Sida 75 av 88

Postat: 6 april 2012, 12:53
av jonthä
mullemäck skrev:hej, nu har min polini 70cc skurit till min yamaha dt 50 mx!
dags för en ny cylinder.

ganska förvirran i denna djungel av cylindrar och om inkörning, skulle uppskatta om någon hjälpa mig med välja ut en stark högvarvig och snabb cylinder till ett måttligt pris ? Mvh ludwig
Finns inga högvarviga dt cylindrar du får porta då om du vill ha mera varv på grejerna. Inkörning kan man sågott som skippa bara det inte är några missljud och du kör på fet blandning är det lugnt!

Jag körde på airsal/eurokit i min dt för några år sen,väldigt lågvarvig och stark oportad,sen portade jag den och då gick den bra mycket bättre!
Film på hur den gick info om den står på filmen.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gMQqrgA9 ... re=related[/youtube][/youtube]

Postat: 6 april 2012, 13:07
av mullemäck
okej, när du säger porta, ska jag porta avgas, eller cylinder väggarna ?

Postat: 6 april 2012, 13:23
av ZX
Vicco skrev:tja den här frågan finns redan men årkar inte leta igenom alla sidor. vad e det för skillnad mellan te.x en airsal 50cc sport och 50cc racing?

Tack i förhand
racing är högvarvigare och har lite mer effekt

Postat: 6 april 2012, 14:24
av jonthä
mullemäck skrev:okej, när du säger porta, ska jag porta avgas, eller cylinder väggarna ?
Både och,men du kan också bara ta på avgasen till en viss gräns utan att behöva höja spolportarna.
Tänk på att kolvringsclipset sitter på avgassidan på dt 70cc ( iallafall airsal/eurokit) så bredda inte för mycket!

Om du vill kan jag också utföra portningen till ett bra pris.

/ Jonthä

Postat: 10 april 2012, 22:43
av xytoo
Har en polini guss som är skuren här hemma utan kolvringar men tänkte höra med er om den ens är körbar i det skicken den är nu ? för har ingen tanke på att köpa något nytt till den förutom kolvringar :)

Kolven glider bra utan att fastna elr något och där är inga skarpa kanter :) och repan i cylindern är "mjuk"

jag vet att jag inte kommer få ut all effekt men det är bara den repan i kolven och cylindern och inga mer :) och den måste ju ändå va lite piggare än org 8)

Bild

Bild

snabb fråga vafan är denna till ? :S
Bild

Postat: 13 april 2012, 13:23
av kr002
xytoo skrev:Har en polini guss som är skuren här hemma utan kolvringar men tänkte höra med er om den ens är körbar i det skicken den är nu ? för har ingen tanke på att köpa något nytt till den förutom kolvringar :)

Kolven glider bra utan att fastna elr något och där är inga skarpa kanter :) och repan i cylindern är "mjuk"

jag vet att jag inte kommer få ut all effekt men det är bara den repan i kolven och cylindern och inga mer :) och den måste ju ändå va lite piggare än org 8)

Bild

Bild

snabb fråga vafan är denna till ? :S
Bild

Kolven verkar inte vara i extremt dåligt skick, så det borde allt gå :) Men rådfråga din lokala mopedhandlare för att vara på den säkra sidan.

Och den "saken" är till för kylning av förgasare! Det går kylarvatten i den till förgasaren å kyler den. Inget som behövs egentligen, om inte vid extrema klimat.

Postat: 13 april 2012, 13:34
av xytoo
[spoiler]
kr002 skrev:
xytoo skrev:Har en polini guss som är skuren här hemma utan kolvringar men tänkte höra med er om den ens är körbar i det skicken den är nu ? för har ingen tanke på att köpa något nytt till den förutom kolvringar :)

Kolven glider bra utan att fastna elr något och där är inga skarpa kanter :) och repan i cylindern är "mjuk"

jag vet att jag inte kommer få ut all effekt men det är bara den repan i kolven och cylindern och inga mer :) och den måste ju ändå va lite piggare än org 8)

Bild

Bild

snabb fråga vafan är denna till ? :S
Bild

Kolven verkar inte vara i extremt dåligt skick, så det borde allt gå :) Men rådfråga din lokala mopedhandlare för att vara på den säkra sidan.

Och den "saken" är till för kylning av förgasare! Det går kylarvatten i den till förgasaren å kyler den. Inget som behövs egentligen, om inte vid extrema klimat.
[/spoiler]

okej tack, men den kan inte va till förgasar kylning ! för har 2 hål på baksidan av toppen som ska till förgasaren :)

Postat: 13 april 2012, 15:50
av rieju4life
klarar orginalveven på Rieju mrx en:
Stage6 - Cylinderkit (Racing Modular
70cc)

Postat: 13 april 2012, 16:07
av CaToXXo
rieju4life skrev:klarar orginalveven på Rieju mrx en:
Stage6 - Cylinderkit (Racing Modular
70cc)
Nej, det skulle jag definitivt inte chansa på. Möjligen en sport, men egentligen inte det heller...

Postat: 13 april 2012, 19:06
av kr002
Hur mycket kraft är det i en Hebo manston replica 70cc? Gåre med orginal vev, osv? (Jag kör alltid lungt)

Postat: 13 april 2012, 19:12
av xytoo
kr002 skrev:Hur mycket kraft är det i en Hebo manston replica 70cc? Gåre med orginal vev, osv? (Jag kör alltid lungt)
dom är pigga men inget jag skulle kört på org vev då den klassas som midrace och varvar som F-N ! :)

har en video när jag kör en drac med den cylinder !

setup:

Hebo manston replica 70cc
Hebo insug
24mm pwk förgasare
stage 6 filter
Hebo vev
c3 lager
kundo banzai rör :)

obs fel inställd !

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5vY3UjRAQ_M[/youtube]

kvaliteten är inte den bästa för hade tappat bort min mobil just då så hade en gammal och filma med ! :)

använde bara 5an på videon :)

Postat: 13 april 2012, 19:17
av kr002
xytoo skrev:
kr002 skrev:Hur mycket kraft är det i en Hebo manston replica 70cc? Gåre med orginal vev, osv? (Jag kör alltid lungt)
dom är pigga men inget jag skulle kört på org vev då den klassas som midrace och varvar som F-N ! :)

har en video när jag kör en drac med den cylinder !

setup:

Hebo manston replica 70cc
Hebo insug
24mm pwk förgasare
stage 6 filter
Hebo vev
c3 lager
kundo banzai rör :)

obs fel inställd !

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5vY3UjRAQ_M[/youtube]

kvaliteten är inte den bästa för hade tappat bort min mobil just då så hade en gammal och filma med ! :)

använde bara 5an på videon :)
Åfan! köpte just en för 500kr.. Är det ett bra köp? (kolv packningar å allt är med!) :)




jag märkte nyss att t ex på denna cylinder :

http://www.scootparts.nl/Cylinder-Hebo- ... uct/56226/

Är det väldigt mycket "extra saker" med om man jämför med denna: http://www.twostroke.se/product.asp?product=10231

Är Hebo cylindern mycket svårare att montera? Och hur gör man då? :o

Skulle vart jättebra å få lite hjälp med den delen! :)

Postat: 13 april 2012, 19:20
av xytoo
kr002 skrev:[spoiler]
xytoo skrev:
kr002 skrev:Hur mycket kraft är det i en Hebo manston replica 70cc? Gåre med orginal vev, osv? (Jag kör alltid lungt)
dom är pigga men inget jag skulle kört på org vev då den klassas som midrace och varvar som F-N ! :)

har en video när jag kör en drac med den cylinder !

setup:

Hebo manston replica 70cc
Hebo insug
24mm pwk förgasare
stage 6 filter
Hebo vev
c3 lager
kundo banzai rör :)

obs fel inställd !

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5vY3UjRAQ_M[/youtube]

kvaliteten är inte den bästa för hade tappat bort min mobil just då så hade en gammal och filma med ! :)

använde bara 5an på videon :)
[/spoiler]

Åfan! köpte just en för 500kr.. Är det ett bra köp? (kolv packningar å allt är med!) :)




jag märkte nyss att t ex på denna cylinder :

http://www.scootparts.nl/Cylinder-Hebo- ... uct/56226/

Är det väldigt mycket "extra saker" med om man jämför med denna: http://www.twostroke.se/product.asp?product=10231

Är Hebo cylindern mycket svårare att montera? Och hur gör man då? :o

Skulle vart jättebra å få lite hjälp med den delen! :)
ja det är det :)

aa men vet inte varför :)

nej den är inte svårt jag mätte aldrig sqiuch (stavning) på min bara la en packning under och montera allt som det ska, det är samma sak som att montera en org cylinder fast du har delad topp :)

Postat: 13 april 2012, 19:31
av kr002
xytoo skrev:
kr002 skrev:[spoiler]
xytoo skrev: dom är pigga men inget jag skulle kört på org vev då den klassas som midrace och varvar som F-N ! :)

har en video när jag kör en drac med den cylinder !

setup:

Hebo manston replica 70cc
Hebo insug
24mm pwk förgasare
stage 6 filter
Hebo vev
c3 lager
kundo banzai rör :)

obs fel inställd !

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5vY3UjRAQ_M[/youtube]

kvaliteten är inte den bästa för hade tappat bort min mobil just då så hade en gammal och filma med ! :)

använde bara 5an på videon :)
[/spoiler]

Åfan! köpte just en för 500kr.. Är det ett bra köp? (kolv packningar å allt är med!) :)




jag märkte nyss att t ex på denna cylinder :

http://www.scootparts.nl/Cylinder-Hebo- ... uct/56226/

Är det väldigt mycket "extra saker" med om man jämför med denna: http://www.twostroke.se/product.asp?product=10231

Är Hebo cylindern mycket svårare att montera? Och hur gör man då? :o

Skulle vart jättebra å få lite hjälp med den delen! :)
ja det är det :)

aa men vet inte varför :)

nej den är inte svårt jag mätte aldrig sqiuch (stavning) på min bara la en packning under och montera allt som det ska, det är samma sak som att montera en org cylinder fast du har delad topp :)
Men det är ganska lätt å räkna ut vad som ska sitta var?:) Så jag behöver inte häller mäta sqiuch? :)

Tack för infon, hjälper MYCKET! :)

Postat: 13 april 2012, 19:37
av xytoo
kr002 skrev:[spoiler]
xytoo skrev:
kr002 skrev:[spoiler][/spoiler]

Åfan! köpte just en för 500kr.. Är det ett bra köp? (kolv packningar å allt är med!) :)




jag märkte nyss att t ex på denna cylinder :

http://www.scootparts.nl/Cylinder-Hebo- ... uct/56226/

Är det väldigt mycket "extra saker" med om man jämför med denna: http://www.twostroke.se/product.asp?product=10231

Är Hebo cylindern mycket svårare att montera? Och hur gör man då? :o

Skulle vart jättebra å få lite hjälp med den delen! :)
ja det är det :)

aa men vet inte varför :)

nej den är inte svårt jag mätte aldrig sqiuch (stavning) på min bara la en packning under och montera allt som det ska, det är samma sak som att montera en org cylinder fast du har delad topp :)
[/spoiler]

Men det är ganska lätt å räkna ut vad som ska sitta var?:) Så jag behöver inte häller mäta sqiuch? :)

Tack för infon, hjälper MYCKET! :)
japp det är det ! :)

jo egentligen ska du det men det är inget måste ! :) den ska ligga på 0,7-0,9 mm :)

Postat: 13 april 2012, 19:55
av kr002
xytoo skrev:
kr002 skrev:[spoiler]
xytoo skrev: ja det är det :)

aa men vet inte varför :)

nej den är inte svårt jag mätte aldrig sqiuch (stavning) på min bara la en packning under och montera allt som det ska, det är samma sak som att montera en org cylinder fast du har delad topp :)
[/spoiler]

Men det är ganska lätt å räkna ut vad som ska sitta var?:) Så jag behöver inte häller mäta sqiuch? :)

Tack för infon, hjälper MYCKET! :)
japp det är det ! :)

jo egentligen ska du det men det är inget måste ! :) den ska ligga på 0,7-
0,9 mm :)
Okej,tack så mycket! :) Får man köpa extra saker om man har för låg/hög squish? :)

Postat: 17 april 2012, 14:57
av kr002
Jag ska just sätta på en cylinder med delat topplock! Fick med en metall kopparpackning när jag köpte den! Någon som vet vart den ska vara? :D SKulle vart JÄTTEbra att få ett snabbt svar, då jag håller på med det nu! :)

Postat: 17 april 2012, 15:21
av chifen
Hur ser packningen ut? Cylinderfotspackning eller topplockspackning?

Postat: 17 april 2012, 15:26
av kr002
chifen skrev:Hur ser packningen ut? Cylinderfotspackning eller topplockspackning?

Det är den jag pekar på! Längst nere till vänster

Bild

Postat: 17 april 2012, 15:47
av chifen
Packningen till det tvådelade topplocket, den ska sitta mellan förbränningsdelen och själva topplocket :)

Edit, tyckte du skrev höger! ser mer ut som en topplockspackning det där. Med hål för kylkanaler etc. Mellan cylinder och topplock!

Postat: 17 april 2012, 17:22
av siiimooon
kr002 skrev:
chifen skrev:Hur ser packningen ut? Cylinderfotspackning eller topplockspackning?

Det är den jag pekar på! Längst nere till vänster

[img]http://i42.tinypic.com/312ea75.jpg[/mg]
Tror inte den ska vara med, jag har aldrig använt nån till min Hebo iaf..

Postat: 17 april 2012, 17:24
av Victorh
hmm brukar det inte vara o-rings pakningar på cylindrar med vatten kylning eller är jag ute och cyklar?

Postat: 17 april 2012, 17:33
av jarken
Victorh skrev:hmm brukar det inte vara o-rings pakningar på cylindrar med vatten kylning eller är jag ute och cyklar?
Bara den yttre ringen, den inre skulle smälta ganska snabbt. Där sitter de oftast en vanlig koppar packning :)

Edit: Den du pekar på är en topplockspackning,

Postat: 17 april 2012, 17:34
av Victorh
jarken skrev:
Victorh skrev:hmm brukar det inte vara o-rings pakningar på cylindrar med vatten kylning eller är jag ute och cyklar?
Bara den yttre ringen, den inre skulle smälta ganska snabbt. Där sitter de oftast en vanlig koppar packning :)

Edit: Den du pekar på är en topplockspackning,
aa okej ! :)

Postat: 27 april 2012, 16:14
av DsM
Dt50mx..

Vad tror ni om detta?

http://twostroke.se/product.asp?product=17957

Vill ha bra bottenvrid, men också bra med fart!

Postat: 11 maj 2012, 15:02
av NickeAstrom
Någon som vet vad en Polini guss 80cc har för efektkurva?
Och går det att köra på orginalveven, har gått ca 400-500mil otrimmat

Postat: 22 maj 2012, 06:02
av kr002
Tja! kan någon snäll människa där ute länka cylinderpackningar till en Hebo MANSTON REPLICA som sitter på AM6!
Skulle vart jättebra då jag är dålig inom området!

Postat: 22 maj 2012, 06:39
av potog
NickeAstrom skrev:Någon som vet vad en Polini guss 80cc har för efektkurva?
Och går det att köra på orginalveven, har gått ca 400-500mil otrimmat
Kommer antagligen inte funka då det e en står cylinder å det kanske behövs annat slag...

Postat: 23 maj 2012, 19:35
av kr002
Tja!

Jag har en Hebo manston replica 70cc.

Jag behöver dock nya packingar till den,attlså topplockspackningar å hela rubbet! sotningssats ksk det heter? :) Vet någon vart man kan få tag på det? Jag har letat på twostroke osv...

Vet dock vart jag ska leta! :(

Skulle vart jättebra å få ett svar,då det är jättegött moppeväder och moppen står nerplockad i garaget!

Peace out mah moppe brothers!

Postat: 27 maj 2012, 01:25
av ZX
tjenare!

Ska det sitta en packning där det är ritat rött? :)
Om det ska sitta en där vart kan man hitte den?

och en sista fråga :) hur ser man skillnad på en airsal 70 och 73cc?

Bild

Bumpelibump!

Postat: 5 juni 2012, 10:59
av juniorjesper
Kommer det bli fet/grotesk skillnad om jag har 70 cc ?
På min orginal furia som inte är original för den är urpluggad och drevad

Postat: 5 juni 2012, 20:22
av stunt 4 life
juniorjesper skrev:Kommer det bli fet/grotesk skillnad om jag har 70 cc ?
På min orginal furia som inte är original för den är urpluggad och drevad
kommer få bättre axx å topp men inte så sjukt stor skillnad, kommer ju låte mer iaf ;)

Postat: 6 juni 2012, 09:15
av blastermekarN
är det någon skillnad på dom här original cylindrarna?

1: http://www.twostroke.se/product.asp?product=21138

2: http://www.twostroke.se/product.asp?product=14741

3: http://www.twostroke.se/product.asp?product=14953

och 3an, är det stor skillnad på den om man jämför med originalcylindrarna?

vill ha så mycket effekt i en original cylinder i gjutjärn och vill bara ha lågvarviga.

länka gärna andra bättre om ni hittar! :)

tacksam för snabba svar för vill få slidern att gå!

Postat: 6 juni 2012, 09:37
av k-skåpet
blastermekarN skrev:är det någon skillnad på dom här original cylindrarna?

1: http://www.twostroke.se/product.asp?product=21138

2: http://www.twostroke.se/product.asp?product=14741

3: http://www.twostroke.se/product.asp?product=14953

och 3an, är det stor skillnad på den om man jämför med originalcylindrarna?

vill ha så mycket effekt i en original cylinder i gjutjärn och vill bara ha lågvarviga.

länka gärna andra bättre om ni hittar! :)

tacksam för snabba svar för vill få slidern att gå!
cross/sm/rr säger inget om att det kanske inte är stora pulkatråden? :)lägg det i cylindertråden scooter istället så får du nog bättre svar!:)

Postat: 8 juni 2012, 15:05
av david96
tja tänkte sälja /byta bort min moppe mot en Derbi :)
och tänkte köra rätt så seriöst hyper bygg av den :) och vill ha lite tips å vilken cylinder jag ska lägga setupen runt :) ska mna satsa på en som redan är bra portad orginal elr ska man satsa på en billigare och porta och fixa till själv :)
pengar är itne de största problemet