Sida 7 av 11

Postat: 20 augusti 2014, 23:43
av Hilmersson
Inget dumt och fult expansionskärl där som måste hållas på och luftas för att vattnet ska cirkulera ordentligt, snyggt och praktiskt istället för och använda sig av två Derbi original. :)

Postat: 21 augusti 2014, 12:55
av Rexxy
Hilmersson skrev:Inget dumt och fult expansionskärl där som måste hållas på och luftas för att vattnet ska cirkulera ordentligt, snyggt och praktiskt istället för och använda sig av två Derbi original. :)
Japp, blev ändå trångt med expansionskärl och kylare...!

Postat: 21 augusti 2014, 16:26
av Pelsnernels
Blir inte en 14 mm kolvbult för stor i veven nu då om det var 12 mm innan? För nållagret måste ju få plats med? Eller tänker jag helt fel? :P

Postat: 21 augusti 2014, 17:17
av Rexxy
Pelsnernels skrev:Blir inte en 14 mm kolvbult för stor i veven nu då om det var 12 mm innan? För nållagret måste ju få plats med? Eller tänker jag helt fel? :P
Du tänker rätt! ;) Men Roffe har ett speciallager som tillåter 14mm kolvbult i en 17mm vevstake. :)

Postat: 21 augusti 2014, 18:16
av Pelsnernels
Jaha, dåså ;)

Postat: 21 augusti 2014, 18:34
av Voltfax
varför skickar du inte bara tillbaka kolven om den inte funkar

Postat: 21 augusti 2014, 18:38
av Rexxy
Voltfax skrev:varför skickar du inte bara tillbaka kolven om den inte funkar
Redan modifierat kolven + att kolven funkar när parmakitten är oportad.
Jag tror inte att ja kan skicka tillbaka kolven med motivationen att den inte funkar när jag trimmat cylindern lite mer.. :roll:

Postat: 27 augusti 2014, 17:14
av Rexxy
Och så nya kolven! 54,95mm, på 55.00 borrning. Så 5 hundradelar spel. :) Plus 14mm kolvbult!

Bild

Postat: 27 augusti 2014, 18:31
av Pelsnernels
Rexxy skrev:Och så nya kolven! 54,95mm, på 55.00 borrning. Så 5 hundradelar spel.:D
Har du räknat något på hur varm kolven måste vara för att expandera? :p för 5 hundradelar är ju inte mycket, vore ju hemskt otrevligt om den värmenöp :p
Eller hur stort brukar spelet i vanliga fall vara? :o
Förövrigt är detta mitt favorit projekt här på tsr :D tycker det ska bli så jäkla spännande hur den går när du är klar :D

Postat: 27 augusti 2014, 18:34
av Rexxy
Pelsnernels skrev:
Rexxy skrev:Och så nya kolven! 54,95mm, på 55.00 borrning. Så 5 hundradelar spel.:D
Har du räknat något på hur varm kolven måste vara för att expandera? :p för 5 hundradelar är ju inte mycket, vore ju hemskt otrevligt om den värmenöp :p
Eller hur stort brukar spelet i vanliga fall vara? :o
Förövrigt är detta mitt favorit projekt här på tsr :D tycker det ska bli så jäkla spännande hur den går när du är klar :D
Det finns normer på vilka spel det ska vara på.
På en originalmoped på 1hk kör man med c:a 3 hundradelar. På riktigt högvarviga motorer kör man på c:a 6-7 hundradelar.

Enligt Roffe på VRM kör dom med 5 hundradelar i racingen. Och funkar det för dom, funkar det för mig. ;)

Postat: 27 augusti 2014, 18:46
av Pelsnernels
Rexxy skrev:Det finns normer på vilka spel det ska vara på.
På en originalmoped på 1hk kör man med c:a 3 hundradelar. På riktigt högvarviga motorer kör man på c:a 6-7 hundradelar.

Enligt Roffe på VRM kör dom med 5 hundradelar i racingen. Och funkar det för dom, funkar det för mig. ;)
Jaha där ser man :p jag trodde att det rörde sig om ett betydligt större spel (ca 1-1,5 tiondel) :p men då lät det ju ganska bra då :) men som sagt, vore ju otrevligt om den nöp ;)

Postat: 27 augusti 2014, 18:53
av Rexxy
Pelsnernels skrev:
Rexxy skrev:Det finns normer på vilka spel det ska vara på.
På en originalmoped på 1hk kör man med c:a 3 hundradelar. På riktigt högvarviga motorer kör man på c:a 6-7 hundradelar.

Enligt Roffe på VRM kör dom med 5 hundradelar i racingen. Och funkar det för dom, funkar det för mig. ;)
Jaha där ser man :p jag trodde att det rörde sig om ett betydligt större spel (ca 1-1,5 tiondel) :p men då lät det ju ganska bra då :) men som sagt, vore ju otrevligt om den nöp ;)
1,5 tiondel är väl 1,5mm? Då kommer inte ens motor starta, och om den gör det kommer det rassla rejält.. :roll:

Postat: 27 augusti 2014, 19:29
av Pelsnernels
Nej det blir väl 0,15 mm?...:p alltså 15 hundradelar

Postat: 27 augusti 2014, 22:07
av LinkanTuning
Finns det möjlighet att den blir klar tills nästa frihamnen? Om inte följer den med på släp endå? :)

Postat: 27 augusti 2014, 22:09
av Rexxy
Pelsnernels skrev:Nej det blir väl 0,15 mm?...:p alltså 15 hundradelar
Aa, du kanske har rätt. X) Oavsett, det kommer skramla mycket med det!
LinkanTuning skrev:Finns det möjlighet att den blir klar tills nästa frihamnen? Om inte följer den med på släp endå? :)
Till den kommande? Nej, den kommer inte bli klar då! Och då jag inte har någon moppe att åka på. Så tänkte jag inte komma. :)

Postat: 28 augusti 2014, 01:06
av potog
14mm kolv bult ser du det som positivt?:S
Tänker med större Kolvbult så blir nålagrerna smalare, alltså mindre rull lager å det ger ju mer värme ifrån sig :)

Postat: 28 augusti 2014, 08:26
av Rexxy
potog skrev:14mm kolv bult ser du det som positivt?:S
Tänker med större Kolvbult så blir nålagrerna smalare, alltså mindre rull lager å det ger ju mer värme ifrån sig :)
Knappt någon värme där att tala om. Lagerna rullar så lätt, dränkt med olja och kyls av bensin hela tiden.
Och eftersom kolvbulten har större diameter, blir det mindre värme då det är mer material för värmen att sprida sig på!

Samt att den är styvare & större lageryta att sprida lasten på.

Min åsikt. ;)

Nu är det också VRM-lager. Så det är ett riktigt massivt nållager!

Postat: 28 augusti 2014, 10:44
av potog
a vrm roffe kan sitt bajs om man ska översätta rakt till svenska ;)


Nä jag bara tänkte du vet hur jag e ;) man har ju sett på vissa hojar att det blir lite svart om kolv bulten där lagrerna har gått vanlig slit skada men ser man det tidigt så kan de ju va läge att bestycka om eller porta upp en lite större boost port :)

Postat: 29 augusti 2014, 17:47
av Rexxy
UPD

Postat: 29 augusti 2014, 18:21
av adamwestman
En tanke bara. Borde inte bromsarna uppgraderas med den där setupen?

Postat: 29 augusti 2014, 18:21
av Rexxy
adamwestman skrev:En tanke bara. Borde inte bromsarna uppgraderas med den där setupen?
Tanken har slagit mig att byta till större bromsskiva fram. :)

Postat: 29 augusti 2014, 18:29
av Gustavc33
Ser riktigt fint ut nu :shock:

men bättre bromsar är nog en bra investering ;)

Postat: 29 augusti 2014, 18:40
av Persson97
En uppdatering som faktiskt inte kom mitt i natten! Imponerad ;)

Postat: 29 augusti 2014, 20:50
av Rexxy
Gustavc33 skrev:Ser riktigt fint ut nu :shock:

men bättre bromsar är nog en bra investering ;)
Får se hur framtiden ter sig. ;)
Persson97 skrev:En uppdatering som faktiskt inte kom mitt i natten! Imponerad ;)
Var FF idag! (Flickvänsfritt). Tjejen tog Lillan till Lillans mormor under dagen, så jag passade på att vara ute! ;)

Postat: 29 augusti 2014, 21:07
av Persson97
Får inte MiniRexxy vara med i garaget? ;)

Postat: 29 augusti 2014, 21:21
av Rexxy
Persson97 skrev:Får inte MiniRexxy vara med i garaget? ;)
Nä, för skitigt, högljudd och trångt! Plus att hon är bara 4 månader, kan inte ens sitta själv än. ;)

Re: Parmakit 110cc - Rexxys Derbi Senda X-treme. Update 29 A

Postat: 3 september 2014, 15:29
av adamklasen
Jag funderar också på ett 110cc Parma kit, o måste man ha 2 kylare? O vart ska man ha kylarvätskan då?

Re: Parmakit 110cc - Rexxys Derbi Senda X-treme. Update 29 A

Postat: 3 september 2014, 18:08
av Rexxy
adamklasen skrev:Jag funderar också på ett 110cc Parma kit, o måste man ha 2 kylare? O vart ska man ha kylarvätskan då?
Två stycken behövs inte.
Kylarvätskan ska ju såklart vara i kylarna... Om du tänkte på expansionskärlet, så är det "inbyggt" i en av mina kylare.

Postat: 4 september 2014, 14:59
av Gustavc33
Vad tänker du ha för drevning på den :?:

Postat: 4 september 2014, 15:16
av Rexxy
Gustavc33 skrev:Vad tänker du ha för drevning på den :?:
Den som ger högst topphastighet :)

Postat: 10 september 2014, 20:45
av Erkovich
Händer det något här eller?

Postat: 10 september 2014, 21:06
av guddingalex
han har skickat in cylindern på nicasil-behandling :)

Postat: 13 september 2014, 23:00
av euroman
Nu när du ändå pratar om tändspole och cdi, Man måste jorda tändspolen mot Ramen antar jag? :) Har bytt från brytare till kokusan och på spolen sitter det en lite sladd med en ögla på, antar att detta är jordkabel? :)

Förövrigt sjukt häftigt projekt och jobb! :)

Mvh
Martin

Postat: 14 september 2014, 18:29
av Rexxy
euroman skrev:Nu när du ändå pratar om tändspole och cdi, Man måste jorda tändspolen mot Ramen antar jag? :) Har bytt från brytare till kokusan och på spolen sitter det en lite sladd med en ögla på, antar att detta är jordkabel? :)

Förövrigt sjukt häftigt projekt och jobb! :)

Mvh
Martin

Det viktigaste är att tändspolen får bra jordning till motorn, och vet du att du har bra kontakt mellan motorn och chassit, kan du jorda i chassit. :)

En grön eller blå kabel ifrån CDI med ögla är till jord ja. ;)

Postat: 14 september 2014, 18:58
av euroman
Rexxy skrev:
euroman skrev:Nu när du ändå pratar om tändspole och cdi, Man måste jorda tändspolen mot Ramen antar jag? :) Har bytt från brytare till kokusan och på spolen sitter det en lite sladd med en ögla på, antar att detta är jordkabel? :)

Förövrigt sjukt häftigt projekt och jobb! :)

Mvh
Martin

Det viktigaste är att tändspolen får bra jordning till motorn, och vet du att du har bra kontakt mellan motorn och chassit, kan du jorda i chassit. :)

En grön eller blå kabel ifrån CDI med ögla är till jord ja. ;)
aha okej då är det en grön kabel för mig :) Kokusan såg dock väldigt skumt att få ihop, sjukt mycket kablar :P verkar som det redan dras jord ifrån systemet och upp till cdi och ljuset :)

aja hur det skall sitta blir en annat projekt! :)

Edit:

Hittade en bild på inkopplingen.
http://www.forumbilder.se/DC5LO/kokusanschema.jpg

Står att det finns en batteri kabel, måste man ha ett batteri?

Och jordkablarna drar man till karossen antar jag? :)

Tack för hjälpen!