Sida 10 av 49

Postat: 13 maj 2009, 15:45
av jock3
Vad föredrar ni här på twostrokerider?

Separat oljesmörjning eller Blanda i tanken?

Några Fördelar och nackdelar? :D

Postat: 13 maj 2009, 16:06
av erik_94
jock3 skrev:Vad föredrar ni här på twostrokerider?

Separat oljesmörjning eller Blanda i tanken?

Några Fördelar och nackdelar? :D
det är säkrare att blanda i tanken, då vet du att du får rätt mängd olja :wink:

Postat: 13 maj 2009, 17:15
av bensinskalle
erik_94 skrev:
ok, men jag ittar nte handmade till 06:orna och framåt :?
vet du något om stylepro`s 70cc.
och funkar airsal t6 bra till vardag, tänkte när det är rea på den på cyckelkraft :)
Ja airsal ska fungera bra ;) T6 är väl iofs ganska vass men kör du med thrower o 17,5 förgasare så ska vevpartiet räcka länge ;)

Enda nackdelen är att airsals kolvar har lite sämre kvalité än andra märken, och håller därför inte lika länge, så därför så kan de vara ett litet minus vid vardagsbruk. Men de är nog inget du kommer märka ;)
jock3 skrev:Vad föredrar ni här på twostrokerider?

Separat oljesmörjning eller Blanda i tanken?

Några Fördelar och nackdelar?
Separat smörjning är bäst för "amatörer" för motorn får alltid rätt smörjning oavsett hur fel man ställer in förgasaren ;) Men kan man sina grejjer osv så kan de vara bättre att blanda ihop med bensinen. Dock är de betydligt krångligare o hålla på o blanda själv.....

Postat: 13 maj 2009, 18:31
av Broodie
Separat, skönare att kunna tanka på mack osv... Men synd bara om oljeslangen går sönder eller nåt, då ser man ju inte om den inte får olja...:S

Men har en fråga; Jag har en DRD Pro 06:a med orginalförgasare 17,5 mm, och jag tänkte köpa ett Gianelli 2t avgassystem. Jag antar att jag inte behöver byta förgasare, men hur är det med munstycke? Det är orginal (vet inte storlek dock...) Är det nödvändigt att byta munstycket?
Tacksam för svar:)

Postat: 13 maj 2009, 18:47
av skomars
hej

jag har en Derbi limited 08a och jag ska sätta på ett mk thrower avlopp och undrar ungefär hur mkt jag ska gå upp i storlek på munstycket och om det är något annat jag bör tänka på?

Postat: 13 maj 2009, 18:53
av kakuZZaa
Broodie skrev:Separat, skönare att kunna tanka på mack osv... Men synd bara om oljeslangen går sönder eller nåt, då ser man ju inte om den inte får olja...:S

Men har en fråga; Jag har en DRD Pro 06:a med orginalförgasare 17,5 mm, och jag tänkte köpa ett Gianelli 2t avgassystem. Jag antar att jag inte behöver byta förgasare, men hur är det med munstycke? Det är orginal (vet inte storlek dock...) Är det nödvändigt att byta munstycket?
Tacksam för svar:)
Ja du kommer att behöva byta munstycke... men vilken storlek vet jag inte du får chansa dig fram. öka med 10-15 kanske?? rätta mig någon om jag har fel :wink:

Postat: 13 maj 2009, 19:02
av wildhorse
Håller just nu på att lufta mitt bromssystem.... Har pumpat, hållt ner, skruvat upp banjo-skruven och sen skruvat åt den. Ibland får jag upp ett LITET tryck men så fort jag försöker pumpa upp det så försvinner det direkt! Vad gör jag för fel?? Vad är det svarta längst ute på banjo-skruven??

Postat: 13 maj 2009, 19:34
av Nagill
Den kan vara så attoljehållan tar smyg luft, det var felet på min Derbi.

Postat: 13 maj 2009, 19:48
av wildhorse
Nagill skrev:Den kan vara så attoljehållan tar smyg luft, det var felet på min Derbi.
Vart på oljehållarn? Där slangen sitter ihop med den?

Postat: 13 maj 2009, 20:22
av kallepalle
wildhorse, dra åt ALLA skruvar som har med bromsvätskan att göra. dra dom så hårt du kan. sen när du ska öppna så börja med att bara använda nippeln på oket. pumpa ett antal gånger, håll tryck på bromsen och tryck den i botten när du öppnar nippeln.håll kvar den i botten och stäng sedan ordentligt. fortsätt så så lär du få upp ett hyfsat tryck. när du har det trycket så då byter du till banjoskruven på oket istället för nippeln. då ska du se att du får upp ett tryck

Postat: 13 maj 2009, 20:34
av derbi_senda93
Behöver verkligen er hjälp nu! Speciellt Bensinskalles xD

Men till mitt problem. Jag blandar oljan i tanken och har gjort det i några månader, håller inte räkningen men.. Och ville blanda separat nu igen så jag var ute och skulle kolla om oljepumpen fortfarande fungerade. Så jag satte på oljeslangen på den högra guldiga "nippeln" (på bilden) och hällde i olja i oljetanken. Startade mopeden och kollade om det kom olja ur den vänstra "nippeln" vilket det inte gjorde :?
Råkade också bryta av den smala saken på den högre guldiga nippeln :roll: xD (den inringat i rosa)

Har också läst här på forumet att man ska ta bort vajern från oljepumpen annars kan pumpen "skära" men det har jag tyvärr inte gjort, vet inte varför heller :P
Så jag undrar nu då om den har "skurit" eller inte ^^

Kan också säga att jag lossade båda de röda skruvarna och bakom där var det en massa olja, inte 2-taktsolja. kan ha varit växellådsolja, vet inte riktigt...

Och den lilla gröna skruven, vad är den för nåt? Råkade skruva in den för hårt så att packningen som satt där gick sönder xD
Nåt som är farligt? :o
Behöver jag köpa en ny oljepump bara för detta eller? Vad kostar en isf?

Sen undrar jag också om det är hela den saken som är själva oljepumpen eller bara det gråaktiga? För om man nu ska byta oljepump så kommer ju den oljan som är bakom (om det nu är växellådsolja) att rinna ut :o


Så, det va allt! Väldigt tacksam för svar! :D



Bild
Bild

Postat: 13 maj 2009, 20:36
av kallepalle
om du har kört med wiren på så har den skurit

Postat: 13 maj 2009, 20:37
av derbi_senda93
kallepalle skrev:om du har kört med wiren på så har den skurit
är du helt säker? :(

Postat: 13 maj 2009, 20:40
av bensinskalle
skomars skrev:hej

jag har en Derbi limited 08a och jag ska sätta på ett mk thrower avlopp och undrar ungefär hur mkt jag ska gå upp i storlek på munstycket och om det är något annat jag bör tänka på?
Nej de ä inget speciellt som man behöver tänka på ;) Bara att se till att de inte kommer skit i förgasaren när du öppnar ;). De ä bra att vara beredd på att händerna får sig en liten dusch också eftersom de rinner ur lite bensin från flottörskålen ;) Och förresten, om de fortsätter rinna bensin från förgasaren när du tagit bort flottörskålen, då kan du trycka upp flottören ( den vita lösa plastgrejen ) så slutar de rinna!. De händer att vacuumkranen ( bensinkranen ) inte stänger ibland...

Jag skulle börja med att sätta i ett 85 munstycke, de har funkat bra på båda mina gamla sendor ;) Sen får du gå efter motorns tecken och se om de behöver ändras!
Broodie skrev:Separat, skönare att kunna tanka på mack osv... Men synd bara om oljeslangen går sönder eller nåt, då ser man ju inte om den inte får olja...:S

Men har en fråga; Jag har en DRD Pro 06:a med orginalförgasare 17,5 mm, och jag tänkte köpa ett Gianelli 2t avgassystem. Jag antar att jag inte behöver byta förgasare, men hur är det med munstycke? Det är orginal (vet inte storlek dock...) Är det nödvändigt att byta munstycket?
Tacksam för svar:)
Oljeslangen går väldigt sällan sönder, om man inte byter när den är uppenbart sliten ;)

Men munstycket då: Original på Pro var iaf 72 på min ;) Snålt som fan :P

Men med trimmpipa körde jag 85, och ja rekommenderar dig att börja därifrån. Se bara till att du plockar bort brickan i förgasaren för annars kommer motorn gå pissilla ;) Om du lossar luftslangen från förgasaren så ser du en gul-guldig grej med hål i, pilla bort den så är de klart :)

Postat: 13 maj 2009, 20:41
av Robiin937
Derbi_senda93 skrev:
kallepalle skrev:om du har kört med wiren på så har den skurit
är du helt säker? :(
man kan ju inte vara helt säker men du fåpr väl helt enkelt kolla efter

Postat: 13 maj 2009, 20:44
av derbi_senda93
Robiin937 skrev:
Derbi_senda93 skrev:
kallepalle skrev:om du har kört med wiren på så har den skurit
är du helt säker? :(
man kan ju inte vara helt säker men du fåpr väl helt enkelt kolla efter
Hur då? :o

Jag tog aldrig loss wiren eftersom det alltid finns lite olja kvar i oljepumpen och jag trodde det skulle smörja när jag körde :roll:

Postat: 13 maj 2009, 20:45
av kallepalle
problemet är att ALL olja pumpas ur om den inte tillförs med ny olja...

Postat: 13 maj 2009, 20:45
av bensinskalle
Derbi_senda93 skrev:
kallepalle skrev:om du har kört med wiren på så har den skurit
är du helt säker? :(
nej dedär med att wiren påverkar har inget med saken att göra! Wiren går till ett spjäll, inte hundra på de men ska försöka kolla upp de...

Men pumpen kan förstås ha tagit stryk ndå oavsett wiren, eftersom den inte ska gå utan olja!

De ä själva klumpen som är pumpen ja ;) Och om du skruvar bort den så ser man rakt in i växellådan och där finns de växellådsolja alltså ;)

SKa du byta lr skruva bort pumpen är de bara att luta moppen har ja för mej så läcker de inte ut nåt ;)

Ska kolla lite mer på pumpen :P
__________________________________________________

Edit: kikade sprängskisser på cykelkraft men dom sög...

Men grejen du bröt av? De va väl fan ena nippeln, de ä ju inte så värst bra :S Packningen som gick, den ä skitsamma bara du får de tätt... ;)

Postat: 13 maj 2009, 20:56
av derbi_senda93
bensinskalle skrev:
Derbi_senda93 skrev:
kallepalle skrev:om du har kört med wiren på så har den skurit
är du helt säker? :(
nej dedär med att wiren påverkar har inget med saken att göra! Wiren går till ett spjäll, inte hundra på de men ska försöka kolla upp de...

Men pumpen kan förstås ha tagit stryk ndå oavsett wiren, eftersom den inte ska gå utan olja!

De ä själva klumpen som är pumpen ja ;) Och om du skruvar bort den så ser man rakt in i växellådan och där finns de växellådsolja alltså ;)

SKa du byta lr skruva bort pumpen är de bara att luta moppen har ja för mej så läcker de inte ut nåt ;)

Ska kolla lite mer på pumpen :P
Ah okej ^^
Men kolla gärna upp lite mer och svara gärna på mina resterande frågor senare :D

Postat: 13 maj 2009, 21:06
av bensinskalle
Somsagt de syntes ju inga inre delar av oljepumpen på sprängskisserna...

Men en normal oljepump består ju av två kuggar som går mot varandra och öser fram oljan... Behöver inte vara så på sendas pump, annars är de en slags centrifug ;) ( centrifugen är att föredra i ditt fall då den ger mindre friktion, mindre känslig mot oljebrist med andra ord )

Wiren bör gå till ett spjäll, som reglerar oljemängden... Vad ja skulle tro sitter de då en ventil som släpper igenom olja när spjället inte släpper igenom så mycke olja... Annars skulle oljan forsa på ändå och de skulle inte gå att reglera mängden... Ett annat alternativ är att spjället är backregleringen, och ju mer man drar i wiren desto mer stängs den...


Men alltså, den guldiga grejen du bröt av lär ju nästan vara utgångsnippeln... Den kan man ju säga att du behöver :P

Den gröna skruven ä ja osäker på... Kan vara tryckreglering ( osannolikt dock, eller nån form av avluftning etc... :P Men somsagt packningen på dne är inte så viktig, bara de är tätt... Om de nu inte var nån specialpackning eller så ;)

Postat: 13 maj 2009, 21:16
av derbi_senda93
bensinskalle skrev:Somsagt de syntes ju inga inre delar av oljepumpen på sprängskisserna...

Men en normal oljepump består ju av två kuggar som går mot varandra och öser fram oljan... Behöver inte vara så på sendas pump, annars är de en slags centrifug ;) ( centrifugen är att föredra i ditt fall då den ger mindre friktion, mindre känslig mot oljebrist med andra ord )

Wiren bör gå till ett spjäll, som reglerar oljemängden... Vad ja skulle tro sitter de då en ventil som släpper igenom olja när spjället inte släpper igenom så mycke olja... Annars skulle oljan forsa på ändå och de skulle inte gå att reglera mängden... Ett annat alternativ är att spjället är backregleringen, och ju mer man drar i wiren desto mer stängs den...


Men alltså, den guldiga grejen du bröt av lär ju nästan vara utgångsnippeln... Den kan man ju säga att du behöver :P

Den gröna skruven ä ja osäker på... Kan vara tryckreglering ( osannolikt dock, eller nån form av avluftning etc... :P Men somsagt packningen på dne är inte så viktig, bara de är tätt... Om de nu inte var nån specialpackning eller så ;)
Så om jag fattat det rätt så när jag gasar så öppnas spjället och det släpps igenom olja? Jag fick tanken att den inte skulle pumpa någon olja på tomgång men det vore ju idiotiskt eftersom den skulle skära då men :lol:

Ja det va utgångsnippeln ja ^^ Vilken sida hittade du sprängskisserna? Länka? :)

det är rätt tätt på den skruven tror jag iaf xD packningen var rätt liten och väldigt tunn kan jag säga ^^

Postat: 13 maj 2009, 21:24
av bensinskalle
Derbi_senda93 skrev:
bensinskalle skrev:Somsagt de syntes ju inga inre delar av oljepumpen på sprängskisserna...

Men en normal oljepump består ju av två kuggar som går mot varandra och öser fram oljan... Behöver inte vara så på sendas pump, annars är de en slags centrifug ;) ( centrifugen är att föredra i ditt fall då den ger mindre friktion, mindre känslig mot oljebrist med andra ord )

Wiren bör gå till ett spjäll, som reglerar oljemängden... Vad ja skulle tro sitter de då en ventil som släpper igenom olja när spjället inte släpper igenom så mycke olja... Annars skulle oljan forsa på ändå och de skulle inte gå att reglera mängden... Ett annat alternativ är att spjället är backregleringen, och ju mer man drar i wiren desto mer stängs den...


Men alltså, den guldiga grejen du bröt av lär ju nästan vara utgångsnippeln... Den kan man ju säga att du behöver :P

Den gröna skruven ä ja osäker på... Kan vara tryckreglering ( osannolikt dock, eller nån form av avluftning etc... :P Men somsagt packningen på dne är inte så viktig, bara de är tätt... Om de nu inte var nån specialpackning eller så ;)
Så om jag fattat det rätt så när jag gasar så öppnas spjället och det släpps igenom olja? Jag fick tanken att den inte skulle pumpa någon olja på tomgång men det vore ju idiotiskt eftersom den skulle skära då men :lol:

Ja det va utgångsnippeln ja ^^ Vilken sida hittade du sprängskisserna? Länka? :)

det är rätt tätt på den skruven tror jag iaf xD packningen var rätt liten och väldigt tunn kan jag säga ^^
Då ska inte packningen spela nån större roll :) Du märker ju om de börjar läcka lite om du får fart på pumpen, och isåfall är de ju bara att kludda på lite packningsmassa ;)

Pumpen pumpar olja hela tiden ja ;) Spjället gör bara att den pumpar mer nä man gasar mer :P

Ja kollade sprängskisser på cykelkraft.se... Ja gick in på originaldelskatalog eller nåt sånt, och sen kom ja in på skisserna ;)

Postat: 13 maj 2009, 21:54
av derbi_senda93
bensinskalle skrev:Då ska inte packningen spela nån större roll :) Du märker ju om de börjar läcka lite om du får fart på pumpen, och isåfall är de ju bara att kludda på lite packningsmassa ;)

Pumpen pumpar olja hela tiden ja ;) Spjället gör bara att den pumpar mer nä man gasar mer :P

Ja kollade sprängskisser på cykelkraft.se... Ja gick in på originaldelskatalog eller nåt sånt, och sen kom ja in på skisserna ;)
Ah okej tack :) blir väl till att köpa nu då ^^

Men jag har kollat en eller två gånger på en sida där dom också visat sprängkisser och där man kunnat klicka på delen så har det kommit upp ett pris så att man kan köpa vilken del man vill, någon som vet vilken sida? :)

Postat: 13 maj 2009, 22:12
av Tomaz
http://www.cykelkraft.se/index.php?cont ... 0H03704021
Är det inte en sån du ska ha ? :P
Jag gick in på cykelkraft, Derbi 2000-2005 och sen motordelar.

Men varför köpa ny oljepump ? Bara onödigt tycker jag, du kan ju ta bort den helt och blanda själv. :wink:

Postat: 13 maj 2009, 22:15
av derbi_senda93
DerbiSM skrev:http://www.cykelkraft.se/index.php?cont ... 0H03704021
Är det inte en sån du ska ha ? :P
Jag gick in på cykelkraft, Derbi 2000-2005 och sen motordelar.

Men varför köpa ny oljepump ? Bara onödigt tycker jag, du kan ju ta bort den helt och blanda själv. :wink:
Jo det är en sån men så jävla dyr! :(

Postat: 13 maj 2009, 22:19
av chifen
DerbiSM skrev:http://www.cykelkraft.se/index.php?cont ... 0H03704021
Är det inte en sån du ska ha ? :P
Jag gick in på cykelkraft, Derbi 2000-2005 och sen motordelar.

Men varför köpa ny oljepump ? Bara onödigt tycker jag, du kan ju ta bort den helt och blanda själv. :wink:
Förlorar värde när den ska säljas och man kan ju vara lite för slö för att blanda själv ;)

Postat: 15 maj 2009, 14:11
av Robiin937

Postat: 15 maj 2009, 14:26
av derbi_senda93
Robiin937 skrev:Vilket luftfilter är bäst av dessa två? :)

http://twostroke.se/product.asp?product=7451

eller

http://twostroke.se/product.asp?product=7450 ? :wink:
Jag hade köpt Malossi E5:an ^^

Postat: 15 maj 2009, 14:33
av Robiin937
Derbi_senda93 skrev:
Robiin937 skrev:Vilket luftfilter är bäst av dessa två? :)

http://twostroke.se/product.asp?product=7451

eller

http://twostroke.se/product.asp?product=7450 ? :wink:
Jag hade köpt Malossi E5:an ^^
Varför då? :D

Postat: 15 maj 2009, 14:53
av derbi_senda93
Robiin937 skrev:
Derbi_senda93 skrev:
Robiin937 skrev:Vilket luftfilter är bäst av dessa två? :)

http://twostroke.se/product.asp?product=7451

eller

http://twostroke.se/product.asp?product=7450 ? :wink:
Jag hade köpt Malossi E5:an ^^
Varför då? :D
Enligt mig mycket snyggare ^^
vet inte om det är bättre men det är ett luftfilter som jag vet många använder och de är nöjda med det :P

Postat: 15 maj 2009, 15:38
av Robiin937
Derbi_senda93 skrev:
Robiin937 skrev:
Derbi_senda93 skrev: Jag hade köpt Malossi E5:an ^^
Varför då? :D
Enligt mig mycket snyggare ^^
vet inte om det är bättre men det är ett luftfilter som jag vet många använder och de är nöjda med det :P
Okej :) Men är det bättre än de andra ? :P

Postat: 18 maj 2009, 20:47
av erik_94
tjo, har en fråga. jag ska sätta på ett nytt luftfilter, men då undrar jag hur man ska få bort luftburken, asså drar man den rakt upp eller åt sidan? kanske en dum fråga men jag fick inte bort den :?
har en gilera smt :roll:

Postat: 18 maj 2009, 21:01
av bensinskalle
erik_94 skrev:tjo, har en fråga. jag ska sätta på ett nytt luftfilter, men då undrar jag hur man ska få bort luftburken, asså drar man den rakt upp eller åt sidan? kanske en dum fråga men jag fick inte bort den :?
har en gilera smt :roll:
Man måste skruva bort locket på burken, och skruva bort undertailen för att de ska gå har ja för mej...

Men ja kommer inte ihåg åt vilket håll de ska vara ^^

Postat: 19 maj 2009, 13:14
av Granet
Jag undrar om jag har för litet munstycke på min Derbi.Jag Har Gannielli 2t rör och drevning 13-53 och munstycket är 75 eller 78 jag tycker att den går rent och så och orkar varva ut på alla växlarna (men då måste de ju luta lite) och jag pröva 82 men då orka den inte ens komma upp i varv.
/Granet

Postat: 19 maj 2009, 13:21
av Mura
Granet skrev:Jag undrar om jag har för litet munstycke på min Derbi.Jag Har Gannielli 2t rör och drevning 13-53 och munstycket är 75 eller 78 jag tycker att den går rent och så och orkar varva ut på alla växlarna (men då måste de ju luta lite) och jag pröva 82 men då orka den inte ens komma upp i varv.
/Granet
dreva ner lite tror jag