Sida 68 av 88

Postat: 13 juni 2011, 22:53
av ValoPallo
kr002 skrev:
ValoPallo skrev:
kr002 skrev:Jag har köpt en billig athena 70cc cylinder på blocket! och nu undrar jag ifall någon vet ifall dom går bra? någon cylinder som det går att gemföra den med? Skulle uppskatta svar än en gång!


MvH :kasper
Om den går bra? Klockrent att du frågar nu när du har köpt den :P
Skruva på och kör en runda!
Men men, det är ju 70 cc, så nog borde den ju ha lite riv i alla fall?

hehe ja så tänkte jag med :) har 50cc å 70cc samma topplock eller? :) eftersom att den var lite fel på det....
Eeeh, jag kan egentligen inte ett skit om cylindrar, men det finns ju två möjligheter för att öka cylinderstorleken:

1.Större slaglängd, dvs att cylindern blir längre (tror jag, lol)
2.Större slagyta, dvs att kolven blir "bredare"

Men det följer väl med topplock till cylindern? Annars suger det ju?
Men jag tror att 70 cc har annat topplock än 50 cc

Postat: 14 juni 2011, 16:32
av chifen
70cc har ett annat topplock då förbränningsrummet inte ser likadant ut på en 70cc. Borrningen i cylindern är större och därför blir också topplockets förbränningsrum större på en 70cc cylinder. Kör du med 50cc topp så kommer squishbandet bli helt fucked up och det kan börja läka in vatten i cylinderloppet eller ut avgaser i kylsystemet.

Postat: 15 juni 2011, 15:49
av drd-henke
tja.
har en Derbi drd racing 06 och fundrarar på att köpa 70cc

Barikit - Cylinderkit (Culatin Racing) 70cc PIA
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12452

Har nu:
Giannellie 2t
original 17,5mm och en 21mm med insug (inte bestämt vilken jag ska ha på en)
doppler membran
13-53 drev
mallossi kopplings fjädrar

Undrar nu hur den skulle gå med barikiten. Och hur effektkurva är, om de passar bra med röret?
vill också veta vad skillnaden är mellan barikiten och airsal 70 sport? vilken går bäst?
Och den är bara en vanlig sport va?

Postat: 15 juni 2011, 15:58
av siiimooon
drd-henke skrev:tja.
har en Derbi drd racing 06 och fundrarar på att köpa 70cc

Barikit - Cylinderkit (Culatin Racing) 70cc PIA
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12452

Har nu:
Giannellie 2t
original 17,5mm och en 21mm med insug (inte bestämt vilken jag ska ha på en)
doppler membran
13-53 drev
mallossi kopplings fjädrar

Undrar nu hur den skulle gå med barikiten. Och hur effektkurva är, om de passar bra med röret?
vill också veta vad skillnaden är mellan barikiten och airsal 70 sport? vilken går bäst?
Och den är bara en vanlig sport va?
Kanske varvar lite för mycket för röret, men det är inget man märker av.
Tror att den cylindern ska vara lite vassare än Airsalen, i alla fall inte slöare.

Postat: 15 juni 2011, 16:00
av drd-henke
siiimooon skrev:
drd-henke skrev:tja.
har en Derbi drd racing 06 och fundrarar på att köpa 70cc

Barikit - Cylinderkit (Culatin Racing) 70cc PIA
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12452

Har nu:
Giannellie 2t
original 17,5mm och en 21mm med insug (inte bestämt vilken jag ska ha på en)
doppler membran
13-53 drev
mallossi kopplings fjädrar

Undrar nu hur den skulle gå med barikiten. Och hur effektkurva är, om de passar bra med röret?
vill också veta vad skillnaden är mellan barikiten och airsal 70 sport? vilken går bäst?
Och den är bara en vanlig sport va?
Kanske varvar lite för mycket för röret, men det är inget man märker av.
Tror att den cylindern ska vara lite vassare än Airsalen, i alla fall inte slöare.
Hur mkt vill cylindern varva då? :)

Postat: 15 juni 2011, 17:41
av siiimooon
drd-henke skrev:
siiimooon skrev:
drd-henke skrev:tja.
har en Derbi drd racing 06 och fundrarar på att köpa 70cc

Barikit - Cylinderkit (Culatin Racing) 70cc PIA
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12452

Har nu:
Giannellie 2t
original 17,5mm och en 21mm med insug (inte bestämt vilken jag ska ha på en)
doppler membran
13-53 drev
mallossi kopplings fjädrar

Undrar nu hur den skulle gå med barikiten. Och hur effektkurva är, om de passar bra med röret?
vill också veta vad skillnaden är mellan barikiten och airsal 70 sport? vilken går bäst?
Och den är bara en vanlig sport va?
Kanske varvar lite för mycket för röret, men det är inget man märker av.
Tror att den cylindern ska vara lite vassare än Airsalen, i alla fall inte slöare.
Hur mkt vill cylindern varva då? :)
13 kanske, inget du märker av direkt.

Postat: 15 juni 2011, 19:11
av kr002
ValoPallo skrev:
kr002 skrev:
ValoPallo skrev: Om den går bra? Klockrent att du frågar nu när du har köpt den :P
Skruva på och kör en runda!
Men men, det är ju 70 cc, så nog borde den ju ha lite riv i alla fall?

hehe ja så tänkte jag med :) har 50cc å 70cc samma topplock eller? :) eftersom att den var lite fel på det....
Eeeh, jag kan egentligen inte ett skit om cylindrar, men det finns ju två möjligheter för att öka cylinderstorleken:

1.Större slaglängd, dvs att cylindern blir längre (tror jag, lol)
2.Större slagyta, dvs att kolven blir "bredare"

Men det följer väl med topplock till cylindern? Annars suger det ju?
Men jag tror att 70 cc har annat topplock än 50 cc
Okej tack! jaop det följer med såklart! men det var en spricka i topplocket :( därför jag fick den skitbilligt! Går det att laga det på något sätt? Den gick fortfarande å köra med sa han.

Postat: 15 juni 2011, 22:51
av ValoPallo
kr002 skrev:
ValoPallo skrev:
kr002 skrev:
hehe ja så tänkte jag med :) har 50cc å 70cc samma topplock eller? :) eftersom att den var lite fel på det....
Eeeh, jag kan egentligen inte ett skit om cylindrar, men det finns ju två möjligheter för att öka cylinderstorleken:

1.Större slaglängd, dvs att cylindern blir längre (tror jag, lol)
2.Större slagyta, dvs att kolven blir "bredare"

Men det följer väl med topplock till cylindern? Annars suger det ju?
Men jag tror att 70 cc har annat topplock än 50 cc
Okej tack! jaop det följer med såklart! men det var en spricka i topplocket :( därför jag fick den skitbilligt! Går det att laga det på något sätt? Den gick fortfarande å köra med sa han.
Att det skulle gå att köra med en spricka i locket? Är han dum i hela huvudet eller? Visst, det går att köra, men hur länge?

Jag tror att det finns nån sorts cement att lappa topplock med, men det är knappast nått som håller länge, jag tror att det kan gå och svetsa, prata med nån verkstad, annars är det väl bara att köpa nytt

Postat: 16 juni 2011, 09:09
av kr002
ValoPallo skrev:
kr002 skrev:
ValoPallo skrev: Eeeh, jag kan egentligen inte ett skit om cylindrar, men det finns ju två möjligheter för att öka cylinderstorleken:

1.Större slaglängd, dvs att cylindern blir längre (tror jag, lol)
2.Större slagyta, dvs att kolven blir "bredare"

Men det följer väl med topplock till cylindern? Annars suger det ju?
Men jag tror att 70 cc har annat topplock än 50 cc
Okej tack! jaop det följer med såklart! men det var en spricka i topplocket :( därför jag fick den skitbilligt! Går det att laga det på något sätt? Den gick fortfarande å köra med sa han.
Att det skulle gå att köra med en spricka i locket? Är han dum i hela huvudet eller? Visst, det går att köra, men hur länge?

Jag tror att det finns nån sorts cement att lappa topplock med, men det är knappast nått som håller länge, jag tror att det kan gå och svetsa, prata med nån verkstad, annars är det väl bara att köpa nytt
Okaj, jag är ganska nybörjare på sånt... vad händer om man kör med sprickan? (som inte jag tänker göra) vart kan man få tag på sådan sement? och somsakt ifall inte det går får jag väl pröva å svetsa den...

Postat: 16 juni 2011, 10:37
av agertoft
hej, jag känner mig sugen på en vassare cylinder än originalet.

min Derbi drd racing 06 är just nu bara trimmad med ett TK HQ med annan ljuddämpare.

Jag har inga planer på att byta vev, alltså är det en sportcylinder som gäller.

och jag tror att det är en 50 cc som jag är ute efter.

röret som ska användas till en ny cylinder är antingen tk-röret eller ett yasuni R1.

har tittat lite på dessa två cylindrarna:

Airsal sport 50 cc: http://twostroke.se/product.asp?product=13404

barikit (cultain racing) 50 cc:http://twostroke.se/product.asp?product=12453

vilken ger bäst effekt, samt vilken har bäst kvalitet.

är barikit:en svårare att montera?

och vilket av de två rören ska jag då använda?

tack på förhand MVH agertoft.

Postat: 16 juni 2011, 20:31
av ValoPallo
kr002 skrev:Okaj, jag är ganska nybörjare på sånt... vad händer om man kör med sprickan? (som inte jag tänker göra) vart kan man få tag på sådan sement? och somsakt ifall inte det går får jag väl pröva å svetsa den...
Om du kör med spricka i locket så slipper det in luft dit, och efter som att det inte finns nått luftfilter som rensar luften så kommer du att få med damm, pollen och annat skit som eventuellt kommer att resultera i att cylindern skär. Sen har du ju en kolv som roterar 7000 gånger i minuten som kan ställa till med en del också

Kemisk metall heter det visst, känner en kille som lappade sin spruckna växellåda med det, så det borde ju hålla, men jag är inte för säker
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=24663

Svetsa själv ska du inte göra ;) Lämna in den till en verkstad istället

Postat: 16 juni 2011, 20:38
av chifen
Lägg upp en bild på sprickan så man får se hur stor den är. låter inte troligt att det är en spricka rakt igenom hela toppen men det är ju möjligt, men som sagt, lägg upp en bild.

Att använda någon kemisk metall där funkar inte, visst att laga en växellåda (vilket inte är smart förvisso) men i förbränningsrummet blir det väääldigt varmt och det gillar inte den kemiska metallen.

Starta en ny tråd i felsökningsdelen så kan vi jobba utifrån bilder där :)

Postat: 19 juni 2011, 14:30
av timbooi23
tjenare :)
vilken cylinder tycker ni skulle funka bäst på min aprilia sx50 09?
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12151 eller http://www.twostroke.se/product.asp?product=12452 ?
resten av setupen kommer då vara metrakit thrower och orginal 17,5 förgasare.

tack på förhand! :D

Postat: 19 juni 2011, 15:26
av willemedDERBIN
timbooi23 skrev:tjenare :)
vilken cylinder tycker ni skulle funka bäst på min aprilia sx50 09?
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12151 eller http://www.twostroke.se/product.asp?product=12452 ?
resten av setupen kommer då vara metrakit thrower och orginal 17,5 förgasare.

tack på förhand! :D
jag skulle tagit barkiten ...
airsal är igentligen bara en ersättare på orginal så :/

Postat: 19 juni 2011, 15:44
av timbooi23
willemedDERBIN skrev:
timbooi23 skrev:tjenare :)
vilken cylinder tycker ni skulle funka bäst på min aprilia sx50 09?
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12151 eller http://www.twostroke.se/product.asp?product=12452 ?
resten av setupen kommer då vara metrakit thrower och orginal 17,5 förgasare.

tack på förhand! :D
jag skulle tagit barkiten ...
airsal är igentligen bara en ersättare på orginal så :/
jaså :) men airsalen kan väl inte vara så dålig? det är ju ändå 73? :shock:
men tror ni orginalveven skulle hålla då? den har nog gått ungefär 800 mil...

Postat: 19 juni 2011, 15:50
av willemedDERBIN
timbooi23 skrev:
willemedDERBIN skrev:
timbooi23 skrev:tjenare :)
vilken cylinder tycker ni skulle funka bäst på min aprilia sx50 09?
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12151 eller http://www.twostroke.se/product.asp?product=12452 ?
resten av setupen kommer då vara metrakit thrower och orginal 17,5 förgasare.

tack på förhand! :D
jag skulle tagit barkiten ...
airsal är igentligen bara en ersättare på orginal så :/
jaså :) men airsalen kan väl inte vara så dålig? det är ju ändå 73? :shock:
men tror ni orginalveven skulle hålla då? den har nog gått ungefär 800 mil...
den ger effetk ja men ass känslig om du inte kan ställa in den korrekt ....
samt .... det boror juh på slaglängden juh ...

Postat: 19 juni 2011, 16:16
av Bergsten
agertoft skrev:hej, jag känner mig sugen på en vassare cylinder än originalet.

min Derbi drd racing 06 är just nu bara trimmad med ett TK HQ med annan ljuddämpare.

Jag har inga planer på att byta vev, alltså är det en sportcylinder som gäller.

och jag tror att det är en 50 cc som jag är ute efter.

röret som ska användas till en ny cylinder är antingen tk-röret eller ett yasuni R1.

har tittat lite på dessa två cylindrarna:

Airsal sport 50 cc: http://twostroke.se/product.asp?product=13404

barikit (cultain racing) 50 cc:http://twostroke.se/product.asp?product=12453

vilken ger bäst effekt, samt vilken har bäst kvalitet.

är barikit:en svårare att montera?

och vilket av de två rören ska jag då använda?

tack på förhand MVH agertoft.
Ta barikiten, som jag har hört så ska det vara bättre vara och en kommer ge mer kräm i moppen din också ;) Tror båda 2 är lika "svåra" att montera. Skulle ha testat mig fram med rören och tagit det jag gillat mest effektmässigt, gör så du också. Lycka till :)

Postat: 19 juni 2011, 16:16
av timbooi23
willemedDERBIN skrev:
timbooi23 skrev:
willemedDERBIN skrev: jag skulle tagit barkiten ...
airsal är igentligen bara en ersättare på orginal så :/
jaså :) men airsalen kan väl inte vara så dålig? det är ju ändå 73? :shock:
men tror ni orginalveven skulle hålla då? den har nog gått ungefär 800 mil...
den ger effetk ja men ass känslig om du inte kan ställa in den korrekt ....
samt .... det boror juh på slaglängden juh ...
okej men det är ju Derbi motorn på den, D50B0, skulle orginal veven palla barkiten? :)

Postat: 20 juni 2011, 00:22
av agertoft
Tackar tackar Bergsten:)

Postat: 20 juni 2011, 00:27
av siiimooon
timbooi23 skrev:
willemedDERBIN skrev:
timbooi23 skrev: jaså :) men airsalen kan väl inte vara så dålig? det är ju ändå 73? :shock:
men tror ni orginalveven skulle hålla då? den har nog gått ungefär 800 mil...
den ger effetk ja men ass känslig om du inte kan ställa in den korrekt ....
samt .... det boror juh på slaglängden juh ...
okej men det är ju Derbi motorn på den, D50B0, skulle orginal veven palla barkiten? :)
Jaa..

Postat: 20 juni 2011, 01:10
av Maxidude
timbooi23 skrev:tjenare :)
vilken cylinder tycker ni skulle funka bäst på min aprilia sx50 09?
http://www.twostroke.se/product.asp?product=12151 eller http://www.twostroke.se/product.asp?product=12452 ?
resten av setupen kommer då vara metrakit thrower och orginal 17,5 förgasare.

tack på förhand! :D
Tror att airsalen är en aning vassare, då den är av aluminium

Postat: 21 juni 2011, 02:24
av ZX
Undrar var man kan köpa dessa packningar eller om det går att köra utan om det inte skulle gå vad skulle hända :)

http://imageshack.us/photo/my-images/231/unleduld.png/

Edit: vad heter dom? :D
och det är en airsal 70cc

Postat: 21 juni 2011, 23:30
av siiimooon
ZX skrev:Undrar var man kan köpa dessa packningar eller om det går att köra utan om det inte skulle gå vad skulle hända :)

http://imageshack.us/photo/my-images/231/unleduld.png/

Edit: vad heter dom? :D
och det är en airsal 70cc
http://twostroke.se/product.asp?product=17452
Där, om du nu har nya motorn.

Postat: 22 juni 2011, 02:36
av ZX
siiimooon skrev:
ZX skrev:Undrar var man kan köpa dessa packningar eller om det går att köra utan om det inte skulle gå vad skulle hända :)

http://imageshack.us/photo/my-images/231/unleduld.png/

Edit: vad heter dom? :D
och det är en airsal 70cc
http://twostroke.se/product.asp?product=17452
Där, om du nu har nya motorn.
ja men man får bara med topplockpackingen och cylinderfots packngien :(
Går det att göra egna kanske? :)

Postat: 22 juni 2011, 10:52
av siiimooon
ZX skrev:
siiimooon skrev:
ZX skrev:Undrar var man kan köpa dessa packningar eller om det går att köra utan om det inte skulle gå vad skulle hända :)

http://imageshack.us/photo/my-images/231/unleduld.png/

Edit: vad heter dom? :D
och det är en airsal 70cc
http://twostroke.se/product.asp?product=17452
Där, om du nu har nya motorn.
ja men man får bara med topplockpackingen och cylinderfots packngien :(
Går det att göra egna kanske? :)
Jag är ganska säker på att dom medföljer, annars kan dom ju inte kalla det för packningssats.

Postat: 23 juni 2011, 14:20
av ZX
siiimooon skrev:
ZX skrev:
siiimooon skrev: http://twostroke.se/product.asp?product=17452
Där, om du nu har nya motorn.
ja men man får bara med topplockpackingen och cylinderfots packngien :(
Går det att göra egna kanske? :)
Jag är ganska säker på att dom medföljer, annars kan dom ju inte kalla det för packningssats.
Läs längst ner

''Innehåller:
Topplockspackning, cylinderfotspackning''

Postat: 23 juni 2011, 15:16
av siiimooon
ZX skrev:
siiimooon skrev:
ZX skrev: ja men man får bara med topplockpackingen och cylinderfots packngien :(
Går det att göra egna kanske? :)
Jag är ganska säker på att dom medföljer, annars kan dom ju inte kalla det för packningssats.
Läs längst ner

''Innehåller:
Topplockspackning, cylinderfotspackning''
Jaja, sucks to be you.

Postat: 23 juni 2011, 16:40
av rajklo
Tjena! jag har lite beslutsångest här med o välja en cylinder så undra om ni kunde hjälpa mej ist! :D

Denna: http://twostroke.se/product.asp?product=10225
eller denna? http://twostroke.se/product.asp?product=10222
O vad är de för skillnad på dom? och följer det med nållager eller måste
man beställa de separat? Uppskattar verkligen om ni hjälper mej! :)

Postat: 23 juni 2011, 17:37
av siiimooon
rajklo skrev:Tjena! jag har lite beslutsångest här med o välja en cylinder så undra om ni kunde hjälpa mej ist! :D

Denna: http://twostroke.se/product.asp?product=10225
eller denna? http://twostroke.se/product.asp?product=10222
O vad är de för skillnad på dom? och följer det med nållager eller måste
man beställa de separat? Uppskattar verkligen om ni hjälper mej! :)
Vilken du än tar så blir du besviken.

Postat: 23 juni 2011, 18:04
av rajklo
siiimooon skrev:
rajklo skrev:Tjena! jag har lite beslutsångest här med o välja en cylinder så undra om ni kunde hjälpa mej ist! :D

Denna: http://twostroke.se/product.asp?product=10225
eller denna? http://twostroke.se/product.asp?product=10222
O vad är de för skillnad på dom? och följer det med nållager eller måste
man beställa de separat? Uppskattar verkligen om ni hjälper mej! :)
Vilken du än tar så blir du besviken.
Men ja är inte ute efter någon rejäl effektökning utan mer något som är original ersättande men ändå lite bättre! så var helt onödigt att du kommenterade.

Postat: 23 juni 2011, 18:12
av siiimooon
rajklo skrev:
siiimooon skrev:
rajklo skrev:Tjena! jag har lite beslutsångest här med o välja en cylinder så undra om ni kunde hjälpa mej ist! :D

Denna: http://twostroke.se/product.asp?product=10225
eller denna? http://twostroke.se/product.asp?product=10222
O vad är de för skillnad på dom? och följer det med nållager eller måste
man beställa de separat? Uppskattar verkligen om ni hjälper mej! :)
Vilken du än tar så blir du besviken.
Men ja är inte ute efter någon rejäl effektökning utan mer något som är original ersättande men ändå lite bättre! så var helt onödigt att du kommenterade.
Så original har skurit?
Eller vadå?

Du skulle tjäna på en Airsal70 sport ändå, dom ger inte så mycket men den blir starkare.

Postat: 23 juni 2011, 20:53
av rajklo
siiimooon skrev:
rajklo skrev:
siiimooon skrev: Vilken du än tar så blir du besviken.
Men ja är inte ute efter någon rejäl effektökning utan mer något som är original ersättande men ändå lite bättre! så var helt onödigt att du kommenterade.
Så original har skurit?
Eller vadå?

Du skulle tjäna på en Airsal70 sport ändå, dom ger inte så mycket men den blir starkare.
japp tyvärr...

jo ja vet men egentligen ingen idé o köpa en 70cc om man inte köper en större förgasare oxå o ja är inte direkt ute efter o trimma mer ändå.

Postat: 23 juni 2011, 21:15
av siiimooon
rajklo skrev:
siiimooon skrev:
rajklo skrev: Men ja är inte ute efter någon rejäl effektökning utan mer något som är original ersättande men ändå lite bättre! så var helt onödigt att du kommenterade.
Så original har skurit?
Eller vadå?

Du skulle tjäna på en Airsal70 sport ändå, dom ger inte så mycket men den blir starkare.
japp tyvärr...

jo ja vet men egentligen ingen idé o köpa en 70cc om man inte köper en större förgasare oxå o ja är inte direkt ute efter o trimma mer ändå.
Klart du kan köra på en 70cc med originalförgasare, man får ut mera då men den går inte dåligt med org.

Postat: 25 juni 2011, 15:06
av anton96
där avgasskruvarna går in i cylinder har mina gänger blivit slitna , man kan inte skruva längst in så avgasröret sitter precis fast men inte hårt. hur kan man fixa dom ?

Postat: 25 juni 2011, 18:06
av Swe2FX
Det finns en gängnings guide här på forumet det skulle du kunna testa

http://www.twostrokerider.se/guider/visa/249