Sida 63 av 88
Postat: 14 februari 2011, 20:45
av 2stroke4ever
KarlssoN^ skrev:la till:
Derbi EBE/EBS vevstakslängd 90mm
slaglängd: 39.9
ORG! Duration:Avgas: 178.210* Spol: 125.8* Boost: 125.8*
Borr: 39.86
AM6 Vevstakslängd; 85mm
Slaglängd: 39mm
ORG! Duration:avgas= 175*
Borr 40,3mm
Hade det i ett .TXT dokument efter portnings job så jag la upp den här, dels för backup och för att någon kanske har användning för det

undergam info
spol på AM6 då??
Postat: 14 februari 2011, 21:06
av KarlssoN^
2stroke4ever skrev:KarlssoN^ skrev:la till:
Derbi EBE/EBS vevstakslängd 90mm
slaglängd: 39.9
ORG! Duration:Avgas: 178.210* Spol: 125.8* Boost: 125.8*
Borr: 39.86
AM6 Vevstakslängd; 85mm
Slaglängd: 39mm
ORG! Duration:avgas= 175*
Borr 40,3mm
Hade det i ett .TXT dokument efter portnings job så jag la upp den här, dels för backup och för att någon kanske har användning för det

undergam info
spol på AM6 då??
haa?
Får lägga till det någon dag, har cylindern framför mig, men inte skjutmåttet, och orkar inte gå ner i garaget och hämta det

Postat: 15 februari 2011, 20:51
av siiimooon
Bergsten skrev:chifen skrev:Har du redan röret? Annars kan du ju ta ett lite lågvarvigare som är ltie stabilare vid stunt och 17,5mm förgasare räcker även till 70cc om så är fallet men visst funkar 19 med

Har redan röret, JA. Men har det mer för utseendet just nu, har ett metra kit thrower som ska åka på sedan när jag orkar lacka om det

Tror det blir mycket bättre att stunta med

19mm förgasare blire

Kör på Airsal 70, spelar ingen roll vilken, sen så tar du 21 eller 24 fögg.
Postat: 16 februari 2011, 16:25
av KarlssoN^
siiimooon skrev:Bergsten skrev:chifen skrev:Har du redan röret? Annars kan du ju ta ett lite lågvarvigare som är ltie stabilare vid stunt och 17,5mm förgasare räcker även till 70cc om så är fallet men visst funkar 19 med

Har redan röret, JA. Men har det mer för utseendet just nu, har ett metra kit thrower som ska åka på sedan när jag orkar lacka om det

Tror det blir mycket bättre att stunta med

19mm förgasare blire

Kör på Airsal 70, spelar ingen roll vilken, sen så tar du 21 eller 24 fögg.
Alldeles för stor förgasare, speciellt när man stuntar, då man skall ha en rätt så liten förgasare, Lyssna på 2stroke4ever och chifen

Postat: 17 februari 2011, 15:17
av Cappe14
Tjenare undrar om ett orginal vev parti som gått 1700 km pallar att köras med 70cc airsal eller om jag ska köra på 50 cc sport istället , har även annat trim på så som 19 mm förgasare , sport luftfilter , Hebo race membran , Hebo perf bufanda rör och ostrypt insug.
Postat: 17 februari 2011, 17:15
av Bergsten
KarlssoN^ skrev:siiimooon skrev:Bergsten skrev:
Har redan röret, JA. Men har det mer för utseendet just nu, har ett metra kit thrower som ska åka på sedan när jag orkar lacka om det

Tror det blir mycket bättre att stunta med

19mm förgasare blire

Kör på Airsal 70, spelar ingen roll vilken, sen så tar du 21 eller 24 fögg.
Alldeles för stor förgasare, speciellt när man stuntar, då man skall ha en rätt så liten förgasare, Lyssna på 2stroke4ever och chifen

Varför ska man ha en rätt så liten förgasare? :p Som jag vet så resulterar för liten (vet att det inte är för litet till 70cc sport) förgasare med typ segt bottendrag, eller aa bra segare i överhuvudtaget, varför skulle 17 vara bättre än 19 när det gäller stunt om man får fråga? :p
Postat: 17 februari 2011, 19:50
av chifen
Bergsten skrev:KarlssoN^ skrev:siiimooon skrev:
Kör på Airsal 70, spelar ingen roll vilken, sen så tar du 21 eller 24 fögg.
Alldeles för stor förgasare, speciellt när man stuntar, då man skall ha en rätt så liten förgasare, Lyssna på 2stroke4ever och chifen

Varför ska man ha en rätt så liten förgasare? :p Som jag vet så resulterar för liten (vet att det inte är för litet till 70cc sport) förgasare med typ segt bottendrag, eller aa bra segare i överhuvudtaget, varför skulle 17 vara bättre än 19 när det gäller stunt om man får fråga? :p
För det är tvärt emot vad du säger

Liten förgasare ger en högre gashastighet och därmed bättre effekt från låga varv (bottendrag) och en stor gör tvärt om, dåligt flås på låga varv men möjligheten att plocka ut högre effekt istället. Men det är fullkomligt onödigt med en för stor förgasare för effekten höjs inte då, snarare sänks, den blir svårare att ställa in och kommer dra mer bränsle. Prova t ex att blåsa i ett sugrör och sedan i ett stuprör. Gashastigheten blir mycket högre genom sugröret och det blåser bra när även vid låg luftmängd men det bromsas när man tar i mer då arean i röret är för litet och då behövs större för att klara av den ökade luftmängden. Grejen med en 70 sport är att den inte behöver så stor då den inte kräver så enormt hög luftmängd.
Ta en 65cc cross t ex 24mm förgasare men så plockar de ut närmare 20 hästar också (runt 18 är det väl i nya ktm 65?) medans man plockar ut ungefär hälften med en 70cc sport med relativt lågvarvigt rör. Det är inte huvudsakligen kubiken på cylindern som avgör, det är effekten man plockar ut ur den samt effektregistret som spelar roll. Det finns en anledning att man inte kör dubbla 42mm på 50cc

Postat: 17 februari 2011, 20:27
av siiimooon
När jag körde med 21mm på min Barikit, då var den riktigt jävla slö och orkade knappt varva ur 3an, bytte sen till 24mm, blev genast bättre, och med 28mm som jag har nu så går den mycket bättre och är extremt mycket starkare igenom hela registret.
Postat: 18 februari 2011, 10:35
av Cappe14
Tjenare undrar om ett orginal vev parti som gått 1700 km pallar att köras med 70cc airsal eller om jag ska köra på 50 cc sport istället , har även annat trim på så som 19 mm förgasare , sport luftfilter , Hebo race membran , Hebo perf bufanda rör och ostrypt insug. Tacksam för snabbt svar ska beställa nu i helgen

Postat: 18 februari 2011, 16:33
av siiimooon
Cappe14 skrev:Tjenare undrar om ett orginal vev parti som gått 1700 km pallar att köras med 70cc airsal eller om jag ska köra på 50 cc sport istället , har även annat trim på så som 19 mm förgasare , sport luftfilter , Hebo race membran , Hebo perf bufanda rör och ostrypt insug. Tacksam för snabbt svar ska beställa nu i helgen

Tror inte den veven skulle hålla länge, men du kan ju ha tur.
Om du tänkt köpa 50sport, gör det inte, ingen skillnad emot original..
Och strunta i Hebo-membranet, och köp en 21mm förgasare istället för 19mm.
Postat: 21 februari 2011, 17:10
av yamaha2pwn
Tjena! ställer en fråga på en kompis vägnar : han har en roxxon duell 06 (piaggio motorn) och han vill ha en 70cc med bra hållbarhet och effekt, samt vill han inte åka på att byta vevparti. och då behöver vi ju veta hur man kontrolerar skicket på veven oxå. tack sålänge

Postat: 21 februari 2011, 17:45
av Cappe14
Hej , någon som vet en bra cylinder till AM6 som effektkurvan ligger lågt på eller ligger alla högt upp?:P gärna 50cc sport/racing
Postat: 21 februari 2011, 18:05
av 2stroke4ever
Cappe14 skrev:Hej , någon som vet en bra cylinder till AM6 som effektkurvan ligger lågt på eller ligger alla högt upp?:P gärna 50cc sport/racing
orginal ligger lägst. lika bra att köpa org om du vill ha en så låg effekt kurva som möjligt, annars airsal 50 sport.
Postat: 21 februari 2011, 19:06
av Cappe14
vill ha att satt den orkar i början i med för så moppen är nu så är det att den går segt på låga varv sen rycker den upp på höga varv

satt den nästan går upp på bakhjulet x)
Postat: 21 februari 2011, 19:49
av chifen
siiimooon skrev:När jag körde med 21mm på min Barikit, då var den riktigt jävla slö och orkade knappt varva ur 3an, bytte sen till 24mm, blev genast bättre, och med 28mm som jag har nu så går den mycket bättre och är extremt mycket starkare igenom hela registret.
Låter som du ställt in fel bara. Inte att du använt för lite förgasare.
Cappe14 skrev:vill ha att satt den orkar i början i med för så moppen är nu så är det att den går segt på låga varv sen rycker den upp på höga varv

satt den nästan går upp på bakhjulet x)
Satsa på en 70cc sport då isf. Vill du ha gasres kommer du behöva kosta på lite, behövs en del effekt för det. Du kommer inte komma ifrån ketchup effekten som du beskriver nu med en liten tvåtaktare, så är det när man ska ha lite effekt och det får man ta. Däremot kan man flytta effektbandet lite längre ner och göra den snällare. Säg vad du har för budget så ska jag se om jag kan styra fram något åt dig

Postat: 21 februari 2011, 20:46
av Cappe14
2000 bara

inte precis mycket men men x)
Postat: 22 februari 2011, 00:40
av siiimooon
chifen skrev:siiimooon skrev:När jag körde med 21mm på min Barikit, då var den riktigt jävla slö och orkade knappt varva ur 3an, bytte sen till 24mm, blev genast bättre, och med 28mm som jag har nu så går den mycket bättre och är extremt mycket starkare igenom hela registret.
Låter som du ställt in fel bara. Inte att du använt för lite förgasare.
Cappe14 skrev:vill ha att satt den orkar i början i med för så moppen är nu så är det att den går segt på låga varv sen rycker den upp på höga varv

satt den nästan går upp på bakhjulet x)
Satsa på en 70cc sport då isf. Vill du ha gasres kommer du behöva kosta på lite, behövs en del effekt för det. Du kommer inte komma ifrån ketchup effekten som du beskriver nu med en liten tvåtaktare, så är det när man ska ha lite effekt och det får man ta. Däremot kan man flytta effektbandet lite längre ner och göra den snällare. Säg vad du har för budget så ska jag se om jag kan styra fram något åt dig

Nej, jag ställde in den..
Postat: 25 februari 2011, 16:02
av Cappe14
Hej , har en fundering angående packningarna på denna cylinder :
http://twostroke.se/product.asp?product=12459 det är då asso dom små som ska sitta på pinnbultarna ska jag sätta dom ovan på topplocket , mellan topplocket och cylinder , eller under cylindern ? antar att dom inte ska sitta under cylindern xD sen är det 2 slangar från den gamla cylinder som går till förgasaren men finns inget att fästa slangarna i på denna hur ska jag göra med det? det finns alltså gängade hål för sätta i något men har inget att sätta i hmm , Hjälp please?=D
Postat: 25 februari 2011, 20:31
av siiimooon
Cappe14 skrev:Hej , har en fundering angående packningarna på denna cylinder :
http://twostroke.se/product.asp?product=12459 det är då asso dom små som ska sitta på pinnbultarna ska jag sätta dom ovan på topplocket , mellan topplocket och cylinder , eller under cylindern ? antar att dom inte ska sitta under cylindern xD sen är det 2 slangar från den gamla cylinder som går till förgasaren men finns inget att fästa slangarna i på denna hur ska jag göra med det? det finns alltså gängade hål för sätta i något men har inget att sätta i hmm , Hjälp please?=D
Dom små o-ringarna ska sitta emellan cylinder och topplocket.
Du kan skruva i 2 bultar där de är hål, du behöver inte ha ut kylarvattnet i förgasaren som de är annars, de är bara onödigt.
Postat: 26 februari 2011, 12:47
av Cappe14
okej tack

Hebo manston
Postat: 26 februari 2011, 13:07
av 0c
Har en Hebo Manston Replica Tuned By DooD 198/132 och undrar vad ni tycker om hur ofta man ska byta kolv i den? Den används till vardags körning så den pressas inte på de högre varven så mycket.

Re: Hebo manston
Postat: 26 februari 2011, 13:59
av siiimooon
0c skrev:Har en Hebo Manston Replica Tuned By DooD 198/132 och undrar vad ni tycker om hur ofta man ska byta kolv i den? Den används till vardags körning så den pressas inte på de högre varven så mycket.

Jag skulle bytt ganska så ofta, den cylindern är ju värd en del.

Henkes gamla, right? Den gick ju rätt bra när han hade den!:)
Postat: 1 mars 2011, 23:53
av ml65
Ni som åker AM6 , har tänkt att hänga dit en 70cc + 21mm .
har redan underliggande tk , skulle gärna se att den gick bra med detta rör med .
Postat: 11 mars 2011, 17:03
av MrX rider
halloj någon som vet något om den nya parmakit 110cc cylindern?
Länk till TS shoppen:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=23903
hur många hästkrafter kan den leverera, mm.
Postat: 11 mars 2011, 17:05
av siiimooon
Postat: 16 mars 2011, 18:03
av maxbre
Måste man byta vev om man byter till en Airsal 50cc (sport) cylinder? och funkar den bra till ett mk rör?
Postat: 16 mars 2011, 18:15
av Pontusandersson95
nej du måste inte byta vev och det beror på vilket mk rör
Postat: 16 mars 2011, 18:58
av maxbre
mk thrower
Postat: 16 mars 2011, 19:57
av vonLidl
Oj satan! Lite overkill på röret tycker jag!?
För att röret ska fungera bra tror jag det krävs en (mycket) vassare cylinder, det är ett högt effektband på den som inte riktigt går hand i hand med sportcylindrar...
Sen så är inte 50cc sportcyllarna så mycket bättre än originalen. Jag tror att det vore roligare för dig att köpa Airsal 70cc Sport (krävs ej vevbyte på den, fortf. rätt mild mot motorn) och ett schysst mindre satsigt rör, typ Gianelli 2T, MK Thrower (vanliga), MK SP osv
Kommer gå hyfsat fort och starkt utan att lägga ner så mycket pengar.
Nu vet jag inte hur länge du haft moppe eller om du kört trimmat men efter första testrundan med enbart Gianelli 2T skakade man lite i händerna (

)då det är viss skillnad mot original, då borde rör och cylindern vara tillräckligt ett tag.

Postat: 16 mars 2011, 20:22
av siiimooon
maxbre skrev:Måste man byta vev om man byter till en Airsal 50cc (sport) cylinder? och funkar den bra till ett mk rör?
Nej, du behöver inte byta vev.
Men skit i 50cc, kör på Airsal70 direkt, och sen på med MK PR Thrower, blir bra drag då!
Fast då skulle jag kört med 24mm förgasare med, om du nu har original nu.
Postat: 16 mars 2011, 20:27
av maxbre
Så jag behöver inte byta vev för Airsal 70cc? och har den hyfsat bra kvalite?
Postat: 16 mars 2011, 20:30
av siiimooon
maxbre skrev:Så jag behöver inte byta vev för Airsal 70cc? och har den hyfsat bra kvalite?
Nej då, originalveven håller.
Kvalitén duger bra, den cylindern är väldigt skön att bruksköra.
Postat: 16 mars 2011, 20:32
av maxbre
har en 21mm förgasare liggandes så det blir ju bra att få användning av den då

Postat: 16 mars 2011, 20:35
av siiimooon
maxbre skrev:har en 21mm förgasare liggandes så det blir ju bra att få användning av den då

Ok, den duger ganska bra.
Postat: 16 mars 2011, 20:36
av maxbre
men måste jag byta rör också? kan jag inte använda det jag har?