Derbi -tråden

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

Inlägg av derbi_senda93 »

Bara en fråga angående bensinkransnacket..

Om man nu har vakuumanslutning till förgasaren och bensinkranen, hur ska man då göra med vakuumslangen? tar man bort den kommer ju hålet vara öppet där vid förgasaren och då kan det komma in skit eller? Och vart ska man sätta den nya bensinkranen isf? ska man ta bort den gamla som sitter där under på tanken då och sätta dit den nya, för den nya passar väl inte ens där? :o
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Derbi_senda93 skrev:Bara en fråga angående bensinkransnacket..

Om man nu har vakuumanslutning till förgasaren och bensinkranen, hur ska man då göra med vakuumslangen? tar man bort den kommer ju hålet vara öppet där vid förgasaren och då kan det komma in skit eller? Och vart ska man sätta den nya bensinkranen isf? ska man ta bort den gamla som sitter där under på tanken då och sätta dit den nya, för den nya passar väl inte ens där? :o
Ja där är problemet, att en vanlig manuell bensinkran har bara en slangingång och en slangutgång, den passar inte u gummihöjlet på tanken...

Så man får försöka leta rätt på nån "adapter" som man kan ersätta vacuumkranen med som har en vanlig slangutgång... Annars får man göra en egen, då är de i princip bara att ta/ göra ett litet rör som passar i gummit, svetsa på n plå i änden o borra ett hål i den plåten, och sen gänga o skruva i en vanlig nippel ;)

Vacuumuttaget på förgasaren går raka vägen in i insugskanalen på förgasaren, så täpper man inte till hålet drar förgasaren tjuvlyft där.. Men de är bara att sätta en tejpbit där eller plugga/ vika slangen så är de fixat ;)

DerbiSM skrev:750:- !?
De va inte billigt.. Tror inte ens jag har råd med de nu iochmed att jag ska beställa från ts på måndag.

Men vad kan det vara som är fel med kranen ? En sak som jag märkt är att man måste skruva ut den ett bra tag tills det tar stopp..
Ibland är det segt att skruva ut den och ibland är de lätt, alltså t.ex. segt på endel "ställen".

Men om jag beställer en ny kran från ts, tror du det löser problemet ?

EDIT:

http://www.twostroke.se/product.asp?product=7550

http://www.twostroke.se/product.asp?product=9914

http://www.twostroke.se/product.asp?product=16955

Tar och beställer med en bensinkran om ni tror det löser problemet. Nu undrar jag vilken ni tror kommer passa bäst till min 01 ?

Behöver ganska snabba svar då jag ska beställa ikväll eller imorgon.
Ja skulle ta den sista ( teknix ), den verkar vara stabilast o bäst ;)

Klart att en ny kran löser problemet om det är den gamla kranen som tjallar ;) men ja tycker fortfarande du ska plocka bort din befintliga kran o ta dig en titt på den. De låter som de är nå skit i den eftersom den går segt ibland, eller så är det nåt som sitter löst helt enkelt...
spf2 skrev:vad tänker du på när du menar fila?. vilket rör hadde du köpt?
Ja hade nog tagit scr corse ( överliggande, eller cross som de heter ), nån av dscr:erna i typ midraceklassen ;). Eller polini fr 3 ( svårt att få tag på de dock ), eller ett giannelli.... Ta ett conti då från gearparts24, för de ä bättre än vanliga giannelli ;)

När ja sa fila så tänkte ja på småporta, 19 mm förgasare, insug och vasst membran, öppet filter eller en ordentlig moddning av luftburken, ostrypt cdi självklart men de har du redan ;) Till de grejjerna så kan man nog köra med ett prorace rör ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Bensinskalle: Jag gillar allmänt inte den kranen som sitter på nu så jag tycker det är meningslöst att ta en titt på den, anledningen till att jag inte gillar den är att det är jobbigt att hålla på öppna och stänga den hela tiden. Och det ska inte vara så, en kompis har bensinkran och hans är mycket bättre.

Så jag tar och köper teknix kranen. Den ser bra ut också. :wink: Min ser bara klumpig ut, hehe. Kan fixa bild på den om så önskas.

Vad va det ni snacka om vacum uttaget på förgasaren ? Jag är inte säker på att förra ägaren täppte där, tar och tittar på det. Men vart sitter det ? Vore shysst om nån kunde slänga upp en bild på det. :)
Användarens profilbild
mfransson
Svårstartad skrothög

Inlägg av mfransson »

tjena . böt säkringen idag på moppen för att mätarn hade dött , men ändå inte alla finneser som funkar , tänkte kolla om non vet om de finns en lr två säkringar på en Derbi drd 06a

mvh mfransson
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Har en snabb fråga, funderar på att köpa denna: http://www.twostroke.se/product.asp?product=7471

Och nu undrar jag hur man kopplar in den. Kan inte så jätte mycket om elektronik.
Sen så står det även att den är 20 watt, kommer battariet att klara av det ?

Kanske dumma frågor, men som sagt, kan inte mycket om elektronik..

Skriver här för att det är till min Derbi jag ska köpa den, men är det felpostat så sorry.
Daanne
Avstängd

Inlägg av Daanne »

mfransson skrev:tjena . böt säkringen idag på moppen för att mätarn hade dött , men ändå inte alla finneser som funkar , tänkte kolla om non vet om de finns en lr två säkringar på en Derbi drd 06a

mvh mfransson
Det är 1 säkring , kanske batteriet som är lite dött? ;) eller glapp i sladdar.
velino92
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av velino92 »

DerbiSM skrev:Har en snabb fråga, funderar på att köpa denna: http://www.twostroke.se/product.asp?product=7471

Och nu undrar jag hur man kopplar in den. Kan inte så jätte mycket om elektronik.

Skriver här för att det är till min Derbi jag ska köpa den, men är det felpostat så sorry.
Med tanke på att jag inte vet hur kontakterna ser ut så kan de bli svårt för mig att svara. Men om det är 12volts lampa så ska de ju funka. Vart ska du ha den ? som framlampa eller ? kommer inte ihåg vad dem har för kontakter där fram men kan kolla upp lite om det kanske.
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

velino92 skrev:
DerbiSM skrev:Har en snabb fråga, funderar på att köpa denna: http://www.twostroke.se/product.asp?product=7471

Med tanke på att jag inte vet hur kontakterna ser ut så kan de bli svårt för mig att svara. Men om det är 12volts lampa så ska de ju funka. Vart ska du ha den ? som framlampa eller ? kommer inte ihåg vad dem har för kontakter där fram men kan kolla upp lite om det kanske.
Jag ska ha den där fram.
Om det är 12-volts lampa vet jag inte, står inte något om det. Bara att den är 20watt.
Ja, de vore väldigt shysst om du kunde göra det. :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

DerbiSM skrev:Bensinskalle: Jag gillar allmänt inte den kranen som sitter på nu så jag tycker det är meningslöst att ta en titt på den, anledningen till att jag inte gillar den är att det är jobbigt att hålla på öppna och stänga den hela tiden. Och det ska inte vara så, en kompis har bensinkran och hans är mycket bättre.

Så jag tar och köper teknix kranen. Den ser bra ut också. :wink: Min ser bara klumpig ut, hehe. Kan fixa bild på den om så önskas.

Vad va det ni snacka om vacum uttaget på förgasaren ? Jag är inte säker på att förra ägaren täppte där, tar och tittar på det. Men vart sitter det ? Vore shysst om nån kunde slänga upp en bild på det. :)
vacuumuttaget sitter mitt uppepå insuget på förgasaren mot motorn ;)

Den ser ut precis som nippeln till bensinslangen... Tar man bort förgasaren och tittar in i insuget så ser man att vacuumnippeln går rakt in i insuget ;)

-------------------

angående lampan, står de inte om de är tolv volt så kan vi nästan ändå vara 99% säkra på att de är de... Speciellt om du bläddrat fram produkten i Derbi-kategorin ( för då ska de ju passa! ) ;)

koppla in den är peace of cake, antar att du ska ha de som lyse framåt på moppen.. På lampan kommer det förmodligen vara två sladdar, den ena ( spelar ingen roll vilken ) ska du jorda eller koppla till en av sladdarna till ditt vanliga lyse som är minus. Den andra sladden får du koppla in där du vill ha den så länge de är plus.. Vill dy t.ex. ha en strömbrytare till den lampan så får du dra en sladd från batteriet o sätta en brytare, vill du att den ska lysa som ditt vanliga halvljus eller helljus så kopplar du in sladden på hel- eller halvljuskabeln till ditt vanliga lyse..
Live slow - Die whenever
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

bensinskalle skrev:
DerbiSM skrev:Bensinskalle: Jag gillar allmänt inte den kranen som sitter på nu så jag tycker det är meningslöst att ta en titt på den, anledningen till att jag inte gillar den är att det är jobbigt att hålla på öppna och stänga den hela tiden. Och det ska inte vara så, en kompis har bensinkran och hans är mycket bättre.

vacuumuttaget sitter mitt uppepå insuget på förgasaren mot motorn ;)

Den ser ut precis som nippeln till bensinslangen... Tar man bort förgasaren och tittar in i insuget så ser man att vacuumnippeln går rakt in i insuget ;)

-------------------

angående lampan, står de inte om de är tolv volt så kan vi nästan ändå vara 99% säkra på att de är de... Speciellt om du bläddrat fram produkten i Derbi-kategorin ( för då ska de ju passa! ) ;)

koppla in den är peace of cake, antar att du ska ha de som lyse framåt på moppen.. På lampan kommer det förmodligen vara två sladdar, den ena ( spelar ingen roll vilken ) ska du jorda eller koppla till en av sladdarna till ditt vanliga lyse som är minus. Den andra sladden får du koppla in där du vill ha den så länge de är plus.. Vill dy t.ex. ha en strömbrytare till den lampan så får du dra en sladd från batteriet o sätta en brytare, vill du att den ska lysa som ditt vanliga halvljus eller helljus så kopplar du in sladden på hel- eller halvljuskabeln till ditt vanliga lyse..
Okej, så jag ska bara kolla efter en nipple. Är det någon fara om den inte är igentäppt och jag kört med det ett tag. För jag har ingen anning om den är det eller inte. :roll:
----------------------------------
Okej, så lampan kommer ha en kabel som ska till minus och en till plus, kan jag inte bara koppla minus till minus på batteriet och plus till pluss på batteriet ?
Alltså som ett vanligt neon.. Går det ? :)
velino92
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av velino92 »

då har jag en fråga. Dem två gummi sakerna som sitter på ramen under kylaren. dem e slitna behöver nya. Vart hittar jag sånna. Näärmsta ÅF e dum i huvet. Finns de på nätet ?
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

velino92 skrev:då har jag en fråga. Dem två gummi sakerna som sitter på ramen under kylaren. dem e slitna behöver nya. Vart hittar jag sånna. Näärmsta ÅF e dum i huvet. Finns de på nätet ?
Kolla på cykelkraft.se, dem har nästan alla orginal delar.
Går in på reservdelskatalogen eller vad det nu heter.

Finns det inte där så är väll ÅF det enklaste att vända sig till, men varför är dem "dumma i huvudet" ? :wink: Det ända som är dåligt me ÅF är att dem säljer allt så dyrt men förutom det så brukar dem vara till stor hjälp ibland. Dock vet jag inte hur det är med ÅF där ni bor. :)
Användarens profilbild
3nNiL^
Svårstartad skrothög

Inlägg av 3nNiL^ »

Vad är en optimal squish på om jag har Hebo Manston Replica?
bombmannen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av bombmannen »

Hej , jag skulle skruva loss min org förgasare på min Derbi Senda 99 , så hitta jag en sladd som jag verkligen inte fatta va de för nått, Från min cylinder ligger de typ en liten vit socker bit , o från den går de en sladd som sitter fast i en skruv eller de liknar ett tändstift och den sitter bara ner skruvad i förgasaren.

hjälpa please ! :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

DerbiSM skrev:Okej, så lampan kommer ha en kabel som ska till minus och en till plus, kan jag inte bara koppla minus till minus på batteriet och plus till pluss på batteriet ?
Alltså som ett vanligt neon.. Går det ? :)
Ja du kan förstås göra så också ;) Bara du har en strömbrytare på pluskabel så de inte lyser hela tiden ;)
DerbiSM skrev:Okej, så jag ska bara kolla efter en nipple. Är det någon fara om den inte är igentäppt och jag kört med det ett tag. För jag har ingen anning om den är det eller inte.
De är ingen direkt fara om de är så, bara att de kommer in mer luft än va de borde göra... Den drar ju somsagt tjuvluft där då... Enda som kan vara "farligt" är om de kommer in nå smuts där, men nippeln är ju ganska liten så det kan inte komma in nåt riktigt farligt iaf ;)

Men ser du nu att nippeln inte är täppt, så kan de kanske vara bra om du plockar ur membranet o kollar om de kanske sitter nå smuts där för säkerhets skull...
bombmannen skrev:Hej , jag skulle skruva loss min org på min 99 , så hitta jag en sladd som jag verkligen inte fatta va de för nått, Från min ligger de typ en liten vit socker bit , o från den går de en sladd som sitter fast i en skruv eller de liknar ett tändstift och den sitter bara ner skruvad i förgasaren.

hjälpa please !
Ja förstår inte riktigt va du menar ;) Ta gärna ett kort om du kan..

Men va ja förstår så går det alltså en sladd som är skarvad med en sockerbit vid cylindern, till förgasaren?

På nyare sendor finns det i alla fall ingen sladd som går till förgasaren, men jag har läst tidigare att de sitter en sladd på äldre... Ja har för mej att de är för tempmätning vid kallstart eller nåt liknande ;) Ja tror att nån har ställt den frågan tidigare här i denhär tråden så svaret ska finnas ;)

BTW: Alla som är oroliga för felpost: Allt som har med Derbi att göra är välkommet här ;) SÅ har du t.ex. en avgasrörsfråga som borde postas i avgasrörstråden, så får den hamna här också om det har med Derbi att göra som sagt ;)
Live slow - Die whenever
velino92
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av velino92 »

hej vad kan man göra för något fint med denna :P
Är det aluminium ? rostar den ?
Kom med förslag.

Bild
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

velino92 skrev:hej vad kan man göra för något fint med denna :P
Är det aluminium ? rostar den ?
Kom med förslag.

Bild
Ta en magnet och testa, fäster magneten är det inte aluminium och färster den inte så är det aluminium.

Är den i alminium så skulle lätt jag polera den om jag va du. :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

du kan polera den i vilket fall ;) De är bara att putsa upp den i mellanåt om de är rostvänlig metall ;)

Annars lacka den svart kanske, de kanske inte dumt de heller ;)
Live slow - Die whenever
velino92
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av velino92 »

bensinskalle skrev:du kan polera den i vilket fall ;) De är bara att putsa upp den i mellanåt om de är rostvänlig metall ;)

Det blev svart ;)
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

velino92 skrev:
bensinskalle skrev:du kan polera den i vilket fall ;) De är bara att putsa upp den i mellanåt om de är rostvänlig metall ;)

Det blev svart ;)
Okej, nice!

Btw, tack för hjälpen bensinskalle !
Ska kanske ta och beställa den där lampan nu. :)
Jag va ute igår och leta efter den där nipplen men jag hitta ingen.. :/

Kanske kan ta kort, så får ni säga vart den ska sitta..? :P
Användarens profilbild
Rabxorzz
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av Rabxorzz »

Klistrad
Bild
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Rabxorzz skrev:Klistrad
Gött, då slipper man leta efter den hela tiden. :wink:
Krillee__
Elmoped

Inlägg av Krillee__ »

Hur fort skulle din Derbi extreme 06 gå med som den har nu. 14/65 drev, har bara köpt framdrev än, funderar på att köpa typ 53/54 bakdrev också, men kommer den axa något då?
Just nu går den runt 65-70 med Hebo rör ,dragen plugg, 14 drev fram orig bak och ett riktigt grymt ax.
Har inte ställt om förgasarn än om det nu behövs?
Men luftburken, hur mycket skillnad gör det om man drar pluggen i den?
Tomaz
King of the street

Inlägg av Tomaz »

Krillee__ skrev:Hur fort skulle din Derbi extreme 06 gå med som den har nu. 14/65 drev, har bara köpt framdrev än, funderar på att köpa typ 53/54 bakdrev också, men kommer den axa något då?
Just nu går den runt 65-70 med Hebo rör ,dragen plugg, 14 drev fram orig bak och ett riktigt grymt ax.
Jag skulle kört med 53 bakdrev. Då kommer den ju både att axxa gött och gå fort, 12-53 den drevningen skulle jag valt.

Om du behöver ställa om förgasaren märker du, har den konstig tomgång eller liknande så ska du göra de.

Tar du bort luftpluggen så kommer den få mer luft men inte lika mycket som den skulle få med ett sportluftfilter t.ex.
Men det bästa är nog att ta bort den pluggen, för då får den mer luft samtidigt som den får en bra filtrering. För en luftburk ger renast luft.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

DerbiSM skrev:
Krillee__ skrev:Hur fort skulle din Derbi extreme 06 gå med som den har nu. 14/65 drev, har bara köpt framdrev än, funderar på att köpa typ 53/54 bakdrev också, men kommer den axa något då?
Jag skulle kört med 53 bakdrev. Då kommer den ju både att axxa gött och gå fort, 12-53 den drevningen skulle jag valt.

Om du behöver ställa om förgasaren märker du, har den konstig tomgång eller liknande så ska du göra de.

Tar du bort luftpluggen så kommer den få mer luft men inte lika mycket som den skulle få med ett sportluftfilter t.ex.
Men det bästa är nog att ta bort den pluggen, för då får den mer luft samtidigt som den får en bra filtrering. För en luftburk ger renast luft.
Japp luftburk är normalt sett de man föredrar på tvåtaktare ;) MEN om du inte vill / kan strypa av burken ( de innebär såga ) så är de bättre att sätta på ett sportfilter för en original luftburk ger inte tillräckligt med luft...

12/53 är den drevningen du ska ha om du vill ha acc, de kommer och gå som faen framåt då ;) Och har du strypt cdi och kirrar ostrypt så kommer de bli riktigt bra topp också, uppåt 80-85 ;)

Med strypt cdi och 12/53 så spikar sendan 75 km/h ...

Vill du sen ha mer topp så kan du sätta på 13 drev fram, de blir lite tyngre acc men de kommer gå fortare om motorn orkar på högsta växeln ;)

14/53 kan du också köra om du vill ha topp, men då börjar moppen bli slö på accen, speciellt om du kör med strypt cdi...

ang förgasaren så hoppas ja du bytt munstycke ;) optimalt till en trimmrörs-Senda är ca 85 ;)
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
YzTerge
Svårstartad skrothög

Inlägg av YzTerge »

bombmannen skrev:Hej , jag skulle skruva loss min org förgasare på min Derbi Senda 99 , så hitta jag en sladd som jag verkligen inte fatta va de för nått, Från min cylinder ligger de typ en liten vit socker bit , o från den går de en sladd som sitter fast i en skruv eller de liknar ett tändstift och den sitter bara ner skruvad i förgasaren.

hjälpa please ! :)

Det som sitter på min förgasare är en förgasarvärmare men jag kör Derbi.. Men det borde inte kunna vara nått annat än det vad jag vet:P Föresten så värmer förgasarvärmarn upp förgasaren o bensinen när det är kallt ute för att underlätta för motorn;D
Terge, Tjaa, söker yz 125 grejer:P Haru nått så pma;D
Användarens profilbild
mfransson
Svårstartad skrothög

Inlägg av mfransson »

tjabba, lysen samt tutan funkar när jag svänger till vänster men inte annars alltså något som glappar , tog isär allt o kollade kablar med mera men hittade inte jordningen .... non som vet vart den sitter :lol:

mvh mfransson
nike
Elmoped

Inlägg av nike »

den siter i samma fäste som vaten tanken
Derbi
Användarens profilbild
Mura
King of the street

Inlägg av Mura »

passar 06ornas cylinder 05orna? (airsal 73cc) Derbi Senda
Användarens profilbild
wildhorse
Kinaraket

Inlägg av wildhorse »

Mura skrev:passar 06ornas cylinder 05orna? (airsal 73cc) Derbi Senda
Nej :D
PoRRa16
Elmoped

Inlägg av PoRRa16 »

Derbi Senda:

DRD Pro ostrypt/bensinskalle
DRD limited 05a ostrypt/Robin93
DRD Racing ostrypt
DRD edition
DRD "- 03"

x-treme/x-race
-08 Strypt 10k /PoRRa16
-07
-06 strypt 10k/bensinskalle
-05
-04
-03 (?)

r/sm
-02
-01
-00
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

wildhorse skrev:
Mura skrev:passar 06ornas cylinder 05orna? (airsal 73cc) Derbi Senda
Nej :D
om du inte har en "tidig" 06 så passar de ej... Men den nya motorn ( D50BO och den gamla EBS-nånting har olika utseende på cylindrarna...
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
kakuZZaa
Farsans gamla zündapp

Inlägg av kakuZZaa »

har en fråga här då.....
Har en Derbi Senda extreme 06 den har strypt CDI vid 8-9000 varv. ska byta den hittade en guide där dom sa att man bara kunde "dra" ut den vita sladden. här är den: http://www.twostrokerider.se/artiklar/501

Men frågan är då... funkar detta som dom skriver i guiden?? och om jag köper en metrakit ostrypt hur byter jag den då??

MVH
kakuZZaa
Spana in mitt Derbi Senda Extreme 06 Projekt!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=11540
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

kakuZZaa skrev:har en fråga här då.....
Har en Derbi Senda extreme 06 den har strypt CDI vid 8-9000 varv. ska byta den hittade en guide där dom sa att man bara kunde "dra" ut den vita sladden. här är den: http://www.twostrokerider.se/artiklar/501

Men frågan är då... funkar detta som dom skriver i guiden?? och om jag köper en metrakit ostrypt hur byter jag den då??

MVH
kakuZZaa
Det är inte garanterat att de funkar att dra vita sladden ( klippa av och isolera! ), om cdi:n är av en "annan typ" så kan man istället skada den osv...

Bäst är att du köper en metrakit cdi, den har lite vassare tändkurva och lite sånt smått o gott ;) Du byter den helt enkelt genom att ta loss den gamla och sätta dit den nya cdi:n ;) De är bara att lossa kontakterna och sätta tillbaka dom likadant på nya cdi:n
Live slow - Die whenever
Användarens profilbild
kakuZZaa
Farsans gamla zündapp

Inlägg av kakuZZaa »

bensinskalle skrev:
kakuZZaa skrev:har en fråga här då.....

MVH
kakuZZaa
Det är inte garanterat att de funkar att dra vita sladden ( klippa av och isolera! ), om cdi:n är av en "annan typ" så kan man istället skada den osv...

Bäst är att du köper en metrakit cdi, den har lite vassare tändkurva och lite sånt smått o gott ;) Du byter den helt enkelt genom att ta loss den gamla och sätta dit den nya cdi:n ;) De är bara att lossa kontakterna och sätta tillbaka dom likadant på nya cdi:n
Okej tack så grymt mycket! :D
Spana in mitt Derbi Senda Extreme 06 Projekt!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=11540
Skriv svar