Postat: 29 april 2011, 20:58
Ja, min varvar 16k och veven håller.Korken skrev:Tjaba
Undrar bara om Hebo- Performance vevpartiet klarar upp mot 14k rpm?
Kom annars med förslag om vilket vevparti som skulle funka för en billig peng.
KorKen
Ett forum där vi diskuterar allt om mopeder
https://twostrokerider.se/forum/
Ja, min varvar 16k och veven håller.Korken skrev:Tjaba
Undrar bara om Hebo- Performance vevpartiet klarar upp mot 14k rpm?
Kom annars med förslag om vilket vevparti som skulle funka för en billig peng.
KorKen
Du kan ju lätt få en Airsal att gå lika bra, bara du lägger ner lite tid på portning.PoWeRKinG skrev:är lite hyperintresserad
har funderat på metrakit pr2 70cc till min Senda.
är bestämd på 70cc så man kan tävla i 70cc klassen![]()
nu har jag kollat runt och undrar vad ni har för uppfattning av pata negra-cylindern. hur går den? är den värd priset? tips på övrig setup till den?
inte likabra men man ka få mkt att gå bra med portningsiiimooon skrev:Du kan ju lätt få en Airsal att gå lika bra, bara du lägger ner lite tid på portning.PoWeRKinG skrev:är lite hyperintresserad
har funderat på metrakit pr2 70cc till min Senda.
är bestämd på 70cc så man kan tävla i 70cc klassen![]()
nu har jag kollat runt och undrar vad ni har för uppfattning av pata negra-cylindern. hur går den? är den värd priset? tips på övrig setup till den?
Jo, en Airsal eller liknande kan gå lika bra eller bättre än en Patanegra.PoWeRKinG skrev:inte likabra men man ka få mkt att gå bra med portningsiiimooon skrev:Du kan ju lätt få en Airsal att gå lika bra, bara du lägger ner lite tid på portning.PoWeRKinG skrev:är lite hyperintresserad
har funderat på metrakit pr2 70cc till min Senda.
är bestämd på 70cc så man kan tävla i 70cc klassen![]()
nu har jag kollat runt och undrar vad ni har för uppfattning av pata negra-cylindern. hur går den? är den värd priset? tips på övrig setup till den?
den verkar ju vara ett rikitg bra val om man ska köra 70cc iallafall![]()
vilken ger mest? prorace 70cc eller patanegra 70cc?
så det är enklare att köpa en billig 70cc och sen porta den efter patanegramallar och sen beställa en patanegrakolv? skulle vara bra iom att jag försöker hålla extremt låg budgetsiiimooon skrev:Jo, en Airsal eller liknande kan gå lika bra eller bättre än en Patanegra.PoWeRKinG skrev:inte likabra men man ka få mkt att gå bra med portningsiiimooon skrev: Du kan ju lätt få en Airsal att gå lika bra, bara du lägger ner lite tid på portning.
den verkar ju vara ett rikitg bra val om man ska köra 70cc iallafall![]()
vilken ger mest? prorace 70cc eller patanegra 70cc?
Min Barikit går snudd på bättre än en PR70..
Original är Pata vassare.
om du ska ha den setupen i övrigt så kör på en sportcylinder. ska du ha vassare cylinder får du uppgradera en aning.Joppan64 skrev:Tjena, tänkte köpa cylinder till moppen (dt50r -98 med -07 AM6 motor) Vad sägs om:
Dellorto 21mm Black Edition (har jag)
Polini Sportluft (har jag)
Malossi Racing membran (har jag)
Metrakit Thrower (har jag)
13/52 (har jag)
Och sen en Malossi MHR Replica 80cc. Då till frågan, måste man modda blocket som man måste med Polini Guss 80cc? Eller är den bolt-on?
Eller skulle man rentav kunna köra på vanliga MHRen? De är ju ganska lågvarviga.
Kör på org. vev.
MVH
Du bör inte hålla på med hyper om man utgår ifrån din kunskap ,PoWeRKinG skrev:så det är enklare att köpa en billig 70cc och sen porta den efter patanegramallar och sen beställa en patanegrakolv? skulle vara bra iom att jag försöker hålla extremt låg budgetsiiimooon skrev:Jo, en Airsal eller liknande kan gå lika bra eller bättre än en Patanegra.PoWeRKinG skrev: inte likabra men man ka få mkt att gå bra med portning
den verkar ju vara ett rikitg bra val om man ska köra 70cc iallafall![]()
vilken ger mest? prorace 70cc eller patanegra 70cc?
Min Barikit går snudd på bättre än en PR70..
Original är Pata vassare.
man har inte en hyper för att man vet. man har en hyper för att man vill.ml65 skrev:Du bör inte hålla på med hyper om man utgår ifrån din kunskap ,PoWeRKinG skrev:så det är enklare att köpa en billig 70cc och sen porta den efter patanegramallar och sen beställa en patanegrakolv? skulle vara bra iom att jag försöker hålla extremt låg budgetsiiimooon skrev: Jo, en Airsal eller liknande kan gå lika bra eller bättre än en Patanegra.
Min Barikit går snudd på bättre än en PR70..
Original är Pata vassare.
Nej du ska inte ha en patakolv , utan airsal om du ska köra airsal .
du kan skicka cylindern till någon som kan porta , Du portar den inte efter någon annan cylinder , Man förstorar portarna och kan ändra hur dom ser ut efter behag ,
Aa Mhr Replican är ju just en sportcylinder.PoWeRKinG skrev:om du ska ha den setupen i övrigt så kör på en sportcylinder. ska du ha vassare cylinder får du uppgradera en aning.Joppan64 skrev:Tjena, tänkte köpa cylinder till moppen (dt50r -98 med -07 AM6 motor) Vad sägs om:
Dellorto 21mm Black Edition (har jag)
Polini Sportluft (har jag)
Malossi Racing membran (har jag)
Metrakit Thrower (har jag)
13/52 (har jag)
Och sen en Malossi MHR Replica 80cc. Då till frågan, måste man modda blocket som man måste med Polini Guss 80cc? Eller är den bolt-on?
Eller skulle man rentav kunna köra på vanliga MHRen? De är ju ganska lågvarviga.
Kör på org. vev.
MVH
hög sport/låg midrace är det. funkar med det som du har. dock så kan du skaffa ett vassare rör men det funkar bra med throwerJoppan64 skrev:Aa Mhr Replican är ju just en sportcylinder.PoWeRKinG skrev:om du ska ha den setupen i övrigt så kör på en sportcylinder. ska du ha vassare cylinder får du uppgradera en aning.Joppan64 skrev:Tjena, tänkte köpa cylinder till moppen (dt50r -98 med -07 AM6 motor) Vad sägs om:
Dellorto 21mm Black Edition (har jag)
Polini Sportluft (har jag)
Malossi Racing membran (har jag)
Metrakit Thrower (har jag)
13/52 (har jag)
Och sen en Malossi MHR Replica 80cc. Då till frågan, måste man modda blocket som man måste med Polini Guss 80cc? Eller är den bolt-on?
Eller skulle man rentav kunna köra på vanliga MHRen? De är ju ganska lågvarviga.
Kör på org. vev.
MVH
Tvek om det finns en ända originalvev som klarar av 80cc... Byt åtminstone vev till den setupen med 80ccJoppan64 skrev:Tjena, tänkte köpa cylinder till moppen (dt50r -98 med -07 AM6 motor) Vad sägs om:
Dellorto 21mm Black Edition (har jag)
Polini Sportluft (har jag)
Malossi Racing membran (har jag)
Metrakit Thrower (har jag)
13/52 (har jag)
Och sen en Malossi MHR Replica 80cc. Då till frågan, måste man modda blocket som man måste med Polini Guss 80cc? Eller är den bolt-on?
Eller skulle man rentav kunna köra på vanliga MHRen? De är ju ganska lågvarviga.
Kör på org. vev.
MVH
Jo, originalvevarna tål MYCKET.SickRazer skrev:Tvek om det finns en ända originalvev som klarar av 80cc... Byt åtminstone vev till den setupen med 80ccJoppan64 skrev:Tjena, tänkte köpa cylinder till moppen (dt50r -98 med -07 AM6 motor) Vad sägs om:
Dellorto 21mm Black Edition (har jag)
Polini Sportluft (har jag)
Malossi Racing membran (har jag)
Metrakit Thrower (har jag)
13/52 (har jag)
Och sen en Malossi MHR Replica 80cc. Då till frågan, måste man modda blocket som man måste med Polini Guss 80cc? Eller är den bolt-on?
Eller skulle man rentav kunna köra på vanliga MHRen? De är ju ganska lågvarviga.
Kör på org. vev.
MVH
siiimooon skrev:Jo, originalvevarna tål MYCKET.
Min kompis har kört en hel sommar på MHR Replica 80cc, sen nån månad med RedRevo70, och nu kör han upper midrace Barikit70.
Inget glapp i vev eller ramlager.
Ja det vet jag väll -.- men om man ska köra med t.e.x Polini Guss 80cc så måste man antingen svarva/slipa blocket eller kapa nedre delen av kolven ca 8mm.Pontusandersson95 skrev:kolven byter du ju du kan ju inte köra med original kolv till 80cc så kolv behöver du inte modda.
inte blocket heller

Fungerar gör det men det beror helt på hur du kör den och hur långt veven har gått. Tuktar du den riktigt hårt med en såpass vass cylinder så lär den nog inte hålla speciellt länge, och om den har gått över 1000 mil så är det bäst att åtminstone byta lager. Oftast när man byter upp till 80cc eller en vassare 70cc så är det starkt rekommenderat att byta till en tåligare vev. Men som sagt så beror det helt på hur du kör med den. Kör du lugnt och inte håller på och varvar sönder den hela tiden så kan den hålla en sommar. Kör du hårt och rejsar med den mycket så finns det stor risk att veven kan gå sönder när den inte hinner med varven. Men originalveven brukar ofta vara väldigt underskattad, de tål mer än vad man tror. Sen är inte Airsal det allra vassaste oportat så det skulle fungerar men man kan aldrig vara säker.Maxidude skrev:Tjenna gubbs! Undrar om jag kan köra den här 80cc cylindern på org. veven en sommar? Och om inte, hur länge skulle det hålla?
http://twostroke.se/product.asp?product=13406
Med en så slö cylinder går det bra.Maxidude skrev:Tjenna gubbs! Undrar om jag kan köra den här 80cc cylindern på org. veven en sommar? Och om inte, hur länge skulle det hålla?
http://twostroke.se/product.asp?product=13406
Det kanske inte är den vassaste cylindern men tänk på att det är en 80cc som varvar rätt mycket. Det räcker med en vanlig Airsal 70cc för att veven inte ska hålla om den har gått mycket och om man kör riktigt hårt.siiimooon skrev:Med en så slö cylinder går det bra.Maxidude skrev:Tjenna gubbs! Undrar om jag kan köra den här 80cc cylindern på org. veven en sommar? Och om inte, hur länge skulle det hålla?
http://twostroke.se/product.asp?product=13406
Det håller bra.Joppan64 skrev:Metrakit SP med Metrakit Thrower borde väll hålla iaf över sommarn? Jag menar den blir ju inte så högvarvig med Thrower röret eller?
Ait, tack för hjälpen, för den har gått c:a 1100 mil orginal och kanske 15-20 mil med gianelli effekt på, tänkte även dreva den rätt tungt, typ 14-53 elr ngtSickRazer skrev:Fungerar gör det men det beror helt på hur du kör den och hur långt veven har gått. Tuktar du den riktigt hårt med en såpass vass cylinder så lär den nog inte hålla speciellt länge, och om den har gått över 1000 mil så är det bäst att åtminstone byta lager. Oftast när man byter upp till 80cc eller en vassare 70cc så är det starkt rekommenderat att byta till en tåligare vev. Men som sagt så beror det helt på hur du kör med den. Kör du lugnt och inte håller på och varvar sönder den hela tiden så kan den hålla en sommar. Kör du hårt och rejsar med den mycket så finns det stor risk att veven kan gå sönder när den inte hinner med varven. Men originalveven brukar ofta vara väldigt underskattad, de tål mer än vad man tror. Sen är inte Airsal det allra vassaste oportat så det skulle fungerar men man kan aldrig vara säker.Maxidude skrev:Tjenna gubbs! Undrar om jag kan köra den här 80cc cylindern på org. veven en sommar? Och om inte, hur länge skulle det hålla?
http://twostroke.se/product.asp?product=13406
Ok. nä men den håller nog en sommar så länge du inte kör för hårt, jag tycker du sak köra på den cylindern i alla fall. 14-53 är bra men 15-53 skulle vara ännu bättreMaxidude skrev:Ait, tack för hjälpen, för den har gått c:a 1100 mil orginal och kanske 15-20 mil med gianelli effekt på, tänkte även dreva den rätt tungt, typ 14-53 elr ngtSickRazer skrev:Fungerar gör det men det beror helt på hur du kör den och hur långt veven har gått. Tuktar du den riktigt hårt med en såpass vass cylinder så lär den nog inte hålla speciellt länge, och om den har gått över 1000 mil så är det bäst att åtminstone byta lager. Oftast när man byter upp till 80cc eller en vassare 70cc så är det starkt rekommenderat att byta till en tåligare vev. Men som sagt så beror det helt på hur du kör med den. Kör du lugnt och inte håller på och varvar sönder den hela tiden så kan den hålla en sommar. Kör du hårt och rejsar med den mycket så finns det stor risk att veven kan gå sönder när den inte hinner med varven. Men originalveven brukar ofta vara väldigt underskattad, de tål mer än vad man tror. Sen är inte Airsal det allra vassaste oportat så det skulle fungerar men man kan aldrig vara säker.Maxidude skrev:Tjenna gubbs! Undrar om jag kan köra den här 80cc cylindern på org. veven en sommar? Och om inte, hur länge skulle det hålla?
http://twostroke.se/product.asp?product=13406
Okej vilken går bäst av den eller MHR Replica 80cc?siiimooon skrev:Det håller bra.
MHR skulle nog vara roligare än SPn.Joppan64 skrev:Okej vilken går bäst av den eller MHR Replica 80cc?siiimooon skrev:Det håller bra.
Övrig setup:
Dellorto PHBG 21mm
Metrakit Thrower
Malossi Reeds
Najs. Tycker i så fall att du ska skaffa en GasGas 125 2t, då dessa ger upp mot 38hk ostrypta. Dock kan man behöva byta kolv ganska ofta om du kör hårt med den då det är en crossmotor i grunden, därför är de djukt starka och låter riktigt gött också ;PMaxidude skrev:Okej nicefunderar dock på att inte trimma så mkt eftersom har funderat ett tag på att skaffa 2takts lätt mc eftersom ostrypt ger dessa hojjat runt 30 hk
Midracemakkeman1337 skrev:en liten fråga här.
är barikit 74cc sport eller midrace?