Sida 57 av 75
Postat: 24 mars 2012, 14:24
av Mertz
Mertz skrev:well hade tänkt att köpa en airsal 70cc racing och (dubbelportad eller? syns inte på TS) vet inte om jag skall köra med nuvarande rör, ett gianelli reverse och undrar om det skulle bli stor effektskillnad om man köper nåt yasuni eller nåt annat?
ja, asså det går segt dethär.. ingen som kan svara?
Postat: 24 mars 2012, 14:28
av Roxxen96
Mertz skrev:Mertz skrev:well hade tänkt att köpa en airsal 70cc racing och (dubbelportad eller? syns inte på TS) vet inte om jag skall köra med nuvarande rör, ett gianelli reverse och undrar om det skulle bli stor effektskillnad om man köper nåt yasuni eller nåt annat?
ja, asså det går segt dethär.. ingen som kan svara?
Hade testat med ett yasuni z

Postat: 24 mars 2012, 20:21
av Emil
tja,
Jag är inte ute efter topphastighet utan bara accelation.
Jag har ett original rör med kapad blindtarm men söker ett bättre acc ändå.
Vet att zx röret är bra men jag har hört att om man sätter på ett effektrör och inte tar bort v-ringen så blir det typ ingen skillnad. Så min fråga är om det kommer en bli stor skillnad om jag byter till zx och har kvar v-ringen
Vill ha kunniga som svarar.
Tack på förhand /emil
Postat: 24 mars 2012, 20:24
av Roxxen96
Emil skrev:tja,
Jag är inte ute efter topphastighet utan bara accelation.
Jag har ett original rör med kapad blindtarm men söker ett bättre acc ändå.
Vet att zx röret är bra men jag har hört att om man sätter på ett effektrör och inte tar bort v-ringen så blir det typ ingen skillnad. Så min fråga är om det kommer en bli stor skillnad om jag byter till zx och har kvar v-ringen
Vill ha kunniga som svarar.
Tack på förhand /emil
Ja det kommer bli skillnad, i accelerationen. Lite på toppen om du pluggar ur röret, men eftersom v-ringen stryper utväxlingen så kommer den inte gå mer än max 60 kanske, om inte mindre.
Om du verkligen vill ha acceleration, så benådar jag dig att köpa ett Leovince TT så får du se på power... Men självklart måste du byte upp dig i munstycke, cirka 5-10 storlekar. Det får du inte glömma. Glöm inte att moppen kommer varva som satan när du har pluggat ur röret och v-ringen sitter i.
Postat: 24 mars 2012, 20:48
av Emil
Tack
Har redan bytt upp mig till storlek 72 eller 74 i munstycke så den toppar 60 nu

Men det var en kompis som sa att om jag inte tar v-ringen så kommer det inte bli någon skillnad i i axxet, låter konstigt men stämmer det vekligen?

Är tt bättre än zx. Måste jag byta vikter och kopplingsfjädrar om den ska gå bättre eller kan jag köra med original setupen ändå ?
Mvh/ emil
Postat: 24 mars 2012, 21:00
av Börniee
Emil skrev:Tack
Har redan bytt upp mig till storlek 72 eller 74 i munstycke så den toppar 60 nu

Men det var en kompis som sa att om jag inte tar v-ringen så kommer det inte bli någon skillnad i i axxet, låter konstigt men stämmer det vekligen?

Är tt bättre än zx. Måste jag byta vikter och kopplingsfjädrar om den ska gå bättre eller kan jag köra med original setupen ändå ?
Mvh/ emil
Lågvarviga rör som zx, tt ger inte bäst acc utan mest vridmoment:-D
skaffa ett högvarvit rör som c16 och ställ in variatorn och kopplingen så kommer den acca grymt;-)
Postat: 24 mars 2012, 21:04
av Emil
ok
Om jag kör moppe och dom vinkar in mig till en vanlig polis undersökning eller vad man ska kalla det. Vad händer då om den gör ca: 60-65 km/h. Har det någon påverkning på mitt bilkörkort i framtiden eller är det "bara" böter m.m.
Är det skillnad om jag kör med original rör och den gör ca: 60 och dom stoppar mig. Eller om det hårdare straff bara för att jag kör med ett effektrör och den toppar ca: 65. Är det mer straffbart att åka fast med ett effektrör än att åka fast med ett original rör om dom skulle gått lika snabbt?
(runt 60km/h)
Bara en fråga. Jag ställde den till trafikpolisen också här på twostrokerider. hoppas du eller någon annan
kan besvara den

Postat: 24 mars 2012, 21:12
av Börniee
Emil skrev:ok
Om jag kör moppe och dom vinkar in mig till en vanlig polis undersökning eller vad man ska kalla det. Vad händer då om den gör ca: 60-65 km/h. Har det någon påverkning på mitt bilkörkort i framtiden eller är det "bara" böter m.m.
Är det skillnad om jag kör med original rör och den gör ca: 60 och dom stoppar mig. Eller om det hårdare straff bara för att jag kör med ett effektrör och den toppar ca: 65. Är det mer straffbart att åka fast med ett effektrör än att åka fast med ett original rör om dom skulle gått lika snabbt?
(runt 60km/h)
Bara en fråga. Jag ställde den till trafikpolisen också här på twostrokerider. hoppas du eller någon annan
kan besvara den

Gör den över 52 så blir det böter spelar ingen roll om man bara drar v-ringen eller om man drar på 84cc big bore:-P
men håll dig till topic annars så kan det bli varning:-o
Postat: 24 mars 2012, 21:16
av Emil
När är det kortet kan ryka osv då ?

Topic ?
Postat: 24 mars 2012, 21:25
av Börniee
Emil skrev:När är det kortet kan ryka osv då ?

Topic ?
Beror på om snuten fått sitt kaffe då

Ta det här i pm istället för här.
I denna tråd måste du skriva något om avgasrör!!
Inte det du skriver om nu!
Gör en ny tråd eller ta det här i pm!
Postat: 28 mars 2012, 14:31
av krillepille
är det normalt att min neos 00 går trökt up i fart
med ett stage6 rör med setup
variator vikter: 3st 4gram & 3st 4.5 gram
färgasare: 12mm med 80 munstyke
luftfilter: öppetfilter
cylinder: 50cc
inga strypningar kvar
tacksam för svar

Postat: 28 mars 2012, 21:00
av Emil
Vad tror ni moppen toppar med detta?
Urpluggat zx
Hårdare kopplingsfjädrar
4,3 vikter
74 munstycke
Sportluftfilter i original luftboxen
OBS.... Alla strypningar är borta....OBS
Postat: 28 mars 2012, 21:17
av rexzo
Emil skrev:Vad tror ni moppen toppar med detta?
Urpluggat zx
Hårdare kopplingsfjädrar
4,3 vikter
74 munstycke
Sportluftfilter i original luftboxen
OBS.... Alla strypningar är borta....OBS
Vad är det för moppe?
Postat: 28 mars 2012, 21:18
av tmallpro
krillepille skrev:är det normalt att min neos 00 går trökt up i fart
med ett stage6 rör med setup
variator vikter: 3st 4gram & 3st 4.5 gram
färgasare: 12mm med 80 munstyke
luftfilter: öppetfilter
cylinder: 50cc
inga strypningar kvar
tacksam för svar

Beror på vad för stage 6 rör du har...

Förmodligen så stämmer röret och cylinderns efect kurva inte överens i nedre registret, då cylindern inte jobbar i rätt motstånd på de lågavarven så tappar man effect genom hela registret, då varven kommer upp tillräckligt så samarbetar komponenterna bättre förmodligen och accerlationen ökar

Svar på din fråga är ja det är normalt då man sällan kollar effect kurvan på cylindern och gämför med kröken för bästa prestanda utan köper det som verkar bra på bild, förmodligen har du ett högvarvigt rör som till exempel stage 6 pro

Postat: 28 mars 2012, 21:25
av Emil
rexzo skrev:Emil skrev:Vad tror ni moppen toppar med detta?
Urpluggat zx
Hårdare kopplingsfjädrar
4,3 vikter
74 munstycke
Sportluftfilter i original luftboxen
OBS.... Alla strypningar är borta....OBS
Vad är det för moppe?
Sry, det är en aerox 07. Just nu toppar den 60 när V-ringen är kvar och 74 munstycke och sportluftfilter i original luftboxen. Men vad tror ni att den toppar med det som står ovan?

Postat: 28 mars 2012, 21:27
av tmallpro
Niklas Berntsson skrev:Emil skrev:Tack
Har redan bytt upp mig till storlek 72 eller 74 i munstycke så den toppar 60 nu

Men det var en kompis som sa att om jag inte tar v-ringen så kommer det inte bli någon skillnad i i axxet, låter konstigt men stämmer det vekligen?

Är tt bättre än zx. Måste jag byta vikter och kopplingsfjädrar om den ska gå bättre eller kan jag köra med original setupen ändå ?
Mvh/ emil
Lågvarviga rör som zx, tt ger inte bäst acc utan mest vridmoment:-D
skaffa ett högvarvit rör som c16 och ställ in variatorn och kopplingen så kommer den acca grymt;-)
Du kan inte rekomendera ett midrace rör för 70 cc cylindrar till en orginal cyllinder utan övrig setup ...

Han Behöver ju ett rör som är avstämt för den kubiken och hans enda mål. Skulle rekomendera ett technigas x-pro eller ett leovince zx-r! Arbetar grymmt fint med orginalcylindern och ger en jämn accerlation. Sen att leovince zx-r är otroligt tysta är även ett pluss! Variatorringen Stryper inte accerlationen utan bromsar endast möjligheten att växla ut fult. Så accerlationen påverkas inte av att du inte tagit bortvariator ringen. Du får endast snabbare återväxling och något lägre topp.
Postat: 28 mars 2012, 21:30
av tmallpro
Emil skrev:rexzo skrev:Emil skrev:Vad tror ni moppen toppar med detta?
Urpluggat zx
Hårdare kopplingsfjädrar
4,3 vikter
74 munstycke
Sportluftfilter i original luftboxen
OBS.... Alla strypningar är borta....OBS
Vad är det för moppe?
Sry, det är en aerox 07. Just nu toppar den 60 när V-ringen är kvar och 74 munstycke och sportluftfilter i original luftboxen. Men vad tror ni att den toppar med det som står ovan?

Felpost !

I
http://www.twostrokerider.se/forum/viewforum.php?f=54 Finns en hjälp tråd som heter hur fort kommer den gå med denna setup! Posta där istället.
Postat: 28 mars 2012, 21:53
av Börniee
tmallpro skrev:Niklas Berntsson skrev:Emil skrev:Tack
Har redan bytt upp mig till storlek 72 eller 74 i munstycke så den toppar 60 nu

Men det var en kompis som sa att om jag inte tar v-ringen så kommer det inte bli någon skillnad i i axxet, låter konstigt men stämmer det vekligen?

Är tt bättre än zx. Måste jag byta vikter och kopplingsfjädrar om den ska gå bättre eller kan jag köra med original setupen ändå ?
Mvh/ emil
Lågvarviga rör som zx, tt ger inte bäst acc utan mest vridmoment:-D
skaffa ett högvarvit rör som c16 och ställ in variatorn och kopplingen så kommer den acca grymt;-)
Du kan inte rekomendera ett midrace rör för 70 cc cylindrar till en orginal cyllinder utan övrig setup ...

Han Behöver ju ett rör som är avstämt för den kubiken och hans enda mål. Skulle rekomendera ett technigas x-pro eller ett leovince zx-r! Arbetar grymmt fint med orginalcylindern och ger en jämn accerlation. Sen att leovince zx-r är otroligt tysta är även ett pluss! Variatorringen Stryper inte accerlationen utan bromsar endast möjligheten att växla ut fult. Så accerlationen påverkas inte av att du inte tagit bortvariator ringen. Du får endast snabbare återväxling och något lägre topp.
Har du testat??
dra på ett yasuni r menade jag det funkar bra till orginal
om du inte har testat så ska du inte säga att någon har fel

Postat: 28 mars 2012, 22:09
av tmallpro
Niklas Berntsson skrev:tmallpro skrev:Niklas Berntsson skrev:
Lågvarviga rör som zx, tt ger inte bäst acc utan mest vridmoment:-D
skaffa ett högvarvit rör som c16 och ställ in variatorn och kopplingen så kommer den acca grymt;-)
Du kan inte rekomendera ett midrace rör för 70 cc cylindrar till en orginal cyllinder utan övrig setup ...

Han Behöver ju ett rör som är avstämt för den kubiken och hans enda mål. Skulle rekomendera ett technigas x-pro eller ett leovince zx-r! Arbetar grymmt fint med orginalcylindern och ger en jämn accerlation. Sen att leovince zx-r är otroligt tysta är även ett pluss! Variatorringen Stryper inte accerlationen utan bromsar endast möjligheten att växla ut fult. Så accerlationen påverkas inte av att du inte tagit bortvariator ringen. Du får endast snabbare återväxling och något lägre topp.
Har du testat??
dra på ett yasuni r menade jag det funkar bra till orginal
om du inte har testat så ska du inte säga att någon har fel

jag har inte testat! Men logiken och fysiken säger att det inte är det optimala med ett renodlat race rör som yazuni c16 till en orginal setup då de vore vansinne... Yazuni r är också onödigt högvarvigt! Räcker med ett yazuni z tror jag !:) om han vill köra yasuni dvs

Postat: 29 mars 2012, 07:13
av Börniee
tmallpro skrev:Niklas Berntsson skrev:tmallpro skrev:
Du kan inte rekomendera ett midrace rör för 70 cc cylindrar till en orginal cyllinder utan övrig setup ...

Han Behöver ju ett rör som är avstämt för den kubiken och hans enda mål. Skulle rekomendera ett technigas x-pro eller ett leovince zx-r! Arbetar grymmt fint med orginalcylindern och ger en jämn accerlation. Sen att leovince zx-r är otroligt tysta är även ett pluss! Variatorringen Stryper inte accerlationen utan bromsar endast möjligheten att växla ut fult. Så accerlationen påverkas inte av att du inte tagit bortvariator ringen. Du får endast snabbare återväxling och något lägre topp.
Har du testat??
dra på ett yasuni r menade jag det funkar bra till orginal
om du inte har testat så ska du inte säga att någon har fel

jag har inte testat! Men logiken och fysiken säger att det inte är det optimala med ett renodlat race rör som yazuni c16 till en orginal setup då de vore vansinne... Yazuni r är också onödigt högvarvigt! Räcker med ett yazuni z tror jag !:) om han vill köra yasuni dvs

Ok men min kompis kör med yasuni r till orginalcylindern och den aeroxen är nog den aerox som accar bäst av dom jag har sett

Postat: 29 mars 2012, 14:50
av tmallpro
Niklas Berntsson skrev:tmallpro skrev:Niklas Berntsson skrev:
Har du testat??
dra på ett yasuni r menade jag det funkar bra till orginal
om du inte har testat så ska du inte säga att någon har fel

jag har inte testat! Men logiken och fysiken säger att det inte är det optimala med ett renodlat race rör som yazuni c16 till en orginal setup då de vore vansinne... Yazuni r är också onödigt högvarvigt! Räcker med ett yazuni z tror jag !:) om han vill köra yasuni dvs

Ok men min kompis kör med yasuni r till orginalcylindern och den aeroxen är nog den aerox som accar bäst av dom jag har sett

Ja klart den går men nu var det för en orginalsetup han ville ha röret och som jag förstod det och han var bara ute efter accerlationen! Yasuni R är inte lika bra till en orginal setup som ett leovince zx eller ett technigas x-pro till exempel. Då de är tystare och billigare så tycker jag valet är självklart.
Postat: 29 mars 2012, 21:00
av LuudiiXen
Hallåja, jag har Laser Xpro till min ludix och den låter inte lite!!! Från början körde jag utan packning men har gjort en av koppar nu. Men den låter riktigt mycket ändå, är de Laser som låter mycke eller måste jag packa om ljuddämparen om jag vill att de ska låta mindre?
Postat: 30 mars 2012, 12:21
av Roxxen96
LuudiiXen skrev:Hallåja, jag har Laser Xpro till min ludix och den låter inte lite!!! Från början körde jag utan packning men har gjort en av koppar nu. Men den låter riktigt mycket ändå, är de Laser som låter mycke eller måste jag packa om ljuddämparen om jag vill att de ska låta mindre?
Laser x-pro låter fruktansvärt mycket med dålig ljuddämpar ull. (enligt egna erfarenheter) Min polare har ett sådant rör till sin aerox, satan vad det lät när han köpte aeroxen (röret satt på då). Men han köpte biltema ull för 80 kronor, packade om den och nu låter den riktigt lite. Så byt ull! Kommer göra susen!

ang Giannelli Avgassystem (Reverse)
Postat: 31 mars 2012, 20:45
av skellet
har satt på ett Gianelli-Reverse Trimrör och tog bort strypningen vid anslutningen där man skruvar på den på cylindern(var en bricka där), är det en till strypning på detta rör? ? i ljuddämparn ? satt på den och den går betydligt bättre äver hela registret men varvar som en bålgeting vid 60knyck men antar att nya vikter gör det bättre , har 4,5grams men är det bättre ta på 5,0 då jag väger runt 95 ?..mvh
Re: ang Giannelli Avgassystem (Reverse)
Postat: 31 mars 2012, 22:23
av Roxxen96
skellet skrev:har satt på ett Gianelli-Reverse Trimrör och tog bort strypningen vid anslutningen där man skruvar på den på cylindern(var en bricka där), är det en till strypning på detta rör? ? i ljuddämparn ? satt på den och den går betydligt bättre äver hela registret men varvar som en bålgeting vid 60knyck men antar att nya vikter gör det bättre , har 4,5grams men är det bättre ta på 5,0 då jag väger runt 95 ?..mvh
Välkommen till forumet
I ditt fall är det nog att testa olika vikter som gäller

Själv väger jag 65, kör med Leovince TT effektrör, stage 6 50 cc sport cylinder, har 3.5 grams vikter i. Har dock en aerox och vet inte om du har samma moped. Det är jätte lätt att ta av dämparen, bara att kolla överallt så ser du ifall du hittar någon mer plugg. Testa sig fram med vikter är det som gäller!
/ Roxxen96
Re: ang Giannelli Avgassystem (Reverse)
Postat: 31 mars 2012, 22:44
av skellet
I ditt fall är det nog att testa olika vikter som gäller

Själv väger jag 65, kör med Leovince TT effektrör, stage 6 50 cc sport cylinder, har 3.5 grams vikter i. Har dock en aerox och vet inte om du har samma moped. Det är jätte lätt att ta av dämparen, bara att kolla överallt så ser du ifall du hittar någon mer plugg. Testa sig fram med vikter är det som gäller!
/ Roxxen96[/quote]
okej ja får testa mig fram tack för ditt svar

har en pgo big max och det var tydligen 8,5g vikter original men har ett par på 4,5 som följde med röret så skall testa dem

Postat: 31 mars 2012, 22:48
av LuudiiXen
Roxxen96 skrev:LuudiiXen skrev:Hallåja, jag har Laser Xpro till min ludix och den låter inte lite!!! Från början körde jag utan packning men har gjort en av koppar nu. Men den låter riktigt mycket ändå, är de Laser som låter mycke eller måste jag packa om ljuddämparen om jag vill att de ska låta mindre?
Laser x-pro låter fruktansvärt mycket med dålig ljuddämpar ull. (enligt egna erfarenheter) Min polare har ett sådant rör till sin aerox, satan vad det lät när han köpte aeroxen (röret satt på då). Men han köpte biltema ull för 80 kronor, packade om den och nu låter den riktigt lite. Så byt ull! Kommer göra susen!

Ja okej tack, men är de någon skillnad på t ex biltema ull jämfört med Stage6 ''super silent''? Är de någon större skillnad ljudmässigt eller är de bara att köra på biltema?
Och är det någon som vet om de finns någon strypning i ett Laser Xpro vid ljuddämparen? Kan ju annars kolla själv

Postat: 31 mars 2012, 23:56
av Roxxen96
LuudiiXen skrev:Roxxen96 skrev:LuudiiXen skrev:Hallåja, jag har Laser Xpro till min ludix och den låter inte lite!!! Från början körde jag utan packning men har gjort en av koppar nu. Men den låter riktigt mycket ändå, är de Laser som låter mycke eller måste jag packa om ljuddämparen om jag vill att de ska låta mindre?
Laser x-pro låter fruktansvärt mycket med dålig ljuddämpar ull. (enligt egna erfarenheter) Min polare har ett sådant rör till sin aerox, satan vad det lät när han köpte aeroxen (röret satt på då). Men han köpte biltema ull för 80 kronor, packade om den och nu låter den riktigt lite. Så byt ull! Kommer göra susen!

Ja okej tack, men är de någon skillnad på t ex biltema ull jämfört med Stage6 ''super silent''? Är de någon större skillnad ljudmässigt eller är de bara att köra på biltema?
Och är det någon som vet om de finns någon strypning i ett Laser Xpro vid ljuddämparen? Kan ju annars kolla själv

Kör på biltema
Tror bara att det sitter en i mynningen till cylinder anslutningen, men jag är inte säker.
Postat: 1 april 2012, 21:02
av rexzo
Hej! jag ska köpa en airsal t6 70cc en dellorto black editon 17.5mm eller 19
vilket rör rekommenderar ni till den setupen? jag ska stunta så är zx bra då?
http://www.scooterinvasion.net/deresleo.html stämmer detta?
kommentera!
Postat: 1 april 2012, 23:06
av gandih500
rexzo skrev:Hej! jag ska köpa en airsal t6 70cc en dellorto black editon 17.5mm eller 19
vilket rör rekommenderar ni till den setupen? jag ska stunta så är zx bra då?
http://www.scooterinvasion.net/deresleo.html stämmer detta?
kommentera!
Jag skulle sattsa på ett lite värre rör. zx funkar best på orginal cyllindrar.
Postat: 3 april 2012, 13:08
av Vivaadam
jag har en vivacity, jag vill få ut så mycket effekt utav min motor men känner att jag måste ha ett nytt och bättre avgasrör så om någon har något tips som skulle funka så säg det (vill ha ut topp och inte så mycket acc)
Nuvarande setup;
Polini 50cc Sport
Stage6 Pro Replica
Motorforce 17,5mm
MVT Racing koppling
Orginal Variator (ny på g)
Doppler SR2 ostrypt insug
någon som rekommenderar någonting ?
Postat: 3 april 2012, 14:30
av Börniee
Vivaadam skrev:jag har en vivacity, jag vill få ut så mycket effekt utav min motor men känner att jag måste ha ett nytt och bättre avgasrör så om någon har något tips som skulle funka så säg det (vill ha ut topp och inte så mycket acc)
Nuvarande setup;
Polini 50cc Sport
Stage6 Pro Replica
Motorforce 17,5mm
MVT Racing koppling
Orginal Variator (ny på g)
Doppler SR2 ostrypt insug
någon som rekommenderar någonting ?
Yasuni r

Postat: 3 april 2012, 21:50
av jeppe304
Tjenare undrar om någon har ett avgasrör till speedfight AC att sälja ? öppen för förslag!
Postat: 4 april 2012, 09:03
av potog
Niklas Berntsson skrev:Vivaadam skrev:jag har en vivacity, jag vill få ut så mycket effekt utav min motor men känner att jag måste ha ett nytt och bättre avgasrör så om någon har något tips som skulle funka så säg det (vill ha ut topp och inte så mycket acc)
Nuvarande setup;
Polini 50cc Sport
Stage6 Pro Replica
Motorforce 17,5mm
MVT Racing koppling
Orginal Variator (ny på g)
Doppler SR2 ostrypt insug
någon som rekommenderar någonting ?
Yasuni r

Eller Z

Postat: 5 april 2012, 14:47
av chrillans
Hej tänkte bara kolla vet någon om gianneli rekord är hög eller lågvarvigt?
Länk:
http://www.twostroke.se/product.asp?product=22416