cyllarna är lite högvarvigare.

Var nog lite portat på de som varvar upp till 13k.
MT5 for life!

Jag hatar DT.

Notn4
Svårstartad skrothög

Inlägg av Notn4 »

prövar på att göra eget rör nu också med exh calc. :) blir otroligt stor skilnad på måtten i olika program fast man skulle använda samma info :S men måtten ja fick ur exh calc ser vettigast ut så kör me de :D synd bara att har inte svetts här hemma så ja måste bygga hela jävla röret i skolan =) som tur så bryr sig inte lärarn fast man bygger trim i skolan. :P
Bild
Användarens profilbild
volvo_adde
Gasres

Inlägg av volvo_adde »

mtpower skrev:
meanzick skrev:Då var de lite för mycke då kanske ? :)
Tror det är alldeles för mycket med 10k rpm.
volvo_adde skrev: ja tror det blir bra med 10k - 11k har kollat på lite andra som har fs1 som är väldigt lik k50 i cylinder och allt har även sätt k50 med avstämt rör och de kör med ända upp till 13k varv så där ikring 10k tror jag är lagom för min?
Vad var det för setup på de då? Skulle tro att MT-cyllarna är lite högvarvigare.

Var nog lite portat på de som varvar upp till 13k.
Okej jo de var lite portade med min setup just nu är 65cc egentligen 59,75 eller nått sånt sen ska ja fixa 16,5 mm förgasare och lika stort insug vad tror du maxvarvet ska ligga på då?
mtpower
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av mtpower »

volvo_adde skrev: Okej jo de var lite portade med min setup just nu är 65cc egentligen 59,75 eller nått sånt sen ska ja fixa 16,5 mm förgasare och lika stort insug vad tror du maxvarvet ska ligga på då?
Jag har faktiskt inte en aning om vad en cylinder till en sådan varvar, jag är rädd att du helt enkelt får mäta.

Basse har kommit hem med om ni fortfarande hade frågor till honom.
MT5 for life!

Jag hatar DT.

Användarens profilbild
alexanderkarlsson
F.D stuntarn

Inlägg av alexanderkarlsson »

går de att göra ett avstämt rör i det programmet till scooter?

mvh//aLEx
Någon som vill ha invite till LOCKERZ? PM:a E-mail
Notn4
Svårstartad skrothög

Inlägg av Notn4 »

njae. =/ ingen aning men om det inte går så somebody förklara farför inte :D som jag har förstått så har en scooter bara annan kraftöverförning (variator) och motorn fungerar precis som en vanlig 2t motor
Bild
Användarens profilbild
maximannen
Gasres

Inlägg av maximannen »

Notn4 skrev:njae. =/ ingen aning men om det inte går så somebody förklara farför inte :D som jag har förstått så har en scooter bara annan kraftöverförning (variator) och motorn fungerar precis som en vanlig 2t motor
precis som du säger, en scooter är en 2-taktsmotoer precis som en AM6 :D bara kraftöverföringen som skiljer :D
Bild
Notn4
Svårstartad skrothög

Inlägg av Notn4 »

så då går det att bygga avstämt bara man har rätta durationer osv.
Bild
Användarens profilbild
maximannen
Gasres

Inlägg av maximannen »

Notn4 skrev:så då går det att bygga avstämt bara man har rätta durationer osv.
japp :D Du kan lika gärna bygga ett avstämt till en 4 cylindrig 2-taktare bara du vet durationer och det :D bara att du behöver 4 rör ;)
Bild
Notn4
Svårstartad skrothög

Inlägg av Notn4 »

haha bra ti veta de där ifall ja skaffar en 4 cylindrig 2-taktare xD
Bild
Användarens profilbild
alexanderkarlsson
F.D stuntarn

ok, men med det programmet blir röret till en scooter enormt. typ 1,20m långt.. :S
Användarens profilbild
volvo_adde
Gasres

Inlägg av volvo_adde »

alexanderkarlsson skrev:ok, men med det programmet blir röret till en scooter enormt. typ 1,20m långt.. :S
gör som det brukar vara på trimrören till dom gör en svängning tillbaks igen
Användarens profilbild
alexanderkarlsson
F.D stuntarn

mjoo.. de går kanske.. men tittade nu och röret bli 1,36M. + ljudämpare på de.. röret kmr bli enormt :D
Användarens profilbild
volvo_adde
Gasres

Inlägg av volvo_adde »

alexanderkarlsson skrev:mjoo.. de går kanske.. men tittade nu och röret bli 1,36M. + ljudämpare på de.. röret kmr bli enormt :D
hehe jo men har du kollat så du skrivit i alla mått rätt mitt blev 1m ganska exakt iaf :P
Användarens profilbild
alexanderkarlsson
F.D stuntarn

jag såg att när man ökar varven när den jobbar bäst så vart den betydligt kortare. men dock tänkte ja ha till stunt, så vill juh ha ett ganska lågvarvigt. o då blir de långt :( men men.
Notn4
Svårstartad skrothög

Inlägg av Notn4 »

men hur långt blir det mellan första diffusorn och sista conen
? för headern kan ju eller måste böjas och sen får du bara böja stingern med 180 grader och lägga dämpare efter den
Bild
Användarens profilbild
volvo_adde
Gasres

Inlägg av volvo_adde »

Har räknat på det lite till och mätt lite och nu har ja kommit fram till detta vad tror ni om det? :)

Bild
Skriv svar