Variator - tråden (kopplingsfjädrar,tryckfjäder,vikter m.m )

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Victorh skrev:
Roxxen96 skrev:
Victorh skrev:Hmm nu undrar jag en fråga hur tar man bort skalena på stage 6 vikterna?

Det är skal som sitter fast runt den inte längs med!
Om det sitter 2 halvor skal runt varje vikt, så ta bara en kniv och lirka i springan fram och tillbaka, då blir det större och större till slut och du kan ta loss skalen. Har gjort det ett flertal gånger och funkar jätte smidigt.
orkade testa på en vikt men bara ena sidan lossnade :/ prövar igen i helg ^^
Då håller du i metall änden med en tång, sen drar du i plast halvan så ska den åka loss ska du se! ;) Inte lätt att göra det med bara händerna, då det bara glider isåfall..
Användarens profilbild
DerbiMoppe
Svårstartad skrothög

Inlägg av DerbiMoppe »

DerbiMoppe skrev:Får man verkligen något i acceleration och topp med en "trim variator"?

Moppen är en Aerox 02 gått 1800mil.

Anledningen att jag frågar är att det är "vågor" på variatorn där remmen går, men påverkar dom något?

Någon som vet?
Användarens profilbild
HasseMan
Svårstartad skrothög

Inlägg av HasseMan »

tjenare jag undrar vilken färg (styrka/hårdhet?)på tryckfjäder jag ska ha till min slider 09, har ett zx leovince rör, 5,8g vikter och gula kopplingsfjädrar. :)
ÖÖÖUEEEEE
PK skrev: We live on the edge. fuck bengen. vi är fett gangsterkriminella. vi är moppepojkar.
Användarens profilbild
D3nnis
Kinaraket

Inlägg av D3nnis »

Vad ska jag ha för tryckfjäder om jag bara ska köra urpluggat på en neos? ska stunta och den fjädern som sitter i nu är helt slut. Länka gärna :D
Patog: straffas ? .......fan ingen som vågar kaxa med mig

PK jo alla retar dig för din hajper
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

HasseMan skrev:tjenare jag undrar vilken färg (styrka/hårdhet?)på tryckfjäder jag ska ha till min slider 09, har ett zx leovince rör, 5,8g vikter och gula kopplingsfjädrar. :)
Slirar remmen eller? Om den inte gör det så behöver du inte ha en ny. Men om du har i original nu så kan du sätta i en medium! Du får en extra "knuff" i uppförsbackar, samt du behöver inte oroa dig för att remmen kommer slira. Sålänge man kör original så behöver man inte ha en annan än just original, men nu när du kör med ett effektrör så kan det vara bra att ha en lite hårdare.
D3nnis skrev:Vad ska jag ha för tryckfjäder om jag bara ska köra urpluggat på en neos? ska stunta och den fjädern som sitter i nu är helt slut. Länka gärna :D
Hade nog satt i en medium fjäder, så slipper du oroa dig för att remmen ska slira. Om den nu kommer att göra det som jag inte tror, då det inte finns tillräckligt med kraft bara urpluggat! Generellt så ger en hårdare fjäder bara mer slit på remmen, och en extra knuff i uppförsbackar. Å andra sidan så hjälper det ju också med en hårdare OM remmen slirar.
Användarens profilbild
illegalJocke
Elmoped

Inlägg av illegalJocke »

Heej köpte mig en aerox för ett tag sen som jag har renoverat/fixat upp massor med små fel. lång historia ! men iaf ja vet inte vad för vikter som sitter på och det är bortslitet så står inte och ska köpa nya :) vilka vikter funkar bra till den setupen ja har ? :) btw det är en stunt moppe :)

Malossi Mhr replica 70cc
Doppler s3r rör
21mm förgasare
doppler membran
malossi variotor
vet ej vad för koppling eller tryckfjäder.
macbang
Svårstartad skrothög

Inlägg av macbang »

illegalJocke skrev:Heej köpte mig en aerox för ett tag sen som jag har renoverat/fixat upp massor med små fel. lång historia ! men iaf ja vet inte vad för vikter som sitter på och det är bortslitet så står inte och ska köpa nya :) vilka vikter funkar bra till den setupen ja har ? :) btw det är en stunt moppe :)

Malossi Mhr replica 70cc
Doppler s3r rör
21mm förgasare
doppler membran
malossi variotor
vet ej vad för koppling eller tryckfjäder.
Läste något om att S3R röret ger bäst effekt om du ligger mellan 4.0 - 5.0g på vikterna.
Cylinder: Malossi 70cc sport
Förgasare: Dellorto 17.5mm
Membran: Stage 6 VForce3
Rör : stage6 pro replica
Vev: Original
Variator: Polini speedcontrol 6.0g
Koppling: Malossi fly clutch röda race fjädrar

toppfart 80km/h och stark som ett as
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

http://speedline.dk/da/scooter/koblings ... 6-5714002/

Skulle den kopplingen funka bättre än Stage6 Sport Pro + Wingcooler?

Setup :

Laser xPro
Biltema Sportluftfilter :roll:
6,5g Vikter
Användarens profilbild
gandih500
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av gandih500 »

Mattyyy skrev:http://speedline.dk/da/scooter/koblings ... 6-5714002/

Skulle den kopplingen funka bättre än Stage6 Sport Pro + Wingcooler?

Setup :

Laser xPro
Biltema Sportluftfilter :roll:
6,5g Vikter
De Är ju en racing koppling så den borde ju fungera bättre?
Biltema sportlufilter ;) de är grejjor :D
Kallekofot
Elmoped

Inlägg av Kallekofot »

Tjenare!

Köpte mig en Gilera Storm -09 noll mil(Piaggio Typhoon) som jag ska ha som pendlar fordon till jobbet, har lite frågor för det är ett tag sedan man körde moped och på min tid var det inte så svårt att trimma.

Kommer plocka bort variator ringen direkt när jag hämtat scootern men framför allt är det acceleration jag är ute efter och förstår att det är viktbyte jag måste göra.

Vet ej vad för vikter det sitter original men jag vill inte ha för stor skillnad så grejerna slits ut så mycket fortare, måste man byta fjädrar också?

En fråga till men den kanske inte passar i tråden. Har tillgång till original avgasrör med blindtarmen borta men inte säker ifall jag måste byta något annat för att det ska fungera, killen som äger avgasröret fick inte mopeden att fungera bra utan blindtarmen så han köpte ett original till utan att ta bort pluggningen.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Kallekofot skrev:Tjenare!

Köpte mig en Gilera Storm -09 noll mil(Piaggio Typhoon) som jag ska ha som pendlar fordon till jobbet, har lite frågor för det är ett tag sedan man körde moped och på min tid var det inte så svårt att trimma.

Kommer plocka bort variator ringen direkt när jag hämtat scootern men framför allt är det acceleration jag är ute efter och förstår att det är viktbyte jag måste göra.

Vet ej vad för vikter det sitter original men jag vill inte ha för stor skillnad så grejerna slits ut så mycket fortare, måste man byta fjädrar också?

En fråga till men den kanske inte passar i tråden. Har tillgång till original avgasrör med blindtarmen borta men inte säker ifall jag måste byta något annat för att det ska fungera, killen som äger avgasröret fick inte mopeden att fungera bra utan blindtarmen så han köpte ett original till utan att ta bort pluggningen.
Tjenare Kallekofot. Hoppas jag kan få svar på det du söker!

Det är inte speciellt svårt att plugga ur mopeder nu heller kan jag börja med. Om det är acceleration du vill ha så blir det lite variator lir du får greja med, tycker du ska testa med 0.25 - 0.5 gram lättare än dom som sitter original. Om du har tillgång till en digital våg så kan du lägga alla vikterna på sedan delar du summan med 6 så får du fram vad varje vikt väger. Brukar inte vara bra att bara lägga en då det skiftar..

Sen tryckfjäder behöver du inte byta, kanske medium fjädrar.. Vet dock inte om det är så speciellt nödvändigt, vill du ha en extra "knuff" i uppförsbackar kan du dra i en medium tryckfjäder. Men inget som ger sådär märkbar skillnad.

Sen med röret, så blir det ju bättre avgasflöde utan blindtarmen så då kan du dra i ett lite större munstycke, några storlekar större. Bäst att testa sig fram. Det är iallafall munstycke du behöver byta om du drar på det röret utan blindtarm. Hoppas jag kunde hjälpa dig! ;)

/ Roxxen96
Användarens profilbild
Viktor Svensson
Elmoped

Inlägg av Viktor Svensson »

tjenare!

Har jag 105mm eller 107mm koppling på min Yamaha Slider 2009?
om du har en crossmoppe du vill byta mot min slider, PMa!
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Viktor Svensson skrev:tjenare!

Har jag 105mm eller 107mm koppling på min Yamaha Slider 2009?
Tror det ska vara 107 mm, 105 mm användes mest till äldre modeller. Tror alla nya har börjat få 107 mm koppling! ;)
zakarooe
Elmoped

variator

Inlägg av zakarooe »

setup
zxr rör
orginal cylinder
alla pluggar dragna
jag öppnade variatorn på min speedfight och bytte ut dom gamla slitna vikterna till lättare 6.5 orginal är 8,5 tror jag, den varva som fan hela vägen upp till 60 fick till och med segare axx har äver testat med 5.5 7.0 är det tryckfjäden som är för mjuk??
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Re: variator

Inlägg av Roxxen96 »

zakarooe skrev:setup
zxr rör
orginal cylinder
alla pluggar dragna
jag öppnade variatorn på min speedfight och bytte ut dom gamla slitna vikterna till lättare 6.5 orginal är 8,5 tror jag, den varva som fan hela vägen upp till 60 fick till och med segare axx har äver testat med 5.5 7.0 är det tryckfjäden som är för mjuk??
Original vikter är 8.5 som du skrev, och på speedfight så brukar det inte behövas särskilt mycket lättare faktiskt till effektrör, testa med 8 gram så tror jag den kommer gå bra. Känner många som har speedfight med effektrör och kör på 8 gram då det funkat bäst för dem, men det är inte samma på alla mopeder att de just funkar bäst med 8 gram såklart. Men tycker du ska testa med det för brukar inte behövas 1.5 - 2.5 gram lättare! Utan mer cirka 0.5 gram - 1 g.

/ Roxxen96
zakarooe
Elmoped

Re: variator

Inlägg av zakarooe »

Roxxen96 skrev:
zakarooe skrev:setup
zxr rör
orginal cylinder
alla pluggar dragna
Original vikter är 8.5 som du skrev, och på speedfight så brukar det inte behövas särskilt mycket lättare faktiskt till effektrör, testa med 8 gram så tror jag den kommer gå bra. Känner många som har speedfight med effektrör och kör på 8 gram då det funkat bäst för dem, men det är inte samma på alla mopeder att de just funkar bäst med 8 gram såklart. Men tycker du ska testa med det för brukar inte behövas 1.5 - 2.5 gram lättare! Utan mer cirka 0.5 gram - 1 g.

/ Roxxen96
okej tack för ett snabbt svar :D
Användarens profilbild
Viktor Svensson
Elmoped

tjenare igen!

Är det värt att köpa ny koppling, multivarr och kopplingsklocka?
kommer den gå mycket bättre?
Ska jag köra med dom vikterna som följer med variatorn eller ska jag köpa nya?

Koppling:
http://twostroke.se/product.asp?product=13403

Multivarr:
http://twostroke.se/product.asp?product=711

Kopplingsklocka:
http://twostroke.se/product.asp?product=7291
Emil
Elmoped

Inlägg av Emil »

Tja!

Söker främst ett ganska bra acc. Tror ni att den skulle tappa i fart om jag går ner från vikterna 5,5 (Original på Aerox om jag inte har fel) till 5,0-4,5? Skulle ni rekommendera nya kopplingsfjädrar också.

Om den skulle tappa i fart, tror ni att om jag drar V-ringen att den orkar komma upp i den farten som den kan erbjuda då?

Tack på förhand :)
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

Emil skrev:Tja!

Söker främst ett ganska bra acc. Tror ni att den skulle tappa i fart om jag går ner från vikterna 5,5 (Original på Aerox om jag inte har fel) till 5,0-4,5? Skulle ni rekommendera nya kopplingsfjädrar också.

Om den skulle tappa i fart, tror ni att om jag drar V-ringen att den orkar komma upp i den farten som den kan erbjuda då?

På en moppe med dragna pluggar kan det va lämpligt att köra med runt 5g då får du den i en fart runt 60 typ ;)

Btw välkommen till tsr :)
vem fan e lennart?
Emil
Elmoped

Inlägg av Emil »

potog skrev:

På en moppe med dragna pluggar kan det va lämpligt att köra med runt 5g då får du den i en fart runt 60 typ ;)

Glömde säga det att den redan 60 med V-ringen kvar (mätt med GPS) tror du att den skulle öka i fart om jag tar bort V-ringen och sätter på det jag tidigare skrev? ;)
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

Emil skrev:
potog skrev:

Glömde säga det att den redan 60 med V-ringen kvar (mätt med GPS) tror du att den skulle öka i fart om jag tar bort V-ringen och sätter på det jag tidigare skrev? ;)
60km/h med V-ring :S

ta av v-ringen å se om du nöjer dej med den fart ökningen innan du börjar spendera pengar... ;)
vem fan e lennart?
Emil
Elmoped

Inlägg av Emil »

potog skrev:
Emil skrev:
potog skrev: På en moppe med dragna pluggar kan det va lämpligt att köra med runt 5g då får du den i en fart runt 60 typ ;)

Ok. Min kompis moppe blev slöare så jag tänkte att det kan behövas lättare vikter. Men jag får testa med V-ringen först :)

60km/h med V-ring :S

ta av v-ringen å se om du nöjer dej med den fart ökningen innan du börjar spendera pengar... ;)
Drazharm
Varnad

Inlägg av Drazharm »

Har en PGO PMX NAKED -08 Modell, Variatorvikter 16x13mm storlek. Har ett Hebo performance krom rör. dragen plugg + v-ring. har köpt 3,9g vikter. Vad för tryckfjädrar ska jag ha? har för mig att det är en hård när man har lätta vikter, vilken färg är den?
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres

Inlägg av Riejuman »

Tjena! idag var jag ute ock meckade med min relativt nyinköpta neos. då såg jag att det satt på en malossi MHR delta cluth. Var inne på twostroke och kållade lite upgifter om den så såg jag att att det finns olika inställningar för att optimera den effekt så nu undrar jag hur hårt skruvarna skall dras åt och hur vikterna skall flyttas så man skall få det bästa axxet.
740Johansson
Elmoped

Inlägg av 740Johansson »

Testa dig fram du :D 8)
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres

Inlägg av Riejuman »

740Johansson skrev:Testa dig fram du :D 8)
aa. måste väl det men undrar om någon vet färdigt.
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres

Inlägg av Piitus96 »

Någon som vet hur många storlekar man ska gå ner för att få ett riktigt bra acc, om nu originalvikterna e 7g? CPI Oliver e de
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Har en gubbjävel till granne men han ä snut så fingret får stanna på styret...
Användarens profilbild
Piitus96
Gasres

Inlägg av Piitus96 »

Någon som vet hur många storlekar man ska gå ner för att få ett riktigt bra acc, om nu originalvikterna e 7g? CPI Oliver e de
bensinskalle skrev:Nu har ja inte råkat ut för så värst många elaka grannar, men ja lovar er, ställer de sig en jävel och glor eller ställer sig på vägen så åker fingret upp i vädret....

Användarens profilbild
Piitus96
Gasres

Inlägg av Piitus96 »

Användarens profilbild
Piitus96
Gasres

Inlägg av Piitus96 »

Användarens profilbild
Riejuman
Gasres

Inlägg av Riejuman »

Piitus96 skrev:Någon som vet hur många storlekar man ska gå ner för att få ett riktigt bra acc, om nu originalvikterna e 7g? CPI Oliver e de
du får ju inte "riktigt bra axx" för att man byter vikter men byt ner till ca4.0 så kommer du få se skillnad

Btw: Härlig Trippel post
Användarens profilbild
falkheden
Svårstartad skrothög

Inlägg av falkheden »

Tjena!

Ska byta koppling på min stunt aerox imorgon och undrar hur hårda/mjuka kopplingsfjädrarna ska va, det är en malossi (Fly) 107mm

Moppen har 70cc
Leovince ZX-R
Polini speedcontrol m.m :)
Användarens profilbild
Viktor Svensson
Elmoped

Tjena!

Vilken variator får jag bäst topp med och vilken får jag bäst axx med?
Vilken är mest värd med min setup?

Polini speed control:
http://twostroke.se/product.asp?product=710

Malossi multivarr:
http://twostroke.se/product.asp?product=711

Setup:
Leovince Zx
Malossi fly clutch
Blåa kopplingsfjädrar
Stage6 Wingcooler kopplingsklocka

Vilken tryckfjäder ska jag ha?
Vilka vikter är bra?
Användarens profilbild
Hyldran0
Elmoped

Inlägg av Hyldran0 »

Hej,

Har en Aerox 02 med Original Cylinder och http://www.twostroke.se/product.asp?product=7636

Vad skulle jag kunna ha för vikter och vilken vikt för bästa prestanda för dessa? :)

Tack på förhand!
Bild
Användarens profilbild
rexzo
The king of the forest

Inlägg av rexzo »

Hej! Vet nån vad det sitter för vikter orginal på en ludix snake furios-08?
Tacksam för svar! :D
Full gas inge knas
Rieju mrx 2006
Skriv svar