Sida 6 av 23
Postat: 14 november 2009, 20:37
av kallepalle
orginalveven håller garanterat. såvida den inte redan e typ sönderflisad.
och han menade att 24mm förgasare på en lågvarvig sportcylinder är på tok för stort. kör på nr 2
Postat: 14 november 2009, 22:06
av erik_94
okej, men detta e ju två setuper från två moppar som e tillsalu...men asså går det att köra med 24mm eller? drar den jätte mycket bensin då, eller vad e det största problemet? vilken tror ni går bäst av dom?
Postat: 14 november 2009, 22:37
av kallepalle
nr 1 går nog bättre då den cylindern är lite vassare, men inte nå mycket stor skillnad.
däremot är det stor skillnad på bränsleekonomin. nr 1 drar betydligt mycket mer.
Postat: 14 november 2009, 23:20
av sefio
Så ställer du upp effekten emot bränsle slukande så vinner nr 2 med hästlängder.
Postat: 16 november 2009, 18:46
av HOLMGR3NARN
hej jag ska trimma min moppe med effektrörs setup o jag funderar på o köpa ett ZXrör är det nån som har nåå tips vad jag ska köpa till mer bara för att den ska gåå 80-85 o ha ett ganska skönt axx?
Postat: 16 november 2009, 20:03
av aeroxr08
ett tips är att inte köpa zx köp helldre doppler s3r om du vill ha ett lågvarvigt rör, sen så ska du dra v-ringen/brickan,
nya variatorvikter (lättare)
kopplingsfjädrar (medium)
munstycke ca 10 strl större
det ska du ha om du vill at den ska gå bra men 85 blir svårt att komma upp i om du ska ha ett lågvarvigt rör men dom bästa rören tycker jag är yasuni så vill du ha upp den i lite högre hastighet köp heldre yasuni

Postat: 16 november 2009, 21:10
av sefio
Lira Yasuni R eller Yasuni C16 säger jag,
Yasuni <3
Postat: 16 november 2009, 22:24
av OlleeFtw
Om han kör på original cylindern är ju det smartaste att ta Yasuni Z då Yasuni R och c16 är Midrace rör. Själv har jag Yasuni Z och det har ett jävla bra drag hela vägen upp till toppen!
Yasuni <3

Postat: 17 november 2009, 00:03
av sefio
haha att det är midrace rör talar ju bara för R och C16, det är snäppet bättre än Z. C16 kan dock va lite tufft på orginal cylinder tror jag.
Postat: 17 november 2009, 14:56
av Jierexx
Tjo, ska få rull på kina moppen nu (en TMS CLASSIC -09) och har valt ut lite grejer jag tidigare fått hjälp med, tack till dom som hjälpte mig med det och skulle nu vilja har hjälp med om dettta skulle funka ihop, saknas något, något som jag skulle kunna köpa istället för ungefär samma pris som kanske ger en bättre effekt ökning!
Tack för alla er som svarar och ger tips
Här är det som jag kommit så här långt med:
Cylinder(har två jag funderar över men kom gärna med fler förslag),
Från bikenet(72cc)
http://www.bikenet.se/produktinfo.asp?id=469&katid=7
Från Twostroke(79cc)
http://twostroke.se/product.asp?product=14936
Förgasare
Från Bikenet(30mm)(Passar denna? funakr den med de andra cyllarna?)
http://www.bikenet.se/produktinfo.asp?id=403&katid=15
Cdi
Från Baotian
http://www.blocket.se/vasternorrland/Ba ... m?ca=9&w=1
Så, kommer detta funkar? Finns det bättre grejer som har rimliga priser, vill få riktig fart på denna nu! Vet inte om multivariatior eller något, hittade inget sådant!
Snabb hjälp tack
Mvh
JierexX
Postat: 17 november 2009, 18:52
av OlleeFtw
sefio skrev:haha att det är midrace rör talar ju bara för R och C16, det är snäppet bättre än Z. C16 kan dock va lite tufft på orginal cylinder tror jag.
Eh va? ja, R och C16 är midrace rör. Ska han då köra med ett av dom på original cylindern? haha

Det är väl fan så mycket smartare och köra med Z istället.
Postat: 17 november 2009, 18:53
av sefio
OlleeFtw skrev:sefio skrev:haha att det är midrace rör talar ju bara för R och C16, det är snäppet bättre än Z. C16 kan dock va lite tufft på orginal cylinder tror jag.
Eh va? ja, R och C16 är midrace rör. Ska han då köra med ett av dom på original cylindern? haha

Det är väl fan så mycket smartare och köra med Z istället.
Varför köra på ett klenare rör när dem starkare funkar bättre?
Postat: 17 november 2009, 18:57
av OlleeFtw
sefio skrev:OlleeFtw skrev:sefio skrev:haha att det är midrace rör talar ju bara för R och C16, det är snäppet bättre än Z. C16 kan dock va lite tufft på orginal cylinder tror jag.
Eh va? ja, R och C16 är midrace rör. Ska han då köra med ett av dom på original cylindern? haha

Det är väl fan så mycket smartare och köra med Z istället.
Varför köra på ett klenare rör när dem starkare funkar bättre?
Aa okej, Sport, midrace, high end. Dom rören är till för den kategorin, dvs midrace. Den skär lättare med yasuni R. Men men..

Postat: 17 november 2009, 19:23
av aeroxr08
OlleeFtw skrev:sefio skrev:OlleeFtw skrev:
Eh va? ja, R och C16 är midrace rör. Ska han då köra med ett av dom på original cylindern? haha

Det är väl fan så mycket smartare och köra med Z istället.
Varför köra på ett klenare rör när dem starkare funkar bättre?
Aa okej, Sport, midrace, high end. Dom rören är till för den kategorin, dvs midrace. Den skär lättare med yasuni R. Men men..

nja men kör på yasuni r, c16 är kanske lite väl till org cylindern

Postat: 17 november 2009, 20:41
av sefio
aeroxr08 skrev:OlleeFtw skrev:sefio skrev:
Varför köra på ett klenare rör när dem starkare funkar bättre?
Aa okej, Sport, midrace, high end. Dom rören är till för den kategorin, dvs midrace. Den skär lättare med yasuni R. Men men..

nja men kör på yasuni r, c16 är kanske lite väl till org cylindern

R funkar prima till orginal, sen som jag skrev kan C16 va lite väl mycket.
Postat: 25 november 2009, 14:37
av erik_94
Satt och letade moppe på blocket när jag
hittade en nrg 03 med denna setup:* Avgasrör Yasuni R
* Förgasarkit Arreche 24mm
* Nållager Stage6 12mm
* Vevparti Stage6 HPC
* Ramlager Stage6 SKF C4 Polymer
* Cylinder Stage6 Racing 70cc (17 hk)
* Koppling Malossi Fly-Clutch
* Variator Malossi Multivar 2000
* Torque Control Malossi
* Membranblock MHR 45°
* 7.2g och 4g vikter. Undrar nu om denna setupen är för vass för vardags åkning? Åka till skolan/träningen lite då och då. Samt fram och tillbaka från stranden i sommar. Hur är kvalitén på denna cylinder?
Postat: 25 november 2009, 14:40
av bluerider94
erik_94 skrev:Satt och letade moppe på blocket när jag
hittade en nrg 03 med denna setup:* Avgasrör Yasuni R
* Förgasarkit Arreche 24mm
* Nållager Stage6 12mm
* Vevparti Stage6 HPC
* Ramlager Stage6 SKF C4 Polymer
* Cylinder Stage6 Racing 70cc (17 hk)
* Koppling Malossi Fly-Clutch
* Variator Malossi Multivar 2000
* Torque Control Malossi
* Membranblock MHR 45°
* 7.2g och 4g vikter. Undrar nu om denna setupen är för vass för vardags åkning? Åka till skolan/träningen lite då och då. Samt fram och tillbaka från stranden i sommar. Hur är kvalitén på denna cylinder?
duger väl att göra det men är nog inte det den är tänkt till.. det är ju upper midrace cylinder väl?
Postat: 25 november 2009, 14:44
av TK_DRAC
tja har en Rieju drac 05 å har 10 000 så jag tänkte lägga på motorn vad rekomenderar ni?
Postat: 25 november 2009, 14:44
av kallepalle
skulle inte köra med den dagligen. satsa hellre på en sportsetup då.
Postat: 25 november 2009, 14:45
av -TeddaN-
TK_DRAC skrev:tja har en Rieju drac 05 å har 10 000 så jag tänkte lägga på motorn vad rekomenderar ni?
Felpost, detta är scooter-tråden

Postat: 18 december 2009, 00:06
av bluerider94
jag ska ha:
polini corsa 70cc midrace (lågvarvig)
doppler s3r effektrör (lågvarvigt)
malossi delta koppling
21mm black edition förgasare
stage 6 insugskit
malossi e13 luftfilter
Men går det bra med malossi multivar till detta?
Och vad ska jag ha för kopplingsskål?
(ska stunta med den, men vill att den ska klara att gå fort också!)
Postat: 18 december 2009, 12:19
av kallepalle
multivarren funkar prima!
Postat: 18 december 2009, 16:29
av bluerider94
hur är stage 6 wingcooler som kopplingsskål? något som skulle duga för min setup?
Postat: 6 januari 2010, 20:21
av ^Nilsson^
Piaggio Zip 2000
*Motoforce evo vev
*Malossi reeds
*Malossi sport med mhr-r kolv
*Malossi filter
*Hebo koppling
*Malossi variator
Skulle den gå bra med bra med ett yasuni r o 19mm förgasare? Eller räcker det med 17,5?
Postat: 23 januari 2010, 19:32
av not-gay
jag hoppas att det här är i rätt tråd men vilka rör kan man köra med till stage6 sport pro 70cc utan att behöva byta vev? Jag vet att man kan köra med stage6 pro och replica utan att behöva byta men vilka mer rör ?? och det ska vara till en aerox
Postat: 25 januari 2010, 16:22
av not-gay
jag hoppas att det här är i rätt tråd men vilka rör kan man köra med till stage6 sport pro 70cc utan att behöva byta vev? Jag vet att man kan köra med stage6 pro och replica utan att behöva byta men vilka mer rör ?? och det ska vara till en aerox
någon ??
Postat: 25 januari 2010, 16:29
av dahlqvistlol
not-gay skrev:jag hoppas att det här är i rätt tråd men vilka rör kan man köra med till stage6 sport pro 70cc utan att behöva byta vev? Jag vet att man kan köra med stage6 pro och replica utan att behöva byta men vilka mer rör ?? och det ska vara till en aerox
någon ??
Jag kör med Yasuni R funkar finfin
Postat: 25 januari 2010, 17:14
av not-gay
härligt att nån svara

Postat: 28 januari 2010, 22:34
av blackmasai
det fanns inte en sån här tråd i cross moppe tråden så jag postar här
Jag har en dt50r -01
Setup
barikit 50cc racing
Metrakit sp(bukligt och svetsat så detdrar väll ner kanske lite på prestandan)
Malossi trim membran
dellorto 21mm
metrakit ostryp cdi
Jag ska ha ny cylinder och vev vad tkr ni att jag ska ha ? billigt helst så blir väll begagnat.
Mvh andreas
Postat: 28 januari 2010, 22:37
av bluerider94
blackmasai skrev:det fanns inte en sån här tråd i cross moppe tråden så jag postar här
Jag har en dt50r -01
Setup
barikit 50cc racing
Metrakit sp(bukligt och svetsat så detdrar väll ner kanske lite på prestandan)
Malossi trim membran
dellorto 21mm
metrakit ostryp cdi
Jag ska ha ny cylinder och vev vad tkr ni att jag ska ha ? billigt helst så blir väll begagnat.
Mvh andreas
är inte 21mm lite väl mkt för bara 50cc? jag skulle nog tagit 19
Postat: 5 februari 2010, 20:19
av ErkizzZ
nice
Postat: 15 februari 2010, 18:24
av 12OZPROPHET
MIDRACE SETUP, DEN BÄSTA!
Vilken är den bästa midrace setupen, testad ofc.
Gärna alu cylinder!
Om ni missat min tråd så kommer den användas för att pendla till jobbet med samt lång körningar.. Helgerna kommer den nog plågas på vägarna..
Vilka hastigheter kan man komma upp i med midrace? Ärliga km/h alltså..
Postat: 15 februari 2010, 20:39
av kallepalle
den setupen som jag skrev i din tråd är bland dom bästa midrace utan att lägga ut onödigt mycket pengar. dvs tex en trimtändning, omdrevningar i motorn, mhr overrange variator och en delta clutch.
om du vill kräma ut extra mycket effekt så kör på det jag sa och ta en 26/28mm förgasare, men tänk på att bensinförbrukningen ökar markant.
en full midrace kan man kräma ur 115 +-5 ärliga km/h av. om nu inte föraren väger extremt mycket dvs.
Postat: 15 februari 2010, 20:48
av 12OZPROPHET
Det blir då en SP setup att satsa på. racingen är kanske lite för mycket.. även om det inte skiljer så jätte mycket.
Är det värt att dreva om när man väl är igång och kanske satsa på säkerhet, tex bättre bromsar?
Tror jag totalt kommer lägga ut en 35-40k på detta projekt nu. Men kan ju hända att man kommer billigare undan..
edit;
Sen skall detta såklart underhållas exemplariskt så därför behöver jag veta hur ofta man bör byta kolv/kolvringar. 2.5% oljeblandning bör väl funka det med.
Postat: 15 februari 2010, 21:22
av kallepalle
jag tycker inte att det är värt pengarna för omdrevning när du inte ska ha den till banracing eller dragrace. den kommer att gå nog bra ändå. bromsarna som sitter på original duger helt klart mer än väl ska du se.
angående kolv, kolvringar.
bara att plocka loss kröken då och då. kanske var 100:ade mil. kolla in på kolven. om du ser svart sot under kolvringen / kolvringarna så är det dags till att byta ringar. kolven ska klara sig rätt så länge. om du sköter om den bra och kör på bra förgasarinställningar, och fin olja så håller den garanterat mindst 500mil.