Trafikpolisfrågor

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderator: Järnet60

Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

amoreex skrev:Är det lagligt om jag t ex flyttar ner regplåten och sätter den på en skylt på min variator??

är lite smått intresserad av detta och ta bort den satans b*gläppen..
Nej det är inte lagligt att ha reg.skylten på variatorn.

Bakre stänkskyddet behövs inte.
Är du lite händig kan du fixa du till det så att det finns skyltbelysning till reg.skylten och att den sitter i centrumlinjen på mopeden. Det är lagligt. :D
amoreex
Svårstartad skrothög

Inlägg av amoreex »

Har redan nu ingen belysning, då min morsas sambo sa att det lyses upp utav baklyset, och det gör den faktiskt :)

men skall se om jag kan bygga ihop något då! tack så mycket:)
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

minikeepern skrev:
Järnet60 skrev:
amoreex skrev:Är det lagligt om jag t ex flyttar ner regplåten och sätter den på en skylt på min variator??

är lite smått intresserad av detta och ta bort den satans b*gläppen..
Nej det är inte lagligt att ha reg.skylten på variatorn.

Bakre stänkskyddet behövs inte.
Är du lite händig kan du fixa du till det så att det finns skyltbelysning till reg.skylten och att den sitter i centrumlinjen på mopeden. Det är lagligt. :D
så om du sätter neon runt reggen sedan sätter den i hjulhuset är det lagligt? eller om jag sätter den på underkåpan och sätter neon runt den?
Nej. Det är inte tillåtet att ha registreringsskylten i hjulhuset.
Registreringsskylten skall sitta längst bak, i centrumlinjen, på mopeden/motorcykeln.
Neon är inte tillåtet över huvud taget.
Senast redigerad av Järnet60 den 16 maj 2011, 05:28, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

timbooi23 skrev:Hej järnet
jag planerar att köpa fiddy, och då hade jag tänkt köra i en skog som ligger precis brevid mitt hus, vad är det för lagar som gäller då? och eftersom man farsa tror att man måste ha körkort för fiddy, kan du motbevisa det också?
Tack på förhand!
Fiddy är en motorcykel. Då krävs körkort för motorcykel.
Man får inte köra i skogen/terrängen. Det är brott mot terrängkörningslagen = dagsböter.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

gustusCiao skrev:om jag har en "söndertrimmad" moppe, va händer om ni får tag på mig? och ifall ja fförsöker köra ifrån snuten va händer om ni får tag på mig då?
Den frågan har jag svarat på förut.
Sök och finn ;-)
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

gustusCiao skrev:hittade inte de, kan du inte linka en sida snäääälla:
På två minuter hittar man nog inte det man söker.
Men läs i mina länkar så hittar du det nog. Då hittar du säkert annat "matnyttigt" också.
Lycka till med läsningen :D

Här finns en av många länkar där du kan läsa en massa:

http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=5543

Här är en till:
http://www.twostrokerider.se/forum/viewforum.php?f=34
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

gustusCiao skrev:ledsen men ja orkaar fan inte gå igenom 3000sidor medans du kan det i huvude... snälla tell me
Sök här, slöfock. Det är en av de första frågorna:

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=11007

Nu blir det inga fler ledtrådar :!:
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

Järnet60 skrev:
Skåningens-handelsbod skrev:Vill egentligen inte gå ut öppet med det här, men i det rådande läget ser jag inget alternativ. jag vill ha slut på detta allmänt jävliga ärendet nu, en gång för alla.

Sitter i en helvetes sits här.

En kille lämnade en fiddy i reparation till mig för långt över ett år sedan när vi fortfarande bodde i göteborg, och det blev en del helvetesförvecklingar då vi sa att han skulle få hämta den i Göteborg innan vi flyttade, men killen kom inte och vi var tvungna att ta med den till Nossebro, I bergsjön skulle den ha blivit stulen på nolltid.
Det jävla aset till fiddy fick åka med på en flytt till, till Vara.

Därefter fick han en tillsägelse att hämta fiddyn (i Nossebro), men åter igen så sket han i det och hävde ur sig att vi flyttat på den utan lov, mm.

Nu för tre månader sedan fick han ett ultimatum skriftligt att skaffa fiddyn härifrån (tre skriftliga påminnelser som samtliga ledde till skarpa ordväxlingar från motpartens sida, med bl.a. hot och rena otidligheter), och att efter den 5/5-11 så tar vi inte längre ansvar för den. Den står i vägen så det osar om det och killen orerar om polisanmälningar, mm.
OCH till saken hör att du kan meddela dina kolleger i (en stad, läs ditt PM) att att killen har köpt en av mina gamla moppar, och falskreggar sin YZ 125 med den reggan (Läs ditt PM).

Vad har jag för skyldigheter i detta fall och kan jag ombesörja att någon mundighet ombesörjer handräckning av ärendet så han skaffar bort sin förbannade fiddy härifrån? Eller kan jag helt enkelt bara skrota den?
Mitt förslag är att du själv går till polisen och berättar precis som det är, innan du får en polisanmälan på dig.
Passa också på att meddela dem om den falska registreringsskylten.
Det är alltid bättre att vara "före" när något sådant här inträffar.
Har du skriftväxling/e-post eller liknande så kan du ju styrka att du påmint honom om att ni ska flytta och att han hade en begränsad tid på sig att hämta moppen i Göteborg.

Någon "handräckning" av ärendet har jag inget svar på.
Kommer att göra en formell polisanmälan till på det med reggan, liksom gå till polisen och anmäla de hot och påhopp som förekommer i korrespondensen.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Zer0x skrev:
Järnet60 skrev:
Zer0x skrev: Okej, men om polisen har razzia så får dom väl inte prova min moped om dom inte har sett mig köra den? Om jag kom tidigt och säger att jag gick med mopeden, kan dom använda det som övervakningskamerorna har spelat in som bevismaterial eller nåt sånt?
Polisen har alltid rätt att provköra ett fordon.
Men har de inte sett dig köra, kan du inte rapporteras för olovlig körning. Men det finns ju alltid någon som sett dig som kan ställa upp som vittne i en eventuell rättegång...
Aha, men skulle dom ta material från det kamerorna spelar in?
Det kan jag inte tänka mig att de skulle göra.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

gilera04 skrev:hej har en fråga som kanske du redan svarat på men om man tex är ute och åker så plötsligt pajar lampan / blinkers eller något annat vad händer då om man blir stoppad.
känns ju onödigt att parkera moppen och gå hem för en sån sak eller

kom på en till fråga om man glömmer körkortet hemma vad händer då,
det måste ju vara lätt att kolla upp

:)
Om halvljuset går sönder under färd får du inte köra vidare om det är mörkt ute. Du får naturligtvis, när det är ljust ute, åka till en bensinmack och byta glödlampa.

Om man glömmer körkortet hemma och inte har annan godkänd legitimation med sig (som visas upp) kan man bli bötfälld med 500:-
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

simo skrev:undrar att om jag köper ett lacada turbo kit(ce-godkänt) till min moppe, så får jag bara börja köra då eller måste jag besikta den före?
Du har svaret närmare än du tror:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=11746

Vad jag kan se så måste du göra någon form av besiktning innan du använder mopeden.
Ta kontakt med bilprovningen först, innan du köper och monterar avgasröret.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Zer0x skrev:
Järnet60 skrev:
gilera04 skrev:hej har en fråga som kanske du redan svarat på men om man tex är ute och åker så plötsligt pajar lampan / blinkers eller något annat vad händer då om man blir stoppad.
känns ju onödigt att parkera moppen och gå hem för en sån sak eller

kom på en till fråga om man glömmer körkortet hemma vad händer då,
det måste ju vara lätt att kolla upp

:)
Om halvljuset går sönder under färd får du inte köra vidare om det är mörkt ute. Du får naturligtvis, när det är ljust ute, åka till en bensinmack och byta glödlampa.

Om man glömmer körkortet hemma och inte har annan godkänd legitimation med sig (som visas upp) kan man bli bötfälld med 500:-
Kan dom inte kolla upp personnumret?
Jo, det gör de.
Men har man inte godkänd legitimation så att polisen omedelbart (utan dataslagningar och en massa kontrollfrågor) kan identifiera dig så blir det 500:- i böter.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

EmilÅkerström skrev:Är det olagligt att plocka bort blinkers på eu moped? eller ha tonade blinkers?
Svaret är ja på båda frågorna = inte tillåtet.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

ValoPallo skrev:Om moppen går sönder vid vägen och man bogserar hem den efter en bil, får man då böter om moppen bogseras i över 50?

Om man kör över hastighetsbegränsningen(T.ex 60 km/h) med moppen efter bilen, får då både bilföraren och mopedföraren böter?

P.s: Är det ens lagligt? :P Eller måste man ha moppen på ett släp?
Tvåhjuliga fordon får inte bogseras. :(
Det får bli släp eller bärgare.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

lewwan skrev:Vad händer om jag her in min slider på 500mils service och har kapat blindrör, inget hel ljus, och drop formade blinkers, 12a? :roll:
Då får du bara köra "moppen" på tävlingsområde.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

SouthRider skrev:Tja Järnet, vad skulle hända om man kör trimmat och drar snuten och dom sen kommer hem och ser moppen i garaget? Dom måste väll ta en när man kör den va?
Sök och finn. Eller tänk efter.
Har svarat på denna fråga tidigare.
Jag vet att du är ny på TSR. 21 maj. Välkommen :D
Men reglerna gäller även för nya medlemmar
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

ValoPallo skrev:Om man har tappat registreringsskylten, får man då skriva en "reserv-lapp" som man ser bra och ha den istället? Får man ha registreringsnumret på ryggen? :P
Nej. man får inte göra en egen "reserv-lapp".
Du får gå till polisen och ha med dig registreringsbeviset. Där kan du få en provisorisk registreringsskylt tills din ordinarie skylt kommer. Den kan du, eller registrerad ägare till mopeden, beställa på transportstyrelsens hemsida.

https://www21.vv.se/minasidor/logon/log ... plate.aspx

Nej, man får inte ha registreringsskylten på ryggen. Den ska sitta längst bak, i centrumlinjen, på mopeden.

Lycka till
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

ÖÖÖ skrev:Tjena :D

Jag har en fråga angående eu-moppe. Om man trimmar vad händer då haha :lol: nej jag skoja alla frågar typ de men min fråga är:

Vart får jag parkera min moppe? :? Jag vet att jag får parkera på där bilar och mc parkerar om det inte finns förbud mot det. Men måste jag ha p-skiva och får jag parkera på cykelparkering eller liknande? :D

Tacksam för svar!
Lustigkurre :lol:

Det stämmer som du skriver, att EU-mopeder bara får parkeras där det är tillåtet för bilar och motorcyklar.
Man får inte parkera på cykelparkeringar eller på trottoarer.
Lagen säger att du måste ha P-skiva där det är skyltat att du måste ha P-skiva. Men ett råd är att ta kontakt med parkeringskontoret i din kommun, så du är på den säkra sidan.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

yamaha2pwn skrev:Tjena järnet! jag har en fråga här: många av mina polare kör a-traktorer och många har blivit tagna (alla av samma polis), dock har de fått olika straff. tex så blev en kompis tagen när han körde enkellåda, han får 1500 kr i böter ombess och en klapp på axlen, inget uppskjutet lämp osv. han sa dock inget om spärrar osv (han hade en vartalsregulator och en ryckspärr till v lådan som inte funkade)

en annan blev tagen och då tog de hans körkort i 6 månader uppskjutet lämp till b kort i 6 månader+1500kr i böter och ombess (ingen klapp på axlen :lol: ) han hade vartals regulator och ryckspärr till växlarna, dock funkade inte regulatorn när polisen provkörde så när han ändå va körd visade han ryckspärren

min fråga är då: vad är de som gör att exempel 1 klarade sig med endast böter? var det att han inte visade någon spärr?
Att de har fått olika straff kan jag inte svara på. Jag antar att dina kompisar bor hemma hos sina föräldrar och inte har någon inkomst. Då ska de ha samma bötesbelopp om ärendena varit identiska.
Olovlig körning grundar sig på den inkomst man har. Ju högre inkomst desto höge bötessumma.
Jag vet ju inte om ärendena gått enbart till åklagaren (strafföreläggande) eller ända till tingsrätten.
Det kan ju tänkas att ärendena inte är identiska, att något skiljer sig så att någon har fått högre böter för att någonting i ärendet anses som grövre.
Jag kan ju bara spekulera. Men det kan ju ha varit det att en av dina kompisar inte visade spärren.
Det är Transportstyrelsen som beslutar om körkortsåterkallese och spärrtider. Det har inte åklagare eller tingsrätt något med att göra. Transportstyrelsen tar sitt beslut efter att domen vunnit laga kraft.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Re: slänga av hjälmen

Inlägg av Järnet60 »

pepeinthebox skrev:jag har hört att man ska ta av eller slänga bort hjälmen när man blir jagad av polisen för att dom får inte jaga någon utan hjälm för att om man ramlar och skadar huvudet så är det polisens fel?
Jag tror att du måste tänka till eller tänka om här.

Om vi tänker oss att jag ser dig på din trimmade moped och kör efter dig.
Du upptäcker mig och slänger av dig hjälmen. Sedan kör du som besatt för att komma undan. I första kurvan kör du omkull och slår i huvudet och blir medvetslös. Du körs med ambulans till sjukhuset där man konstaterar att du har en mycket allvarlig hjärnskada.
När du vaknar upp kan du inte prata, äta, gå på toaletten, eller duscha själv.
Allt du måste göra för att överleva sköts av personal. Du kan dock tänka och resonera hjälpligt.
Känns det som en bra idé så här efteråt att slänga hjälmen istället för att stanna och få 1500:- i böter?
Jag vet i alla fall hur jag skulle ha gjort om jag var 15-16 år och körde trimmad moppe.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Re: slänga av hjälmen

Inlägg av Järnet60 »

aerox-sami skrev:
pepeinthebox skrev:jag har hört att man ska ta av eller slänga bort hjälmen när man blir jagad av polisen för att dom får inte jaga någon utan hjälm för att om man ramlar och skadar huvudet så är det polisens fel?
undrar också?

+ så säger många nu att polisen inte får jaga mopeder då det har hänt för mycket olyckor är det sant att dom inte får jaga längre? :o
Polisen får köra efter.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

larsniklas skrev:Hej, jag har några frågor.

1. Du säger att trimmade Moppar klassas som motorcyklar, om man då har MC kort, är det tillåtet att köra den? Den är då inte reggad som en MC.

2. Om man blir tagen med trim, är det oftast bara böter och kanske att man inte får köra på ett X antal månader? Eller är det så som folk säger att du inte får ta körkort för än du är 20?

Skulle upskatta svar, tack.
1. Nej det är inte tillåtet.

2. Har man inte körkort för motorcykel får man en spärrtid på kanske 6 månader första gången man blir rapporterad.
Andra gången får man på nytt en spärrtid, på 6 månader eller mer. Den tiden läggs på den tidigare spärrtiden.
Att man inte får ta körkort förrän man är 20 år är en skröna = inte sant!
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

ValoPallo skrev:Jag fyller femton den sextonde augusti, och jag tänkte skriva traktorkort samma dag, kan jag då ta med mina hälsointyg och åka dit och skriva det samma dag? Det kan jag tyvärr inte svara på.

Jag funderar även på att skriva mopedkort för att kunna köra när jag är i Finland (Bor på Åland, vi får köra på traktorkort här), kan jag skriva det samtidigt eller ska jag komma tillbaka en annan dag? Den frågan kan jag inte heller svara på.

Vad kostar det att ta mopedkort + Vanlig trafikförsäkring för en moped?
Jag har hört en siffra på ca 3000:- för att ta AM-körkort, men det är andrahandsuppgifter...
Slå en signal till någon trafikskola och kolla.

Järnet60 skrev:
larsniklas skrev:Hej, jag har några frågor.

1. Du säger att trimmade Moppar klassas som motorcyklar, om man då har MC kort, är det tillåtet att köra den? Den är då inte reggad som en MC.
1. Nej det är inte tillåtet.
Men om man registrerar den som MC, får man köra då?
Man kan inte registrera om en EU-moped till motorcykel i Sverige.
minkeepern
Elmoped

Inlägg av minkeepern »

Järnet60 skrev:
Järnet60 skrev:
minikeepern skrev: http://www.twostroke.se/product.asp?product=20997 antar att du skulle haffa mig direkt :P ^^
Jaa, kanske det. ;-) Om det inte är så att du gjort som det står i informationen:
OBS! CE-godkännandet på denna baklampa gäller endast om du inte har blinkersfuntionen aktiverad. Du måste alltså kombinera den med andra godkända blinkers för att ha en godkänd moped.
Nu har jag tagit reda på minsta avstånd mellan körriktningsvisarna på moped och motorcykel.
24 cm fram.
18 cm bak.
mina är det 16 cm mellan -.- jävla dumhuvuen som gjorde lyset :,(
KUNG MOTORCYCKEL!
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Skåningens-handelsbod skrev:
Järnet60 skrev:
Skåningens-handelsbod skrev:En teknisk fråga här nu.

Hur mycket får en motorcykel dra i släpvagnsvikt om den väger 300 kg tjänstevikt och 800 kg fulllastad (max last 500 kg)?
Det är ett MC-registrerat nyttofordon vi talar om, som till 100% är byggd för lastbefodran.
Den frågan går jag bet på, sorry.
Du måste nog vända dig till bilprovningens tekniska avdelning.
Så även du käre expert på alla motorfrågor går att sätta på hal is. :lol:
Jopp :?
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Mxnilsson skrev:Tjenare jag har några frågor som jag skulle vilja ha svar på:

1. Om du blir tagen och har det gamla EU-Kortet kan det dras tillbaka då?

Ja

2. Det här med parkering, är man tvungen att parkera på en vanlig parkering med en Eu-moped eller kan man tex parkera på cykelställ? Får man parkera mer än 1 moped på en vanlig parkeringsruta?

Du är tvungen att parkera på en vanlig P-ruta, precis som du skulle parkera med en bil. Men det har du lärt dig på teorilektionerna när du tog AM-körkort (eller tidigare när du tog förarbevis för EU-moped)
Parkerar du i cykelställ/cykelparkering med en EU-moped får du parkeringsböter.
Ja, du får parkera mer än en EU-moped i en parkeringsruta förutsatt att du har betalat p-avgift. Alla mopeder i en p-ruta måste betala avgiften.

3. Till sist undrar jag om ni skulle komma till skolan och se att där står en trimmad moppe, skulle ni göra något söka upp ägaren? Om ni nu fick tag i ägaren skulle ni få provköra den? Som jag har fattat det är det ju inte olagligt att ha en trimmad moppe bara att köra den. :)

Ja, vi skulle få provköra den och göra en Flygande Inspektion. Sedan blir det en fullständig registreringsbesiktning om moppen är trimmad.
Det är riktigt att man får ha en trimmad moped. Men då ska den inte vara vid skolan... Står den ute "i trafiken" har polisen rätt att provköra den. Men har ingen sett dig köra blir det inte någon rapport om olovlig körning.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

ValoPallo skrev:Om man kör med dragen plugg/sågad blindtarm/etc, vad kan då polisen göra?
I vanliga fall så tar de ju trimrör och liknande, men i detta fall så har man ju inte lagt till nått, bara tagit bort. Tar de hela moppen då eller får man krav på att sätta tillbaka det man tagit bort eller vad gör de?

Sen får man väl också böter som vid övrig trimning, 1500 :- eller vad det ligger på?
Alla trimmade mopeder tas i beslag. Sedan görs en teknisk undersökning och trimdelar tas i beslag. Efter det får du tillbaka mopeden.
Kör man med dragen plugg har polisen teoretisk rätt att ta hela variatorn i beslag, men det görs normalt inte.
Kör man med sågad blindtarm tas avgasröret (i alla fall kröken) i beslag.

Straffet är dagsböter och grundar sig på den inkomst man har. Bor man hemma hos sina föräldrar och går i skolan (har ingen inkomst) ligger böterna på ca 900-1500:-
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Kirurgen skrev:Tjenare Järnet!

Jag har funderat på en sak idag!

Vad jag inte förstår är varför fordon så som bilar, motorcyklar osv får gå över hastighetsgränserna (100?). Det är ju exakt samma principer, man får ju inte åka fortare än det så varför är motorn byggd för att kunna göra i vissa fall 250+ ? Tycker isåfall en moped borde få ha samma "regler", bara man kör i max 50 även fast motorn orkar pressa ut ungefär 100km/h.
Man kan ju nästan säga att motorn i de fordonen är "trimmade", varför sitter det ingen slags "strypning" så att motorn bara orkar med dessa 100km/h som max?
För man ska aldrig behöva köra om eller liknande när en bil ligger i ca 95 km/h. Hoppas du förstod och att jag får ett vettigt svar!
Jaa du. Skillnaden mellan en bil och en EU-moped är att bestämmelserna säger att en EU-moped skall ha en konstruktiv högsta hastighet av 45 km/t, medan en bil teoretiskt kan gå hur fort som helst.
Där har du svaret på din fråga. Svårare är det inte.

Man får aldrig överskrida hastighetsbestämmelserna när man gör en omkörning. Vilket betyder att man aldrig får köra för fort. Joo, det finns ett tillfälle. Det är när man kör en döende person till sjukhuset.
"Nöd går före rätt."
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Yniq skrev:Tjena Järnet, har en fråga angående halv och helljus. Om jag har en framlykta som går att ställa in på helljus eller inget ljus alls, alltså inget halvljus. Får jag någon böter om polisen kontrollerar mig då eller accepteras det?
Du får förmodligen böter + en kontrollbesiktning för att du inte har halvljus.
Du måste ha minst halvljus på mopeden.
Användarens profilbild
aerox1995
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av aerox1995 »

Tjena! undrar bara om det är tillåtet att köra utan bakspeglar på en 30-moppe, i så fall inte vad får man för böter på det då?
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Zer0x skrev:Det var razzia här på skolan för ett tag sen så polisen provade min och en polares moppe. Båda gjorde 60+ och dom mätte med laser. Min blev uppmätt till 47 km/h och polarens nåt liknande. Var det bara polisen som var för tjock eller inte kunde köra eller är det nåt med lasern? Polarn sa att det blev konstigt när man mätte på hjulen eller framgaffeln.
Hastighetsmätaren på en moped är en riktig glädjemätare. Det kan skilja upp till 15 km/t för mycket när man kör i ca 60-70 km/t.
Lasern mäter exakt hastighet, men tar bort/reducerar hastigheten med 3 km/t. Det är den hastigheten som visas i displayen på laserinstrumentet.

He he, polisen var nog för tjock!!!
:lol:
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Nutbreaker skrev:kanske lite konstig fråga men iaf, om jag tex kör på en helt TOM parkering kanske några ensataka bilar och stuntar( kör på bakhjulet) på parkeringen men andå så att ingen blir skadad eller att jag stör andra, bryr ni er om de då eller tar ni mig även för vårslöshet i trafik för jag tänker liksom det är ju bättre att leka lite på en parkeringsplats än ute på gatan. hur ser polisen på detta? jag vet att det är olika från polis till polis men ungefär och hur skulle du reagera :)?
Som du skriver reagerar poliser olika på saker och ting. Men de flesta poliser skulle antagligen rapportera dig.
Jag kan ju bara svara för mig i detta exempel.
Det blir förmodligen så att jag åker fram till dig och pratar lite = Ingen rapport.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

moppepojk skrev:Vi säger att min moppe går 45km/h med ett värdelöst axx och jag vill bättre och ett tuffare jud får jag då köpa ett trim rör så vi säger att den går 60km/h och sen drevar jag den så den går 45km/h fast med ett bra drag och ett tufft jud. Får jag det?
Du får inte göra några några ändringar i motor eller drivning över huvud taget på en moped.
Den är typgodkänd som den är i originalskick från tillverkaren.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

SouthRider skrev:Järnet, jag har kollat tidigare frågor och hittar inte denna fråga.

Min polare som frågar genom mitt acount, så du vet.

Om snuten kommer och jag har en trimmad mopped som går i 80 och inte har reg skylt, och dom börjar köra efter mig men UTAN blåljus och jag drar dom helt lagligt, utom att jag kör för fort men dom inte ser det, och sen frågar mina kompisar som sett mig och varnat mig för snuten och kompisarna säger det var jag, men jag säger jag var hemma under tiden, vad händer?

Alltså, fråga

1. Dom drog aldrig på blåljusen, vrf?
Det är upp till föraren av polisbilen att avgöra om blåljusen ska sättas på eller inte.

2. Jag gjorde ju inget olagligt eftersom dom inte drog på blåljusen, alltså smet jag inte. Reg skylten tror jag inte dom såg.
"Jag gjorde inget olagligt..." Det gjorde du väl visst, du körde trimmat!
Har man inget att dölja, stannar man när polisen kommer. Så enkelt är det.

3. Om mina kompisar vittnar för att jag körde trimmat, utan regplåt och det var jag, vad händer? Det är ju ord mot ord, och dom har inga bevis?
Det är alltid ord mot ord i tingsrätten. Alla vittnen svär eden att prata sanning. Gör man inte det blir straffet mycket värre än att köra trimmat!

4. Dom kan ju kolla mitt garage, men eftersom den sitter på när den är hemma har jag ju bevis för att det inte är jag som kört?
Att registreringsskylten sitter på när du är hemma är inget bevis för att den är borta när du kör...
Jag förstår inte ditt resonemang.

5. Kan dom ta mig för att dom ser att jag har samma jacka som han som körde har? Alltså det MÅSTE ju inte vara jag, men det är ju troligen det, men i domstolen måste man ju kunna säga att det var jag ''utom rimliga tvivel'' så gåller det??
Ja, polisen kan rapportera dig för att det är samma kläder du hade på dig som du brukar ha på dig. Om sedan dina "polare" ställer upp i tingsrätten ligger du risigt till.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

SickRazer skrev:Tjena Järnet!
Jag undra ifall polisen kan göra något när det är många mopedister med trimmade mopeder på en och samma plats, som t.ex på ett moppe meet?
Om t.ex en polisbil kommer dit för att kolla läget och ringer sedan flera poliser med släp och skåpbilar för att plocka mopparna, men eftersom det är så många så åker alla mopedister därifrån innan fler poliser kommer. Kan den ensamme polisen göra något då? Det är väl inget som han/hon kan göra så mycket åt eller? De kan väl inte spärra av stället eller be alla mopedister ställa sig ifrån sina mopeder och vänta?
Det är ju självklart att polisen inte kan rapportera alla mopedister på en plats där det kryllar av trimmade mopeder. Men några kan nog få böter... :(
Skriv svar