Variator - tråden (kopplingsfjädrar,tryckfjäder,vikter m.m )

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Användarens profilbild
Hugge66
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Hugge66 »

Tjenare , tänkte köpa slider och då vill jag köra nästan helt orginal bara byta vikter och jag vill att den ska axxa mer så vad ska jag köpa för vikter så den axxar lite bättre? :)

Mvh Hugge66
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

Hugge66 skrev:Tjenare , tänkte köpa slider och då vill jag köra nästan helt orginal bara byta vikter och jag vill att den ska axxa mer så vad ska jag köpa för vikter så den axxar lite bättre? :)

Mvh Hugge66
4g
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
ML2011
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av ML2011 »

Jag har originalvikter ( skall strax byta till 4.5g eller 5.0g), vad ska jag ha för kopplingsfjäder då? och varför. Jag stuntar med min också:)
tack så hjärtligt för svar.
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

ML2011 skrev:Jag har originalvikter ( skall strax byta till 4.5g eller 5.0g), vad ska jag ha för kopplingsfjäder då? och varför. Jag stuntar med min också:)
tack så hjärtligt för svar.
va har du för moppe?
va har du för original vikter?
Användarens profilbild
Börniee
Gasres

Inlägg av Börniee »

Jag undrar om det funkar att köra med de värsta kopplingsfjädrarna (röda Hebo 140%) på en aerox med denna setup:

Leovince zx
malossi fly clutch (Gröna/blåa/röda)
s6 racing koppling
4,5g vikter
74 i munstycke
dragen v-ring

Eller kommer den bara varva hela tiden och inte kommer någon stans?
Eller kommer den acca jävligt bra?
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

Kan börja med att det är en Speedfight -03 som problemet gäller

Jo som endel vet så har min moppe gått skit nu och anderssoNN här på forumet hade ungefär samma problem som jag och då hade han för klen tryckfjäder.

Den accar som fan upp till 20/25 km/h sen drar den skitsegt till ungefär 50km/h sen lite bättre till 70 sen efter 70 drar den utav bara fan igen.
Alla hastigheter är enligt hastighetsmätaren så viss felvisning finns. Men skulle ni tro att det är tryckisen eller? Förgasaren är hyffsad inställd.

Setup :
Polini evo1 70cc
Gianelli rör (Tror V1 osäker dock)
Dellorto 19mm fögg
Polini open flow filter
Stage6 R/T 16000rpm vev
Malossi x-kevlar drivrem
Hebo membran
Hårdare kopplingsfjädrar
Karbon reeds
Malossi 23mm insug
Användarens profilbild
Börniee
Gasres

Inlägg av Börniee »

Någon som kan svara?
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Mattyyy skrev:Kan börja med att det är en Speedfight -03 som problemet gäller

Jo som endel vet så har min moppe gått skit nu och anderssoNN här på forumet hade ungefär samma problem som jag och då hade han för klen tryckfjäder.

Den accar som fan upp till 20/25 km/h sen drar den skitsegt till ungefär 50km/h sen lite bättre till 70 sen efter 70 drar den utav bara fan igen.
Alla hastigheter är enligt hastighetsmätaren så viss felvisning finns. Men skulle ni tro att det är tryckisen eller? Förgasaren är hyffsad inställd.

Setup :
Polini evo1 70cc
Dellorto 19mm fögg
Polini open flow filter
Stage6 R/T 16000rpm vev
Malossi x-kevlar drivrem
Hebo membran
Hårdare kopplingsfjädrar
Karbon reeds
Malossi 23mm insug

Det är nog tryckfjädern. Känns inte så bra att köra med original till den setupen du har, du ska testa med någon hårdare.

Niklas Berntsson: Offtopic, men varför ska du ha det? Det borde bara bli sämre eftersom den kommer greppa vid sjukt högt varvtal.
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

Roxxen96 skrev:
Mattyyy skrev:Kan börja med att det är en Speedfight -03 som problemet gäller

Setup :
Polini evo1 70cc
Dellorto 19mm fögg
Polini open flow filter
Stage6 R/T 16000rpm vev
Malossi x-kevlar drivrem
Hebo membran
Hårdare kopplingsfjädrar
Karbon reeds
Malossi 23mm insug

Det är nog tryckfjädern. Känns inte så bra att köra med original till den setupen du har, du ska testa med någon hårdare.

Niklas Berntsson: Offtopic, men varför ska du ha det? Det borde bara bli sämre eftersom den kommer greppa vid sjukt högt varvtal.
Anledningen till att jag har original är att den gamla gick av
Användarens profilbild
Börniee
Gasres

Inlägg av Börniee »

Ok men glömde säga att jag har en starkare tryckfjäder också men tror du att moppen orkar dra med de röda kopplingsfjädrarna?
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Niklas Berntsson skrev:Ok men glömde säga att jag har en starkare tryckfjäder också men tror du att moppen orkar dra med de röda kopplingsfjädrarna?

Eftersom du har malossi fly koppling och de är Hebo fjädrar lär de inte ens passa. DU BEHÖVER INTE SÅ HÅRDA. Kör med det du har!
Användarens profilbild
Börniee
Gasres

Inlägg av Börniee »

Roxxen96 skrev:
Niklas Berntsson skrev:Ok men glömde säga att jag har en starkare tryckfjäder också men tror du att moppen orkar dra med de röda kopplingsfjädrarna?

Eftersom du har malossi fly koppling och de är Hebo fjädrar lär de inte ens passa. DU BEHÖVER INTE SÅ HÅRDA. Kör med det du har!
Ok då gör jag det:-P
Douglasson
Svårstartad skrothög

Inlägg av Douglasson »

Om jag har 105mm koppling original på min Neos och sen vill byta till en ny koppling, måste den vara 105 då eller kan jag sätta på en 107mm?
När älgen är blå, ja då är ölen kall!
jarken
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jarken »

Douglasson skrev:Om jag har 105mm koppling original på min Neos och sen vill byta till en ny koppling, måste den vara 105 då eller kan jag sätta på en 107mm?
Du kan inte sätta på en 107mm koppling på en 105mm kopplingsklocka. Men du kan ändra ifrån 105mm koppling och 105mm kopplingsklocka till 107mm koppling och 107mm kopplingklocka ja :)
Douglasson
Svårstartad skrothög

Inlägg av Douglasson »

jarken skrev:
Douglasson skrev:Om jag har 105mm koppling original på min Neos och sen vill byta till en ny koppling, måste den vara 105 då eller kan jag sätta på en 107mm?
Du kan inte sätta på en 107mm koppling på en 105mm kopplingsklocka. Men du kan ändra ifrån 105mm koppling och 105mm kopplingsklocka till 107mm koppling och 107mm kopplingklocka ja :)
OKej fan va bra, tack ska du ha!
När älgen är blå, ja då är ölen kall!
macbang
Svårstartad skrothög

Hårdaste tryckfjhärden

Inlägg av macbang »

Lämnade in min Scooter med Morini motor till en lokal moped/ cross handlare med verkstad, och dom var tvungna att montera den hårdaste fjärden i detta kit Naruko kit för att den skulle gå som bäst :shock:

http://www.racing-planet.se/reservdelar ... 92882b5b1e

Är detta bra eller dåligt gjort av dom? har bara ett högvarvigt rör ( Kundo ) och större förgasare dellerto 17.5mm och allt annat orginal.

Tacksam för svar
Cylinder: Malossi 70cc sport
Förgasare: Dellorto 17.5mm
Membran: Stage 6 VForce3
Rör : stage6 pro replica
Vev: Original
Variator: Polini speedcontrol 6.0g
Koppling: Malossi fly clutch röda race fjädrar

toppfart 80km/h och stark som ett as
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Tjenare allihopa.

Efter jag slängt på mitt effektrör så började remmen slira, och det låg små remm bitar/flisor inuti blocket. Slängde på en hårdare tryckfjäder och det blev bättre, förstår själv också att det är en ny remm som gäller. Om remmen nu slirar, hade det blivit lite bättre om jag slängt på ett par hårdare kopplingsfjädrar? Tex medium, isåfall köper jag det. Jo jag vet att det bara är att testa, men frågar eftersom jag inte för tillfället har några medium fjädrar eller hårda fjädrar hemma som passar just min koppling.

Min setup om det skulle hjälpa.

Leovince TT effektrör.
Polini speedcontrol variator 16x13.
4.25 grams vikter
Original cylinder
Carbon reeds
Stage 6 sport pro clutch

1. Kan ni länka en bra remm till mig enligt denna setup jag har, vill inte ha en original eller dålig remm som jag hade innan, vid 500 mil bytte jag till en helt ny original remm då jag körde original. Jag körde 250 mil original nu tills jag köpte mitt effektrör, och nu är den sliten har jag märkt, och den slirar. Så kan ni länka en bra remm till effektrörs setup? Max 200-300 kr. Skriv efter era egna erfarenheter, och inte efter vad ni tror är bra. Skulle uppskatta enormt om ni kunde länka en bra remm, jo visst jag kan titta själv på tex twostroke och andra butiker, men vad är det för mening om jag köper mig en dålig när ni istället kan länka någon BRA remm som ni kört med etc. TACK!

Uppskattar om någon kunde ta lite tid åt att hjälpa mig med detta.

Tack så jätte mycket på förhand. / Jocke
Användarens profilbild
ollebolle15
Svårstartad skrothög

Inlägg av ollebolle15 »

Roxxen96 skrev:Tjenare allihopa.

Efter jag slängt på mitt effektrör så började remmen slira, och det låg små remm bitar/flisor inuti blocket. Slängde på en hårdare tryckfjäder och det blev bättre, förstår själv också att det är en ny remm som gäller. Om remmen nu slirar, hade det blivit lite bättre om jag slängt på ett par hårdare kopplingsfjädrar? Tex medium, isåfall köper jag det. Jo jag vet att det bara är att testa, men frågar eftersom jag inte för tillfället har några medium fjädrar eller hårda fjädrar hemma som passar just min koppling.

Leovince TT effektrör.
4.25 grams vikter
Original cylinder
Carbon reeds
Stage 6 sport pro clutch

1. Kan ni länka en bra remm till mig enligt denna setup jag har, vill inte ha en original eller dålig remm som jag hade innan, vid 500 mil bytte jag till en helt ny original remm då jag körde original. Jag körde 250 mil original nu tills jag köpte mitt effektrör, och nu är den sliten har jag märkt, och den slirar. Så kan ni länka en bra remm till effektrörs setup? Max 200-300 kr. Skriv efter era egna erfarenheter, och inte efter vad ni tror är bra. Skulle uppskatta enormt om ni kunde länka en bra remm, jo visst jag kan titta själv på tex twostroke och andra butiker, men vad är det för mening om jag köper mig en dålig när ni istället kan länka någon BRA remm som ni kört med etc. TACK!

Jag använder denna rem ( http://www.twostroke.se/product.asp?product=7748 ) och den är vell bra o så, men du måste "slita in den" eller vad man säger ;) och om du köper hårdare kopplingfjädrar så kommer kopplingen bara släppa senare och du kanske får lite bättre acc :D
Användarens profilbild
gandih500
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av gandih500 »

Leovince TT effektrör.
4.25 grams vikter
Original cylinder
Carbon reeds
Stage 6 sport pro clutch

Ja som sagt byt till hårdare kopplingsfjädrar. Mycket bättre :wink:
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

ollebolle15 skrev:

Leovince TT effektrör.
4.25 grams vikter
Original cylinder
Carbon reeds
Stage 6 sport pro clutch

Jag använder denna rem ( http://www.twostroke.se/product.asp?product=7748 ) och den är vell bra o så, men du måste "slita in den" eller vad man säger ;) och om du köper hårdare kopplingfjädrar så kommer kopplingen bara släppa senare och du kanske får lite bättre acc :D
Hade tänkt beställa denna :

http://www.twostroke.se/product.asp?product=7749

Och detta kopplingsfjäders - kit ( till min koppling )

http://www.twostroke.se/product.asp?product=18238

har mjuka fjädrar i nu, så det får bli en ny fräsch remm och hårdare fjädrar då som ni rekommenderar! :) TACK för länken ollebolle, kanske blir den, jag får se!

Ja som sagt byt till hårdare kopplingsfjädrar. Mycket bättre :wink:
Okej tack! Det ska jag köpa då, och en ny remm :)
Användarens profilbild
falkheden
Svårstartad skrothög

Yamaha aerox koppling

Inlägg av falkheden »

Har Mxabbes gamla aerox, men vill ändå ha bättre acc

Någon som vet om denna kopplingen är bra till stunt? http://twostroke.se/product.asp?product=13403
Om den inte är bra till stunt kan ni tipsa om någon bra :)
Har

70cc malossi (Sport)
Polini Speed Control
ZX-R

Har säkert något mer men kommer inte på det just nu. :D
Användarens profilbild
falkheden
Svårstartad skrothög

Inlägg av falkheden »

Kan någon vara snäll och svara på det jag skrev innan?! :D
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

Ta de lugnt med dubbel posterna! Ont: seriöst du har 70 cc, effektrör och polini speedcontrol. Tror du inte abbe ställde in optimalt när han stunta? Du får skaffa en vassare 70 cc om du ska ha bättre axx isåfall. Bara att träna bakan, tar långt tid att lära sig. Kämpa på. / Jocke
Användarens profilbild
falkheden
Svårstartad skrothög

Inlägg av falkheden »

Roxxen96 skrev:Ta de lugnt med dubbel posterna! Ont: seriöst du har 70 cc, effektrör och polini speedcontrol. Tror du inte abbe ställde in optimalt när han stunta? Du får skaffa en vassare 70 cc om du ska ha bättre axx isåfall. Bara att träna bakan, tar långt tid att lära sig. Kämpa på. / Jocke
Jodå, men skulle ja vara bättre med ännu bättre acc?
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

falkheden skrev:
Roxxen96 skrev:Ta de lugnt med dubbel posterna! Ont: seriöst du har 70 cc, effektrör och polini speedcontrol. Tror du inte abbe ställde in optimalt när han stunta? Du får skaffa en vassare 70 cc om du ska ha bättre axx isåfall. Bara att träna bakan, tar långt tid att lära sig. Kämpa på. / Jocke
Jo det är klart, men som jag sa, du får dra på en vassare cylinder isåfall!
Användarens profilbild
falkheden
Svårstartad skrothög

Inlägg av falkheden »

Roxxen96 skrev:
falkheden skrev:
Så de kommer inte göra någon skillnad alls med den kopplingen?
macbang
Svårstartad skrothög

Utnyttja Polini speedcontrol till max med polini rem

Inlägg av macbang »

Behöver man köpa polinis rem för att kunna få ut max av speedcontrolen ?

Har bara hört att den ska vara längre, vilket jag tolkar som att man kan få högre topphastighet då remmen går längre ut på variatorn
Cylinder: Malossi 70cc sport
Förgasare: Dellorto 17.5mm
Membran: Stage 6 VForce3
Rör : stage6 pro replica
Vev: Original
Variator: Polini speedcontrol 6.0g
Koppling: Malossi fly clutch röda race fjädrar

toppfart 80km/h och stark som ett as
Användarens profilbild
gandih500
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av gandih500 »

falkheden skrev:
Roxxen96 skrev:
falkheden skrev: Jodå, men skulle ja vara bättre med ännu bättre acc?

Jo det är väll klart. Men kör du på orginalförgasaren?
Om du gör det så byt till en 19 eller 17,5mm
:wink:
Användarens profilbild
falkheden
Svårstartad skrothög

Inlägg av falkheden »

gandih500 skrev:
falkheden skrev:
Roxxen96 skrev: Jo det är klart, men som jag sa, du får dra på en vassare cylinder isåfall!

Jo det är väll klart. Men kör du på orginalförgasaren?
Om du gör det så byt till en 19 eller 17,5mm
:wink:
Kör på original förgasare. Har en 19mm liggandes hemma
Användarens profilbild
Mattyyy
Thai-Taxi
Kontakt:

Inlägg av Mattyyy »

Nån som vet om man verkligen måste ha guidebrickor på variatorn?

Isf vilken av dessa 4 variatorer skulle ni rekommendera?

Polini : http://www.twostroke.se/product.asp?product=28
Hebo : http://www.twostroke.se/product.asp?product=994
Malossi : http://www.twostroke.se/product.asp?product=269
Stage6 : http://www.twostroke.se/product.asp?product=18429
Användarens profilbild
potog
King of the street
Kontakt:

Inlägg av potog »

Mattyyy skrev:Nån som vet om man verkligen måste ha guidebrickor på variatorn?

Isf vilken av dessa 4 variatorer skulle ni rekommendera?

Polini : http://www.twostroke.se/product.asp?product=28
Hebo : http://www.twostroke.se/product.asp?product=994
Malossi : http://www.twostroke.se/product.asp?product=269
Stage6 : http://www.twostroke.se/product.asp?product=18429
Stage6 å köp till r/t remskiva så har du är att du har en variator som alldrig slirar ;)
Nä men ärligt sjukt bra e den titta bara på min moppe har inte vassaste setupen men har endå gasres pgr utav en rätt inställt variator och koppling ;)
vem fan e lennart?
Användarens profilbild
krillepille
Svårstartad skrothög

Inlägg av krillepille »

vilka vikter ska man ha till ett stage6 pro replica för bäst effekt och fart?
man kanse ska båta huvud munstyket också :?
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

krillepille skrev:vilka vikter ska man ha till ett stage6 pro replica för bäst effekt och fart?
man kanse ska båta huvud munstyket också :?
Skulle faktiskt precis hänvisa dig hit. Lite svårt att veta va för vikter du ska ha, köp ett vikt kits set och testa dig fram. Sen finns det säkert någon som vet vilka vikter som lirar bra med det röret pga att de själva kört med det. Om du gillar att grejja så köp ett set och testa dig fram ;) Med röret måste du byta upp i munstycke ja. Cirka 5-10 storlekar större.
Användarens profilbild
krillepille
Svårstartad skrothög

Inlägg av krillepille »

ok tack har en till fråga jag hade i 4.5 grams vikter i då gick han som fan men varvade och när jag hade i 5.5 gick han dåligt kom upp i 60 och ville inte växla upp kan man blanda vikterna ?
Användarens profilbild
Roxxen96
F.D Crew

Inlägg av Roxxen96 »

krillepille skrev:ok tack har en till fråga jag hade i 4.5 grams vikter i då gick han som fan men varvade och när jag hade i 5.5 gick han dåligt kom upp i 60 och ville inte växla upp kan man blanda vikterna ?
Klart du kan ;) Lägg varannan! Annars blir det obalans.
Skriv svar