Sida 7 av 16
Postat: 4 februari 2012, 01:50
av jonthä
Riktigt bra gjort perra!
Nyfiken på att se hur den kommer gå sen!:)
Blir väldigt motiverad att bygga turbo på 2takt nu också bara för att prova på.Borde bli skön ketchup effekt!:twisted:
Postat: 4 februari 2012, 13:33
av HHR
bencsik skrev:Om du vill ha mer effekt kan du sätta laddluftkylare

Behövs inte, finns redan en kemisk sådan.
Postat: 4 februari 2012, 17:04
av Perra.S
saile96 skrev:wille95 skrev:var fan ska du sitta på den? :O

samma tanke slog mig när jag titta igenom projektet

svätsa fatst en fotölj på den så man får sitta bekvämt

Sitta bekvämt? Nu har du nog missförståt ngt

Postat: 8 februari 2012, 19:09
av Perra.S
Har byggt ett plenum samt borrat egna munstycken till förgasaren så nu är den redo för start igen!

Postat: 8 februari 2012, 19:12
av JurpanS
Wow rörpro eller???

Postat: 8 februari 2012, 19:22
av draclover
vackert! när får man se en uppstart då ?
Postat: 8 februari 2012, 19:50
av Mura
perra.s kan du ge lite info om plenum? vad det ger osv och när man andvänder det osv
Postat: 8 februari 2012, 20:17
av Perra.S
Mura skrev:perra.s kan du ge lite info om plenum? vad det ger osv och när man andvänder det osv
Det fungerar som en tryckutjämningskammare.
Eftersom motorn bara har en cylinder som driver turbinen så blir luftflödet från kompressorn väldigt pulserande och dessa pulser gör det svårt att bestycka rätt. Om man då sätter ett plenum, helt enkelt en kammare med en viss volym, mellan turbon och förgasaren/spjället så jämnar man ut dessa pulser och får en motor som är lättare att bestycka.
Postat: 8 februari 2012, 20:28
av willemedDERBIN
Perra.S skrev:Mura skrev:perra.s kan du ge lite info om plenum? vad det ger osv och när man andvänder det osv
Det fungerar som en tryckutjämningskammare.
Eftersom motorn bara har en cylinder som driver turbinen så blir luftflödet från kompressorn väldigt pulserande och dessa pulser gör det svårt att bestycka rätt. Om man då sätter ett plenum, helt enkelt en kammare med en viss volym, mellan turbon och förgasaren/spjället så jämnar man ut dessa pulser och får en motor som är lättare att bestycka.
en gämnare gång kan man säga ???
när komemr uppstart som jag vet när jag ska logga in i igen

?
Postat: 8 februari 2012, 20:40
av meckARN96
gryymt som vanligt '=D
Postat: 9 februari 2012, 08:28
av RyzUrbanBike
filma när du startar den nästa gång!

Postat: 9 februari 2012, 13:48
av Perra.S
willemedDERBIN skrev:Perra.S skrev:Mura skrev:perra.s kan du ge lite info om plenum? vad det ger osv och när man andvänder det osv
Det fungerar som en tryckutjämningskammare.
Eftersom motorn bara har en cylinder som driver turbinen så blir luftflödet från kompressorn väldigt pulserande och dessa pulser gör det svårt att bestycka rätt. Om man då sätter ett plenum, helt enkelt en kammare med en viss volym, mellan turbon och förgasaren/spjället så jämnar man ut dessa pulser och får en motor som är lättare att bestycka.
en gämnare gång kan man säga ???
när komemr uppstart som jag vet när jag ska logga in i igen

?
Ja ungefär, och framförallt en förgasare som går att bestycka rätt.
haha, nån gång nästa vecka hoppas jag på

Postat: 9 februari 2012, 14:16
av potog
Perra.S skrev:willemedDERBIN skrev:Perra.S skrev:
Det fungerar som en tryckutjämningskammare.
Eftersom motorn bara har en cylinder som driver turbinen så blir luftflödet från kompressorn väldigt pulserande och dessa pulser gör det svårt att bestycka rätt. Om man då sätter ett plenum, helt enkelt en kammare med en viss volym, mellan turbon och förgasaren/spjället så jämnar man ut dessa pulser och får en motor som är lättare att bestycka.
en gämnare gång kan man säga ???
när komemr uppstart som jag vet när jag ska logga in i igen

?
Ja ungefär, och framförallt en förgasare som går att bestycka rätt.
haha, nån gång nästa vecka hoppas jag på

Va är det som är kvar å göras då?
Samt vad ska du ha i variatorn?
Postat: 9 februari 2012, 15:00
av Perra.S
potog skrev:Perra.S skrev:willemedDERBIN skrev:en gämnare gång kan man säga ???
när komemr uppstart som jag vet när jag ska logga in i igen

?
Ja ungefär, och framförallt en förgasare som går att bestycka rätt.
haha, nån gång nästa vecka hoppas jag på

Va är det som är kvar å göras då?
Samt vad ska du ha i variatorn?
Inget, väntar bara på att filtret till gasmasken ska komma.
Vet inte vad du brukar ha i dina variatorer men jag ska då inte ha ngt annat än variatorvikter

eller vad menar du?
Postat: 9 februari 2012, 15:20
av potog
Perra.S skrev:potog skrev:Perra.S skrev:
Ja ungefär, och framförallt en förgasare som går att bestycka rätt.
haha, nån gång nästa vecka hoppas jag på

Va är det som är kvar å göras då?
Samt vad ska du ha i variatorn?
Inget, väntar bara på att filtret till gasmasken ska komma.
Vet inte vad du brukar ha i dina variatorer men jag ska då inte ha ngt annat än variatorvikter

eller vad menar du?
hahaha a nä inte jag heller... mena mer vad ska du ha för variator, koppling, remskiva osv ;)b
Postat: 9 februari 2012, 16:27
av Perra.S
potog skrev:Perra.S skrev:potog skrev:
Va är det som är kvar å göras då?
Samt vad ska du ha i variatorn?
Inget, väntar bara på att filtret till gasmasken ska komma.
Vet inte vad du brukar ha i dina variatorer men jag ska då inte ha ngt annat än variatorvikter

eller vad menar du?
hahaha a nä inte jag heller... mena mer vad ska du ha för variator, koppling, remskiva osv ;)b
Tror jag redan skrivit det nånstans, men det sitter iaf en polini speedcontrol, original remskivor bak, deltaclutch och en kevlar-rem på nu.
Postat: 13 februari 2012, 21:37
av ValoPallo
Gör faktiskt plenum nån skillnad på en enstånkare? På bilar med t.ex fyra cylindrar så är det ju bra med plenum så att det kommer lika mycket i varje, men på en moppe så borde det väl bara vara att pumpa in så mycket motorn håller för?
Postat: 13 februari 2012, 21:45
av Perra.S
ValoPallo skrev:Gör faktiskt plenum nån skillnad på en enstånkare? På bilar med t.ex fyra cylindrar så är det ju bra med plenum så att det kommer lika mycket i varje, men på en moppe så borde det väl bara vara att pumpa in så mycket motorn håller för?
Det gör enorm skillnad, utan det så blir förgasaren i princip omöjlig att bestycka rätt.
Postat: 13 februari 2012, 22:14
av meckARN96
Perra.S skrev:ValoPallo skrev:Gör faktiskt plenum nån skillnad på en enstånkare? På bilar med t.ex fyra cylindrar så är det ju bra med plenum så att det kommer lika mycket i varje, men på en moppe så borde det väl bara vara att pumpa in så mycket motorn håller för?
Det gör enorm skillnad, utan det så blir förgasaren i princip omöjlig att bestycka rätt.
Äh kan du inte byta munstycke tillräckligt snabbt?? ;;;))))
Postat: 13 februari 2012, 23:42
av willemedDERBIN
finnes det inte med ställbart munstycke till dessa ....
jag menar det blir juh väldigt många funjusteringar och ibladn behövs juh inte alla dessa munstyckerna så man
ja ... lite trött men du fattar mitt resonemang ?
Postat: 14 februari 2012, 07:34
av Hugge66
perra.s kan du berätta hur man räknar ut volym m.m på plenum?

för den kan väll itne vara förstor elr förliten?
Postat: 14 februari 2012, 09:58
av aerox-sami
ser bra ut!

Postat: 14 februari 2012, 12:22
av chifen
ValoPallo skrev:Gör faktiskt plenum nån skillnad på en enstånkare? På bilar med t.ex fyra cylindrar så är det ju bra med plenum så att det kommer lika mycket i varje, men på en moppe så borde det väl bara vara att pumpa in så mycket motorn håller för?
En plenumkammare är ju ett insug för turbomotorer simpelt sagt. Det är en mycket lättare historia för 4 taktsmotorer än tvåtakt men det är ju ang turboladdningen. Plenumet är där för att jämna ut pulserna och är extremt viktigt ju färre cylindrar det är som kommer med pulser. Det är inte nyttigt för turbon att få flera stötar istället för ett konstant flöde och det är heller inte bra för gången samt att det blir extremt svårinställt och risken för haveri ökar. Det är svårt nog att bygga turbo på en encylindrig 4-taktare pga avgaspulserna.
Nu har jag tyvärr så dålig uppkoppling (är ju i Kongo) att jag inte kan kolla igenom allt du gjort här med skicka gärna ett PM med vad du gjort och lite spec för det här gillar jag skarpt! Seriöst gjort och mycket teknik och precision
Lycka till i fortsättningen! Nice projekt!
Postat: 18 februari 2012, 15:50
av MrAndersson
Hur går de för dig?

Gör en liten update så man får se vad som händer :d Och är de inte uppstart snart?
Postat: 18 februari 2012, 17:26
av Perra.S
MrAndersson skrev:Hur går de för dig?

Gör en liten update så man får se vad som händer :d Och är de inte uppstart snart?
Har inte hänt ngt större. Monterat bränsletrycksmätare och lite anndra småsaker så den är klar att starta. Men det lär dröjja tills detta skitväder gått över innan det blir av.
Även börjat på ett till projekt som inkluderar både 2t och överladdning, fast denna gången med lite mer kubik. Men det kommer det inga bilder/info på förens den är klar och testad

Postat: 18 februari 2012, 17:27
av Mattyyy
chifen skrev:ValoPallo skrev:Gör faktiskt plenum nån skillnad på en enstånkare? På bilar med t.ex fyra cylindrar så är det ju bra med plenum så att det kommer lika mycket i varje, men på en moppe så borde det väl bara vara att pumpa in så mycket motorn håller för?
En plenumkammare är ju ett insug för turbomotorer simpelt sagt. Det är en mycket lättare historia för 4 taktsmotorer än tvåtakt men det är ju ang turboladdningen. Plenumet är där för att jämna ut pulserna och är extremt viktigt ju färre cylindrar det är som kommer med pulser. Det är inte nyttigt för turbon att få flera stötar istället för ett konstant flöde och det är heller inte bra för gången samt att det blir extremt svårinställt och risken för haveri ökar. Det är svårt nog att bygga turbo på en encylindrig 4-taktare pga avgaspulserna.
Nu har jag tyvärr så dålig uppkoppling (är ju i Kongo) att jag inte kan kolla igenom allt du gjort här med skicka gärna ett PM med vad du gjort och lite spec för det här gillar jag skarpt! Seriöst gjort och mycket teknik och precision
Lycka till i fortsättningen! Nice projekt!
Fyf-n vad längesen du skrev nått när kommer du hem?
Postat: 20 februari 2012, 00:18
av MrAndersson
Perra.S skrev:MrAndersson skrev:Hur går de för dig?

Gör en liten update så man får se vad som händer :d Och är de inte uppstart snart?
Har inte hänt ngt större. Monterat bränsletrycksmätare och lite anndra småsaker så den är klar att starta. Men det lär dröjja tills detta skitväder gått över innan det blir av.
Även börjat på ett till projekt som inkluderar både 2t och överladdning, fast denna gången med lite mer kubik. Men det kommer det inga bilder/info på förens den är klar och testad

Jaha, okej! Verkar ju vara bättre väder på g, så kanske man får se en uppstart innan Februari är över?
Snälla säg att det är en Maico 700cc 2t?
Vore sjukt med en 700cc 2t överladdad... Åh, helvete vad den skulle gå

Får väll önska lycka till
Postat: 25 februari 2012, 14:30
av TechnoMen
Nu vill jag att det ska hända något..

Postat: 25 februari 2012, 17:16
av Hugge66
TechnoMen skrev:Nu vill jag att det ska hända något..

jag med sitter typ varje dag och kollar om det har hänt något men icke

Postat: 25 februari 2012, 20:36
av ConnyH
fint! men när kommer upstart? har suttit och vänta i 3 veckor nu

Postat: 25 februari 2012, 20:52
av Perra.S
Ja, tanken var att jag skulle åkt iväg med den idag och bänkat men så blev det ju inte.
Fredagen började med att bilen krånglade och sen så skulle jag bygga om kylsystemet på mopeden och då gick ena slanganslutningen på vattenpumpen av (hårdplast från biltema).
Hoppas verkligen att det ska bli av nästa helg för nu börjar även jag tröttna på att bara ha den ståendes =/
Postat: 25 februari 2012, 20:54
av ConnyH
Perra.S skrev:Ja, tanken var att jag skulle åkt iväg med den idag och bänkat men så blev det ju inte.
Fredagen började med att bilen krånglade och sen så skulle jag bygga om kylsystemet på mopeden och då gick ena slanganslutningen på vattenpumpen av (hårdplast från biltema).
Hoppas verkligen att det ska bli av nästa helg för nu börjar även jag tröttna på att bara ha den ståendes =/
synd att allt jävlas med dej

Postat: 25 februari 2012, 21:41
av TechnoMen
Perra.S skrev:Ja, tanken var att jag skulle åkt iväg med den idag och bänkat men så blev det ju inte.
Fredagen började med att bilen krånglade och sen så skulle jag bygga om kylsystemet på mopeden och då gick ena slanganslutningen på vattenpumpen av (hårdplast från biltema).
Hoppas verkligen att det ska bli av nästa helg för nu börjar även jag tröttna på att bara ha den ståendes =/
Konstigt det var ju biltema..

Postat: 28 februari 2012, 17:46
av Perra.S
Nu lever mopeden och går att varva ur ordentligt vilket inte gick förra gången. Jävulskt högt ljud från den, går inte att stå närmare än 30m utan hörselskydd, så får bli att bygga en ljuddämpare om jag ska köra med den i sommar..
Blir ingen film då jag sitter på en värdelös uppkoppling här men bjuder på en taskig mobilbild iaf

Postat: 28 februari 2012, 17:57
av difaren
Ser ruggigt bra ut, nu vill man se start-up video och sedan få ser lite resultat och låta oss se hur många Hk den maskinen leverar, att den går fort skadar inte heller!
som sagt, riktigt grymt gjort!