Kallekofot skrev:Tjenare!
Köpte mig en Gilera Storm -09 noll mil(Piaggio Typhoon) som jag ska ha som pendlar fordon till jobbet, har lite frågor för det är ett tag sedan man körde moped och på min tid var det inte så svårt att trimma.
Kommer plocka bort variator ringen direkt när jag hämtat scootern men framför allt är det acceleration jag är ute efter och förstår att det är viktbyte jag måste göra.
Vet ej vad för vikter det sitter original men jag vill inte ha för stor skillnad så grejerna slits ut så mycket fortare, måste man byta fjädrar också?
En fråga till men den kanske inte passar i tråden. Har tillgång till original avgasrör med blindtarmen borta men inte säker ifall jag måste byta något annat för att det ska fungera, killen som äger avgasröret fick inte mopeden att fungera bra utan blindtarmen så han köpte ett original till utan att ta bort pluggningen.
Tjenare Kallekofot. Hoppas jag kan få svar på det du söker!
Det är inte speciellt svårt att plugga ur mopeder nu heller kan jag börja med. Om det är acceleration du vill ha så blir det lite variator lir du får greja med, tycker du ska testa med 0.25 - 0.5 gram lättare än dom som sitter original. Om du har tillgång till en digital våg så kan du lägga alla vikterna på sedan delar du summan med 6 så får du fram vad varje vikt väger. Brukar inte vara bra att bara lägga en då det skiftar..
Sen tryckfjäder behöver du inte byta, kanske medium fjädrar.. Vet dock inte om det är så speciellt nödvändigt, vill du ha en extra "knuff" i uppförsbackar kan du dra i en medium tryckfjäder. Men inget som ger sådär märkbar skillnad.
Sen med röret, så blir det ju bättre avgasflöde utan blindtarmen så då kan du dra i ett lite större munstycke, några storlekar större. Bäst att testa sig fram. Det är iallafall munstycke du behöver byta om du drar på det röret utan blindtarm. Hoppas jag kunde hjälpa dig!
/ Roxxen96