Postat: 13 december 2010, 22:09
köper nog 70cc sport från airsal, blir typ 200kr dyrare om man ska ha med topplocket till gjutjärns
Ett forum där vi diskuterar allt om mopeder
https://twostrokerider.se/forum/
vad betyder avstämd?Hell_qwist skrev:är inte de avstämda för varann??Rieju_RRX skrev:Härligt då vet jag de! :) Men skulle thrower va ett bra rör för den cylindern eller tippar du om nå annat rör?Henry skrev: 10hk.
det betyder att om cylindern varvar 10.00 rpm så ger röret bäst effekt därZtraand skrev:vad betyder avstämd?Hell_qwist skrev:är inte de avstämda för varann??Rieju_RRX skrev: Härligt då vet jag de!Men skulle thrower va ett bra rör för den cylindern eller tippar du om nå annat rör?
Är inte 100% säker men original veven ska klara 13-14k rpm.stektkorv skrev:hur många RPM håller original veven? Är de ett måst att byta vev till Polini sport 80cc och Gianelli 2t eller håller skiten
Har du redan allt dedär eller har du bara letat upp det dyraste på twostroke i hopp om att det är det bästa?yahama94 skrev:Tja va tycker ni ja ska ha för cyllinder till
Malossi (MHR Supermoto 80cc röret)
28mm förgasare
28mm insug
v-force membran
14/53 drev
Malossi tändning tändning
ca 13500rpm är vad originalveven är balanserad till. Kan klara att gå över det men inget jag skulle göra. Det är inte bara varv som dödar veven, utan också belastning och det är där du går torsk på 80cc, förbränningstrycket blir lite högre än vad original vevstake vill vara med på. Jag rekommenderar dig att byta vev.stektkorv skrev:hur många RPM håller original veven? Är de ett måst att byta vev till Polini sport 80cc och Gianelli 2t eller håller skiten
gått omkring 350mil om ja minns rätt. å kommer väl mest leka runt i skogen med den.chifen skrev:Har du redan allt dedär eller har du bara letat upp det dyraste på twostroke i hopp om att det är det bästa?yahama94 skrev:Tja va tycker ni ja ska ha för cyllinder till
Malossi (MHR Supermoto 80cc röret)
28mm förgasare
28mm insug
v-force membran
14/53 drev
Malossi tändning tändning
Malossi mhr team cylindern tycker jag är lite för vass för röret faktiskt men det är nog den cylindern du är ute efter. Kommer gå riktigt bra och malossi setup rakt igenom.
ca 13500rpm är vad originalveven är balanserad till. Kan klara att gå över det men inget jag skulle göra. Det är inte bara varv som dödar veven, utan också belastning och det är där du går torsk på 80cc, förbränningstrycket blir lite högre än vad original vevstake vill vara med på. Jag rekommenderar dig att byta vev.stektkorv skrev:hur många RPM håller original veven? Är de ett måst att byta vev till Polini sport 80cc och Gianelli 2t eller håller skiten
Hur långt har mopeden gått?
Jaa original veven ska klara den cylindern.Nenne skrev:Ska köpa 70cc nu snart, efter att åkt runt med effektrör hela sommaren och undrar om originalveven pallar med denna cylindern?
http://twostroke.se/product.asp?product=10233
Ska använda moppen till dagligt bruk så jag vill gärna ha en cylinder med fin livslängdSka självklart köpa större förgasare också.
Nej jag tror inte veven håller och det går nog bra med 19mm men blir nog bättre med 21-24mm.Andii skrev:Tjena! Funderar på att köpa Polini Guss 80cc till sendan. Klarar original veven cylindern och hade 19mm dó förgasare räckt?
Tacksam för svar!
Mvh Andy
om originalveven är i bra skick behöver du inte byta denBergsten skrev:Tjena tjena!Börjar bli le att köra med min setup jag har nu så hade tänkt att jag skulle trimma moppen lite tills sommaren så det blev en aning godare drag och toppfart i den...
Funderar på den dära Mk 70cc handmade (tror den heter så...) och undrar då om den cylindern, om metra kit thrower avgassystemet och 21mm förgasare, ja... Om dem skulle fungera bra tillsammans... Självklart sportluftfilter också men jag har då 2 frågor
1. Behöver jag byta veven då? (original vev i skiten nu)
2. UNGEFÄR hur många hk kommer cylindern levera med dem sakerna?
Ja det kommer nog lira riktigt fint tillsammans tror jagBergsten skrev:Tjena tjena!Börjar bli le att köra med min setup jag har nu så hade tänkt att jag skulle trimma moppen lite tills sommaren så det blev en aning godare drag och toppfart i den...
Funderar på den dära Mk 70cc handmade (tror den heter så...) och undrar då om den cylindern, om metra kit thrower avgassystemet och 21mm förgasare, ja... Om dem skulle fungera bra tillsammans... Självklart sportluftfilter också men jag har då 2 frågor
1. Behöver jag byta veven då? (original vev i skiten nu)
2. UNGEFÄR hur många hk kommer cylindern levera med dem sakerna?
nej det låter inte så mycket mer än orginal cylindern, en liten extra knuff kommer du nog fåPoWeRKinG skrev:shena! har köpare till min Hebo manston replica 70cc som sitter på min Senda r 01.
hittar inga bra säljare av en originalcylle.
hittade en motoforce 50cc sport till bra pris
låter det mer än att ha originalcylle? blir det märkbar effektökning?
tack på förhand!gärna svar snabbt
Siktar på 100km/h ärliga och 10hk så det lär nog bli braaerox_killen95 skrev:om originalveven är i bra skick behöver du inte byta denBergsten skrev:Tjena tjena!Börjar bli le att köra med min setup jag har nu så hade tänkt att jag skulle trimma moppen lite tills sommaren så det blev en aning godare drag och toppfart i den...
Funderar på den dära Mk 70cc handmade (tror den heter så...) och undrar då om den cylindern, om metra kit thrower avgassystemet och 21mm förgasare, ja... Om dem skulle fungera bra tillsammans... Självklart sportluftfilter också men jag har då 2 frågor
1. Behöver jag byta veven då? (original vev i skiten nu)
2. UNGEFÄR hur många hk kommer cylindern levera med dem sakerna?du får nog inte ut så väldigt mycket hk ur den cylindern men en 11-12 häst med en bra setup
Dock inte helt säker
Själv kör jag med 16mm original förgasare, original topplock, metra kit thrower, 13/52 drevning, original membran, original cylinder, dragen plugg i förgasardelen och 102 huvudmunstycke, gör 90km/h ärliga just nufråga uti stylepros 70cc gjutjärns. http://www.cykelkraft.se/index.php?cont ... =KGRS30102
hur kommer den gå med MK Thrower å original 16mm förg med 102 munstycke? Hoppas på ett bra drag å åtminstone 90km/h
Och har hört att den ska gå bra med original topplock fast är de värt att köpa matchande topplock för 399kr?
dom är mycket bra och väldigt bra portar. frågan är ska du köpa sport eller racing?meckar-nisse skrev:hej. hade tänk köpa en airsal 70cc. är dom nåt att ha? går det att så någon effektkurva eller dylikt? skulle vilja veta antal hk
va e skillnaden? x)2stroke4ever skrev:dom är mycket bra och väldigt bra portar. frågan är ska du köpa sport eller racing?meckar-nisse skrev:hej. hade tänk köpa en airsal 70cc. är dom nåt att ha? går det att så någon effektkurva eller dylikt? skulle vilja veta antal hk
Racing är ja, en värre cylinder, racingcylinder! Och sport är mer som "glid" cylinder, raggar-cylinder... Inge värsting men ändå 70cc, så ser jag på sport oich racing cylindrarmeckar-nisse skrev:va e skillnaden? x)2stroke4ever skrev:dom är mycket bra och väldigt bra portar. frågan är ska du köpa sport eller racing?meckar-nisse skrev:hej. hade tänk köpa en airsal 70cc. är dom nåt att ha? går det att så någon effektkurva eller dylikt? skulle vilja veta antal hk
har högvarv effektrör och 14/54 sen resten original2stroke4ever skrev:hur mycket det varvar, och ju mer de varvar dessto med effekt går det att få ut. sen skiljer ju sig priset också såklart![]()
vad mer hade du tänkt för setup? vilket avgas system? vilken förgasare osv?
va ska man ha för förgasare till t.ex airsal 70 sport?2stroke4ever skrev:vilket effektrör mer precis? och justera drevningen efter motorn, inte efter motorn efter drevningen om du vill ha max effekt![]()
sedan om du ska ha 70cc rekommenderar jag en större förgasare. allting kommer hålla längre, motorn kommer inte gå ovanligt varm och du tjänar effekt på höga varv.
17.5 - 21mmmeckar-nisse skrev:va ska man ha för förgasare till t.ex airsal 70 sport?2stroke4ever skrev:vilket effektrör mer precis? och justera drevningen efter motorn, inte efter motorn efter drevningen om du vill ha max effekt![]()
sedan om du ska ha 70cc rekommenderar jag en större förgasare. allting kommer hålla längre, motorn kommer inte gå ovanligt varm och du tjänar effekt på höga varv.
Är inte så kung på förgasare men skulle rekomendera 19-24, för att någon ska kunna bedöma exakt så bör du nog skriva vilket rör du hade tänkt köra med och om du har något annat på moppenmeckar-nisse skrev:va ska man ha för förgasare till t.ex airsal 70 sport?2stroke4ever skrev:vilket effektrör mer precis? och justera drevningen efter motorn, inte efter motorn efter drevningen om du vill ha max effekt![]()
sedan om du ska ha 70cc rekommenderar jag en större förgasare. allting kommer hålla längre, motorn kommer inte gå ovanligt varm och du tjänar effekt på höga varv.
de e bara de att jag inte vet va de e för rör. nåt random rör. inget känt märke allafall :/Bergsten skrev:Är inte så kung på förgasare men skulle rekomendera 19-24, för att någon ska kunna bedöma exakt så bör du nog skriva vilket rör du hade tänkt köra med och om du har något annat på moppenmeckar-nisse skrev:va ska man ha för förgasare till t.ex airsal 70 sport?2stroke4ever skrev:vilket effektrör mer precis? och justera drevningen efter motorn, inte efter motorn efter drevningen om du vill ha max effekt![]()
sedan om du ska ha 70cc rekommenderar jag en större förgasare. allting kommer hålla längre, motorn kommer inte gå ovanligt varm och du tjänar effekt på höga varv.
får göra deBergsten skrev:Lägg upp en bild då, kanske någon som kan se vad det är för rör
har lagt upp bilder i mitt galleri nu. ta en tittBergsten skrev:Lägg upp en bild då, kanske någon som kan se vad det är för rör
Tog mig en titt, tyckte det liknade gianelli mest men ser att det inte alls är det, du får vänta tills någon kunnig tar sig en tittmeckar-nisse skrev:har lagt upp bilder i mitt galleri nu. ta en tittBergsten skrev:Lägg upp en bild då, kanske någon som kan se vad det är för rör