Sida 56 av 64

Postat: 25 juni 2012, 16:07
av Börniee
polini speedcontrol :D

Postat: 26 juni 2012, 08:08
av karlsson31
Hej!

om man köper malossi multivarr eller polini speed control MÅSTE man ha ny kopplingklocka då?
Eller behöver man inte det?

Postat: 26 juni 2012, 09:09
av Börniee
karlsson31 skrev:Hej!

om man köper malossi multivarr eller polini speed control MÅSTE man ha ny kopplingklocka då?
Eller behöver man inte det?
nej det behöver du inte men en stage6 wingcooler rekomenderas starkt :D
blir faktiskt en rätt stor skillnad ;)

Postat: 26 juni 2012, 09:44
av Jönköping
Niklas Berntsson skrev:
karlsson31 skrev:Hej!

om man köper malossi multivarr eller polini speed control MÅSTE man ha ny kopplingklocka då?
Eller behöver man inte det?
nej det behöver du inte men en stage6 wingcooler rekomenderas starkt :D
blir faktiskt en rätt stor skillnad ;)
Jag märkte iaf ingen skillnad

Postat: 26 juni 2012, 13:00
av karlsson31
Räcker det att bara köpa multivar eller speedcontrol? Måste man köpa något mer medans man har högvarvig variator? Som kylar fläkt tex.
Iaf vad.

Postat: 26 juni 2012, 13:37
av MaxKurtti
Har en Yamaha aerox 08 (EU), Har gjort lite finjusteringar så den toppar 55-60.. Vill ha bättre drag, kommer inte sätta på trim krök, större förgasare lr nåt liknande trim.. Kommer den få lite bättre drag lr kommer de inte bli nån skillnad om ja byter till lägre variator vikter?

Postat: 26 juni 2012, 15:22
av karlsson31
Behöver svav, tack i hörhand!!

Postat: 28 juni 2012, 01:03
av ohrner1996
ohrner1996"]villken variator och koppling,tryckfjäder,variator vikter ska jag köra med till denna setup om jag vill att den ska dra iväg direkt

stage6 - replica
stage6 - insug
stage6 - reeds
stage6 - membran
malossi - 70cc sport
orginal koppling och variator, (andra vikter och tryckfjäder även kopplingsfjädrar)

yamaha aerox 06

/ohrner1996 :D

Postat: 28 juni 2012, 14:47
av Slider557
Hej jag hade tänkt den här setuppen till min aerox 05
LeoVince - Avgassystem (ZX-R) Carbon
Polini - Cylinderkit (Sport) 70cc
Polini - Drivrem Speed-Belt
Malossi - Koppling (Fly) 107mm
Polini - Variator (Speed Control)
Polini - Variatorviktset (4x6st) (16x13mm - 3, 6g - 3, 8g - 4, 4g - 5g)
Polini - Membran (Evolution)
Polini - Reedset
Dellorto - Munstycksset (6 mm) (98, 100, 102, .......120)
Dellorto - Förgasare (PHBN) 17,5 mm
Stage6 - Kopplingsklocka (R/T CNC) 107mm (450g)
Skulle det här funka bra? Finns det nått jag kan ändra/förbättra?

Postat: 28 juni 2012, 14:48
av moppeturken
Hallöj kan någon berätta hur sen sådan variatori fungerar? :O

Postat: 28 juni 2012, 14:51
av ohrner1996
vad menar du ?

Postat: 28 juni 2012, 19:05
av Speedfighteer2
Någon som vet ifall jag behöver byta kopplingsfjädrar? Isåfall, vilka är bäst för mig? Har en peugeot speedfight 2!

Min setup :
Urpluggat tecnigas silent pro rör
Sportluftfilter
Dragen V-bricka

Postat: 29 juni 2012, 11:29
av Raketlars
Jag märkte för nån dag att mina variator vikter va ganska slitna , om man köper ny vikter i samma gramtal kan det påverka hastigheten då ? :lol:

Postat: 29 juni 2012, 17:46
av Slider557
Raketlars skrev:Jag märkte för nån dag att mina variator vikter va ganska slitna , om man köper ny vikter i samma gramtal kan det påverka hastigheten då ? :lol:
. Nej, om det är samma vikt så ska det inte bli nån skillnad

Postat: 30 juni 2012, 01:25
av xXTASKENXx
Cpi hussar 07

Dragen v bricka
ostrypt org Krök
Dragen luftburk plugg
95 munstycke
5,3g vikter


Vad behövs för bättre axx? :) Den drar på ganska bra redan men vill ha lite till :) Den är snabb till 30 sedan seg på 30km till 40 sedan medel till 55-60
Vill fixa den där 30-40 kurvan som den går ner på (när den är varm)
Och bättre topp.

Hårdare kopplings fjädrar?
tyngre vikter? så den får upp remmen högst upp?

Postat: 30 juni 2012, 01:30
av potog
xXTASKENXx skrev:Cpi hussar 07

Dragen v bricka
ostrypt org Krök
Dragen luftburk plugg
95 munstycke
5,3g vikter


Vad behövs för bättre axx? :) Den drar på ganska bra redan men vill ha lite till :) Den är snabb till 30 sedan seg på 30km till 40 sedan medel till 55-60
Vill fixa den där 30-40 kurvan som den går ner på (när den är varm)
Och bättre topp.

Hårdare kopplings fjädrar?
tyngre vikter? så den får upp remmen högst upp?
Mjukare tryck fjäder å lite lättare vikter ;)

Postat: 30 juni 2012, 01:32
av xXTASKENXx
potog skrev:
xXTASKENXx skrev:Cpi hussar 07

Dragen v bricka
ostrypt org Krök
Dragen luftburk plugg
95 munstycke
5,3g vikter


Vad behövs för bättre axx? :) Den drar på ganska bra redan men vill ha lite till :) Den är snabb till 30 sedan seg på 30km till 40 sedan medel till 55-60
Vill fixa den där 30-40 kurvan som den går ner på (när den är varm)
Och bättre topp.

Hårdare kopplings fjädrar?
tyngre vikter? så den får upp remmen högst upp?
Mjukare tryck fjäder å lite lättare vikter ;)

har org tryckfjäder ju :P å hadde lättare förut då ville den inte få upp remmen helt för kom upp i 60 max neråt å nu kan jag få 65 :)

Postat: 1 juli 2012, 12:51
av Zkiller
Tja vet inte om det är rätt ställe o posta men det här stället verkade vettigast :) Någons som vet om den här remmen http://www.twostroke.se/product.asp?product=13333 passar på min gilera stalker 03? :)

Postat: 1 juli 2012, 22:14
av Hedis
Vad ska jag ha för vikter om jag vill att min moppe ska accelerera snabbare?,
Har en speedfight2 17,5mm förgasare
dragen V-ring,
och hur mycket i acc förlorar jag om ja köpter vikter så att moppen går fortare?

Postat: 6 juli 2012, 19:29
av tompa221
Skulle vilja ha lite mer drag i moppen.

Har s6 pro sport 70cc
17.5 fögg
org variator och koppling
zx


Ska jag köpa ny koppling eller ny variator?
topp skiter jag men bottendrag är viktigt. nu drar moppen helt okej fast typ vid 15km/h. ska försöka ställa in den bättre men som sagt vad gör mest skillnad på bottendrag?

Postat: 6 juli 2012, 19:36
av derbigp1open-10
både och ska du väl ha på sportsetup:)

Postat: 6 juli 2012, 19:37
av Roxxen96
tompa221 skrev:Skulle vilja ha lite mer drag i moppen.

Har s6 pro sport 70cc
17.5 fögg
org variator och koppling
zx


Ska jag köpa ny koppling eller ny variator?
topp skiter jag men bottendrag är viktigt. nu drar moppen helt okej fast typ vid 15km/h. ska försöka ställa in den bättre men som sagt vad gör mest skillnad på bottendrag?
Det ända du behöver göra är att sätta i hårdare kopplingsfjädar... Fan va jag tjatar om detta till alla känner jag nu! Snälla, hoppas att alla läser detta nu, jag har sagt det många gånger, men ändå är det så många som inte riktigt tar in det.

Du behöver hårdare kopplingsfjädrar, så enkelt är det. Kostar cirka 100-200 kr max. Varför? Jo, för att du nu har satt på effektrör, 70 cc osv osv, då har du kommit bort från original inställningnarna på moppen. Dvs mjuka kopplingsfjädrar, original vikter, original munstycke etc. NU när du satt på en setup där effekten kommer senare än din lågvarviga original setup, så måste du ställa in när kopplingen ska greppa då effekten ur röret + cylindern kommer. Då måste du sätta i hårdare fjädrar. För dom fjädarna du har i original, är in passade för att greppa när effekten ur det lågvarviga original röret ska komma. Och därför måste du sätta i kopplingsfjädrar som greppar samtidigt då effekten kommer. Just nu när du har mjuka så greppar kopplingen innan effekten kommer, och därav drar långsamt upp till 15 kmh som du beskriver, sedan drar den på.

Hårdare fjädrar, så är ditt problem löst. FUnkar inte ett snäpp hårdare, i med ännu hårdare. Det är ditt problem, att du har för mjuka i.

Postat: 6 juli 2012, 21:36
av tompa221
Roxxen96 skrev:
tompa221 skrev:Skulle vilja ha lite mer drag i moppen.

Har s6 pro sport 70cc
17.5 fögg
org variator och koppling
zx


Ska jag köpa ny koppling eller ny variator?
topp skiter jag men bottendrag är viktigt. nu drar moppen helt okej fast typ vid 15km/h. ska försöka ställa in den bättre men som sagt vad gör mest skillnad på bottendrag?
Det ända du behöver göra är att sätta i hårdare kopplingsfjädar... Fan va jag tjatar om detta till alla känner jag nu! Snälla, hoppas att alla läser detta nu, jag har sagt det många gånger, men ändå är det så många som inte riktigt tar in det.

Du behöver hårdare kopplingsfjädrar, så enkelt är det. Kostar cirka 100-200 kr max. Varför? Jo, för att du nu har satt på effektrör, 70 cc osv osv, då har du kommit bort från original inställningnarna på moppen. Dvs mjuka kopplingsfjädrar, original vikter, original munstycke etc. NU när du satt på en setup där effekten kommer senare än din lågvarviga original setup, så måste du ställa in när kopplingen ska greppa då effekten ur röret + cylindern kommer. Då måste du sätta i hårdare fjädrar. För dom fjädarna du har i original, är in passade för att greppa när effekten ur det lågvarviga original röret ska komma. Och därför måste du sätta i kopplingsfjädrar som greppar samtidigt då effekten kommer. Just nu när du har mjuka så greppar kopplingen innan effekten kommer, och därav drar långsamt upp till 15 kmh som du beskriver, sedan drar den på.

Hårdare fjädrar, så är ditt problem löst. FUnkar inte ett snäpp hårdare, i med ännu hårdare. Det är ditt problem, att du har för mjuka i.
satte i gröna men märkte ingen skillnad, ska dock beställa nya snart.

Postat: 25 juli 2012, 20:11
av viktorsahlstrom
Tja! De har blivit dags att byta drivrem på moppen, men jag undrar om jag ska sätta på en ny (orginal något förstärkt) eller om jag kan ha en kevlar?

Setup:
Polini 70cc
Polini 2g evo II koppling
5g vikter
Orginal förgasare 12mm... :/

Postat: 25 juli 2012, 20:13
av viktorsahlstrom
xXTASKENXx skrev:Cpi hussar 07

Dragen v bricka
ostrypt org Krök
Dragen luftburk plugg
95 munstycke
5,3g vikter


Vad behövs för bättre axx? :) Den drar på ganska bra redan men vill ha lite till :) Den är snabb till 30 sedan seg på 30km till 40 sedan medel till 55-60
Vill fixa den där 30-40 kurvan som den går ner på (när den är varm)
Och bättre topp.

Race koppling! jag bytte och den gjorde otroligt stor skillnad!

Hårdare kopplings fjädrar?
tyngre vikter? så den får upp remmen högst upp?

Postat: 29 juli 2012, 10:50
av koppelikopp
vilka vikter och kopplingsfjädrar till stunt stalker -00

17,5 dellorto förgasare
effektrör
orginal cylinder

Postat: 29 juli 2012, 11:24
av tompa221
koppelikopp skrev:vilka vikter och kopplingsfjädrar till stunt stalker -00

17,5 dellorto förgasare
effektrör
orginal cylinder
Hoppas du skojar? testa själv, det är svårt att säga. Särskilt när du inte säger vilket rör du har. men prova gula fjädrar. och 4grams vikter. och jobba dig ner/upp.

Postat: 29 juli 2012, 16:30
av stalkerr__
Tjeena!

Sitter på Malossi Delta koppling m. Vita fjädrar och +86 tryck fjäder.

Undrar hur mycket skillnad en Polini Speed Control kommer göra, har 16 x 13.5 vikter nu ju (orginal). Men det ska väll inte spela någon roll? :)
Eller ska man ta en Malossi Multivar, ska mest stunta..

Postat: 29 juli 2012, 17:45
av Slider557
stalkerr__ skrev:Tjeena!

Sitter på Malossi Delta koppling m. Vita fjädrar och +86 tryck fjäder.

Undrar hur mycket skillnad en Polini Speed Control kommer göra, har 16 x 13.5 vikter nu ju (orginal). Men det ska väll inte spela någon roll? :)
Eller ska man ta en Malossi Multivar, ska mest stunta..
Om du byter till en trimvariator kommer då få ett jämnare axx och lite högre topfart. Jag skulle ha tagit polini speed control, fast det är väl en smaksak. Tror att Malossi varvar 800rpm mer än polinis fast är inte säker:S

Postat: 29 juli 2012, 22:39
av stalkerr__
Slider557 skrev:
stalkerr__ skrev:Tjeena!

Sitter på Malossi Delta koppling m. Vita fjädrar och +86 tryck fjäder.

Undrar hur mycket skillnad en Polini Speed Control kommer göra, har 16 x 13.5 vikter nu ju (orginal). Men det ska väll inte spela någon roll? :)
Eller ska man ta en Malossi Multivar, ska mest stunta..
Om du byter till en trimvariator kommer då få ett jämnare axx och lite högre topfart. Jag skulle ha tagit polini speed control, fast det är väl en smaksak. Tror att Malossi varvar 800rpm mer än polinis fast är inte säker:S
Ahh okej, men orginal storleken på vikterna spelar ingen roll ?:)

Postat: 29 juli 2012, 23:36
av Slider557
stalkerr__ skrev:
Slider557 skrev:
stalkerr__ skrev:Tjeena!

Sitter på Malossi Delta koppling m. Vita fjädrar och +86 tryck fjäder.

Undrar hur mycket skillnad en Polini Speed Control kommer göra, har 16 x 13.5 vikter nu ju (orginal). Men det ska väll inte spela någon roll? :)
Eller ska man ta en Malossi Multivar, ska mest stunta..
Om du byter till en trimvariator kommer då få ett jämnare axx och lite högre topfart. Jag skulle ha tagit polini speed control, fast det är väl en smaksak. Tror att Malossi varvar 800rpm mer än polinis fast är inte säker:S
Ahh okej, men orginal storleken på vikterna spelar ingen roll ?:)
Nej. Bara du använder rätt storlek som det står att det är till den nya vatiatorn(tror det ska vara 16x13 på dom) fast som sakt titta upp storleken och beställ ett viktset

Postat: 2 augusti 2012, 17:55
av tjeniss
Tja jag undrar varför min aerox går sämre med en stage6 drivrem än med en sliten orginal :/?

setup
v-ring
airsal 50 racing
malossi fly
Hebo filter

Trim, Vivacity

Postat: 3 augusti 2012, 14:45
av likeme
Hej, Jag undrar om axxen försämras när man tar bort variatorbrickan.
Vilken hastighet kommer jag upp i om jag tar bort den.

Eller är den kanske en bättre ide att byta vikter just nu har jag original vikter 16x13 8.5 gram, Jag vill att mopeden kör runt 60Km/h

Mopeden är helt original ingenting är gjort på den.

Vad tycker ni jag ska göra?

Peugeot vivacity 02Eu

Postat: 3 augusti 2012, 15:56
av Roxxen96
tjeniss skrev:Tja jag undrar varför min aerox går sämre med en stage6 drivrem än med en sliten orginal :/?

setup
v-ring
airsal 50 racing
malossi fly
Hebo filter
En anledning kan vara att remmen är för hård? Många som haft problem med det, även jag.
likeme skrev:Hej, Jag undrar om axxen försämras när man tar bort variatorbrickan.
Vilken hastighet kommer jag upp i om jag tar bort den.

Eller är den kanske en bättre ide att byta vikter just nu har jag original vikter 16x13 8.5 gram, Jag vill att mopeden kör runt 60Km/h

Mopeden är helt original ingenting är gjort på den.

Vad tycker ni jag ska göra?

Peugeot vivacity 02Eu
Ja det är en bra fråga om det verkligen gör det eller inte.. Många säger att det gör det, men jag säger bara att det är skitsnack, det finns ingen tillförlitlig förklaring till varför en moped skulle få sämre acceleration om man tar bort variator-ringen. SÅ det är inget du ska tro på. Om du tar bort variatorbrickan som det sitter på peugeot motorer, så kommer din toppa runt 60. Tror inte du kommer få ut så mycket att byta bara vikter nu när du kör original, så dra v-brickan istället.

Tack

Postat: 3 augusti 2012, 16:15
av likeme
Jag ska testa sen får vi se hur det går :D