Sida 66 av 88
Postat: 29 april 2011, 20:58
av siiimooon
Korken skrev:Tjaba
Undrar bara om Hebo- Performance vevpartiet klarar upp mot 14k rpm?
Kom annars med förslag om vilket vevparti som skulle funka för en billig peng.
KorKen
Ja, min varvar 16k och veven håller.
Postat: 30 april 2011, 13:06
av Korken
Aa vad bra, hur länge har du haft den ?
Postat: 2 maj 2011, 11:52
av blackout1994
hejsan (hittade inte vart kan man köpa tråden) jag undrade vart man kan få tag på en kolv till min original cylinder(AM6)? passar dom billiga cylindrarnas kolvar på twostroke? min kolv sprack på min original cylinder...
Postat: 2 maj 2011, 12:33
av 2stroke4ever
Postat: 6 maj 2011, 20:27
av PK
är lite hyperintresserad
har funderat på metrakit pr2 70cc till min Senda.
är bestämd på 70cc så man kan tävla i 70cc klassen
nu har jag kollat runt och undrar vad ni har för uppfattning av pata negra-cylindern. hur går den? är den värd priset? tips på övrig setup till den?
Postat: 6 maj 2011, 20:48
av siiimooon
PoWeRKinG skrev:är lite hyperintresserad
har funderat på metrakit pr2 70cc till min Senda.
är bestämd på 70cc så man kan tävla i 70cc klassen
nu har jag kollat runt och undrar vad ni har för uppfattning av pata negra-cylindern. hur går den? är den värd priset? tips på övrig setup till den?
Du kan ju lätt få en Airsal att gå lika bra, bara du lägger ner lite tid på portning.
Postat: 6 maj 2011, 20:52
av PK
siiimooon skrev:PoWeRKinG skrev:är lite hyperintresserad
har funderat på metrakit pr2 70cc till min Senda.
är bestämd på 70cc så man kan tävla i 70cc klassen
nu har jag kollat runt och undrar vad ni har för uppfattning av pata negra-cylindern. hur går den? är den värd priset? tips på övrig setup till den?
Du kan ju lätt få en Airsal att gå lika bra, bara du lägger ner lite tid på portning.
inte likabra men man ka få mkt att gå bra med portning
den verkar ju vara ett rikitg bra val om man ska köra 70cc iallafall
vilken ger mest? prorace 70cc eller patanegra 70cc?

Postat: 6 maj 2011, 21:54
av siiimooon
PoWeRKinG skrev:siiimooon skrev:PoWeRKinG skrev:är lite hyperintresserad
har funderat på metrakit pr2 70cc till min Senda.
är bestämd på 70cc så man kan tävla i 70cc klassen
nu har jag kollat runt och undrar vad ni har för uppfattning av pata negra-cylindern. hur går den? är den värd priset? tips på övrig setup till den?
Du kan ju lätt få en Airsal att gå lika bra, bara du lägger ner lite tid på portning.
inte likabra men man ka få mkt att gå bra med portning
den verkar ju vara ett rikitg bra val om man ska köra 70cc iallafall
vilken ger mest? prorace 70cc eller patanegra 70cc?

Jo, en Airsal eller liknande kan gå lika bra eller bättre än en Patanegra.
Min Barikit går snudd på bättre än en PR70..
Original är Pata vassare.
Postat: 6 maj 2011, 22:00
av PK
siiimooon skrev:PoWeRKinG skrev:siiimooon skrev:
Du kan ju lätt få en Airsal att gå lika bra, bara du lägger ner lite tid på portning.
inte likabra men man ka få mkt att gå bra med portning
den verkar ju vara ett rikitg bra val om man ska köra 70cc iallafall
vilken ger mest? prorace 70cc eller patanegra 70cc?

Jo, en Airsal eller liknande kan gå lika bra eller bättre än en Patanegra.
Min Barikit går snudd på bättre än en PR70..
Original är Pata vassare.
så det är enklare att köpa en billig 70cc och sen porta den efter patanegramallar och sen beställa en patanegrakolv? skulle vara bra iom att jag försöker hålla extremt låg budget

Postat: 7 maj 2011, 00:03
av Joppan64
Tjena, tänkte köpa cylinder till moppen (dt50r -98 med -07 AM6 motor) Vad sägs om:
Dellorto 21mm Black Edition (har jag)
Polini Sportluft (har jag)
Malossi Racing membran (har jag)
Metrakit Thrower (har jag)
13/52 (har jag)
Och sen en Malossi MHR Replica 80cc. Då till frågan, måste man modda blocket som man måste med Polini Guss 80cc? Eller är den bolt-on?
Eller skulle man rentav kunna köra på vanliga MHRen? De är ju ganska lågvarviga.
Kör på org. vev.
MVH
Postat: 7 maj 2011, 00:11
av PK
Joppan64 skrev:Tjena, tänkte köpa cylinder till moppen (dt50r -98 med -07 AM6 motor) Vad sägs om:
Dellorto 21mm Black Edition (har jag)
Polini Sportluft (har jag)
Malossi Racing membran (har jag)
Metrakit Thrower (har jag)
13/52 (har jag)
Och sen en Malossi MHR Replica 80cc. Då till frågan, måste man modda blocket som man måste med Polini Guss 80cc? Eller är den bolt-on?
Eller skulle man rentav kunna köra på vanliga MHRen? De är ju ganska lågvarviga.
Kör på org. vev.
MVH
om du ska ha den setupen i övrigt så kör på en sportcylinder. ska du ha vassare cylinder får du uppgradera en aning.
Postat: 7 maj 2011, 00:23
av ml65
PoWeRKinG skrev:siiimooon skrev:PoWeRKinG skrev:
inte likabra men man ka få mkt att gå bra med portning
den verkar ju vara ett rikitg bra val om man ska köra 70cc iallafall
vilken ger mest? prorace 70cc eller patanegra 70cc?

Jo, en Airsal eller liknande kan gå lika bra eller bättre än en Patanegra.
Min Barikit går snudd på bättre än en PR70..
Original är Pata vassare.
så det är enklare att köpa en billig 70cc och sen porta den efter patanegramallar och sen beställa en patanegrakolv? skulle vara bra iom att jag försöker hålla extremt låg budget

Du bör inte hålla på med hyper om man utgår ifrån din kunskap ,
Nej du ska inte ha en patakolv , utan airsal om du ska köra airsal .
du kan skicka cylindern till någon som kan porta , Du portar den inte efter någon annan cylinder , Man förstorar portarna och kan ändra hur dom ser ut efter behag ,
Postat: 7 maj 2011, 00:28
av PK
ml65 skrev:PoWeRKinG skrev:siiimooon skrev:
Jo, en Airsal eller liknande kan gå lika bra eller bättre än en Patanegra.
Min Barikit går snudd på bättre än en PR70..
Original är Pata vassare.
så det är enklare att köpa en billig 70cc och sen porta den efter patanegramallar och sen beställa en patanegrakolv? skulle vara bra iom att jag försöker hålla extremt låg budget

Du bör inte hålla på med hyper om man utgår ifrån din kunskap ,
Nej du ska inte ha en patakolv , utan airsal om du ska köra airsal .
du kan skicka cylindern till någon som kan porta , Du portar den inte efter någon annan cylinder , Man förstorar portarna och kan ändra hur dom ser ut efter behag ,
man har inte en hyper för att man vet. man har en hyper för att man vill.
och ja, jag är helt okunnig vad det gäller portning iom att det är för mycket att läsa. saker är ju gjorda för att ge högsta prestanda liksom
blir nog en patanegraliknande cylinder isåfall. får se om det blir portning eller inte. känner en del på mc-kompaniet i stan och dom utför portning. får höra mmed dom isåfall. annars fixar jagg det nog själv

Postat: 7 maj 2011, 00:50
av Joppan64
PoWeRKinG skrev:Joppan64 skrev:Tjena, tänkte köpa cylinder till moppen (dt50r -98 med -07 AM6 motor) Vad sägs om:
Dellorto 21mm Black Edition (har jag)
Polini Sportluft (har jag)
Malossi Racing membran (har jag)
Metrakit Thrower (har jag)
13/52 (har jag)
Och sen en Malossi MHR Replica 80cc. Då till frågan, måste man modda blocket som man måste med Polini Guss 80cc? Eller är den bolt-on?
Eller skulle man rentav kunna köra på vanliga MHRen? De är ju ganska lågvarviga.
Kör på org. vev.
MVH
om du ska ha den setupen i övrigt så kör på en sportcylinder. ska du ha vassare cylinder får du uppgradera en aning.
Aa Mhr Replican är ju just en sportcylinder.
Postat: 7 maj 2011, 00:53
av PK
Joppan64 skrev:PoWeRKinG skrev:Joppan64 skrev:Tjena, tänkte köpa cylinder till moppen (dt50r -98 med -07 AM6 motor) Vad sägs om:
Dellorto 21mm Black Edition (har jag)
Polini Sportluft (har jag)
Malossi Racing membran (har jag)
Metrakit Thrower (har jag)
13/52 (har jag)
Och sen en Malossi MHR Replica 80cc. Då till frågan, måste man modda blocket som man måste med Polini Guss 80cc? Eller är den bolt-on?
Eller skulle man rentav kunna köra på vanliga MHRen? De är ju ganska lågvarviga.
Kör på org. vev.
MVH
om du ska ha den setupen i övrigt så kör på en sportcylinder. ska du ha vassare cylinder får du uppgradera en aning.
Aa Mhr Replican är ju just en sportcylinder.
hög sport/låg midrace är det. funkar med det som du har. dock så kan du skaffa ett vassare rör men det funkar bra med thrower
om du behöver modda vet jag inte.
Postat: 7 maj 2011, 08:37
av SickRazer
Joppan64 skrev:Tjena, tänkte köpa cylinder till moppen (dt50r -98 med -07 AM6 motor) Vad sägs om:
Dellorto 21mm Black Edition (har jag)
Polini Sportluft (har jag)
Malossi Racing membran (har jag)
Metrakit Thrower (har jag)
13/52 (har jag)
Och sen en Malossi MHR Replica 80cc. Då till frågan, måste man modda blocket som man måste med Polini Guss 80cc? Eller är den bolt-on?
Eller skulle man rentav kunna köra på vanliga MHRen? De är ju ganska lågvarviga.
Kör på org. vev.
MVH
Tvek om det finns en ända originalvev som klarar av 80cc... Byt åtminstone vev till den setupen med 80cc
Postat: 7 maj 2011, 11:00
av siiimooon
SickRazer skrev:Joppan64 skrev:Tjena, tänkte köpa cylinder till moppen (dt50r -98 med -07 AM6 motor) Vad sägs om:
Dellorto 21mm Black Edition (har jag)
Polini Sportluft (har jag)
Malossi Racing membran (har jag)
Metrakit Thrower (har jag)
13/52 (har jag)
Och sen en Malossi MHR Replica 80cc. Då till frågan, måste man modda blocket som man måste med Polini Guss 80cc? Eller är den bolt-on?
Eller skulle man rentav kunna köra på vanliga MHRen? De är ju ganska lågvarviga.
Kör på org. vev.
MVH
Tvek om det finns en ända originalvev som klarar av 80cc... Byt åtminstone vev till den setupen med 80cc
Jo, originalvevarna tål MYCKET.
Min kompis har kört en hel sommar på MHR Replica 80cc, sen nån månad med RedRevo70, och nu kör han upper midrace Barikit70.
Inget glapp i vev eller ramlager.
Postat: 7 maj 2011, 12:16
av Joppan64
siiimooon skrev:Jo, originalvevarna tål MYCKET.
Min kompis har kört en hel sommar på MHR Replica 80cc, sen nån månad med RedRevo70, och nu kör han upper midrace Barikit70.
Inget glapp i vev eller ramlager.
Vet du om han behövde modda blocket/kolven för att få på MHR Replican?
Postat: 7 maj 2011, 12:17
av Pontusandersson95
kolven byter du ju du kan ju inte köra med original kolv till 80cc så kolv behöver du inte modda.
inte blocket heller
Postat: 7 maj 2011, 12:33
av Joppan64
Pontusandersson95 skrev:kolven byter du ju du kan ju inte köra med original kolv till 80cc så kolv behöver du inte modda.
inte blocket heller
Ja det vet jag väll -.- men om man ska köra med t.e.x Polini Guss 80cc så måste man antingen svarva/slipa blocket eller kapa nedre delen av kolven ca 8mm.
http://www.garagego.se/forum/moped/moto ... -foerslag/
Bild från Polini Guss 80cc manual:

Postat: 8 maj 2011, 01:36
av Maxidude
Tjenna gubbs! Undrar om jag kan köra den här 80cc cylindern på org. veven en sommar? Och om inte, hur länge skulle det hålla?
http://twostroke.se/product.asp?product=13406
Postat: 8 maj 2011, 13:50
av SickRazer
Fungerar gör det men det beror helt på hur du kör den och hur långt veven har gått. Tuktar du den riktigt hårt med en såpass vass cylinder så lär den nog inte hålla speciellt länge, och om den har gått över 1000 mil så är det bäst att åtminstone byta lager. Oftast när man byter upp till 80cc eller en vassare 70cc så är det starkt rekommenderat att byta till en tåligare vev. Men som sagt så beror det helt på hur du kör med den. Kör du lugnt och inte håller på och varvar sönder den hela tiden så kan den hålla en sommar. Kör du hårt och rejsar med den mycket så finns det stor risk att veven kan gå sönder när den inte hinner med varven. Men originalveven brukar ofta vara väldigt underskattad, de tål mer än vad man tror. Sen är inte Airsal det allra vassaste oportat så det skulle fungerar men man kan aldrig vara säker.

Postat: 8 maj 2011, 17:07
av siiimooon
Med en så slö cylinder går det bra.
Postat: 8 maj 2011, 17:13
av SickRazer
siiimooon skrev:
Med en så slö cylinder går det bra.
Det kanske inte är den vassaste cylindern men tänk på att det är en 80cc som varvar rätt mycket. Det räcker med en vanlig Airsal 70cc för att veven inte ska hålla om den har gått mycket och om man kör riktigt hårt.
Originalveven är egentligen inte gjord för mer än 50cc. Men det fungerar säkert ändå om han kör försiktigt och inte kopplingsvarvar den för mycket.
Postat: 8 maj 2011, 17:30
av Joppan64
Metrakit SP med Metrakit Thrower borde väll hålla iaf över sommarn? Jag menar den blir ju inte så högvarvig med Thrower röret eller?
Postat: 8 maj 2011, 17:43
av siiimooon
Joppan64 skrev:Metrakit SP med Metrakit Thrower borde väll hålla iaf över sommarn? Jag menar den blir ju inte så högvarvig med Thrower röret eller?
Det håller bra.
Postat: 8 maj 2011, 22:31
av Maxidude
SickRazer skrev:
Fungerar gör det men det beror helt på hur du kör den och hur långt veven har gått. Tuktar du den riktigt hårt med en såpass vass cylinder så lär den nog inte hålla speciellt länge, och om den har gått över 1000 mil så är det bäst att åtminstone byta lager. Oftast när man byter upp till 80cc eller en vassare 70cc så är det starkt rekommenderat att byta till en tåligare vev. Men som sagt så beror det helt på hur du kör med den. Kör du lugnt och inte håller på och varvar sönder den hela tiden så kan den hålla en sommar. Kör du hårt och rejsar med den mycket så finns det stor risk att veven kan gå sönder när den inte hinner med varven. Men originalveven brukar ofta vara väldigt underskattad, de tål mer än vad man tror. Sen är inte Airsal det allra vassaste oportat så det skulle fungerar men man kan aldrig vara säker.

Ait, tack för hjälpen, för den har gått c:a 1100 mil orginal och kanske 15-20 mil med gianelli effekt på, tänkte även dreva den rätt tungt, typ 14-53 elr ngt

Postat: 8 maj 2011, 22:59
av SickRazer
Maxidude skrev:SickRazer skrev:
Fungerar gör det men det beror helt på hur du kör den och hur långt veven har gått. Tuktar du den riktigt hårt med en såpass vass cylinder så lär den nog inte hålla speciellt länge, och om den har gått över 1000 mil så är det bäst att åtminstone byta lager. Oftast när man byter upp till 80cc eller en vassare 70cc så är det starkt rekommenderat att byta till en tåligare vev. Men som sagt så beror det helt på hur du kör med den. Kör du lugnt och inte håller på och varvar sönder den hela tiden så kan den hålla en sommar. Kör du hårt och rejsar med den mycket så finns det stor risk att veven kan gå sönder när den inte hinner med varven. Men originalveven brukar ofta vara väldigt underskattad, de tål mer än vad man tror. Sen är inte Airsal det allra vassaste oportat så det skulle fungerar men man kan aldrig vara säker.

Ait, tack för hjälpen, för den har gått c:a 1100 mil orginal och kanske 15-20 mil med gianelli effekt på, tänkte även dreva den rätt tungt, typ 14-53 elr ngt

Ok. nä men den håller nog en sommar så länge du inte kör för hårt, jag tycker du sak köra på den cylindern i alla fall. 14-53 är bra men 15-53 skulle vara ännu bättre

Postat: 9 maj 2011, 15:18
av Maxidude
Okej nice

funderar dock på att inte trimma så mkt eftersom har funderat ett tag på att skaffa 2takts lätt mc eftersom ostrypt ger dessa hojjat runt 30 hk

Postat: 9 maj 2011, 15:48
av Joppan64
siiimooon skrev:Det håller bra.
Okej vilken går bäst av den eller MHR Replica 80cc?
Övrig setup:
Dellorto PHBG 21mm
Metrakit Thrower
Malossi Reeds
Postat: 9 maj 2011, 18:15
av siiimooon
Joppan64 skrev:siiimooon skrev:Det håller bra.
Okej vilken går bäst av den eller MHR Replica 80cc?
Övrig setup:
Dellorto PHBG 21mm
Metrakit Thrower
Malossi Reeds
MHR skulle nog vara roligare än SPn.
Postat: 9 maj 2011, 19:32
av SickRazer
Maxidude skrev:Okej nice

funderar dock på att inte trimma så mkt eftersom har funderat ett tag på att skaffa 2takts lätt mc eftersom ostrypt ger dessa hojjat runt 30 hk

Najs. Tycker i så fall att du ska skaffa en GasGas 125 2t, då dessa ger upp mot 38hk ostrypta. Dock kan man behöva byta kolv ganska ofta om du kör hårt med den då det är en crossmotor i grunden, därför är de djukt starka och låter riktigt gött också ;P
Postat: 9 maj 2011, 20:08
av Maxidude
Helvettä

True that
Postat: 10 maj 2011, 12:17
av makkeman1337
en liten fråga här.
är barikit 74cc sport eller midrace?

Postat: 10 maj 2011, 15:44
av SickRazer
makkeman1337 skrev:en liten fråga här.
är barikit 74cc sport eller midrace?

Midrace