Riktigt bra gjort perra!
Nyfiken på att se hur den kommer gå sen!:)
Blir väldigt motiverad att bygga turbo på 2takt nu också bara för att prova på.Borde bli skön ketchup effekt!:twisted:
Jag fräschar till cylindrar,honar, portar cylindrar och block,slipar toppar,och utför vev byten mm. Bara skicka pm om du är intreserad eller undrar något!
Mura skrev:perra.s kan du ge lite info om plenum? vad det ger osv och när man andvänder det osv
Det fungerar som en tryckutjämningskammare.
Eftersom motorn bara har en cylinder som driver turbinen så blir luftflödet från kompressorn väldigt pulserande och dessa pulser gör det svårt att bestycka rätt. Om man då sätter ett plenum, helt enkelt en kammare med en viss volym, mellan turbon och förgasaren/spjället så jämnar man ut dessa pulser och får en motor som är lättare att bestycka.
Mura skrev:perra.s kan du ge lite info om plenum? vad det ger osv och när man andvänder det osv
Eftersom motorn bara har en cylinder som driver turbinen så blir luftflödet från kompressorn väldigt pulserande och dessa pulser gör det svårt att bestycka rätt. Om man då sätter ett plenum, helt enkelt en kammare med en viss volym, mellan turbon och förgasaren/spjället så jämnar man ut dessa pulser och får en motor som är lättare att bestycka.
en gämnare gång kan man säga ???
när komemr uppstart som jag vet när jag ska logga in i igen ?
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Ja ungefär, och framförallt en förgasare som går att bestycka rätt.
Perra.S skrev:
willemedDERBIN skrev:en gämnare gång kan man säga ???
haha, nån gång nästa vecka hoppas jag på
Va är det som är kvar å göras då?
Samt vad ska du ha i variatorn?
Inget, väntar bara på att filtret till gasmasken ska komma.
Vet inte vad du brukar ha i dina variatorer men jag ska då inte ha ngt annat än variatorvikter eller vad menar du?
Perra.S skrev:
haha, nån gång nästa vecka hoppas jag på
Va är det som är kvar å göras då?
Samt vad ska du ha i variatorn?
Vet inte vad du brukar ha i dina variatorer men jag ska då inte ha ngt annat än variatorvikter eller vad menar du?
hahaha a nä inte jag heller... mena mer vad ska du ha för variator, koppling, remskiva osv ;)b
hahaha a nä inte jag heller... mena mer vad ska du ha för variator, koppling, remskiva osv ;)b
Tror jag redan skrivit det nånstans, men det sitter iaf en polini speedcontrol, original remskivor bak, deltaclutch och en kevlar-rem på nu.
Gör faktiskt plenum nån skillnad på en enstånkare? På bilar med t.ex fyra cylindrar så är det ju bra med plenum så att det kommer lika mycket i varje, men på en moppe så borde det väl bara vara att pumpa in så mycket motorn håller för?
ValoPallo skrev:Gör faktiskt plenum nån skillnad på en enstånkare? På bilar med t.ex fyra cylindrar så är det ju bra med plenum så att det kommer lika mycket i varje, men på en moppe så borde det väl bara vara att pumpa in så mycket motorn håller för?
Det gör enorm skillnad, utan det så blir förgasaren i princip omöjlig att bestycka rätt.
ValoPallo skrev:Gör faktiskt plenum nån skillnad på en enstånkare? På bilar med t.ex fyra cylindrar så är det ju bra med plenum så att det kommer lika mycket i varje, men på en moppe så borde det väl bara vara att pumpa in så mycket motorn håller för?
Det gör enorm skillnad, utan det så blir förgasaren i princip omöjlig att bestycka rätt.
Äh kan du inte byta munstycke tillräckligt snabbt?? ;;;))))
En plenumkammare är ju ett insug för turbomotorer simpelt sagt. Det är en mycket lättare historia för 4 taktsmotorer än tvåtakt men det är ju ang turboladdningen. Plenumet är där för att jämna ut pulserna och är extremt viktigt ju färre cylindrar det är som kommer med pulser. Det är inte nyttigt för turbon att få flera stötar istället för ett konstant flöde och det är heller inte bra för gången samt att det blir extremt svårinställt och risken för haveri ökar. Det är svårt nog att bygga turbo på en encylindrig 4-taktare pga avgaspulserna.
Nu har jag tyvärr så dålig uppkoppling (är ju i Kongo) att jag inte kan kolla igenom allt du gjort här med skicka gärna ett PM med vad du gjort och lite spec för det här gillar jag skarpt! Seriöst gjort och mycket teknik och precision
MrAndersson skrev:Hur går de för dig? Gör en liten update så man får se vad som händer :d Och är de inte uppstart snart?
Har inte hänt ngt större. Monterat bränsletrycksmätare och lite anndra småsaker så den är klar att starta. Men det lär dröjja tills detta skitväder gått över innan det blir av.
Även börjat på ett till projekt som inkluderar både 2t och överladdning, fast denna gången med lite mer kubik. Men det kommer det inga bilder/info på förens den är klar och testad
En plenumkammare är ju ett insug för turbomotorer simpelt sagt. Det är en mycket lättare historia för 4 taktsmotorer än tvåtakt men det är ju ang turboladdningen. Plenumet är där för att jämna ut pulserna och är extremt viktigt ju färre cylindrar det är som kommer med pulser. Det är inte nyttigt för turbon att få flera stötar istället för ett konstant flöde och det är heller inte bra för gången samt att det blir extremt svårinställt och risken för haveri ökar. Det är svårt nog att bygga turbo på en encylindrig 4-taktare pga avgaspulserna.
Nu har jag tyvärr så dålig uppkoppling (är ju i Kongo) att jag inte kan kolla igenom allt du gjort här med skicka gärna ett PM med vad du gjort och lite spec för det här gillar jag skarpt! Seriöst gjort och mycket teknik och precision
Lycka till i fortsättningen! Nice projekt!
Fyf-n vad längesen du skrev nått när kommer du hem?
MrAndersson skrev:Hur går de för dig? Gör en liten update så man får se vad som händer :d Och är de inte uppstart snart?
Har inte hänt ngt större. Monterat bränsletrycksmätare och lite anndra småsaker så den är klar att starta. Men det lär dröjja tills detta skitväder gått över innan det blir av.
Även börjat på ett till projekt som inkluderar både 2t och överladdning, fast denna gången med lite mer kubik. Men det kommer det inga bilder/info på förens den är klar och testad
Jaha, okej! Verkar ju vara bättre väder på g, så kanske man får se en uppstart innan Februari är över?
Snälla säg att det är en Maico 700cc 2t?
Vore sjukt med en 700cc 2t överladdad... Åh, helvete vad den skulle gå
Får väll önska lycka till
Ja, tanken var att jag skulle åkt iväg med den idag och bänkat men så blev det ju inte.
Fredagen började med att bilen krånglade och sen så skulle jag bygga om kylsystemet på mopeden och då gick ena slanganslutningen på vattenpumpen av (hårdplast från biltema).
Hoppas verkligen att det ska bli av nästa helg för nu börjar även jag tröttna på att bara ha den ståendes =/
Perra.S skrev:Ja, tanken var att jag skulle åkt iväg med den idag och bänkat men så blev det ju inte.
Fredagen började med att bilen krånglade och sen så skulle jag bygga om kylsystemet på mopeden och då gick ena slanganslutningen på vattenpumpen av (hårdplast från biltema).
Hoppas verkligen att det ska bli av nästa helg för nu börjar även jag tröttna på att bara ha den ståendes =/
Perra.S skrev:Ja, tanken var att jag skulle åkt iväg med den idag och bänkat men så blev det ju inte.
Konstigt det var ju biltema..
//Jag har 7 intressen, sex och musik.
Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder!
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Nu lever mopeden och går att varva ur ordentligt vilket inte gick förra gången. Jävulskt högt ljud från den, går inte att stå närmare än 30m utan hörselskydd, så får bli att bygga en ljuddämpare om jag ska köra med den i sommar..
Blir ingen film då jag sitter på en värdelös uppkoppling här men bjuder på en taskig mobilbild iaf
Ser ruggigt bra ut, nu vill man se start-up video och sedan få ser lite resultat och låta oss se hur många Hk den maskinen leverar, att den går fort skadar inte heller!