Hur är barikit och airsal?
Vill ha mycket effekt men de ska hålla! Alltså vilken cylidern under ca 2000 ger mest effekt och underhållsfri?

Vad jag vet så är original cylindrar oftast aluminium, men det spelar ingen roll om det är gjutjärn eller aluminium på din Beta, det är bara materialet som skiljer, båda sorterna fungerar.TuZx skrev:tja fantänkte höra om det är gjurtjärn cylinder på beta? AM6 motor
beta rr 07 om det är hjurtjärn så undrar jag om denna passar http://www.garage24.se/moped/reservdela ... /17-000-65
SickRazer skrev:Vad jag vet så är original cylindrar oftast aluminium, men det spelar ingen roll om det är gjutjärn eller aluminium på din Beta, det är bara materialet som skiljer, båda sorterna fungerar.TuZx skrev:tja fantänkte höra om det är gjurtjärn cylinder på beta? AM6 motor
beta rr 07 om det är hjurtjärn så undrar jag om denna passar http://www.garage24.se/moped/reservdela ... /17-000-65
Cylindern som du länkade fungerar prima på din beta, men jag rekommenderar en aluminium cylinder som Airsal 70cc eller Barikit 74cc, de är aningen bättre än cylindern du länkade och ligger i samma prisklass.
Aluminium klarar av högre temperaturer men har oftast lite kortare livslängd. Gjutjärn klarar inte av för höga temperaturer men har ofta en längre livslängd. Så hade du till exempel tänkt köra lugnt och använda moppen som bruksmoppe så är gjutjärn ett bättre val, men hade du tänkt köra hårt eller tävla så är aluminium ett bättre val.
Rekommenderar ingen cylinder till originalrör. Tänker du köra en större cylinder med originalrör, (urpluggat antar jag), så kan du lika gärna köra med med en 50cc för du tappar rejält med effekt på originalrör, rekommenderar hellre att köra med ett riktigt effektrör på original cylinder än 70cc på originalrör, men om du nu ändå tänker göra det så räcker det med en snällare 70cc.TuZx skrev:SickRazer skrev:Vad jag vet så är original cylindrar oftast aluminium, men det spelar ingen roll om det är gjutjärn eller aluminium på din Beta, det är bara materialet som skiljer, båda sorterna fungerar.TuZx skrev:tja fantänkte höra om det är gjurtjärn cylinder på beta? AM6 motor
Cylindern som du länkade fungerar prima på din beta, men jag rekommenderar en aluminium cylinder som Airsal 70cc eller Barikit 74cc, de är aningen bättre än cylindern du länkade och ligger i samma prisklass.
Aluminium klarar av högre temperaturer men har oftast lite kortare livslängd. Gjutjärn klarar inte av för höga temperaturer men har ofta en längre livslängd. Så hade du till exempel tänkt köra lugnt och använda moppen som bruksmoppe så är gjutjärn ett bättre val, men hade du tänkt köra hårt eller tävla så är aluminium ett bättre val.
okej tackaa lite tävlingar kommer ju det bli på meet osv.har du ngn som du rekommenderar till orginal rör? gärna läck
MHR 80cc lirar riktigt bra till originalrör.TuZx skrev:SickRazer skrev:Vad jag vet så är original cylindrar oftast aluminium, men det spelar ingen roll om det är gjutjärn eller aluminium på din Beta, det är bara materialet som skiljer, båda sorterna fungerar.TuZx skrev:tja fantänkte höra om det är gjurtjärn cylinder på beta? AM6 motor
okej tackaa lite tävlingar kommer ju det bli på meet osv.har du ngn som du rekommenderar till orginal rör? gärna läck
Vet en sjukligt billig, kvalitén vet jag inget om o vill kanske inte veta. Annars gäller airsalen om du vill ha någorlunda kvalite för pengarna.derbeyy skrev:Tja! nu ska jag köpa en ny cylinder till min Derbi 05a..
skulle ni kunna ge tips på dom billigaste 70cc
ni vet och även en som håller bra?
även en som som kan kombineras bra med urpluggat org rör
skulle vara grymt tacksam då jag inte hittat en billigare än denhär typ..
http://www.twostroke.se/product.asp?product=10990
airsals 70 racing kke?derbeyy skrev:Tja! nu ska jag köpa en ny cylinder till min Derbi 05a..
skulle ni kunna ge tips på dom billigaste 70cc
ni vet och även en som håller bra?
även en som som kan kombineras bra med urpluggat org rör
skulle vara grymt tacksam då jag inte hittat en billigare än denhär typ..
http://www.twostroke.se/product.asp?product=10990
stunt 4 life skrev:är det så man stryper oljemängden nu för tin?MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén
Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning
stunt 4 life skrev:är det så man stryper oljemängden nu för tin?MartinTSDI skrev:Kom bara på detta direkt från huvet. Gör va du vill med idén
Ta några tunn nålar och tryck dem igenom slangen. Kanske 3stycken bredvid varann. Blir som en strypning
Kommer du aldrig att ha om du inte byter ut mer.stunt 4 life skrev:tja! vilken cylinder skulle ni rekomendera som är lågvarvig med BRA vrid i? den kommer sitta på en Rieju rr -02 å ska helst vara 50cc och hällst kosta under 2k länka gärna ett lågvarvigt rör å.
ska ha gasres på de första växlarna å ett grymt axx
nähä menar du de? tror du ja e dum eller? klart som fan ja vet att man måste byta ut mycket mer!Nicke_95 skrev:Kommer du aldrig att ha om du inte byter ut mer.stunt 4 life skrev:tja! vilken cylinder skulle ni rekomendera som är lågvarvig med BRA vrid i? den kommer sitta på en Rieju rr -02 å ska helst vara 50cc och hällst kosta under 2k länka gärna ett lågvarvigt rör å.
Attityden? känns onödigt med bara 50cc om du ändå ska byta rör, köp en airsal sport, 19mm och ett technigasrör på det så kan du till och med lyckas få gasres på 1an me 12/53stunt 4 life skrev:nähä menar du de? tror du ja e dum eller? klart som fan ja vet att man måste byta ut mycket mer!Nicke_95 skrev:Kommer du aldrig att ha om du inte byter ut mer.stunt 4 life skrev:tja! vilken cylinder skulle ni rekomendera som är lågvarvig med BRA vrid i? den kommer sitta på en Rieju rr -02 å ska helst vara 50cc och hällst kosta under 2k länka gärna ett lågvarvigt rör å.
är alla dom grejorna lågvarvig? har hört att metrakits mk series är en lågvarvig 50 cylinderk-skåpet skrev:Attityden? känns onödigt med bara 50cc om du ändå ska byta rör, köp en airsal sport, 19mm och ett technigasrör på det så kan du till och med lyckas få gasres på 1an me 12/53stunt 4 life skrev:nähä menar du de? tror du ja e dum eller? klart som fan ja vet att man måste byta ut mycket mer!Nicke_95 skrev: Kommer du aldrig att ha om du inte byter ut mer.
Större förgasare!stunt 4 life skrev:är alla dom grejorna lågvarvig? har hört att metrakits mk series är en lågvarvig 50 cylinderk-skåpet skrev:Attityden? känns onödigt med bara 50cc om du ändå ska byta rör, köp en airsal sport, 19mm och ett technigasrör på det så kan du till och med lyckas få gasres på 1an me 12/53stunt 4 life skrev: nähä menar du de? tror du ja e dum eller? klart som fan ja vet att man måste byta ut mycket mer!![]()
setup som ja tänker på...
gianelli 2t
metrakit (mk series) 50/70cc
racing membran 0,30mm
17,5 förgasare
12-52
hårdare kopplingfjädrar
större insug.
va tycks? gasres?
ska du köra mk sp series som den heter skulle jag köpra på sp-rör med, det är rätt så lågvarvigt och med riktigt gött dragstunt 4 life skrev:Är alla dom grejorna lågvarvig? har hört att metrakits mk series är en lågvarvig 50 cylinder![]()
gianelli 2t
racing membran 0,30mm
17,5 förgasare
12-52
hårdare kopplingfjädrar.
va tycks? gasres?
okejk-skåpet skrev:ska du köra mk sp series som den heter skulle jag köpra på sp-rör med, det är rätt så lågvarvigt och med riktigt gött dragstunt 4 life skrev:Är alla dom grejorna lågvarvig? har hört att metrakits mk series är en lågvarvig 50 cylinder![]()
gianelli 2t
racing membran 0,30mm
17,5 förgasare
12-52
hårdare kopplingfjädrar.
va tycks? gasres?
Metrakit sp är dock ett högvarvigt Midrace rör så det hade inte varit optimalt för gasres, Gianelli 2T är också ganska högvarvigt, Metrakit Thrower är dock ett lågvarvigt rör som hade fungerat. Men fortfarande svårt att få riktig gasres med det där, skulle möjligtvis gå att resa pyttelite på ettan om du får tillräckligt med bottendrag, snabbgas kan faktiskt också hjälpa lite.k-skåpet skrev:ska du köra mk sp series som den heter skulle jag köpra på sp-rör med, det är rätt så lågvarvigt och med riktigt gött dragstunt 4 life skrev:Är alla dom grejorna lågvarvig? har hört att metrakits mk series är en lågvarvig 50 cylinder![]()
gianelli 2t
racing membran 0,30mm
17,5 förgasare
12-52
hårdare kopplingfjädrar.
va tycks? gasres?
SickRazer skrev:Rekommenderar ingen cylinder till originalrör. Tänker du köra en större cylinder med originalrör, (urpluggat antar jag), så kan du lika gärna köra med med en 50cc för du tappar rejält med effekt på originalrör, rekommenderar hellre att köra med ett riktigt effektrör på original cylinder än 70cc på originalrör, men om du nu ändå tänker göra det så räcker det med en snällare 70cc.TuZx skrev:SickRazer skrev: Vad jag vet så är original cylindrar oftast aluminium, men det spelar ingen roll om det är gjutjärn eller aluminium på din Beta, det är bara materialet som skiljer, båda sorterna fungerar.
Som Airsal 70cc Sport (Aluminium):
http://www.twostroke.se/product.asp?product=10231
Eller Metrakit Handmade 70cc (Gjutjärn):
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12180
Men även dessa cylindrar går mycket bättre med ett effektrör.
TuZx skrev:SickRazer skrev:Rekommenderar ingen cylinder till originalrör. Tänker du köra en större cylinder med originalrör, (urpluggat antar jag), så kan du lika gärna köra med med en 50cc för du tappar rejält med effekt på originalrör, rekommenderar hellre att köra med ett riktigt effektrör på original cylinder än 70cc på originalrör, men om du nu ändå tänker göra det så räcker det med en snällare 70cc.TuZx skrev:
Som Airsal 70cc Sport (Aluminium):
http://www.twostroke.se/product.asp?product=10231
Eller Metrakit Handmade 70cc (Gjutjärn):
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12180
Men även dessa cylindrar går mycket bättre med ett effektrör.
så det kommer inte gå så bra med orginal rör? tänkte skaffa 70cc airsal sport.
okej tackSickRazer skrev:Klart det kommer gå bättre men du får inte alls ut samma effekt som om du skulle köra med ett effektrör.
Beror på i vilken klass du vill köra.rankovic skrev:vilken cylinder får man mest drag med ? om man är ute efter de värsta ?:D
Är du ute efter det värsta får du bygga om hela motorn, ett cylinderbyte räcker inte men har du några krav, t ex begränsning på cylindervolym eller kostnad?rankovic skrev:vilken cylinder får man mest drag med ? om man är ute efter de värsta ?:D
Kombinerat med? Svårt att säga beror helt på vad de kombineras med men runt 9-13hk. Beror helt vad det kombineras med för rör, förgasare, insug, membran. Vilken arisal 70 och vilken barikit 70? Du får vara lite mer specifik. Det är inte som på gamla tiden när man köpte en fem och en halva (som självklart berodde även där på vad det kombinerades med. Handmade är väl den av dem i det där gänget som har jämnast effektkurva iaf.juniorjesper skrev:Ungefär hur ligger hästkrafterna på:
Airsal 70
Barikit 70
Mk Hand made 70
![]()
rent tekniskt sett kan det ju det, inte i detta fallet men hade han legat precis på gränsen hade det kunnat göra så, då en större förgasare gör så den kan varva merchifen skrev:Veven kommer inte gå för du sätter dit en större förgasare men kolla över dina lager när den gått så långt. Att du byter till en större förgasare kan vara till fördel för hållbarheten faktiskt. Glöm inte att du måste byta insug också och efter 1500 mil så kolla över ditt membran så reedsen tätar ordentligt fortfarande. Sitter precis innanför insuget så det är ingen konst att ta upp och kolla, kan sitta en strypning där också (vet inte vad du har för årsmod) men titta om veven glappar och hur den känns när du snurrar på den. Raset kommer inte orsakas av en större förgasare iaf