Sida 6 av 37
Postat: 4 april 2012, 23:32
av korvpatrick
Någon som vet om det är mycket underhåll på en GasGas 125 sm hoj måste man byta olja och sånt jobbigt varje gång man kört den? eller kan man köra med den hur mycket som helst i typ ca 200mil sedan lämna den på sercive eller hur fungerar det på en sån hoj?
Postat: 4 april 2012, 23:35
av Mattyyy
korvpatrick skrev:Någon som vet om det är mycket underhåll på en GasGas 125 sm hoj måste man byta olja och sånt jobbigt varje gång man kört den? eller kan man köra med den hur mycket som helst i typ ca 200mil sedan lämna den på sercive eller hur fungerar det på en sån hoj?
Det är ju en 2-Takt så rätt täta serviceintervaller men det beror ju helt på hur du kör för ligger du och tokvarvar motorn hela tiden så måste du serva oftare osv.
Postat: 4 april 2012, 23:38
av korvpatrick
Mattyyy skrev:korvpatrick skrev:Någon som vet om det är mycket underhåll på en GasGas 125 sm hoj måste man byta olja och sånt jobbigt varje gång man kört den? eller kan man köra med den hur mycket som helst i typ ca 200mil sedan lämna den på sercive eller hur fungerar det på en sån hoj?
Det är ju en 2-Takt så rätt täta serviceintervaller men det beror ju helt på hur du kör för ligger du och tokvarvar motorn hela tiden så måste du serva oftare osv.
Tänkte mäst om det var en "crossmotor" som det är på en ktm exce eller hur det stavas som man behöver serva efter typ 3 timmar
Postat: 4 april 2012, 23:40
av Mattyyy
korvpatrick skrev:Mattyyy skrev:korvpatrick skrev:Någon som vet om det är mycket underhåll på en GasGas 125 sm hoj måste man byta olja och sånt jobbigt varje gång man kört den? eller kan man köra med den hur mycket som helst i typ ca 200mil sedan lämna den på sercive eller hur fungerar det på en sån hoj?
Det är ju en 2-Takt så rätt täta serviceintervaller men det beror ju helt på hur du kör för ligger du och tokvarvar motorn hela tiden så måste du serva oftare osv.
Tänkte mäst om det var en "crossmotor" som det är på en ktm exce eller hur det stavas som man behöver serva efter typ 3 timmar
Som jag förstått så är det en "renodlad crossmotor" på både Gasgas och Ktm
Postat: 5 april 2012, 00:02
av SickRazer
Mattyyy skrev:Vad finns det egentligen för 125cc motardhojar som är 4-takt och man får köra på A1 kortet?
Kan det stämma att en Husqvarna sms 125 dricker bara 0,6L milen?
Alla 125or som är strypta till max 15 hk och är vägreggade får framföras på A1 körkortet
Postat: 5 april 2012, 00:07
av SickRazer
korvpatrick skrev:Mattyyy skrev:korvpatrick skrev:Någon som vet om det är mycket underhåll på en GasGas 125 sm hoj måste man byta olja och sånt jobbigt varje gång man kört den? eller kan man köra med den hur mycket som helst i typ ca 200mil sedan lämna den på sercive eller hur fungerar det på en sån hoj?
Det är ju en 2-Takt så rätt täta serviceintervaller men det beror ju helt på hur du kör för ligger du och tokvarvar motorn hela tiden så måste du serva oftare osv.
Tänkte mäst om det var en "crossmotor" som det är på en ktm exce eller hur det stavas som man behöver serva efter typ 3 timmar
Det är ju som sagt en vass 2-takt motor på den så lite mer underhållning behöver den, men serva den efter 3 timmar är överdrivet. Räcker med att göra det kanske någon gång i veckan för att hålla den i god form, men beror helt på hur hårt och hur mycket du kör. Sen är byte av motorolja det lättaste man kan göra typ
Postat: 5 april 2012, 07:15
av Macko96
Mattyyy skrev:Vad finns det egentligen för 125cc motardhojar som är 4-takt och man får köra på A1 kortet?
Kan det stämma att en Husqvarna sms 125 dricker bara 0,6L milen?
inprincip alla 125cc 4-takts hojar får du köra efterssom dom nästan aldrig har över 15hk
edit: om du vill ha förslag så finns det ju yamaha wr 125 eller duke 125 eller sms-4 125
Postat: 5 april 2012, 16:32
av Junhager94
korvpatrick skrev:Någon som vet om det är mycket underhåll på en GasGas 125 sm hoj måste man byta olja och sånt jobbigt varje gång man kört den? eller kan man köra med den hur mycket som helst i typ ca 200mil sedan lämna den på sercive eller hur fungerar det på en sån hoj?
Olja byter jag ca var 6-8 h, beroende på hur jag kört. Kolven byter jag först vid ca 20 h, där också beroende på hur jag kört

Som nu i veckan skall en ny kolv monteras på!
Postat: 5 april 2012, 18:24
av korvpatrick
är det svårt , jobbigt tar det lång tid att byta kolv på en GasGas? är väldigt sugen på en gasgas men jag är inte super duktig på att mecka osv men olja verkar ju lätt att byta men undrar om det är svårt att byta kolv?
Postat: 5 april 2012, 18:40
av Junhager94
korvpatrick skrev:är det svårt , jobbigt tar det lång tid att byta kolv på en GasGas? är väldigt sugen på en gasgas men jag är inte super duktig på att mecka osv men olja verkar ju lätt att byta men undrar om det är svårt att byta kolv?
Nej, det är inte så svårt..
Följer du den här (
http://wordpress.soe.se/?page_id=1109 ) guiden så ska allt funka fint

GG är fina cyklar, och har bara gott att säga om dem

Postat: 5 april 2012, 18:49
av korvpatrick
Junhager94 skrev:korvpatrick skrev:är det svårt , jobbigt tar det lång tid att byta kolv på en GasGas? är väldigt sugen på en gasgas men jag är inte super duktig på att mecka osv men olja verkar ju lätt att byta men undrar om det är svårt att byta kolv?
Nej, det är inte så svårt..
Följer du den här (
http://wordpress.soe.se/?page_id=1109 ) guiden så ska allt funka fint

GG är fina cyklar, och har bara gott att säga om dem

Brukar din kolv vara sliten efter dom 20h du kört? hur många mil är det efter ungefär 20h?
Postat: 5 april 2012, 19:28
av Mattyyy
korvpatrick skrev:Junhager94 skrev:korvpatrick skrev:är det svårt , jobbigt tar det lång tid att byta kolv på en GasGas? är väldigt sugen på en gasgas men jag är inte super duktig på att mecka osv men olja verkar ju lätt att byta men undrar om det är svårt att byta kolv?
Nej, det är inte så svårt..
Följer du den här (
http://wordpress.soe.se/?page_id=1109 ) guiden så ska allt funka fint

GG är fina cyklar, och har bara gott att säga om dem

Brukar din kolv vara sliten efter dom 20h du kört? hur många mil är det efter ungefär 20h?
Det med miltalen är beroende helt på hur man kör! Om du kör mycket i städer och tätorter eller om du kör mycket på 90 vägar/motorväg så är det en enorm skillnad i mil
Postat: 5 april 2012, 21:49
av Junhager94
Mattyyy skrev:korvpatrick skrev:Junhager94 skrev:
Nej, det är inte så svårt..
Följer du den här (
http://wordpress.soe.se/?page_id=1109 ) guiden så ska allt funka fint

GG är fina cyklar, och har bara gott att säga om dem

Brukar din kolv vara sliten efter dom 20h du kört? hur många mil är det efter ungefär 20h?
Det med miltalen är beroende helt på hur man kör! Om du kör mycket i städer och tätorter eller om du kör mycket på 90 vägar/motorväg så är det en enorm skillnad i mil
Precis som ovan säger så beror det på hur man kör. Men såklart, kör du lugnare än de flesta andra och bara långa, lugna landsvägar så visst kan du klämma ut några timmar till! Eller kanske t o m många fler, men då finns det inget nöje med hojen längre..
Jag tycker och tänker såhär: Kör och ha kul! Sen om det kostar ca 1500kr efter 20h so what! Du kommer att ha så kul på de där timmarna att du kommer kasta sparbössan i väggen för att få fram slantarna till en ny kolv!
För mig tar det ca 10-20 min att åka en mil, beroende på hur vägarna ser ut. Så för att räkna ut ett snitt så kan vi säga 15 min.
15minx4=60min=1h
20hx4=
80 mil
(4 står för antal mil/timme)
Alltså ca 80mil på en kolv. Värt att säga är också att man måste tanka efter ca 10-12 mil

Så inga längre sträckor blir det, för man måste ha bränsle hem också!
Postat: 5 april 2012, 23:12
av korvpatrick
asså nu är det såhär om jag ska köra nånstans så komer det vara till byn eller stan om vi säger såhär till byn är det 8km jag kommer använda den dagligen för jag går i skola där den måste väll klara lätta 8km på en 70 landsväg det går ju typ på 10min det borde väll inte slita den så mycket.
annars kommer jag ju köra någon gång i månaden inte allt för ofta och det är typ 1.5mil in dit men det är ju motorväg så det går ju också rätt snabbt så den borde väll inte bli allt för utsleten för att jag kör dom sträckorna? utom dom sträckerna kommer jag givetvis vara ute och leka och busköra

och då blir det ju varierande varvtal växlar osv som det ska vara tror ni det kommer gå att köra som jag kommer att göra med en "cross" jämför gärna med din gasgas Junhager för jag är riktigt sugen på en sådan !
Postat: 6 april 2012, 10:27
av Junhager94
korvpatrick skrev:asså nu är det såhär om jag ska köra nånstans så komer det vara till byn eller stan om vi säger såhär till byn är det 8km jag kommer använda den dagligen för jag går i skola där den måste väll klara lätta 8km på en 70 landsväg det går ju typ på 10min det borde väll inte slita den så mycket.
annars kommer jag ju köra någon gång i månaden inte allt för ofta och det är typ 1.5mil in dit men det är ju motorväg så det går ju också rätt snabbt så den borde väll inte bli allt för utsleten för att jag kör dom sträckorna? utom dom sträckerna kommer jag givetvis vara ute och leka och busköra

och då blir det ju varierande varvtal växlar osv som det ska vara tror ni det kommer gå att köra som jag kommer att göra med en "cross" jämför gärna med din gasgas Junhager för jag är riktigt sugen på en sådan !
70 vägar är inget problem alls!

Det är vad jag kör på nästan hela tiden. Jag kör endast på helgerna, men då brukar det bli några mil. Ibland en hel tank på en dag!
Problemet kanske kan bli motorvägen.. Men om du drevar upp den, så den får lite sämre axx och högre topphastighet så behöver den inte varva lika mycket i högre hastigheter och sliter därför mindre på motorvägen! Och tro inte att cykeln kommer få ett axx som en 4-taktare och du drevar om den, nej du, den kommer fortfarande att dra alla moppar och 4-taktade 125or lätt!
Allt hänger på att anpassa sig, och tänka på att det är en renodlad crosshoj och ibland under körningen, ge den lite mer gas för att få in olja till kolv och cylinder. Så jag tror inte att det kommer bli något problem för dig

Postat: 6 april 2012, 11:18
av korvpatrick
Junhager nu frågar jag dig eftersom du äger en gasgas så vad toppar din för hastighet är din ostrypt eller kör du den strypt svara gärna på vad den toppar strypt och ostrypt om du kan
Edit : vad har gasgasen för original drev?
Postat: 6 april 2012, 12:02
av MrAndersson
Måste säga några saker här, duken är den SEGASTE moderna 125an som får o gå tag i om du ska köra lagligt!
CBR en går helt okej med lite ner drevning o har en topp på runt 130 då!
Wrx går helt okej, låter sjukt skönt med ett arrow system på och är redigt snygga!
Aprilia RS, värsta lätt mcn på marknaden idag! Iaf i topp o axx! vet inte hållbarheten dock! Helt galet bra både strypta och ostrypta!
Sen de med 2t på långa vägar oså, ligger du långa sträckor då får du väll ha 2 olika drev kit, ett som är lite lek, ett som är för långa turer där den kan va slö o inte behöva varva 14000 rpm för o komma upp i 130!
Postat: 6 april 2012, 13:31
av Mattyyy
MrAndersson skrev:Måste säga några saker här, duken är den SEGASTE moderna 125an som får o gå tag i om du ska köra lagligt!
CBR en går helt okej med lite ner drevning o har en topp på runt 130 då!
Wrx går helt okej, låter sjukt skönt med ett arrow system på och är redigt snygga!
Aprilia RS, värsta lätt mcn på marknaden idag! Iaf i topp o axx! vet inte hållbarheten dock! Helt galet bra både strypta och ostrypta!
Sen de med 2t på långa vägar oså, ligger du långa sträckor då får du väll ha 2 olika drev kit, ett som är lite lek, ett som är för långa turer där den kan va slö o inte behöva varva 14000 rpm för o komma upp i 130!
Har du ingen info om Husqvarna 125 4T då?
Postat: 6 april 2012, 13:33
av p0d1
MrAndersson skrev:Måste säga några saker här, duken är den SEGASTE moderna 125an som får o gå tag i om du ska köra lagligt!
CBR en går helt okej med lite ner drevning o har en topp på runt 130 då!
Wrx går helt okej, låter sjukt skönt med ett arrow system på och är redigt snygga!
Aprilia RS, värsta lätt mcn på marknaden idag! Iaf i topp o axx! vet inte hållbarheten dock! Helt galet bra både strypta och ostrypta!
Sen de med 2t på långa vägar oså, ligger du långa sträckor då får du väll ha 2 olika drev kit, ett som är lite lek, ett som är för långa turer där den kan va slö o inte behöva varva 14000 rpm för o komma upp i 130!
Skulle gärna vilja se fakta på att duken är den svagaste/segaste moderna 125an, har bara fått höra bra om motorn att den är stark, men inte starkast i sin klass..
Även om CBR går "helt okej" så är den bland de fulaste 125orna som har gjorts som är populära, cykeldäck, ful som fan och liten också. Sen att de som äger än tycker att det är den snyggaste 125an är för att väga upp peniskomplex och fulhetsfaktorn de har på motorcykeln.
Cagiva Mito > Aprilia RS helt klart, mycket charmigare utseende, att påstå att RSan är snabbare än Miton är fel och vice versa då båda är såpass utslitna idag att det inte går att säga vilken som är snabbast.
Mycket beror på skicket.
Postat: 6 april 2012, 17:48
av Junhager94
korvpatrick skrev:Junhager nu frågar jag dig eftersom du äger en gasgas så vad toppar din för hastighet är din ostrypt eller kör du den strypt svara gärna på vad den toppar strypt och ostrypt om du kan
Edit : vad har gasgasen för original drev?
Jag vet inte vad orginaldrev är, min gasgas har haft flertal ägare innan och chansen att någon av dem bytt är nog stor..
Ostrypt så toppar den ca 150-160km/h om man maxxar ur den, och det enligt ny mätare som ska enligt manualen fela med 0.1 km/h
Strypt vet jag inte, men kanske 100km/h? ren gissning förstås. Men att köra strypt med Gasgasen är som att köpa en lamborghini för att pendla..
Postat: 6 april 2012, 17:59
av Mattyyy
p0d1 skrev:MrAndersson skrev:Måste säga några saker här, duken är den SEGASTE moderna 125an som får o gå tag i om du ska köra lagligt!
CBR en går helt okej med lite ner drevning o har en topp på runt 130 då!
Wrx går helt okej, låter sjukt skönt med ett arrow system på och är redigt snygga!
Aprilia RS, värsta lätt mcn på marknaden idag! Iaf i topp o axx! vet inte hållbarheten dock! Helt galet bra både strypta och ostrypta!
Sen de med 2t på långa vägar oså, ligger du långa sträckor då får du väll ha 2 olika drev kit, ett som är lite lek, ett som är för långa turer där den kan va slö o inte behöva varva 14000 rpm för o komma upp i 130!
Skulle gärna vilja se fakta på att duken är den svagaste/segaste moderna 125an, har bara fått höra bra om motorn att den är stark, men inte starkast i sin klass..
Även om CBR går "helt okej" så är den bland de fulaste 125orna som har gjorts som är populära, cykeldäck, ful som fan och liten också. Sen att de som äger än tycker att det är den snyggaste 125an är för att väga upp peniskomplex och fulhetsfaktorn de har på motorcykeln.
Cagiva Mito > Aprilia RS helt klart, mycket charmigare utseende, att påstå att RSan är snabbare än Miton är fel och vice versa då båda är såpass utslitna idag att det inte går att säga vilken som är snabbast.
Mycket beror på skicket.
Miton var väl snabbast förut iaf?
Men jag har hört av några killar på Sporthoj att Duken är slö i strypt version men jävligt pigg ostrypt om man jämför med andra 4t
Postat: 6 april 2012, 18:06
av p0d1
Mattyyy skrev:p0d1 skrev:MrAndersson skrev:Måste säga några saker här, duken är den SEGASTE moderna 125an som får o gå tag i om du ska köra lagligt!
CBR en går helt okej med lite ner drevning o har en topp på runt 130 då!
Wrx går helt okej, låter sjukt skönt med ett arrow system på och är redigt snygga!
Aprilia RS, värsta lätt mcn på marknaden idag! Iaf i topp o axx! vet inte hållbarheten dock! Helt galet bra både strypta och ostrypta!
Sen de med 2t på långa vägar oså, ligger du långa sträckor då får du väll ha 2 olika drev kit, ett som är lite lek, ett som är för långa turer där den kan va slö o inte behöva varva 14000 rpm för o komma upp i 130!
Skulle gärna vilja se fakta på att duken är den svagaste/segaste moderna 125an, har bara fått höra bra om motorn att den är stark, men inte starkast i sin klass..
Även om CBR går "helt okej" så är den bland de fulaste 125orna som har gjorts som är populära, cykeldäck, ful som fan och liten också. Sen att de som äger än tycker att det är den snyggaste 125an är för att väga upp peniskomplex och fulhetsfaktorn de har på motorcykeln.
Cagiva Mito > Aprilia RS helt klart, mycket charmigare utseende, att påstå att RSan är snabbare än Miton är fel och vice versa då båda är såpass utslitna idag att det inte går att säga vilken som är snabbast.
Mycket beror på skicket.
Miton var väl snabbast förut iaf?
Men jag har hört av några killar på Sporthoj att Duken är slö i strypt version men jävligt pigg ostrypt om man jämför med andra 4t
Toppfart eller axx?
Slö är den ja, men inte bland de segaste det har jag svårt att tro bara.. Men på strypnings sidan så finns det väl inte speciellt mycket där egentligen att göra..
Postat: 6 april 2012, 18:17
av bensinskalle
Mattyyy skrev:MrAndersson skrev:Måste säga några saker här, duken är den SEGASTE moderna 125an som får o gå tag i om du ska köra lagligt!
CBR en går helt okej med lite ner drevning o har en topp på runt 130 då!
Wrx går helt okej, låter sjukt skönt med ett arrow system på och är redigt snygga!
Aprilia RS, värsta lätt mcn på marknaden idag! Iaf i topp o axx! vet inte hållbarheten dock! Helt galet bra både strypta och ostrypta!
Sen de med 2t på långa vägar oså, ligger du långa sträckor då får du väll ha 2 olika drev kit, ett som är lite lek, ett som är för långa turer där den kan va slö o inte behöva varva 14000 rpm för o komma upp i 130!
Har du ingen info om Husqvarna 125 4T då?
Samma surmotor som Derbi baja, ch-racing, beta, Rieju, yamaha xt.
Slööööö
Postat: 6 april 2012, 18:43
av MrAndersson
p0d1 skrev:Mattyyy skrev:p0d1 skrev:
Skulle gärna vilja se fakta på att duken är den svagaste/segaste moderna 125an, har bara fått höra bra om motorn att den är stark, men inte starkast i sin klass..
Även om CBR går "helt okej" så är den bland de fulaste 125orna som har gjorts som är populära, cykeldäck, ful som fan och liten också. Sen att de som äger än tycker att det är den snyggaste 125an är för att väga upp peniskomplex och fulhetsfaktorn de har på motorcykeln.
Cagiva Mito > Aprilia RS helt klart, mycket charmigare utseende, att påstå att RSan är snabbare än Miton är fel och vice versa då båda är såpass utslitna idag att det inte går att säga vilken som är snabbast.
Mycket beror på skicket.
Miton var väl snabbast förut iaf?
Men jag har hört av några killar på Sporthoj att Duken är slö i strypt version men jävligt pigg ostrypt om man jämför med andra 4t
Toppfart eller axx?
Slö är den ja, men inte bland de segaste det har jag svårt att tro bara.. Men på strypnings sidan så finns det väl inte speciellt mycket där egentligen att göra..
JO duken är slöast! VERKLIGEN SLÖAST!
Körde en duke häromdagen inte ens typ reggad i sverige än! toppen låg fan inte långt över 100, redigt slö riktigt tråkig maskin o köra ingen kör glädje alls, och min polare som har en CBR, tyckte precis samma och sa att hans CBR tog den i axx och topp, och de gjorde den utan o tveka!
Kan även tilllägg att för er som vill ha yttligare en pigg 2t sporthoj 125 så funkar Derbi gpr Racing edition, de sitter ingen slö Derbi 4t motor i dom! (segaste motorn som finns

förlåt bensinskalle!)
Utan GPRerna går helt okej, o är snyggare än både CBRen o RS! Derbin gör 100 på ca 8 sek strypt o runt 6 ostrypt har en topp på ~130 strypt och ~170 avstrypt! Så den går ju helt okej!
Postat: 6 april 2012, 18:53
av p0d1
MrAndersson skrev:[spoiler]
p0d1 skrev:Mattyyy skrev:
Miton var väl snabbast förut iaf?
Men jag har hört av några killar på Sporthoj att Duken är slö i strypt version men jävligt pigg ostrypt om man jämför med andra 4t
Toppfart eller axx?
Slö är den ja, men inte bland de segaste det har jag svårt att tro bara.. Men på strypnings sidan så finns det väl inte speciellt mycket där egentligen att göra..
[/spoiler]
JO duken är slöast! VERKLIGEN SLÖAST!
Körde en duke häromdagen inte ens typ reggad i sverige än! toppen låg fan inte långt över 100, redigt slö riktigt tråkig maskin o köra ingen kör glädje alls, och min polare som har en CBR, tyckte precis samma och sa att hans CBR tog den i axx och topp, och de gjorde den utan o tveka!
Kan även tilllägg att för er som vill ha yttligare en pigg 2t sporthoj 125 så funkar Derbi gpr Racing edition, de sitter ingen slö Derbi 4t motor i dom! (segaste motorn som finns

förlåt bensinskalle!)
Utan GPRerna går helt okej, o är snyggare än både CBRen o RS! Derbin gör 100 på ca 8 sek strypt o runt 6 ostrypt har en topp på ~130 strypt och ~170 avstrypt! Så den går ju helt okej!
Om en på CBR säger att den är slöast så är den verkligen det, CBR är inte direkt något att hurra över där heller
Dock det med körglädje kan jag väl vara lite tvivelaktig till, de flesta som har en sån, eller provkört säger att körglädjen är väldigt hög eftersom den inte går att jämföra med någon annan 125a med chassi, fjädring, väghållning etc det enda som var lite downside var effekten och ljudet(förståeligt)..
Postat: 6 april 2012, 18:57
av MrAndersson
p0d1 skrev:MrAndersson skrev:[spoiler]
p0d1 skrev:
Toppfart eller axx?
Slö är den ja, men inte bland de segaste det har jag svårt att tro bara.. Men på strypnings sidan så finns det väl inte speciellt mycket där egentligen att göra..
[/spoiler]
JO duken är slöast! VERKLIGEN SLÖAST!
Körde en duke häromdagen inte ens typ reggad i sverige än! toppen låg fan inte långt över 100, redigt slö riktigt tråkig maskin o köra ingen kör glädje alls, och min polare som har en CBR, tyckte precis samma och sa att hans CBR tog den i axx och topp, och de gjorde den utan o tveka!
Kan även tilllägg att för er som vill ha yttligare en pigg 2t sporthoj 125 så funkar Derbi gpr Racing edition, de sitter ingen slö Derbi 4t motor i dom! (segaste motorn som finns

förlåt bensinskalle!)
Utan GPRerna går helt okej, o är snyggare än både CBRen o RS! Derbin gör 100 på ca 8 sek strypt o runt 6 ostrypt har en topp på ~130 strypt och ~170 avstrypt! Så den går ju helt okej!
Om en på CBR säger att den är slöast så är den verkligen det, CBR är inte direkt något att hurra över där heller
Dock det med körglädje kan jag väl vara lite tvivelaktig till, de flesta som har en sån, eller provkört säger att körglädjen är väldigt hög eftersom den inte går att jämföra med någon annan 125a med chassi, fjädring, väghållning etc det enda som var lite downside var effekten och ljudet(förståeligt)..
DEN VA SLÖ! eller nej inte slö den va SLÖAST!
Nja, alltså den va ju roligare än en 125 sporthoj, men jämfört med en supermotard tex WRX så tycker jag personligen att duken va riktigt tråkig, men kan ju va lite olika person till person, sen va nog duken lite för liten för mig igentligen! ca 190 lång!
Postat: 6 april 2012, 18:59
av p0d1
MrAndersson skrev:p0d1 skrev:MrAndersson skrev:[spoiler]
JO duken är slöast! VERKLIGEN SLÖAST!
Körde en duke häromdagen inte ens typ reggad i sverige än! toppen låg fan inte långt över 100, redigt slö riktigt tråkig maskin o köra ingen kör glädje alls, och min polare som har en CBR, tyckte precis samma och sa att hans CBR tog den i axx och topp, och de gjorde den utan o tveka!
Kan även tilllägg att för er som vill ha yttligare en pigg 2t sporthoj 125 så funkar Derbi gpr Racing edition, de sitter ingen slö Derbi 4t motor i dom! (segaste motorn som finns

förlåt bensinskalle!)
Utan GPRerna går helt okej, o är snyggare än både CBRen o RS! Derbin gör 100 på ca 8 sek strypt o runt 6 ostrypt har en topp på ~130 strypt och ~170 avstrypt! Så den går ju helt okej!
Om en på CBR säger att den är slöast så är den verkligen det, CBR är inte direkt något att hurra över där heller
Dock det med körglädje kan jag väl vara lite tvivelaktig till, de flesta som har en sån, eller provkört säger att körglädjen är väldigt hög eftersom den inte går att jämföra med någon annan 125a med chassi, fjädring, väghållning etc det enda som var lite downside var effekten och ljudet(förståeligt)..
[/spoiler]
DEN VA SLÖ! eller nej inte slö den va SLÖAST!
Nja, alltså den va ju roligare än en 125 sporthoj, men jämfört med en supermotard tex WRX så tycker jag personligen att duken va riktigt tråkig, men kan ju va lite olika person till person, sen va nog duken lite för liten för mig igentligen! ca 190 lång!
Beror väl på också hur man kör med den också, ska man plöja landsväg så är den väl inte ens rolig, men ska man leka lite med den, wheelies, stoppies och allt sånt så är den säkert bland de roligare maskinerna för oss 16-åringar.
Postat: 8 april 2012, 09:27
av korvpatrick
Vart sitter strypningen på en gasgas och vad behöver man göra för att ta bort den?

Postat: 8 april 2012, 12:54
av p0d1
korvpatrick skrev:Vart sitter strypningen på en gasgas och vad behöver man göra för att ta bort den?

'
Avstrypning av GASGAS 125 SM
Det sitter 3st strypningar i gas gas 125 sm.
1: Den första sitter i luftrenaren, och är en grå plast skiva med hål i av olika storlek. Denna sitter innanför luftfiltret, så detta måste också av för att du ska hitta den.
2: Ovanför expansionskammarens anslutning till cylindern sitter ett lock med en skruv nästan i mitten, och 4skruvar, 1 i varje hörna. Skruva loss de i hörnorna och vrid luckan 1/2 varv och skruva tillbaka det igen( detta gör att avgasporten kan öppnas fullt).
3: Om hojen är strypt av din återförsäljare, ska det även sitta en "katalysator" i expansionskammaren, i direkt anslutning till cylindern. Denna är det dock många som valt att inte montera, då mc´n gått alldeles för dåligt med denna i.
Källa :
http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... 125-or-m-m
Postat: 8 april 2012, 14:04
av SickRazer
p0d1 skrev:korvpatrick skrev:Vart sitter strypningen på en gasgas och vad behöver man göra för att ta bort den?

'
Avstrypning av GASGAS 125 SM
Det sitter 3st strypningar i gas gas 125 sm.
1: Den första sitter i luftrenaren, och är en grå plast skiva med hål i av olika storlek. Denna sitter innanför luftfiltret, så detta måste också av för att du ska hitta den.
2: Ovanför expansionskammarens anslutning till cylindern sitter ett lock med en skruv nästan i mitten, och 4skruvar, 1 i varje hörna. Skruva loss de i hörnorna och vrid luckan 1/2 varv och skruva tillbaka det igen( detta gör att avgasporten kan öppnas fullt).
3: Om hojen är strypt av din återförsäljare, ska det även sitta en "katalysator" i expansionskammaren, i direkt anslutning till cylindern. Denna är det dock många som valt att inte montera, då mc´n gått alldeles för dåligt med denna i.
Källa :
http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... 125-or-m-m
Och det är inget mer man måste göra efter att man tagit bort strypningar? Inget med förgasaren eller något?
Postat: 8 april 2012, 14:12
av p0d1
SickRazer skrev:p0d1 skrev:korvpatrick skrev:Vart sitter strypningen på en gasgas och vad behöver man göra för att ta bort den?

'
Avstrypning av GASGAS 125 SM
Det sitter 3st strypningar i gas gas 125 sm.
1: Den första sitter i luftrenaren, och är en grå plast skiva med hål i av olika storlek. Denna sitter innanför luftfiltret, så detta måste också av för att du ska hitta den.
2: Ovanför expansionskammarens anslutning till cylindern sitter ett lock med en skruv nästan i mitten, och 4skruvar, 1 i varje hörna. Skruva loss de i hörnorna och vrid luckan 1/2 varv och skruva tillbaka det igen( detta gör att avgasporten kan öppnas fullt).
3: Om hojen är strypt av din återförsäljare, ska det även sitta en "katalysator" i expansionskammaren, i direkt anslutning till cylindern. Denna är det dock många som valt att inte montera, då mc´n gått alldeles för dåligt med denna i.
Källa :
http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... 125-or-m-m
Och det är inget mer man måste göra efter att man tagit bort strypningar? Inget med förgasaren eller något?
Det kan jag inte svara på, det bästa är att ta och kolla in stiftet, eventuellt så lär man märka det när man gasar på på lite högre varv om den går dåligt.
Postat: 8 april 2012, 14:22
av SickRazer
p0d1 skrev:SickRazer skrev:p0d1 skrev:'
Avstrypning av GASGAS 125 SM
Det sitter 3st strypningar i gas gas 125 sm.
1: Den första sitter i luftrenaren, och är en grå plast skiva med hål i av olika storlek. Denna sitter innanför luftfiltret, så detta måste också av för att du ska hitta den.
2: Ovanför expansionskammarens anslutning till cylindern sitter ett lock med en skruv nästan i mitten, och 4skruvar, 1 i varje hörna. Skruva loss de i hörnorna och vrid luckan 1/2 varv och skruva tillbaka det igen( detta gör att avgasporten kan öppnas fullt).
3: Om hojen är strypt av din återförsäljare, ska det även sitta en "katalysator" i expansionskammaren, i direkt anslutning till cylindern. Denna är det dock många som valt att inte montera, då mc´n gått alldeles för dåligt med denna i.
Källa :
http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... 125-or-m-m
Och det är inget mer man måste göra efter att man tagit bort strypningar? Inget med förgasaren eller något?
Det kan jag inte svara på, det bästa är att ta och kolla in stiftet, eventuellt så lär man märka det när man gasar på på lite högre varv om den går dåligt.
Okej, känns nämligen rimligt att munstycke eller något borde bytas med tanke på hur mycket mer bränsle och olja den behöver ostrypt
Postat: 8 april 2012, 16:20
av Patriku
Går det att byta ljuddämparen på ett orginal rör på en husqvarna 125 sm 2011 eller löns det att byta hela röret? Jag tycker att orginal rörets ljuddämpare förstör hela utseendet

. Hur snabbt går den som 100% orginal och hur snabbt som ostrypt? och var ligger strypningarna på en Husqvarna 125 sm?
Postat: 8 april 2012, 16:28
av p0d1
Patriku skrev:Går det att byta ljuddämparen på ett orginal rör på en husqvarna 125 sm 2011 eller löns det att byta hela röret? Jag tycker att orginal rörets ljuddämpare förstör hela utseendet

. Hur snabbt går den som 100% orginal och hur snabbt som ostrypt? och var ligger strypningarna på en Husqvarna 125 sm?
Byter du ljuddämpare så får du bättre ljud och bättre utseende.
Effekten är minimal och märks bara om du bänkar den om de inte konstruerat den som en strypning med hjälp av massvis med tunnlar eller dylikt inuti.
Original går den väl 110-120 km/h kanske, och ostrypt så kan den väl gå uppemot 130-140 km/h om du pressar den(EJ säker!), om jag minns rätt så är Husqvarna SM mer gatanpassad och är mildare, men fortfarande snabbare och starkare än DT och andra 2taktare med 22-25 hästar, har för mig att den har runt 30-35 hästar ostrypt, men någon får gärna rätta mig om jag har fel!
Edit :
Dock förstår jag inte hypen utav hur mycket den toppar, toppar den 110-120 km/h var tyst och vad glad, finns INGET nöje att plöja fram i 140 km/h, snarare förjävligt p.g.a. fartvinden, och skulle du passera en lastbil/skåpbil modell större så känns det som du åker rakt in i en vägg med kroppen..
Edit 2 :
http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... 5-SM/page2
Där ska den tydligen ha 31 hästar och separat oljetank vilket tyder på att den antagligen är aningen mildare då de flesta grova maskiner får man blanda rakt ner i tanken, även 28 mm förgasare som DTR, så helt fel ute med hästarna var jag iaf inte

DT125R
Postat: 9 april 2012, 09:32
av Macko96
Så! Nu har jag köpt mig en DT125R från 01 uttagen 03!
Har dock ingen riktig bild på den men om ni vill kan ni kolla längst ner på denna sida som jag länkar!
http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... E5ra-125or!
längst ned på den sidan finns en bild på mig och Mcn... fast man måste trycka på ikonen för att få fram bilden