Religions tråden

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

potog skrev:
PK skrev:jag tror inte på något övermäktigt.

fråga inte varför jag inte skulle tro på gud, utan varför jag skulle göra det...

jag prioriterar ren kunskap ock logik före en 2000 år gammal bok ;) men jaja..
Så du tror inte på Big bang?:)
Nu är jag ateist och försökt hålla mig borta från den här tråden men helt seriöst, vad tror du? Big bang var början på univerums expansion (så vitt vi vet nu, vilket inte betyder att det är 100% sant). Universum exapnderar ständigt och blir större och större men till slut kommer den teoretiskt nå sin gräns och kommer börja implodera istället vilket innebär att det kommer förminskas. Vad som fanns innan vet man inte, men inte var det någon som satt och hade tråkigt och skapade en stor smäll iaf. Jag kan tänka mig att universum redan fanns men big bang skapades av en ofantlig massa lagrad energi som fick sitt utbrott och fick universom att expandera och planeter som skapats är bara restprodukter av den stora smällen. Big bang skedde ändå för ca 15 miljarder år sedan och det är rätt svårt att se så långt bak i tiden men tror inte det var tomt innan och någon bara bestämde sig för att slänga en kinapuff och skapa ett universum som sedan utvecklats. Att dessutom en gud som skapad jorden på 7 dagar inte skulle lyckas lösa de "buggar" som han inte fixade på dessa 7 dagar under de 4,5miljarder år som planeten funnits (iofs bara ca 1 miljard år med liv) ger ganska lågt förtroende för honom/henne om denne nu finns. Varför byggde h*n inte in hatten på huvudet från början om man nu ska ha en sån enligt gamla testamentet, det är ju ändå grundboken men nä, då ska man behöva göra en hattjävel istället.

Vad det gäller islam så är ju frågan varför han skapade grisar när man inte får äta dem när deras kött är så pass gott, att han behöll förhuden på penis när den uppenbarligen skulle bort och att gud där hävdar att koranen är den äldsta boken trots att det är den som kom sist, hade han problem på sitt bokförlag eller? Bibel, koranen och alla dessa är skriva av människor, precis som ikea katalogen som dessutom är tryckt i fler exemplar (go sweden!) Att koranen dessutom tillåter pedofili då deras förlovning "aqd" indikerar att den skedde då Aishas (den yngsta av hans 12/13 (osäkra källor, var ju ett tag sedan trots allt) fruar) var 9 år då och att de gifte sig när hon var 14 (dvs då hebofil och inte pedofil då kroppen börjat utvecklats) Detta beräknat på att hon var född 12år f.H (inte uträknat av mig utan av mulsimer som gjort en matimatisk uträkning på tiden). Ska dock tlläggas att vissa källor säger att hon var 6år vid giftemålet men jag väljer det mest humana alternativet trots att Muhuammed sägs ha varit 54 år vid det tillfället. Ska tilläggas att jag inte är en expert på religion men lite koll har jag.

Att Jesus dessutom var jude är något som är ganska roligt att "rub in the born again christian faces" då det inte är speciellt poppis att säga att de dyrkar en död jude men så är ju faktiskt fallet. Jag misstror inte att Jesus fanns, det gjorde han säkerligen men att han skulle vara guds son är ett rent skämt för mig och att han skulle vara född av en oskuld är ännu mer otroligt, junfru och oskuld är inte synonymer men kan lätt förknippas så och därmed tror jag det skett ett stort missförstånd där, eller så vågade inte Maria erkänna att hon vänstrat för det är bara för mycket som inte går ihop.

Förstå mig inte fel folk får ha sin tro och i många fall hjälper det folk att ha en tro, i fattiga länder gör tron på gud att folk håller sig vid liv och tror på en god framtid trots att de lever i missär så ta mig inte för en person som hatar troende bara för jag själv inte är det men för att tro på gud "skaparen" och att han dessutom gjorde så många fel, skapade så många sjukdommar och iprincip har startat varje krig som någonsin varit och dessutom står på bägge sidor samtidigt säger ju något. Folk tror på något för att det ger dem hopp, i vissa fall är det väldigt bra för folk behöver hopp men när det skapar krig och våldsamheter är det väldigt dåligt och sanningen är den att det gör religion väldigt ofta.

Må låta hård och ber om ursäkt om någon tar illa upp men det är min syn på saken. En sak som jag dock anser starkt är att ALLA religioner behöver anpassas till hur samhället ser ut nu för tiden, det går inte att leva efter en bok som är flera tusen år gammal när världen ser helt annorlunda ut numer. Det fungerar inte och skapar bara oreda. Jag ska dock tillägga att jag sett religion skapa extremt mycket glädje, speciellt i mindre framgångsrika länder än här i norra Europa. I Afrika är religion väldigt stort och det utgör ett stort hopp för folket som ger dem kraften att hålla sig vid liv och kämpa dag efter dag, att ta det ifrån dem vore en skam. Många av dem är mycket lyckligare än vad vi är trots all lyx vi har i vardagen som vi tar för givet som de inte ens skulle kunna drömma om och det är tack vare religionen och att de har något att tro på, en tro på en bättre plats.

Låter det som jag har dubbla åsikter? :) Nje, tycker jag inte, säger bara att religion är ologiskt och beöver moderniseras för att fungera och är nödvändigt för vissa människor men jag själv tror inte på det då det inte finns någon logik i det hela men vill folk tro så får folk tro, jag hindrar ingen. Jag har även varit i kyrkan och lyssnat på psalmer, jag har blivit "frälst" av människor då jag gett dem gåvor och varit allmänt trevlig och jag tar inte deras tro ifrån dem och säger att det är fel, för det vore bara elakt att säga rakt upp i ansiktet på en religiös människa att "allt du tror på är fel och det finns inget värde i din åsikt" utan folk får tro på vad de vill bara de inte packar sin tro på andra. Med andra ord gillar jag inte Amerikaner då de inte gör något annat än att packa sin tro på andra... Så visst, var religiös men försök inte få mig att bli det för det finns inget som kan sägas som kommer få mig att tro på det. Att gud skapade den fria viljan är inget som biter på mig, vid det här laget skulle h*n märkt att den fria viljan gått åt helvete och tagit tillbaka den om h*n vore allsmäktig och skapat ordning och reda på detta jordklot istället för att låta miljarders människor leva i missär.

Big bang är med andra ord en vetenskaplig upptäckt, det har dessutom inte skrivits något om den i bibeln och jag tror gud skulle vara ganska stolt över den bedriften så tror inte gud skulle glömma att nämna det när han nämnde så mycket annat oviktigt.

FYI så var Jesus enligt studier född på sommaren, inte i december utan hans födelsedag flyttades för att överlappa med andra traditionella högtider.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Skriv svar