Matte.737 skrev:Jag har lite frågor och det fanns ingen direkt tråd att vända sig till så jag tog denna. Jag har haft lite problem med min nyinköpta moped. En Derbi Senda 2006. Helt original (enligt förra ägaren). Den känns lite trög och gör typ 47 på mataren. Har inte kollat med gps. När man ligger i 6an och vrider på fullt så svarar den inte alls och den typ dör av lite. När man sedan lättar på gasen lite bär det iväg igen. Jag har spekulationer om ett för stort huvudmunstycke. Jag kollade nämligen tändstiftet nyligen och det var lite svart. Men räcker ett lite för stort munstycke för att den bara ska göra 47 km/h? Om nu munstycket skulle vara för stort ska jag byta ner till ett mindre eller ska jag kolla efter andra orsaker till att den får för lite luft?
Jag kan väll lite om mopeder men jag tror vissa här kan mycket mer än mig så jag vill järna höra era spekulationer också. Tack för alla svar.
Det där med att den drar iväg lite när du släpper lite på gasen är ett tecken på att munstycket är för litet, inte för stort.
Men hur kommer det sig att tändstiftet är svart om munstycket är för litet?
Jag får inte riktigt ihop allting för vad jag har förstått så borde mitt tändstift vara lite vitt om munstycket var för litet, men mopeden har symptomen för ett för litet munstycke. Eller har jag fel?
Matte.737 skrev:Jag har lite frågor och det fanns ingen direkt tråd att vända sig till så jag tog denna. Jag har haft lite problem med min nyinköpta moped. En Derbi Senda 2006. Helt original (enligt förra ägaren). Den känns lite trög och gör typ 47 på mataren. Har inte kollat med gps. När man ligger i 6an och vrider på fullt så svarar den inte alls och den typ dör av lite. När man sedan lättar på gasen lite bär det iväg igen. Jag har spekulationer om ett för stort huvudmunstycke. Jag kollade nämligen tändstiftet nyligen och det var lite svart. Men räcker ett lite för stort munstycke för att den bara ska göra 47 km/h? Om nu munstycket skulle vara för stort ska jag byta ner till ett mindre eller ska jag kolla efter andra orsaker till att den får för lite luft?
Jag kan väll lite om mopeder men jag tror vissa här kan mycket mer än mig så jag vill järna höra era spekulationer också. Tack för alla svar.
Det där med att den drar iväg lite när du släpper lite på gasen är ett tecken på att munstycket är för litet, inte för stort.
Men hur kommer det sig att tändstiftet är svart om munstycket är för litet?
Jag får inte riktigt ihop allting för vad jag har förstått så borde mitt tändstift vara lite vitt om munstycket var för litet, men mopeden har symptomen för ett för litet munstycke. Eller har jag fel?
Körde du först varm moppen, körde fullgas (gasen helt i bott) 500+ meter, vred på nyckeln samtidigt som du släppte gasen och bromsade så fort du kunde? Om du inte gjorde så så är det därför stiftet är svart. Annars vet jag inte, symptomen låter som för litet munstycke.
Lucasosterberg skrev:
Det där med att den drar iväg lite när du släpper lite på gasen är ett tecken på att munstycket är för litet, inte för stort.
Men hur kommer det sig att tändstiftet är svart om munstycket är för litet?
Jag får inte riktigt ihop allting för vad jag har förstått så borde mitt tändstift vara lite vitt om munstycket var för litet, men mopeden har symptomen för ett för litet munstycke. Eller har jag fel?
Körde du först varm moppen, körde fullgas (gasen helt i bott) 500+ meter, vred på nyckeln samtidigt som du släppte gasen och bromsade så fort du kunde? Om du inte gjorde så så är det därför stiftet är svart. Annars vet jag inte, symptomen låter som för litet munstycke.
Jag varmkörde moppen innan jag kollade stiftet och det vart ingen skillnad. Jag körde dock inte men jag vred fortfarande på gasen rätt bra när den låg i neutral och vred nyckeln som du sa. Måste jag verkligen ut och köra?
Tjena vilket munstycke ungefär behövs samt blir denna förgasare bra?
70cc airsal sport
21mm Förgasare
92 Huvudmunstycke
55 Lågfart
Ska köras på bakhjulet
Affe skrev: ↑10 oktober 2024, 11:09
Tjena
Kör en Derbi Senda 2020 orginal och funderar på att dra pluggen.
Undrar då vilket munstycke storlek jag borde köpa?
Orginal brukar det ligga vid 70-80 i huvudmusntycke. Draggen plugg borde knappast behöva över 100. Så köp ett set med 80-90 så tror jag det ska bli bra.
Har en Derbi Senda 2020 med ostrypt cdi, trimböj och storlek 90 i munstycke.
Satte precis på trimböjen och den går fint men när jag har full gas så börjar mopeden hacka. Men det funkar perfekt om jag gasar 90 procent. Kan detta vara prågrund av för stort munstycke? Jag ökade från st 68 till 90
(vet att det förodligen är för stort för den lilla trimningen jag gjorde men det var ett helvete att byta munstycke så vill gärna inte göra det igen om jag ändå ska dreva i framtiden)
Affe skrev: ↑30 november 2024, 20:28
Har en Derbi Senda 2020 med ostrypt cdi, trimböj och storlek 90 i munstycke.
Satte precis på trimböjen och den går fint men när jag har full gas så börjar mopeden hacka. Men det funkar perfekt om jag gasar 90 procent. Kan detta vara prågrund av för stort munstycke? Jag ökade från st 68 till 90
(vet att det förodligen är för stort för den lilla trimningen jag gjorde men det var ett helvete att byta munstycke så vill gärna inte göra det igen om jag ändå ska dreva i framtiden)