Cylinder-Tråden! Cross/SM/RR

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
gurra88
Elmoped
Inlägg: 144
Blev medlem: 1 november 2012, 19:39

Inlägg av gurra88 »

Hur är airsal 70 sport? funkar den bra med orginal förgasare? hur mycket snabbare kommer moppen bli?

beta rr50 AM6 :)
Shark Monster
Svårstartad skrothög
Inlägg: 182
Blev medlem: 8 juli 2012, 12:39

Inlägg av Shark Monster »

något speciellt att tänka på vid borttagning och lackering av cylindern?
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

gurra88 skrev:Hur är airsal 70 sport? funkar den bra med orginal förgasare? hur mycket snabbare kommer moppen bli?

beta rr50 AM6 :)
Bra brukscylinder, funkar fint med originalförgasare. Moppen kommer framförallt bli starkare, då kan du dreva ner den, så kommer den gå snabbare.
Shark Monster skrev:något speciellt att tänka på vid borttagning och lackering av cylindern?
ska du ha bort kolven också?
isåfall, tryck i mycket papper under kolven så att du inte riskerar att smuts kommer ner i vevhuset.

Annars är det väl inte så mycket, maskera cylinderns ytor som inte ska bli lackade (undersida, ovansida, loppet, vattenanslutning), slipa så den blir ren o fin, lacka med värmebeständig färg osv...
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

tjena jag igen :P
kan inte bestämma mig vilken 70+cc jag ska ha
har nu börjat kolla på barkit's 74cc men vet inte hur den kommer funka på min moppe med 17.5 förgasare och SCR corse chrome.

tipsa mig om bättre 70cc med men den ska vara runt den här priss klasen
Quattro lyfe
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

FreZz skrev:tjena jag igen :P
kan inte bestämma mig vilken 70+cc jag ska ha
har nu börjat kolla på barkit's 74cc men vet inte hur den kommer funka på min moppe med 17.5 förgasare och SCR corse chrome.

tipsa mig om bättre 70cc med men den ska vara runt den här priss klasen
barikit 80cc ?^^ du kan alltid köpa min ;)

tror han kan få ut lite mer ur röret, men knappast mycket^^

beror på hur mycket jobb de är att få på en R/T :)
Senast redigerad av david96 den 7 december 2012, 23:50, redigerad totalt 1 gånger.
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
FreZz
Sundsvall Audi Ligist
Inlägg: 1672
Blev medlem: 3 juni 2012, 10:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av FreZz »

david96 skrev:
FreZz skrev:tjena jag igen :P
kan inte bestämma mig vilken 70+cc jag ska ha
har nu börjat kolla på barkit's 74cc men vet inte hur den kommer funka på min moppe med 17.5 förgasare och SCR corse chrome.

tipsa mig om bättre 70cc med men den ska vara runt den här priss klasen
barikit 80cc ?^^ du kan alltid köpa min ;)
får väll se hur mycket vill du ha för den? men hade inte sickrazor en barkit 80cc på sin spike och då fick han inte ut all effekt pågrund av det här röret :P det är ju hans gammla rör xD
Quattro lyfe
TIC_97
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 december 2012, 19:50

Inlägg av TIC_97 »

Hej jag har en Aprilia sx50 och vill köpa en 70cc jag vill ha ett bra axx men fortfarande bra toppfart. Kan någon länka några tips? Det sitter http://www.twostroke.se/product.asp?product=11171 på.
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

TIC_97 skrev:Hej jag har en Aprilia sx50 och vill köpa en 70cc jag vill ha ett bra axx men fortfarande bra toppfart. Kan någon länka några tips? Det sitter http://www.twostroke.se/product.asp?product=11171 på.
Airsal.
Användarens profilbild
k-skåpet
F.D Crew
Inlägg: 2160
Blev medlem: 13 juni 2011, 19:28
Ort: Lenhovda

Inlägg av k-skåpet »

Någon som har durationerna på MHR80, eller ännu bättre en samlingsida med durationer på fler cylindrar hade det vart klockrent.
Beta v1.0 Ktm edition.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=40990

Söker Prorace rör, byter gärna mot portad sp-cylinder och massa andra saker, hör av dig om du har något du är sugen på att byta eller sälja. :)
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Tjena!
Jag har funderingar på att köpa ett nytt projekt. Men jag kan inte bestämma mig för vilken cylinder jag ska ha. Det vore väldigt snällt om någon kunde säga vad det är för exakta skillnader på portarna och effektkruvona hos dessa cyllar här nedanför. Länka gärna en sida om vilka effektkurvor/ portar de olika cylindrarna har. Säg gärna vilken ni själva hade kört med och varför! :)

Cyllarna är:

Polini Guss 80cc kostar 2000 Kr.
Barikit 80cc Racing kostar 2000 Kr.
Airsal 80cc Racing kostar 1,900 Kr.
Barikit 74cc Racing kostar 1,700 Kr.
Airsal 70cc Racing kostar 1,550 Kr.
Airsal 70cc Sport kostar 1,500 Kr.
TIC_97
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 december 2012, 19:50

Inlägg av TIC_97 »

DiNozzan skrev:
TIC_97 skrev:Hej jag har en Aprilia sx50 och vill köpa en 70cc jag vill ha ett bra axx men fortfarande bra toppfart. Kan någon länka några tips? Det sitter http://www.twostroke.se/product.asp?product=11171 på.
Airsal.

Vad skulle jag behöva för rör till http://www.twostroke.se/product.asp?product=16818
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

TIC_97 skrev:
DiNozzan skrev:
TIC_97 skrev:Hej jag har en Aprilia sx50 och vill köpa en 70cc jag vill ha ett bra axx men fortfarande bra toppfart. Kan någon länka några tips? Det sitter http://www.twostroke.se/product.asp?product=11171 på.
Airsal.

Vad skulle jag behöva för rör till http://www.twostroke.se/product.asp?product=16818
SP, Giannelli, PR, alla passar rätt bra till den.
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Eftersom att ingen orkade svara på mitt förra inlägg så gör jag ett nytt. Där jag inte kräver ett lika krävande svar ;)

Någon som vet vilka rpm som max effekten kommer på i en Airsal 70cc Racing? (oportat)

Och skulle också vara snällt om någon vet hur mycket den varvar? (oportat)
Användarens profilbild
chrillez
Hyper NisseN^
Inlägg: 342
Blev medlem: 26 april 2012, 18:37
Ort: härnösand

Inlägg av chrillez »

min kompis hade en sån på en rox, varvade ungefär typ 14-15000 rpm
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

chrillez skrev:min kompis hade en sån på en rox, varvade ungefär typ 14-15000 rpm
Portat eller utan remm isf. Jag vet att dom inte varvar mer än 13500. Men vill ha en exakt siffra.
Användarens profilbild
åj
Elmoped
Inlägg: 127
Blev medlem: 30 oktober 2012, 20:36
Ort: karlskoga

Inlägg av åj »

tjenafan ska köpa ny cylinder snart o funderar på att köpa Barikit 80cc Racing, men undrar om Giannelli Enduro 2T kröken kan passa på den cylindern?
och om någon vet vad toppfarten kommer vara på ett ungefär? :)
TIC_97
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 december 2012, 19:50

Inlägg av TIC_97 »

Vilken ger mest effekt Arisal 50cc racing T6 Eller Barkit 50cc culatin racing ?
Användarens profilbild
Nicke_95
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 459
Blev medlem: 11 juni 2011, 23:10

Inlägg av Nicke_95 »

DiNozzan skrev:
chrillez skrev:min kompis hade en sån på en rox, varvade ungefär typ 14-15000 rpm
Portat eller utan remm isf. Jag vet att dom inte varvar mer än 13500. Men vill ha en exakt siffra.
Jag kör med en sådan cylinder och effekten kommer in runt 7500 varv och den mesta effekten avtar vid 11500 varv.
Användarens profilbild
Drome
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 24 augusti 2012, 16:13

Inlägg av Drome »

TIC_97 skrev:Vilken ger mest effekt Arisal 50cc racing T6 Eller Barkit 50cc culatin racing ?
Barkiten tror jag.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Drome skrev:
TIC_97 skrev:Vilken ger mest effekt Arisal 50cc racing T6 Eller Barkit 50cc culatin racing ?
Barkiten tror jag.
inte värt att köpa någon 50 sport då kan du liak gärna lämna in din original på portning för att få ut mer effekt+för typ 300-400 spänn, kör på 70cc+
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
creppish
Avstängd
Inlägg: 166
Blev medlem: 15 januari 2012, 12:12
Ort: Haninge

Inlägg av creppish »

barikit 74cc (racing) till Derbi motorn går väl att lita på?
de e ju hyffsat pris iaf
mitt Senda projekt, ta en snabbtitt!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=43974

Välkommen till sverige, där du lever som en kung och får sympati av hela befolkningen sålänge du heter Achmed eller är född i en rik familj!
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

creppish skrev:barikit 74cc (racing) till Derbi motorn går väl att lita på?
de e ju hyffsat pris iaf
Ja. Samma sak som airsal. Det duger.
TIC_97
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 december 2012, 19:50

Inlägg av TIC_97 »

david96 skrev:
Drome skrev:
TIC_97 skrev:Vilken ger mest effekt Arisal 50cc racing T6 Eller Barkit 50cc culatin racing ?
Barkiten tror jag.
inte värt att köpa någon 50 sport då kan du liak gärna lämna in din original på portning för att få ut mer effekt+för typ 300-400 spänn, kör på 70cc+

Men då måste jag ju köpa ny vev :/
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

TIC_97 skrev:
david96 skrev:
Drome skrev: Barkiten tror jag.
inte värt att köpa någon 50 sport då kan du liak gärna lämna in din original på portning för att få ut mer effekt+för typ 300-400 spänn, kör på 70cc+

Men då måste jag ju köpa ny vev :/
nej de måste du verkligen inte, original veven pallar nästan alla 70cc och 80cc så länge du inte kör med något vasst trimrör
Senast redigerad av david96 den 24 december 2012, 23:09, redigerad totalt 1 gånger.
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

TIC_97 skrev:
david96 skrev:
Drome skrev: Barkiten tror jag.
inte värt att köpa någon 50 sport då kan du liak gärna lämna in din original på portning för att få ut mer effekt+för typ 300-400 spänn, kör på 70cc+

Men då måste jag ju köpa ny vev :/
En 70cc klarar du utan problem med org veven.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Användarens profilbild
SNODDAS15
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 515
Blev medlem: 22 september 2012, 17:27
Ort: Sollebrunn

Inlägg av SNODDAS15 »

Vilken 70cc rekommenderar ni?
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

SNODDAS15 skrev:Vilken 70cc rekommenderar ni?
baritkit 80cc&polini guss 80cc, om 70cc så ta typ airsal, billig och helt ok, men kör hällre på 80cc ger mer effekt+original veven håller :)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Drome
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 24 augusti 2012, 16:13

Inlägg av Drome »

http://www.twostroke.se/product.asp?product=19296 någon som vet något om den här cylindern, behöver man byta vev, är det bra drag i den? eller skulle barrkit 80 cylindern va bättre?
har en Derbi drd pro
tacksam för svar.
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

bulten till kolvkanten ? hej, hur hög är en barikit kolv ifrån centrumlinjen på kolvkanten?

har ej kolven så därför jag frågar, här nedan för är cylinderkitet/kolvens exakta namn på twostroke.se


Twostroke.sehttp://twostroke.se/product.asp?product=12450


Barikit - Kolv (P-469-1S
Barikit - Cylinderkit (Racing) 80cc (AM6

eftersom detta är en kolv fråga borde jag få göra en vanlig tråd med väl ? :)
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Användarens profilbild
Drivenx
Svårstartad skrothög
Inlägg: 222
Blev medlem: 19 maj 2011, 22:43
Ort: Gnesta

Inlägg av Drivenx »

Hej, har en beta rr men "ktm-motorn" och eftersom en cylinder ifrån en ktm 65sx ska passa rakt på undrar jag om den här passar rakt på också?

http://www.24mx.se/motocross/p|707/cyli ... delar/k12/

Tacksam för svar :)
Drd evo vicke
Elmoped
Inlägg: 52
Blev medlem: 22 november 2012, 17:49

Inlägg av Drd evo vicke »

jag kör med en original Derbi drd evo, jag har skaffat ett trimrör nu (tecnigas enox) men farsan ångrade sig och sa att vi bara skulle köpa en 70 cc cylinder. han säger att det går lika bra då som om man hade trimrör. är det verkligen sant? och nej skriv inte attt jag ska plugga ur original rör osv, det kommer inte på fråga
Användarens profilbild
david96
Hedersmedlem
Inlägg: 5102
Blev medlem: 2 februari 2012, 23:42

Inlägg av david96 »

Drd evo vicke skrev:jag kör med en original Derbi drd evo, jag har skaffat ett trimrör nu (tecnigas enox) men farsan ångrade sig och sa att vi bara skulle köpa en 70 cc cylinder. han säger att det går lika bra då som om man hade trimrör. är det verkligen sant? och nej skriv inte attt jag ska plugga ur original rör osv, det kommer inte på fråga

Ja en 70-80cc går bra mycket bättre än trimrör och du får mer effekt över hela registret dock! Kommer den gå skit om du inte pluggar ur original röret helt! Antagligen sämre än innan och risk för värmenypa
Kan pilla i din cylinder om du är snäll:*
Drd evo vicke
Elmoped
Inlägg: 52
Blev medlem: 22 november 2012, 17:49

Inlägg av Drd evo vicke »

Så man kan inte bara byta cylinder? Den går bara sämre då?
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Inlägg: 2097
Blev medlem: 17 november 2010, 21:07
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

Drd evo vicke skrev:Så man kan inte bara byta cylinder? Den går bara sämre då?
Om du in te pluggar ur röret, ja.
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street
Inlägg: 3838
Blev medlem: 24 juli 2010, 12:45
Ort: Alingsås

Inlägg av CaToXXo »

Drd evo vicke skrev:Så man kan inte bara byta cylinder? Den går bara sämre då?
Den kommer inte gå bättre med 70cc än med originalcylindern (dvs runt 50km/h), sålänge du har originalröret.

Blev din farsa lite farträdd när du satte på trimröret, och försöker blåsa dig nu tro?
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Skriv svar