Sida 49 av 60

Postat: 25 november 2012, 11:38
av SNODDAS15
Tja, mest nyfiken

Har en Rieju Drac RR -03 (AM5), kör urpluggat endast och har original drevningen 14/? (Vet inte för tillfället:()

Funderar på hur stor skillnad i toppfart och axx kommer det bli om jag byter framdrevet till 13? Behövs inga exakta siffror:) vill bara kolla om det är värt att byta drev;)

Postat: 25 november 2012, 12:00
av FLUBBA
hej!

har en beta rr sm 05.
setup:
urpluggat orginal rör
sportluftfilter
24mm insug

kommer den orka med 14/53 eller ska jag ta någon mindre kugg fram?

Postat: 26 november 2012, 22:07
av Drd evo vicke
Jag kör en helt original Derbi drd evo 08a:) jag funderar vilka drev som sitter på från början och sen undrar jag om det ändrar mycket på toppfarten om man bara drevar om? Skulle också vilka ha kvar lite acc iaf!

Postat: 26 november 2012, 22:12
av david96
Drd evo vicke skrev:Jag kör en helt original Derbi drd evo 08a:) jag funderar vilka drev som sitter på från början och sen undrar jag om det ändrar mycket på toppfarten om man bara drevar om? Skulle också vilka ha kvar lite acc iaf!
räkna kuggarna? står oftast annars på, nej byt inte till tyngre om du vill inte ha snigel axx

Postat: 26 november 2012, 22:18
av ZX
FLUBBA skrev:hej!

har en beta rr sm 05.
setup:
urpluggat orginal rör
sportluftfilter
24mm insug

kommer den orka med 14/53 eller ska jag ta någon mindre kugg fram?
Den kommer inte att orkar, eller jo man du kommer få ett snigel axx.

Sätt på 12 fram ist

Postat: 30 november 2012, 14:01
av CaToXXo
Drd evo vicke skrev:Jag kör en helt original Derbi drd evo 08a:) jag funderar vilka drev som sitter på från början och sen undrar jag om det ändrar mycket på toppfarten om man bara drevar om? Skulle också vilka ha kvar lite acc iaf!
Jag tror att 11/53 är original. Jag skulle inte dreva om den när den är original, då blir den ännu slöare och tråkigare.
FLUBBA skrev:hej!

har en beta rr sm 05.
setup:
urpluggat orginal rör
sportluftfilter
24mm insug

kommer den orka med 14/53 eller ska jag ta någon mindre kugg fram?
Den kommer nog inte orka. jag skulle köra 12/53, möjligen kanske 13.

Postat: 6 december 2012, 14:30
av SNODDAS15
Tja, mest nyfiken

Har en Rieju Drac RR -03 (AM5), kör urpluggat endast och har original drevningen 14/? (Vet inte för tillfället:()

Funderar på hur stor skillnad i toppfart och axx kommer det bli om jag byter framdrevet till 13? Behövs inga exakta siffror:) vill bara kolla om det är värt att byta drev;)

Postat: 6 december 2012, 14:56
av david96
ja den kommer antagligen ha bättre topp och axx då 14 är för stort för original setup sätt 12 fram

fall du har 50-56 bak annars fall du har större bak så sätt 13 fram

Postat: 6 december 2012, 15:14
av CaToXXo
SNODDAS15 skrev:Tja, mest nyfiken

Har en Rieju Drac RR -03 (AM5), kör urpluggat endast och har original drevningen 14/? (Vet inte för tillfället:()

Funderar på hur stor skillnad i toppfart och axx kommer det bli om jag byter framdrevet till 13? Behövs inga exakta siffror:) vill bara kolla om det är värt att byta drev;)
Du kommer få lite kortare växlar, den kommer varva ur fortare och därmed inte gå riktigt lika fort.

Btw, Drac 03 har AM6.

Postat: 6 december 2012, 23:55
av SNODDAS15
CaToXXo skrev:
SNODDAS15 skrev:Tja, mest nyfiken

Har en Rieju Drac RR -03 (AM5), kör urpluggat endast och har original drevningen 14/? (Vet inte för tillfället:()

Funderar på hur stor skillnad i toppfart och axx kommer det bli om jag byter framdrevet till 13? Behövs inga exakta siffror:) vill bara kolla om det är värt att byta drev;)
Du kommer få lite kortare växlar, den kommer varva ur fortare och därmed inte gå riktigt lika fort.

Btw, Drac 03 har AM6.
Intressant, för jag har bara 5 växlar. Det är ju ett annat fram drev till AM5 jämfört med AM6:ns som är lite dyrare, kan det ha nån skillnad? det är ju lite större också...

Postat: 12 december 2012, 19:51
av Skolpojken
tjenare har en drac 04 ska köpa nya drev och kedja pga att dom gamla är slitna och jag undrar om orginal dreven är 11/48 och vad som menas med (415) (420) och (428) är det tjockleken på dreven och kedjan ?
och isåfall undrar jag vilken storlek man ska ha ?
tacksam för svar :D

Postat: 12 december 2012, 19:54
av david96
fall du ska byta ut allt så kör på 428, ja de är de

spelar ingen roll ignetligen bara alla är samma och passar

Postat: 12 december 2012, 20:06
av Skolpojken
david96 skrev:fall du ska byta ut allt så kör på 428, ja de är de

spelar ingen roll ignetligen bara alla är samma och passar
schysst:) men den är orginal fast opluggad och en kompis sa att om den är trimmad mycket ska du ha 428 annars kan du ha 420 fast han kanske inte visste vad han pratade om ?

Postat: 12 december 2012, 22:12
av CaToXXo
Skolpojken skrev:
david96 skrev:fall du ska byta ut allt så kör på 428, ja de är de

spelar ingen roll ignetligen bara alla är samma och passar
schysst:) men den är orginal fast opluggad och en kompis sa att om den är trimmad mycket ska du ha 428 annars kan du ha 420 fast han kanske inte visste vad han pratade om ?
428 är lite grövre än 420.
428 brukar sitta på 80-85cc crossar, medans 125or och större har 520. Finns 530 också för riktigt stora hojar.

420 håller fint för de flesta mopeder, så det spelar egentligen ingen roll om du tar 420 eller 428.

Postat: 12 december 2012, 23:09
av Skolpojken
428 är lite grövre än 420.
428 brukar sitta på 80-85cc crossar, medans 125or och större har 520. Finns 530 också för riktigt stora hojar.

420 håller fint för de flesta mopeder, så det spelar egentligen ingen roll om du tar 420 eller 428.[/quote]

Tack för svaren jag kör på 428 :)

Postat: 12 december 2012, 23:22
av Pulze
Derbi Senda.
Vill stunta och dreva för axx :)

Setup:
Dragen plugg
större munstycke
Blindrör kapat.
Sportluft.

Postat: 12 december 2012, 23:33
av MisterDT50R
Pulze skrev:Derbi Senda.
Vill stunta och dreva för axx :)

Setup:
Dragen plugg
större munstycke
Blindrör kapat.
Sportluft.
Kanske 11-60/11-65? :)

Postat: 13 december 2012, 06:48
av Henru
MisterDT50R skrev:
Pulze skrev:Derbi Senda.
Vill stunta och dreva för axx :)

Setup:
Dragen plugg
större munstycke
Blindrör kapat.
Sportluft.
Kanske 11-60/11-65? :)
11-60 blir bra

Postat: 13 december 2012, 16:34
av Pulze
Henru skrev:
MisterDT50R skrev:
Pulze skrev:Derbi Senda.
Vill stunta och dreva för axx :)

Setup:
Dragen plugg
större munstycke
Blindrör kapat.
Sportluft.
Kanske 11-60/11-65? :)
11-60 blir bra
kommer man känna skillnad på axxet?
och hur mycket påverkas top hastigheten?

Postat: 13 december 2012, 20:17
av CaToXXo
Pulze skrev:
Henru skrev:
MisterDT50R skrev: Kanske 11-60/11-65? :)
11-60 blir bra
kommer man känna skillnad på axxet?
och hur mycket påverkas top hastigheten?
Det beror på din nuvarande drevning.

Med 11-60 så kommer du plocka växlarna skitfort, och vara uppe på 6an direkt. Den kommer då inte gå så jättesnabbt heller.

Postat: 13 december 2012, 20:55
av Pulze
CaToXXo skrev:
Pulze skrev:
Henru skrev: 11-60 blir bra
kommer man känna skillnad på axxet?
och hur mycket påverkas top hastigheten?
Det beror på din nuvarande drevning.

Med 11-60 så kommer du plocka växlarna skitfort, och vara uppe på 6an direkt. Den kommer då inte gå så jättesnabbt heller.
vilka hastigheter pratar vi om?

Postat: 14 december 2012, 19:37
av edden
Hej jag har en Peugeot xps AM6 04 orginal. Men jag vill att den ska accelerara snabbare så man kan köra lite dragracing osv. med sina kompisar. Så jag undrar vilken som är den bästa drevning till den. Men jag vill heller inte att den ska ha en dålig topphastighet. Men jag vill heller inte trimma den eller något. Nu går den i 50km/h, det läägsta är 40km/h. Om man drevar ner eller upp därframme och tvärtom där bak. Håller den samma som vanligt eller har den en högre hastighet och snabbare accelartion? Vilka drev ska man ha?

Postat: 14 december 2012, 20:26
av MisterDT50R
Pulze skrev:
CaToXXo skrev:
Pulze skrev: kommer man känna skillnad på axxet?
och hur mycket påverkas top hastigheten?
Det beror på din nuvarande drevning.

Med 11-60 så kommer du plocka växlarna skitfort, och vara uppe på 6an direkt. Den kommer då inte gå så jättesnabbt heller.
vilka hastigheter pratar vi om?
60-65, och kommer varva som fan på 6:an

Postat: 14 december 2012, 20:27
av MisterDT50R
edden skrev:Hej jag har en Peugeot xps AM6 04 orginal. Men jag vill att den ska accelerara snabbare så man kan köra lite dragracing osv. med sina kompisar. Så jag undrar vilken som är den bästa drevning till den. Men jag vill heller inte att den ska ha en dålig topphastighet. Men jag vill heller inte trimma den eller något. Nu går den i 50km/h, det läägsta är 40km/h. Om man drevar ner eller upp därframme och tvärtom där bak. Håller den samma som vanligt eller har den en högre hastighet och snabbare accelartion? Vilka drev ska man ha?
Menar du att det lägsta det du tänkt köra är 40? För du kommer tröttna på att ha bra axx men typ 40 i topp :P

Postat: 17 december 2012, 12:06
av CaToXXo
edden skrev:Hej jag har en Peugeot xps AM6 04 orginal. Men jag vill att den ska accelerara snabbare så man kan köra lite dragracing osv. med sina kompisar. Så jag undrar vilken som är den bästa drevning till den. Men jag vill heller inte att den ska ha en dålig topphastighet. Men jag vill heller inte trimma den eller något. Nu går den i 50km/h, det läägsta är 40km/h. Om man drevar ner eller upp därframme och tvärtom där bak. Håller den samma som vanligt eller har den en högre hastighet och snabbare accelartion? Vilka drev ska man ha?
Större drev fram: Sämre axx, bättre topp.
Mindre drev fram: Bättre axx, sämre topp.
Mindre drev bak: Sämre axx, bättre topp.
Större drev bak: Bättre axx, sämre topp.

En kugg fram/3-4 kugg bak gör väl på ett ungefär 3-5kmh.

Sen är ju allt relativt, har du tex 15-48 på en originalmoppe så blir den ju jätteslö och orkar inte varva mer än 3an, och då förlorar du ju på båda hållen.

Tänk på att din kedja kan bli för kort om du skaffar ett större drev än det du har på nu.

Postat: 17 december 2012, 13:40
av Pulze
MisterDT50R skrev:
Pulze skrev:
CaToXXo skrev: Det beror på din nuvarande drevning.

Med 11-60 så kommer du plocka växlarna skitfort, och vara uppe på 6an direkt. Den kommer då inte gå så jättesnabbt heller.
vilka hastigheter pratar vi om?
60-65, och kommer varva som fan på 6:an
kommer det bli mycket skillnad på axxet? eller är det typ onödigt att dreva till 11-60?

Postat: 29 december 2012, 02:17
av MisterDT50R
Hallo om jag sätter på 13 drev fram och har kvar mitt 50 bak, pluggar ur den och byter munstycke på det, kommer den klara att varva ut då? hur fort kommer den gå på ett ungefär? och skulle den klara 14-50? :D

Postat: 29 december 2012, 12:57
av liljegrenarN
MisterDT50R skrev:Hallo om jag sätter på 13 drev fram och har kvar mitt 50 bak, pluggar ur den och byter munstycke på det, kommer den klara att varva ut då? hur fort kommer den gå på ett ungefär? och skulle den klara 14-50? :D
vad jag förstår så har du en DT50. Jag har en RRX, båda har ju AM6:an så de spelar nog ingen roll förutom att vi väger kanske olika.

Hur som helst så går min runt 75-80 (upmätt med gps) och jag har 13/52 drevning. och jag har bara urpluggat original med sportluftfilter (96munstycke). Min varvar ur bra med 13/52, fast med 15/52 så gick de segt som fan. Skulle inte kört 14/50.

Postat: 29 december 2012, 15:06
av MisterDT50R
liljegrenarN skrev:
MisterDT50R skrev:Hallo om jag sätter på 13 drev fram och har kvar mitt 50 bak, pluggar ur den och byter munstycke på det, kommer den klara att varva ut då? hur fort kommer den gå på ett ungefär? och skulle den klara 14-50? :D
vad jag förstår så har du en DT50. Jag har en RRX, båda har ju AM6:an så de spelar nog ingen roll förutom att vi väger kanske olika.

Hur som helst så går min runt 75-80 (upmätt med gps) och jag har 13/52 drevning. och jag har bara urpluggat original med sportluftfilter (96munstycke). Min varvar ur bra med 13/52, fast med 15/52 så gick de segt som fan. Skulle inte kört 14/50.
Okej tänkte att jag skulle ha upp den i 80 i sommar så det borde bli bra med 13-50 tack för svar! :)

DReV

Postat: 5 januari 2013, 13:44
av edden
vilka drev ska jag ha om jag vill ha lite mer drag i uppförsbackar? på min peugeot xps.
Vilka drev ska jag ha om jag vill att den ska gå i 55 ungefär? på min peugeot xps. :D

Postat: 5 januari 2013, 13:45
av Börniee
11-54

Postat: 5 januari 2013, 13:46
av edden
Får jag mer drag i uppförsbackar eller får jag en toppfart på ca 55?
Länka sidor där jag kan köpa sakerna!! 😃😃😃😃😃 :)

Postat: 8 januari 2013, 01:27
av Skolpojken
tja har en drac men drevning 11/48 som orginal då jag inte har råd med något bakdrev så tänker jag satsa på ett nytt fram drev min motor är ganska så slö tror ni den orkar 13 fram drev ? den har urpluggat orginalrör och gör ca 65 vad kommer hända med 13 / 48 drev ?
tack på förhand :)

Postat: 8 januari 2013, 16:20
av ***MATTE***
Skolpojken skrev:ska försöka förklara det här så bra som möjligt, jag har köpt ett nytt bakdrev och det la sig precis vid hjulet och då blir kedjan helt sne för den måste vara ett avstånd från hjulet och drevet så kedjan passar bra med framdrevet medans orginal drevet hade som en förlängning så den tar avstånd från hjulet och passar bra med framdrevet någon som vet om man kan flytta på den där förlängningen eller vad det är till det nya drevet eller om man måste köpa nåt tillbehör till bakdrevet så det passar
hoppas ni fattade kanske var lite krångligt :?:
mycket tacksam för svar tack o hej :)
det ska bara vara att flytta över den där förlängningen. :)

Postat: 8 januari 2013, 16:31
av Karlsson_98
Kör yamaha dt50r 2007 med denna ''setup'' !! :/

-V6 rör
-Drev: 12x52

Är 12x52 den bästa drevningen elr till v6?? Annars kom med förslag på bästa drevningen te moppen :D