Sida 7 av 14
Postat: 26 mars 2013, 18:10
av Rexxy
Dagens update då. Blev lite småpyssel med ballansering av hjulen samt monterade däcklås. Det jävla däcket snurrar på fälgen, även med 3 bars lufttryck!
Biltema har mycket gott & blandat. Däcklås, ballanseringsvikter samt avgasfjädrar!
Hjul av! Som ni ser har jag uppgraderat svingen bak vid kedjesträckarna. Slipper dom lösa modellerna som sitter normalt på MCB moppar. Detta är mycket bättre!
Då ser vi vart hjulet är som tyngst. Vilket jag visste direkt, däcklåset.. Alla vikter kom på motsatta sida.
Inte direkt snyggt, men... Who Cares?
Framhjulet gick genom samma procedur. Där räckte det med 10g.
Sidokåporna fick sig en skvätt färg också.
Fixat ett perforerat rör också, ska bygga om ljuddämparen jag har. Stingern är på 18mm, ljuddämparen på 17... Det klingar inte bra.

Detta rör är på 22mm om jag minns rätt.
Sen blev jag även sugen att testköra hojen, fortfarande oinställd. Så jag slängde på kedjan och tog ut den. Startar fint på första kicken och har stabil och fin tomgång. Så motorn är tät! Underbart!
Det första jag märker när jag kör iväg, vilket jävla vrid den har på lägre varv? Är nog den tighta klämspalten som gör det.
Eftersom ingenting är inställt, samt att ljuddämparen nu är för trångt för röret ville jag inte köra den allt för hårt. Så enbart några snabba gaspådrag. Reser hejvilt på 1:an, på 2:an vill den nästan upp. Och skjuter på rejält i effektkurvan! C:a 2mm förtändning nu, ska nog upp till en 2,3-2,5mm. Beroende på vart den går som bäst/håller bäst. Då blir det nog lite mer skjuts i motorn.
Men innan jag kommer till inställningarna ska Kåporna på, och kanske lite eldragning. Måste lösa fram och baklyseproblemet. Med PVL har jag inte ström till ljus... och jag vill nå maximal ljusstyrka med minimal strömåtgång, då batteri ska användas.
Efter provturen märket jag att kylaren var helt dyngsur. När jag gasade märkte jag att det skvätte vid locket, så jag trodde att jag inte hade fått på locket ordentligt. Det visade sig att kylaren har spruckit precis under locket... -.-
Så en ny kylare sökes, gärna till Rieju som har liknande fästen. Andra modeller kan också vara av intresse!
Modifierade även verktygslådan så luftfiltret ska få plats. Batteriet ska också få bo här. Samt att jag får även tillbaka fästena till motorkåporna.

Postat: 26 mars 2013, 18:22
av bencsik
Gött att du fått igång den!

kan man få en video på när du provkör den?

Postat: 26 mars 2013, 18:29
av Rexxy
bencsik skrev:Gött att du fått igång den!

kan man få en video på när du provkör den?

Det kommer när det finns något att visa upp.

Vill att den ska gå till 100% innan jag visar något. Vill inte visa upp något halvfärdigt!
Postat: 31 mars 2013, 21:24
av Rexxy
Postat: 31 mars 2013, 21:29
av Törnan
fint fint!

Postat: 31 mars 2013, 22:10
av TechnoMen
Hur fan kunde du?!!

Postat: 31 mars 2013, 22:11
av Rexxy
TechnoMen skrev:Hur fan kunde du?!!

Dekalen?

Postat: 1 april 2013, 21:19
av Rexxy
Dagens övningar då! Det sista blev gjort. Ljuddämparen fick sitt 22mm perforerade rör, utan minskning av ljudnivån. Den fick sig även en skvätt färg och en fin dekal.

Verktygsboxen i mitten fick ett extrafäste så det stadgade upp sig. Elen blir ett annat kapitel, det fokuserar jag på sen när jag fått den att gå bra!
Då var det dags för lite inställningar då!
Jag tog och ställde in förtändning direkt på c;a 2.5mm. Slängde sen i 132 munstycke och höjde nålen max, för att se vart jag landar. Som jag misstänkte bluddrade den stark på alla lägen. Men ingen spikning eller annat oroväckande hördes ifrån motor, så 2.5mm är nog säkert för tillfället. Ska nog ta och backa den lite för att se om jag tappar någon effekt. För att hindra framtida skador.
Sen bytte jag ner till ett 128 munstycke (har jag för mig) och sänkte nålen ett snäpp. Nu jävlar vaknade motorn till! Aldrig varit med om maken av effekt från en moppe. Och då går mycket drag iväg för att det spinner på gruset. Pipan kommer in riktigt hårt och tvärt, för att sen snällt plana ut. Utan att gå in i väggen. När tvåans läggs i så sprätter gruset och det är bara att hålla i sig. Detsamma på 3:an! :mohaha: Misstänker att jag får dreva upp den lite.. Har detsamma drevning som jag hade på Airsal 75cc cylinder, där jag fick en topphastighet av 114km/h. Denna gör lätt mer än så!
Provkörde lite fram och tillbaka på gården med några tuffa accelerationer. Allt för att testa hur inställningarna funkade, och för att få upp tempen på motorn rejält. Samt för inkörningen av en ny cylinder!

Cirkulationen i kylaren fungerar utan problem, den blir ljummen och fin. Lågfarten kan behöva finjusteras med en lägre storlek.
Nästa gång blir det förmodligen testa topphastigheten av den. Några 140km/h blir det inte nu, det fungerar inte dreven för. Men Teoretiskt ska jag nå en hastighet av 125km/h. Kommer bli nervöst att testa den!
Ljuddämparen blev riktigt läcker, måste jag säga!
Ni ser även på grusvägen, när effekten kickar in sprutar det!
Fästet, som duger.
Efter alla hårdkörningar gjorde jag ett tändstiftskoll. Visst blir man glad när det ser ut såhär? Brunt och fint!! (Den ser mörkare ut i verkligheten, kameran lägger till ljus)

Postat: 2 april 2013, 15:30
av TechnoMen
Rexxy skrev:TechnoMen skrev:Hur fan kunde du?!!

Dekalen?

Ja!

Postat: 2 april 2013, 17:08
av Rexxy
TechnoMen skrev:Rexxy skrev:TechnoMen skrev:Hur fan kunde du?!!

Dekalen?

Ja!

För att jag kan!
Samt att jag är MNF mod/admin. Så jag måste göra reklam för mitt favoritforum.

Postat: 2 april 2013, 17:09
av david96
du har lurat mig nu i en vecka med film i topicen, man torr ju fan du har en ny film på testrunnen! fixa en snabbt

vill se

Postat: 2 april 2013, 17:57
av Rexxy
david96 skrev:du har lurat mig nu i en vecka med film i topicen, man torr ju fan du har en ny film på testrunnen! fixa en snabbt

vill se

Vi får se hur det blir nästa gång!

Postat: 4 april 2013, 21:36
av Rexxy
En liten detaljerad genomgång av dagens provkörning!
Idag ville jag se hur fort den gick! Eftersom detta var en oplanerad tur till verkstan hade jag ingen kamera med mig. Tyvärr!

Startade hojen och körde iväg i i lugn takt. Åkte fram och tillbaka på småvägarna i några kilometer för att få upp tempen i motorn. Märket direkt att lågfarten är för stor, då den bluddrar på 1/4 dels.
När den väl blivit varm, drog jag på rejält! Full gas och den skottar på varenda växel! Inte ens kopplingen slirar, vilket förvånar mig. Tycker växlarna är lite väl korta då jag får växla hela tiden!

Försökte t.o.m växla upp till en 7:e växel, för 6:an tog slut så fort, så jag trodde jag låg på 5:an...

När effektbandet väl börjar plana ur på 6:an så händer det som inte får hända! Den tvärdör i farten! O_O Vad hände? Miljoner tankar och idéer for genom skallen. Stannar direkt och ska känna på kicken.. Rädd att kicken skulle vara stum så glädje jag mig att motorn gick runt! Puh! Lite dålig kompression kanske, eller inbillar jag mig? Värmenöp den? Den startar inte på kicken, så jag börjar rulla den. Den startade direkt och var igång precis som om ingenting har hänt. Vad hände? Tömde jag förgasaren kanske? Misstankar om ett lätt värmenyp.
Provar igen tänkte jag, men denna gång med mer soppa! Drar på choken och sticker ut och kör igen. Varför bluddrar den inte på full gas nu? Fan då, huvudmunstycket är för litet! Den drar på precis som innan "nypet". Så inget allvarligt kan ha hänt.
Nu när effektbandet på 6:an planade ut så gick han fortfarande! Såg siffrorna på GPS,n öka sakta men säkert. Sen blev jag tvungen att påbörja inbromsningen då sträckan började ta slut. Den hade mer att ge, men inte raksträckan. Så, vad hamnade sluthastigheten på då? Jag sa tidigare 125km/h enligt teorin.. Dit skulle jag säkert hamna om jag hade en längre raksträcka. Men nu blev det 118km/h. 4km snabbare än med Airsalcylindern. Vilket krävde en myyycket längre sträck att nå.
Eftersom växlarna var väldigt korta, samt att den varvade ur 6:an fortare än vad jag ville. Så betyder det att drevningen är alldeles för lätt. Och gissa vad? Jag har inga drev för att dreva tyngre... Får köpa sånt! Har nu 15/45.
Men hur kommer det sig att munstycket var för litet, det var ju perfekt tidigare? Jo, det var inte tillräckligt stort. När jag minskade från 132 (som den bluddrade med) till 125 (som det var) sänkte jag samtidigt thottelnålen. När jag sänkte den ströp den emulsionsröret mer, vilket betydde mindre soppa på full gas. Jag borde ha kompenserat med ett större munstycket, men tänker man inte för får man ta skiten!
Nu slängde jag tillbaka 132 munstycket, och inte bluddrar den där.. Och självklart ska nästa strl jag har vara på 148.. DÄR bluddrade den grovt. Så min strl ligger mellan 132 och 148. Får beställa hem!
Samma med min lågfart. strl 55, för litet. Nästa jag har är en borrad till strl 70. För stort! Ska beställa där i mellan också.
Postat: 4 april 2013, 21:56
av TechnoMen
Nice! kommer de en film till helgen då?

Postat: 4 april 2013, 23:22
av Rexxy
TechnoMen skrev:Nice! kommer de en film till helgen då?

Tyvärr inte. Munstyckena är beställt och kommer nästa vecka. Tillsammans med en avgastemperaturmätare.
Så jag kan inte ställa in hojen ordentligt än.

och vill absolut inte få ett nyp till!
Postat: 5 april 2013, 20:02
av potog
varför inte slänga denna motorn på Crescent 1209 Racern????
enligt mig så hade det blivit ballare gånger 1,3

Postat: 6 april 2013, 11:20
av Rexxy
potog skrev:varför inte slänga denna motorn på Crescent 1209 Racern????
enligt mig så hade det blivit ballare gånger 1,3

Ville ha motorn till bruks!

Postat: 6 april 2013, 11:43
av AndreWidestedt
Rexxy skrev:potog skrev:varför inte slänga denna motorn på Crescent 1209 Racern????
enligt mig så hade det blivit ballare gånger 1,3

Ville ha motorn till bruks!

Ska du köra den här som bruksmoped? :O
Postat: 6 april 2013, 11:52
av Rexxy
AndreWidestedt skrev:Rexxy skrev:potog skrev:varför inte slänga denna motorn på Crescent 1209 Racern????
enligt mig så hade det blivit ballare gånger 1,3

Ville ha motorn till bruks!

Ska du köra den här som bruksmoped? :O
Yepp.

Postat: 6 april 2013, 11:55
av AndreWidestedt
Rexxy skrev:AndreWidestedt skrev:Rexxy skrev:
Ville ha motorn till bruks!

Ska du köra den här som bruksmoped? :O
Yepp.

Har du brottom till jobbet på morgon eller?

Postat: 6 april 2013, 12:00
av Rexxy
AndreWidestedt skrev:Rexxy skrev:AndreWidestedt skrev:
Ska du köra den här som bruksmoped? :O
Yepp.

Har du brottom till jobbet på morgon eller?

Nä, tycker om att veta att det finns effekt när jag behöver det!
Sen är det skitkul att ligga och fisa i 30 knyck, för att bli omkörd av en annan mopedist, då växlar man ner och drar om!
Postat: 6 april 2013, 13:03
av potog
Rexxy skrev:AndreWidestedt skrev:Rexxy skrev:
Yepp.

Har du brottom till jobbet på morgon eller?

Nä, tycker om att veta att det finns effekt när jag behöver det!
Sen är det skitkul att ligga och fisa i 30 knyck, för att bli omkörd av en annan mopedist, då växlar man ner och drar om!
Känner du att du har ett brett register med motorn då.... E ju lite goare att ha om man ska åka till vardags
Känner du att detta projektet är klart än? Så man kan få se dig bygga på lite nya grejer

Postat: 6 april 2013, 15:41
av Rexxy
Det som är en fördel med R/T. Den har ett brett register i jämfört med andra cylindrar i samma klass. Så egenskaper för brukskörningen finns!
Hojen anser jag vara klar när den går till 100% perfekt och den gör 130+ på GPS. 140 är målet, men jag har hela min livstid att fixa det!
Nästa moppe att sikta på är min GLX med EKF. Den ska bara få en ny pipa samt större förgasare.
Sen blir det e-type igen! Blir lite godis på motorn. T.ex Portad Polini 70cc, avstämd pipa o.s.v!

Postat: 7 april 2013, 12:00
av euroman
Detta ser ju riktigt lovande ut

Postat: 7 april 2013, 15:16
av AndreWidestedt
Rexxy skrev:Det som är en fördel med R/T. Den har ett brett register i jämfört med andra cylindrar i samma klass. Så egenskaper för brukskörningen finns!
Hojen anser jag vara klar när den går till 100% perfekt och den gör 130+ på GPS. 140 är målet, men jag har hela min livstid att fixa det!
Nästa moppe att sikta på är min GLX med EKF. Den ska bara få en ny pipa samt större förgasare.
Sen blir det e-type igen! Blir lite godis på motorn. T.ex Portad Polini 70cc, avstämd pipa o.s.v!

Najs! Lägg ut en video när du kör i stan?

Postat: 9 april 2013, 06:28
av Rexxy
AndreWidestedt skrev:Rexxy skrev:Det som är en fördel med R/T. Den har ett brett register i jämfört med andra cylindrar i samma klass. Så egenskaper för brukskörningen finns!
Hojen anser jag vara klar när den går till 100% perfekt och den gör 130+ på GPS. 140 är målet, men jag har hela min livstid att fixa det!
Nästa moppe att sikta på är min GLX med EKF. Den ska bara få en ny pipa samt större förgasare.
Sen blir det e-type igen! Blir lite godis på motorn. T.ex Portad Polini 70cc, avstämd pipa o.s.v!

Najs! Lägg ut en video när du kör i stan?

Kan jag nog fixa!

Postat: 13 april 2013, 10:10
av TechnoMen
Händer de något?

Postat: 13 april 2013, 11:21
av Rexxy
TechnoMen skrev:Händer de något?

Väntar på grejerna jag beställt. Munstycket och Avgastempmätaren!
Har köpt in en Koso varv/temp mätare också. Dock okomplett, så det som saknades har även beställts från Twostroke.
Ska sticka och köpa en 39 kugg bakdrev någon gång i veckan också!
Sen blir det nog att koppla el innan iallafall!
Postat: 13 april 2013, 16:38
av Rexxy
Som jag skrev, igår köptes den här! Varvräknare och tempmätare. Ska monteras på R/T hojen. Den är dock okomplett, så en beställning lades igår för att komplettera den.
Väntar även på en beställning med avgastempmätare och munstycken.

Postat: 16 april 2013, 18:53
av vongyllis
ångrar som fan att jag inte köpte mig en R/T när jag byggde min

.. men får se om de blir nått i framtiden.. fan snart 21 redan ;O.
men såg ju emil123 och karlssons drac med R/T men den åkte jag ifrån

Postat: 17 april 2013, 09:53
av euroman
vongyllis skrev:ångrar som fan att jag inte köpte mig en R/T när jag byggde min

.. men får se om de blir nått i framtiden.. fan snart 21 redan ;O.
men såg ju emil123 och karlssons drac med R/T men den åkte jag ifrån

Det är väll inget jag är 25 fyller snart 26 och bygger på en moppe för att det är roligt

så 21 är väll ingen ålder herregud

Postat: 17 april 2013, 14:34
av Nilleboy91
vongyllis skrev:ångrar som fan att jag inte köpte mig en R/T när jag byggde min

.. men får se om de blir nått i framtiden.. fan snart 21 redan ;O.
men såg ju emil123 och karlssons drac med R/T men den åkte jag ifrån

men blir aldrig för gammal för o trimma mopeder!

blir 22 i år o håller fortfarande med på dracen och fassan här hemma tycker bara det är kul att ja börjar ge mig på avancerad trimning som inte fanns på hans tid

Postat: 17 april 2013, 16:41
av Rexxy
Rätt så många äldre här. Det visste jag inte! Är själv 23 så..
Jag har mopeder och trimning som en hobby, och sånt blir man aldrig för gammal för!

Postat: 17 april 2013, 18:36
av vongyllis
haha ;D.
vore sköjj att få ut mopeden igen och ta den te jobbet ;D
då jag jobbar som skolvaktmästare på en 7-9 skola =)
rexxy.. passade aerox addapterplatta original till R/T och AM6 ?.. eller va måste göras

?
Postat: 17 april 2013, 18:42
av Rexxy
vongyllis skrev:haha ;D.
vore sköjj att få ut mopeden igen och ta den te jobbet ;D
då jag jobbar som skolvaktmästare på en 7-9 skola =)
rexxy.. passade aerox addapterplatta original till R/T och AM6 ?.. eller va måste göras

?
Den passar inte bolt on! Spacern måste smalnas av lite, då liggande minarelli har längre vevstake än AM6. Sen måste pinnbultshålen filas till lite. Sen måste en vattenkanal fixas mellan spacer och block också!