Sida 73 av 88
Postat: 16 november 2011, 16:59
av QviW
Min cylinder skar för några veckor sedan
Lämnade in den på verkstad och dom bytte, fast till en i gjutjärn istället för aluminium som det är på derbis nya motor
Nu till frågan, är det ngn skillnad på effekten på derbis 50cc i alu och deras 50cc i gjutjärn?
Dom satte på en i gjutjärn för dom i alu görs inte längre för det va mkt fabriks fel på dom, och dom läkte in vatten som hände för mig !
Postat: 16 november 2011, 18:12
av Axel
QviW skrev:Min cylinder skar för några veckor sedan
Lämnade in den på verkstad och dom bytte, fast till en i gjutjärn istället för aluminium som det är på derbis nya motor
Nu till frågan, är det ngn skillnad på effekten på derbis 50cc i alu och deras 50cc i gjutjärn?
Dom satte på en i gjutjärn för dom i alu görs inte längre för det va mkt fabriks fel på dom, och dom läkte in vatten som hände för mig !
Isåfall är det knappast nåt o bry sig om? effekten borde vara densamma - låg.

fjäder i cylinder :S
Postat: 25 november 2011, 22:30
av david1996
tja undrar fall jag måste flytta över den fjädern/kylar(nånting) vet itne vad det är som sitter från kylar slangen till min nya cylinder mk hande made 70c elr fall jag ska bara andvända dem delarna jag fick med ?
sry för felpost men eftersom det handlar om cylidnern så la jag de här

Re: fjäder i cylinder :S
Postat: 26 november 2011, 00:18
av 2stroke4ever
david1996 skrev:tja undrar fall jag måste flytta över den fjädern/kylar(nånting) vet itne vad det är som sitter från kylar slangen till min nya cylinder mk hande made 70c elr fall jag ska bara andvända dem delarna jag fick med ?
sry för felpost men eftersom det handlar om cylidnern så la jag de här

det kallas termostat, vilket gör så att motorn går i rätt arbetstemperatur! Det är mest en smak sak. Åker du mycket landsväg och där den får rätt kylning så kan du väl ha den i, samt om du åker när det är kallt!
Själv kör jag en del i skog och lite cross aktigt, så då rök den rätt fort!
upp till dig! men kör du vinter osv så kan jag nog rekommendera att ha den i!
Re: fjäder i cylinder :S
Postat: 26 november 2011, 00:45
av david1996
2stroke4ever skrev:david1996 skrev:tja undrar fall jag måste flytta över den fjädern/kylar(nånting) vet itne vad det är som sitter från kylar slangen till min nya cylinder mk hande made 70c elr fall jag ska bara andvända dem delarna jag fick med ?
sry för felpost men eftersom det handlar om cylidnern så la jag de här

det kallas termostat, vilket gör så att motorn går i rätt arbetstemperatur! Det är mest en smak sak. Åker du mycket landsväg och där den får rätt kylning så kan du väl ha den i, samt om du åker när det är kallt!
Själv kör jag en del i skog och lite cross aktigt, så då rök den rätt fort!
upp till dig! men kör du vinter osv så kan jag nog rekommendera att ha den i!
men nu är det så att den fastnade i orginal cylinder den hade tyåp gått av ^^ men kör mycket i stan

så bör itne behöva den ?

Postat: 26 november 2011, 01:00
av 2stroke4ever
ska inte vara någon fara! se till att inte varva så mycket när den är kall bara!
Postat: 12 december 2011, 22:49
av illegalJocke
någon som vet/ har testat en bra 70cc cylinder till vardagsbruk ! som du ej behöver byta vev till. ingen värsting cylinder

Postat: 12 december 2011, 22:50
av 2stroke4ever
illegalJocke skrev:någon som vet/ har testat en bra 70cc cylinder till vardagsbruk ! som du ej behöver byta vev till. ingen värsting cylinder

mk handmade, barikit, airsal.
Postat: 13 december 2011, 13:59
av siiimooon
illegalJocke skrev:någon som vet/ har testat en bra 70cc cylinder till vardagsbruk ! som du ej behöver byta vev till. ingen värsting cylinder

MHR Replica 80cc, den vanliga 80cc funkar också bra, i alla fall om man kör med originalrör.
Postat: 14 december 2011, 22:47
av saile96
vilken 50 eller 70 cylinder ger mest effekt för priset dock skall org veven palla
länka gjärna
edit glömde och skriva att det e till en AM6 motor
Postat: 15 december 2011, 00:18
av 2stroke4ever
saile96 skrev:vilken 50 eller 70 cylinder ger mest effekt för priset dock skall org veven palla
länka gjärna
edit glömde och skriva att det e till en AM6 motor
titta någon post ovanför...
Postat: 15 december 2011, 12:46
av furia_gabbe
hejsan jag undrar vilken cylinder jag ska köpa till min furia 99 en 50cc manston replica eller 70cc mk handmade

Postat: 15 december 2011, 19:24
av siiimooon
furia_gabbe skrev:hejsan jag undrar vilken cylinder jag ska köpa till min furia 99 en 50cc manston replica eller 70cc mk handmade

Handmade om du måste välja bland dom..
Köp SP istället.
Postat: 15 december 2011, 19:51
av furia_gabbe
siiimooon skrev:furia_gabbe skrev:hejsan jag undrar vilken cylinder jag ska köpa till min furia 99 en 50cc manston replica eller 70cc mk handmade

Handmade om du måste välja bland dom..
Köp SP istället.
men pallar orginal veven av sp cylindern :S
Postat: 15 december 2011, 22:06
av siiimooon
furia_gabbe skrev:siiimooon skrev:furia_gabbe skrev:hejsan jag undrar vilken cylinder jag ska köpa till min furia 99 en 50cc manston replica eller 70cc mk handmade

Handmade om du måste välja bland dom..
Köp SP istället.
men pallar orginal veven av sp cylindern :S
Åtminstone lika länge som med manston 50cc, för den måste varva som fan för att orkar något..
Postat: 15 december 2011, 22:24
av jonthä
siiimooon skrev:furia_gabbe skrev:siiimooon skrev:
Handmade om du måste välja bland dom..
Köp SP istället.
men pallar orginal veven av sp cylindern :S
Åtminstone lika länge som med manston 50cc, för den måste varva som fan för att orkar något..
Hebo manston racing 70cc funkade en sommar iaf!:huhu:
Och den varvade inte så lite:roll: men sp är mycket snällare så furia gabbe köp en prorace!:)
Postat: 22 december 2011, 18:08
av yamaha-anton
vilken 70cc cylinder?
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12180
http://www.twostroke.se/product.asp?product=11057
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12457
märke: yamaha dt50r 07
kommer även köpa en passande vev till nån av cylindrarna
övrig setup:
urpluggad vid kröken
igensvetsad egr-rör
ostrypt cdi
ostrypt membran
boostbottle
16mm förgasare (orginal)
så vilken av cylindrarna? hur är effekten och kvaliten på dom?
Postat: 22 december 2011, 18:12
av moppepojk
Jag tycker att du ska köra på Barikit cyllindern enda nackdelen är att det är en Aluminum cyllinder, annars så skulle jag köra på Metrakit cylindern

Postat: 22 december 2011, 18:23
av yamaha-anton
moppepojk skrev:
Jag tycker att du ska köra på Barikit cyllindern enda nackdelen är att det är en Aluminum cyllinder, annars så skulle jag köra på Metrakit cylindern

metrakit håller väl lite längra då

och metrakit är väll lågvarvigt och hur många hk kommer jag få ungefär med den setupen ?
Postat: 22 december 2011, 18:36
av siiimooon
Airsalen och Barikiten är exakt samma sak.
Handmaden är slöare.
Köp Airsal.
Postat: 22 december 2011, 23:52
av TrueBorn
Tja Tja! Jag ska trimma min Derbi men jag undrar om man behöver fräsa blocket för 80cc? Och vilken är bäst Airsal eller barikit?
MvH Davva
Postat: 23 december 2011, 02:08
av anthmyr
TrueBorn skrev:Tja Tja! Jag ska trimma min Derbi men jag undrar om man behöver fräsa blocket för 80cc? Och vilken är bäst Airsal eller barikit?
MvH Davva
tror att du behöver fräsa om du kör 80cc men är inte säker...
kör på en fet 70 annars bara?

Postat: 23 december 2011, 11:02
av furia_gabbe
jonthä skrev:siiimooon skrev:furia_gabbe skrev:
men pallar orginal veven av sp cylindern :S
Åtminstone lika länge som med manston 50cc, för den måste varva som fan för att orkar något..
Hebo manston racing 70cc funkade en sommar iaf!:huhu:
Och den varvade inte så lite:roll: men sp är mycket snällare så furia gabbe köp en prorace!:)
nej prorace blir lite för rått för mig

men köper nog en handmade

70cc till min Derbi Senda
Postat: 28 december 2011, 18:04
av Tjurkuken
Tjena jo nu är det så att det är dags att skaffa 70cc till Min Derbi Senda Xtreme 06 till våren / sommaren. Men frågan är vilken passar bäst till min setup just nu sitter det på
Hebo Escape rör överligande
Sportluftfilter
ostrypt CDI självklart
14/52
Blir väll nog så att jag får skaffa en förgasare också till cylindern (iallafall från det jag hört)
Men har ni några tips på bra cylindrar som jag inte behöver byta vev till?
Cylindern ska inte va till tävling eller nått bara för skojskull

så billig som möjlig hälst under 1800 !
Re: 70cc till min Derbi Senda
Postat: 28 december 2011, 18:51
av siiimooon
Tjurkuken skrev:Tjena jo nu är det så att det är dags att skaffa 70cc till Min Derbi Senda Xtreme 06 till våren / sommaren. Men frågan är vilken passar bäst till min setup just nu sitter det på
Hebo Escape rör överligande
Sportluftfilter
ostrypt CDI självklart
14/52
Blir väll nog så att jag får skaffa en förgasare också till cylindern (iallafall från det jag hört)
Men har ni några tips på bra cylindrar som jag inte behöver byta vev till?
Cylindern ska inte va till tävling eller nått bara för skojskull

så billig som möjlig hälst under 1800 !
En airsal 70 sport eller en mhr 80cc om du har lust att lägga ut lite till..
Postat: 2 januari 2012, 22:39
av draclover
Tja har en drac 02a och nu till det tråkiga! hade fel tändstift på min nya 70cc portade tp cylinder så kolven kan man slänga men tänkte skaffa en ny cylinder och undrar vilken cylinder ni rekomenderar vill gärna ha bra vrid har kollat väldigt mycket på arisal t6 och arisal racing 77 den får max kosta 2000 kanske lite mer men inte mycket alla svar är välkommna
Postat: 2 januari 2012, 23:41
av furia_gabbe
hej jag undrar lite över top performence 74cc gjut järn till AM6 är den cylindern ått att ha? är det någon större skillnade på den och mk70cc handmade?

Postat: 4 januari 2012, 15:40
av NickeAstrom
Tjena, hade tänkt trimma på dracen lite med en 70cc. Just nu så sitter det ett Giannelli enduro 2t på den så gärna en cylinder som passar bra till den kröken. Det sitter en 19mm delortoförgasare, kom gärna med tips på en bra 70cc som passar bra till den setupen länka gärna.
Postat: 9 januari 2012, 00:15
av xytoo
Vilken är den största cylinder volymen du kan ha på ett oborrat AM6 block med org (39mm) slaglängd ? för vissa säger att du kan ha 74cc och vissa säger 82cc, för är lite sugen på att köpa en 80cc men orkar inte klyva blocket och där sitter redan Hebo vev och skf c3 lager

Postat: 9 januari 2012, 00:33
av k-skåpet
grejen är ju det att malossi har 2st 80cc som ser lika dana ut, kan man få reda på vilken man har utan att behöva plocka av den?

skulle behöva beställa hem kolvring och packningar!
Postat: 9 januari 2012, 17:44
av siiimooon
xytoo skrev:Vilken är den största cylinder volymen du kan ha på ett oborrat AM6 block med org (39mm) slaglängd ? för vissa säger att du kan ha 74cc och vissa säger 82cc, för är lite sugen på att köpa en 80cc men orkar inte klyva blocket och där sitter redan Hebo vev och skf c3 lager

50mm går ju rakt i, som MHR osv.
Större cylindrar vet jag inte om de passar rakt i, men en 50mm ("80"cc) är på ca 76cc.
BAAAOOOUUTIAN! skrev:grejen är ju det att malossi har 2st 80cc som ser lika dana ut, kan man få reda på vilken man har utan att behöva plocka av den?

skulle behöva beställa hem kolvring och packningar!
Tar inte så lång tid att plocka av och kolla, så gör det så du slipper stå där med fel packningar!
Postat: 11 januari 2012, 22:39
av saamu3lsson
vet någon omBarikit - Cylinderkit (Culatin Racing) 70cc PIA passar på en 03a? den är gjord för D50B0 alltså den nya motorn från -06 och framåt? tack på förhand!
Postat: 11 januari 2012, 22:56
av MrAndersson
saamu3lsson skrev:vet någon omBarikit - Cylinderkit (Culatin Racing) 70cc PIA passar på en 03a? den är gjord för D50B0 alltså den nya motorn från -06 och framåt? tack på förhand!
Vilken moped är de vi pratar om? Förmodar Derbi eller gilera då domhar D50B0 blocket.
Efter 2006 så satt man på en Piaggio D50BO motor istället för standard EBS/EBE050 motorerna
skillnaden på EBO och EBS är veven/primären om jag inte missminner mig, annars är de rätt lika
d50b0 derbis nya motor som de släppte 06 har ett anourlunda block, där sitter placeringen på pinnbultarna annorlunda, om man jämför med de äldre motorerna, vilket leder till att man inte kan sätta på en äldre cylinder.
dessutom så går kylningen ner i blocket, men vattnet åker inte runt i blocket, det åker rätt ner igenom cylindern, ner i blocket någon centimeter sen ut åt höger (sett bakifrån) och sedan in i vattenpumpen och upp till "kylaren".
med tanke på att de har olika utformning på blocket, så ser veven annorlunda ut.
sen så har ebs motorn 2 st drev som man fäster på veven, d50b0 har bara 1, du kan INTE använda d50b0 drev på de äldre motorerna, men det går att använda ett "gammalt2 drev i nya d50b0 motorn
Så NEJ den skulle inte passa!
Lite långt kanske, hoppas de hjälper iaf!
Postat: 12 januari 2012, 19:22
av saamu3lsson
MrAndersson skrev:saamu3lsson skrev:vet någon omBarikit - Cylinderkit (Culatin Racing) 70cc PIA passar på en 03a? den är gjord för D50B0 alltså den nya motorn från -06 och framåt? tack på förhand!
Vilken moped är de vi pratar om? Förmodar Derbi eller gilera då domhar D50B0 blocket.
Efter 2006 så satt man på en Piaggio D50BO motor istället för standard EBS/EBE050 motorerna
skillnaden på EBO och EBS är veven/primären om jag inte missminner mig, annars är de rätt lika
d50b0 derbis nya motor som de släppte 06 har ett anourlunda block, där sitter placeringen på pinnbultarna annorlunda, om man jämför med de äldre motorerna, vilket leder till att man inte kan sätta på en äldre cylinder.
dessutom så går kylningen ner i blocket, men vattnet åker inte runt i blocket, det åker rätt ner igenom cylindern, ner i blocket någon centimeter sen ut åt höger (sett bakifrån) och sedan in i vattenpumpen och upp till "kylaren".
med tanke på att de har olika utformning på blocket, så ser veven annorlunda ut.
sen så har ebs motorn 2 st drev som man fäster på veven, d50b0 har bara 1, du kan INTE använda d50b0 drev på de äldre motorerna, men det går att använda ett "gammalt2 drev i nya d50b0 motorn
Så NEJ den skulle inte passa!
Lite långt kanske, hoppas de hjälper iaf!
ja det hjälpte! tack så mycket för informationen

Postat: 16 januari 2012, 23:41
av illegalJocke
kollat lite men hittade ingen bra svar ! håller orginal veven för barikit 74cc (Derbi Senda ) kör rätt mycket så kommer det hålla i sommar ?
