Trafikpolisfrågor

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderator: Järnet60

Användarens profilbild
alle135
Elmoped

Inlägg av alle135 »

Tja , vad får man för straff om man blir skjutsad av en minderårig utan körkort på moped ? :)
LenaB
Elmoped

Skadestånd för skadad moped vid omhändertagande

Inlägg av LenaB »

Hej!

Vad gäller om en EU-moped skadats när polisen felaktigt misstänkt föraren för narkotikabrott? Polisen låste mopeden med styrlåset och lämnade den helt synligt på en stängd bensinstation mitt i natten under en helg medan föraren fick åka till polisstationen för provtagning.

Proverna visade att han varken var påverkad av alkohol eller narkotika. Han skjutsades hem av polisen och gick direkt för att hämta mopeden. När han kom till bensinstationen låg mopeden på marken. Styrlåset var trasigt, framkåpan sprucken och när han försökte starta mopeden smällde det till och motorn skar eftersom cylindern spruckit.

Polisen säger att de låst mopeden med styrlåset, lämnat den på bensinstationen och tagit hand om nycklarna. De lämnades tillbaka till föraren när misstankarna om narkotikabrott avskrivits.

Har ägaren till mopeden rätt att få ersättning av polisen för skadorna? En moped är ju väldigt stöldbegärlig, förvaringen helt öppet på en stängd bensinstation mitt i natten kan inte anses vara trygg och försäkringen gäller inte när den enbart låses med styrlås. Mopeden var inte trimmad och föraren har körkort för EU-moped.

Vänliga hälsningar
Mamma till 16-årig mopedägare
zebban111
Svårstartad skrothög

Re: Skadestånd för skadad moped vid omhändertagande

Inlägg av zebban111 »

LenaB skrev:Hej!

Vad gäller om en EU-moped skadats när polisen felaktigt misstänkt föraren för narkotikabrott? Polisen låste mopeden med styrlåset och lämnade den helt synligt på en stängd bensinstation mitt i natten under en helg medan föraren fick åka till polisstationen för provtagning.

Proverna visade att han varken var påverkad av alkohol eller narkotika. Han skjutsades hem av polisen och gick direkt för att hämta mopeden. När han kom till bensinstationen låg mopeden på marken. Styrlåset var trasigt, framkåpan sprucken och när han försökte starta mopeden smällde det till och motorn skar eftersom cylindern spruckit.

Polisen säger att de låst mopeden med styrlåset, lämnat den på bensinstationen och tagit hand om nycklarna. De lämnades tillbaka till föraren när misstankarna om narkotikabrott avskrivits.

Har ägaren till mopeden rätt att få ersättning av polisen för skadorna? En moped är ju väldigt stöldbegärlig, förvaringen helt öppet på en stängd bensinstation mitt i natten kan inte anses vara trygg och försäkringen gäller inte när den enbart låses med styrlås. Mopeden var inte trimmad och föraren har körkort för EU-moped.

Vänliga hälsningar
Mamma till 16-årig mopedägare
Han borde helt klart bli konpenserad för skadorna eftersom han inte var påverkad eller annat och man ska enligt lag ha ett annat lås än bara styrlås (rätta mig om jag har fel) så polisen som låste moppen har gjort fel.
LenaB
Elmoped

Inlägg av LenaB »

Tack för rekordsnabbt svar!
Hur ska vi gå tillväga för att söka skadestånd?
Vänliga hälsningar
Lena
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Självklart är det polisernas fel, dom får ta ansvar för deras handlingar och val, vilket denna gång var att ställa mopeden på ett högst olämpligt ställe obevakad. Självklart tycker jag ni har rätt till kompensation för skadorna, bör ju även lagboken hålla med om. Om inte annat kontakta en advokat och se vad era chanser är, ge er inte i första taget! Dåligt av poliserna.

Hoppas det löser sig.

Edit : Men eftersom det bara var styrlåset som som sagt inte gills som "lås" på försäkringen, är jag tveksam.
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

LenaB skrev:Sonen rättade mig: Det syntes inte utanpå att cylinderna spruckit men när han försökte starta mopeden smällde det till och motorn skar.
"Polisanmäl", gå till domstol och kräv att de ersätter skadorna p.g.a. deras felbehandling. Så ska de inte göra, särskilt om din son var helt oskyldig. Får du ingen respons av rättssystemet ( vilket inte är ovanligt ) är det bara att tala ut till media och orsaka så stor skada som möjligt för de som bär ansvaret.

Förresten, får polisen ens ta med sig en ungdom hur som helst? När jag blev stoppad en gång fick polisen knappt fråga mig något eftersom jag var under 18.....

( För att försäkring ska gälla ska mopeden låsas med två godkända lås, t.ex. styrlås och skirvbromslås )
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
LenaB
Elmoped

Re: Skadad moped i samband med polisomhändertagande

Inlägg av LenaB »

Skåningens-handelsbod skrev:
LenaB skrev:
Skåningens-handelsbod skrev: Påtala deras försumlighet, att de borde ha tillkallat bärgare istället för att lämna den obevakad vid en stängd bensinmack....
Bra förslag! Bäst vore väl om de tagit in mopeden för förvaring på polisstationen men de anser den inte som "beslagtaget gods" eftersom det bara handlade om några timmar...
kör hårt! kläm åt dem!
Jag vill ändå betona att jag tycker de flesta poliser gör ett väldigt bra jobb, speciellt ungdomspoliserna som verkligen bryr sig om ungdomarnas bästa, men liksom bland andra yrkeskategorier finns det naturligtvis personer som är mindre lämnade att jobba med människor även inom poliskåren.
Användarens profilbild
Jimmye
Elmoped

Inlägg av Jimmye »

Vad händer om man blev stoppad efter att kört 56km/h genom en laserkontroll?Moppen är beslagtagen...
Användarens profilbild
newix
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av newix »

Kan AM-kortet bli indraget om ja åker dit för trimm?
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

newix skrev:Kan AM-kortet bli indraget om ja åker dit för trimm?
svar ja.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

KarlssoN^ skrev:
Derbi_senda93 skrev:
ktm_danielsson skrev: Nepp då får dom inte test köra den.
Poliser får testköra vilket fordon dom vill, NÄR dom vill!
Dom får väll bara test köra den om polisen har sett dig köra, det kan ju vara så att det är en ban hojj, det vet ju inte dom ?
Polisen får provköra mopeden i alla fall. Det spelar ingen roll om polisen sett dig köra eller ej.

/Järnet
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Re: Vad Blir böten om man kör trimmad eu moppe

Inlägg av Järnet60 »

Teva skrev:Vad Blir böten om man kör trimmad eu moppe men man hålle hastigheten som är på den vägen.
Olovlig körning om man inte har A-körkort.
Dagsböter.
Mrmako
Elmoped

Inlägg av Mrmako »

om jag kör min moped till skolan och den e trimmad och så kommer polisen och vill provköra den,
då kan ju jag säga att jag har rullat den dit.
kan polisen göra något då eller???
En moppe utan trim är som en cykel utan kedja ;)
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

Mrmako skrev:om jag kör min moped till skolan och den e trimmad och så kommer polisen och vill provköra den,
då kan ju jag säga att jag har rullat den dit.
kan polisen göra något då eller???
polisen måste se dig köra allt hitta ett vittne som ställer upp i domstol osv

MEN alltid när polisen gör besök på skolan (eller nästan) så ligger dom lågt från ett tag före skolan börjar å väntar/tittar vilka som kör vad
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

AndreasWadell skrev:Hejsan!

Hade tänkt att skaffa ett leovince zx rör till min aerox, och registrerings besikta det. Hur går det till? Ska man ha med intyg och visa upp? Samt visa att alla pluggarna sitter i och låta dom provköra?
Och hur mycket kan det kosta?
Hej Andreas.

Den frågan får du ställa till bilbesiktningen.

/Järnet
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Holt33n skrev:tjena ! vad får jag för straff om jag nu (16år) med am kort kör trimmad moppe och blir tagen. jag vet att dom tar kortet men det jag inte vet är hur tar man om kortet? måste man betala om dom 5 tusen som moppe kortet har kostat ?
Straffet är dagsböter för olovlig körning.
Ditt AM-körkort kommer att bli återkallat i efterhand om inte polisen omhändertar ditt körkort direkt.

Om ditt körkort inte återkallas i mer än 12 månader får du förmodligen tillbaka det automatiskt.
Men du måste skicka in nytt körkortsunderlag till Transportstyrelsen och vänta tills du får ditt nya körkort innan du får köra moped igen.
Körkortsunderlaget skickas ut till dig när din spärrtid börjar ta slut.
difaren
Ligga någon?

Inlägg av difaren »

Får en moped låta hur mycket som helst eller finns det en gräns?
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

difaren skrev:tjenare Järnet, personen innan har sågat av lite va ljuddämparen så den låter lite mer än vad den borde göra eftersom den är orginal, kan man få böter för de och hur mycket får en moped låta?
Grunden är att man inte får göra några ändringar på en EU-moped efterson den är helfordonsgodkänd.

Har man sågat av en del av ljuddämpare/avgasrör får man böter för att det låter för mycket och förmodligen också en kontrollbesiktning inom en månad.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

moppepojkarna skrev:
maxxripe skrev:
stektkorv skrev:Är de lag på att ha blinkers på mopeden eller kan ja ta bort dom? Och är de lag på att ha backspegel? För ja vill ha bort den skiten för den förstör hela looken på mopeden.

Ja det är lag på att ha blinkers,
Ja det är lag på att ha backspeglar..

en 2-hjulig moped behöver ej blinkers, bara 3 och 4-hjuliga mopeder men karosseri...
Det är en sanning med modifikation...
Eftersom en EU-moped är helfordonsgodkänd skall man ha både körriktningsvisare och backspeglar.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

anonymus skrev:Tjen järnet.
Jag åkte fast med min trimmade moppe 1 vecka innan jag fyllde 15 men min mamma visste inte om att jag hade trimm eller att jag körde. kan hon få böta och hur mycket ?

fråga2. Nu har polisen tagit min moppe det är en 45moppe kan jag kräva att få tillbaka min trimgrejer eller kommer dom slås sönder ?
Mvh . bump!
Vet din mamma inget om trimmet blir det inga böter för henne. Men om hon står som ägare till mopeden kan hon få böter och dessutom få körkortet återkallat för att hon tillåtit dig att köra en trimmad moped (motorcykel). Hon har hela ansvaret för mopeden även om det är du som använder den.

Angående trimdelar så blir det nog svårt att få tillbaka dem. Men du kan göra ett försök.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

adamheed skrev:tjena järnet! har en fråga angåend mopeder.
om man har en trimad moppe men ska tll verkstad och strypa den men
har inget släp så man måste gå med moppen, är det då okey att köra
moppen enligt alla trafikregler till verkstaden? har hört att man får köra
obesiktigad bil eller att bilen inte gick igenom besiktningen till verkstad?

jag vet att om detta skulle ske så skulle ni inte tro ett smack på vad
jag eller någon annan säger men undra bara om det är okey att köra lungt till verkstad med trimmad moppe?
Nej det är inte tillåtet att köra mopeden förrän den är återställd till originalskick. D v s att den är en original EU-moped.
Obesiktigad bil är något helt annat. Trimmad moped får inte köras ute i trafiken.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

karlssonlysekil skrev:Hej!
Är det tillåtet för mig att köra bil på inhägnat område? Menar då med grindar, stängsel mm. RIKTIGT inhägnat?
Grundsvar nej.
På en racingbana behöver man inget körkort. Fråga någon motorklubb om du kan gå med där och köra bil på bana.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Maltyboy skrev:
Järnet60 skrev:
Maltyboy skrev:Angånde frågan om man inte får skjutsa på lätt mc innan man är 18 år, tyckte jag läsa nånstans att man får skjutsa en övningskörnings lärare när man övningskör, stämmer det? :?:
Japp, det stämmer. Läraren får man skjutsa vid övningskörning (konstigt nog) på en lätt MC fast man inte är 18 år.
Gäller det även om man övningskör privat?
Japp :D
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

bluerider94 skrev:hur blir det om jag blir stoppad med crossen på gatan?? Rapport olovlig körning samt framfört oregistrerat fordon.

ryker någon föreldels körkort? Det kan hända. mitt am? Japp

vad händer med hojen? får någon komma och hämta den på stället? Ja

böter? Ja, dagsböter.

indraget lämp? Ja
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Re: Registrerad

Inlägg av Järnet60 »

diuz skrev:Hej, om min moppe e registrerad på min pappa och sen så trimmar jag den och sen om jag skulle bli tagen vem e det som får bötern e det min pappa som för bötern / indraget körkort fast det e jag som kör moppen.??

då den kör minst 70-90
Din pappa riskerar att få sitt körkort återkallat.
Både du och din pappa får böter.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Jolly skrev:
Järnet60 skrev:
Jolly skrev: Det kan jag svara på, En person som är under (tror det var 7 år) en viss ålder, behöver endast cykelhjälm och får vara "placerad" vart som helst på mopeden, så ja, du får ha honom framför dig. Men du får i skjutsa en till passagerare bara för att sätet är ledigt!
Näe du Jolly.
PASSAGERARE SKALL SITTA BAKOM FÖRAREN!

Jag är vid full vigör. Har bara inte haft tid att sitta vid datorn. Är mitt uppe i en flytt.
:D

på trafikskolan sa dom att små barn får vara placerade framför en :/
Den personen skulle jag vilja prata allvar med!
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Stalkarn skrev:Hej! Jag undrar om det är lagligt att köra en eu-moped på inhägnat område om man inte har kort.

Grundsvar JA. Det är inte tillåtet.
Men det finns definition på vad "Inhägnat område" är.
Jag avråder från att köra på något som du/ni tror är inhägnat område eftersom det krävs mer än att det är ett staket runt området.

Det är lite "luddigt" vad som är inhägnat område enligt lagen.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

MalteG skrev:Hallå! Nu är det såhär både jag och en polare blev tagna för trimm, grovt trim, 70 cc och lite sånt, så inte bara ostrypt, men iallafall, han nekade allt under förhöret, och falletlades ner, och han kommer få tillbaka sitt trim!
Jag erkännde att den var trimmad under förhöret, tror du jag kommer få tillbaka mitt trim?

Tack för svar!
I normalfallet får man inte tillbaka trimdelarna.
Så det ser mörkt ut för dig...
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Re: Tjena Järnet!

Inlägg av Järnet60 »

Elow skrev:Hej på dig!
Har en liten fråga bara, säkert ett solklart svar, men jag har blandat ihop grejer förr.

Köpte en ostrypt 30-moped. Alltså ingen reggad EU-moppe. Den toppar däremot som en reggad EU-moppe, alltså ca 50. Begagnad. Besiktigad och servad, men den hastigheten.

Om jag skulle komma puttrande i 23 km/h i innerstan och en polis stannar mig, och kollar upp moppen och märker att den går i 50, fast jag inte har ändrat någonting på mopeden, åker jag dit för trimm eller något annat?

Behöver verkligen svar.
Ja, du åker dit på olovlig körning eftersom den går alldeles för fort.
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Re: Sista frågan.

Inlägg av Järnet60 »

Elow skrev:Har en fråga till. Att göra donouts på en gräsmatta som tillhör området, det är olovlig körning, right? Och vad resulterar det i.
Olovlig körning är att man kör ett fordon utan rätt behörighet/körkort.

Att göra Donuts på en gräsmatta är skadegörelse. = böter
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

sami7718 skrev:hur är det med trimning, om ja gör 65 ärliga med ganska bra axx ("små trimm"), vad kan ja få för straff om jag stannar på en allmän kontroll t.ex?
Olovlig körning = dagsböter
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

toxicstone skrev:Vet ej om detta har frågats innan men:

Om jag har trimmat min moped, effektrör på men den är avstängd, inga nycklar i, och jag sitter på MCDonalds och äter eller även ståra nära den och polisen stannar och börja käfta med mig om att den är trimmad och dem ska kalla på folk som tar in den osv.
Kan dem göra det? menar jag kan ju ha "rullat" ditt den helt avstängd för en säkerligen dum anledning:P och använder den bara inhägnad och tävling, kan dem då göra det som sagt? även om den står ute på stan eller varfan som helst som inte är privat men helt avstängd.
Ja, alla fordon som anträffas på eller invid vägen kan provköras av polisen.
Är det något fel på fordonet kan trafikpolisen göra en flygande inspektion (samma som bilprovningens kontroll).
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

Ztraand skrev:Tjena Järnet

Om polisen ska provköra min moped och ser att min hastighetsmätare inte fungerar, vad händer då? Blir det böter eller likn. då?
Ja, det kan bli böter och en kontrollbesiktning om det är en EU-moped.

Kan jag ha en trimmad moped i garaget , som jag bara använder till tävlingar och utställningar lagligt? Jag menar om polisen skulle få nys om detta, kan de ta in den då? Trots att ja endast använder den till
"tävlings-bruk"
Ja, du kan ha en "tävlingsmoppe" i garaget utan problem.

läste i frågor o svar nr 5

"Får man köra traktor med det nya AM-körkortet för EU-moped?
Ja, jag fick precis besked från Transportstyrelsen att man får köra traktor, A-traktor och EPA-traktor, med det nya AM-körkortet."

Så om jag tar EU körkort så kan ja låna polarens A-traktor o köra med den, utan några speciella kurser etc. ?
Japp! Kör så det ryker. :D
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

david347 skrev:känns det inte taskit och stoppa mopedförare ??
Nej :)
Användarens profilbild
Järnet60
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Järnet60 »

ZX skrev:Tjenare jag har en fråga om blinkers :D

1: måste de blinka? för ,mina lyser bara :oops:
Japp, de måste blinka.

2: får man ha de här blinkersana? http://twostroke.se/product.asp?product ... trib1=3627

för det står att de är CE godkända :D
Jag skulle inte reagera negativt om de satt på en moppe.
Skriv svar